Erilaiset hankinnat vauvalle

emppunen

Oman äänensä löytänyt
Heipat vaan kaikille odottaville! :-)

Ajattelin pistää pystyyn myös tällaisen aihealueen, jossa voidaan vaihdella kuulumisia ostosten suhteen. Eli mitä on aikeissa ostaa, mitä on jo ostettu vauvaa varten ym. ym. Saa varmasti jokainen ajateltavaa ja tulee miettineeksi, mitä sitä oikeen tarvitseekaan. Ja kaikkee muutakin asiaan liittyvää :)

 
Me ollaan tehty kaupat citycross-vaunuista, tosin kaupassa ne vielä ovat ja haetaan ne vasta loka-marraskuussa poies sieltä kun h-hetki lähestyy. Sit mun vanhemmilta olis tulossa kun ne ehtii ne kunnostaan ja maalaan uudelleen, niin pinnasänky ja hoitopöytä. Pinnasänkyy oon mä ja mun sisarukset käyttäny pikkusena. Hoitopöytä on myös omilta vauva-ajoilta, ja kyseessä ei siis ole pelkkä hoitopöytä, vaan siinä on vetolaatikoita, johon mahtuu paljon tavaraa, joten varmasti tulee hyötykäyttöön kaikinpuolin.

Vaatteita olin aiemmin vasta katsellut ja ihastellut, mut tänään ostin kun löysin alennusmyynneistä 7 eurolla kaksi potkupukua :) (kokoa 56 ja 62)  En voinut olla ostamatta =D muuten varmaan koitan hillitä itseäni ainakin jonkun aikaan, josko sitten loppukesästä/alkusyksystä alkais paremmin tekeen muita hankintoja. :)
 
Mää en oo vielä varsinaisesti ostellut mitään tavaroita tai vaatteita varastoon, mutta innokkaana kutojana oon kutonut varmaan yli puolen vuoden ajan kymmenittäin vauvan sukkia, tumppuja, villatakkeja, pipoja yms. varastoon. Täytyy olla kaikenvärisiä varalla kun ei tiedä onko tulokas tyttö vai poika. :) "Väärän" väriset voi sitten antaa lähipiiriin, kun monelle tutulle on syntymässä samoihin aikoihin vauvoja. :)
 
Ihan vielä ei malta ostella tavaroita. Jos odottaisi (tai ainakin yrittäisi) tuonne syyskuulle, ennen kuin ryntää ostelemaan vauvanvaatteita ja vaunut. Kaikki muut tavarat on likimain hankittuna. Tai oikeammin saatuna. Meillä on jo mm. pinnasänky ja kylpyamme odottamassa vaavelia. Kelapakkaus taidetaan kyllä ottaa rahana; minulla on varastossa ainakin kolme vauvan makuupussia ja talvihaalaria! On tosi vaikeaa kyllä pitää kätensä erossa vauvanvaatteista. Ne on niin ihania!
 emoticon
 
Meillä on ostettu vaunut vauvalle :) Mut ne on sinertävät, niin jos sattuuki pieni prinsessa tulemaan (mitä kovin veikkaan) en varmasti malta ostamatta toisen värisiä.

Olimme tänään ikeassa, mutta sieltä ei tarttunut mitään vauvan tavaroita mukaan. Pinnasänky olisi tehnyt mieli ostaa, mutta se(kin) jäi sinne. Odotan rakenneultraa niin jos sen jälkeen tavaroita ostelisi. Esikoinen tulossa.

 
Meillä on jo kaikkea mahdollista esikoisen jäljiltä, mutta olen nyt silti ostanut alennusmyynneistä 3-5 euron vaatteita koossa 56 ja 62. Pääsääntöisesti olen ostanut neutraalin värisiä vaatteita, mutta ostin yhden poikien neuletakin sekä yhden mekon, koska itselle tarpeettomat voi antaa  vaikka kaverien vauvoille. Kun odotin esikoista, niin moni sanoi ettei kannata hankkia 56cm kokoisia vaatteita, kun ne ois heti pieniä jos sopis ollenkaan. Mutta meidän poika ainakin käytti ekan kuukauden 56cm vaatteita ja niitä ois tarvittu paljon enemmän, koska pyykkiä tulee.

Yksi mitä esikoiselle ei hankittu mutta nyt aion ehdottomasti ostaa, on turvakaukaloon sopiva lämpöpussi! Koska sellaista pientä kääröä oli tosi hankala pukea toppapukuun ja sit yrittää änkeä kaukaloon. Lämpöpussin voi kätevästi avata sitten autossa/kaupassa, ettei tule kuuma. Kun meillä saa kaukalon klikattua suoraan matkarattaisiin tai ostoskärryihin, niin en ota vauvaa pois kaukalosta esim. kaupan ajaksi.

Olis ihana ostaa enemmänkin pikkuruisia vauvan vaatteita, mutta odotan nyt ainakin siihen, että rakenneultra on ensin ollut ja saa ehkä tietää kumpi on tulossa. :)
 
Mie odotan kans rakenneultraa mikä on vasta 13.8. Ikuisuuuus!!!!! Sitte ostan jotkut ihanat vauvanvaatteet, todennäkösesti aika neutraalit ku ei siihenkää voi 100% luottaa että se näyttää oikein sielä ruudulle. Miehen veljen emännälle kävi juuri niin viime kerralla, lupailivat poikaa ja sanoivat että ihan on poika selvästi, kummasti ne pallit oli hävinny synnytyksee mennes ja tyttö tuli. :D Meillä sattu oikeaa että poika tulossa ja niin tuli. :)
 
Mä en osta vielä mitään. Itse asiassa en ole edes voinut käydä vauvanvaateosastolla. Varmasti elokuun lopulla 4d ultran jälkeen tilanne konkretisoituu ja sit kartoitan mitä varusteita tarvitsemme. Pieniä vaatteita on vähän jäljellä, mutta kyllähän niitä lisää tarvitaan ja sit kaikki muut: vaunut, sitteri, turvakaukalo, kaukalopussi, hoitoalusta, rintakumit, sänky ja pikkusänky alakertaan (vuokrataan sellainen sairaalasänky). Tällä pitäis pärjätä :) Rahanmenoa ei voi estää, mutta onhan se älyttömän kivaa vielä viimeisen kerran päästä shoppailemaan vauvan tarvikkeita.
 
meillä on saatu vaunut, sitteri ja veljeltä turvakaukalo joka oli sen nuorimmaisella käytössä alle kaksi vuotta sitten... Muuten en olisi uskaltanut turvakaukaloa ottaa käytettynä mutta nyt tiedän kuinka sitä on kohdeltu. Hoitopöytä on sama kuin itselläni oli pienenä ja samoin minulle isäni kunnostaman kehdon saan isäni varastosta vauvalle, sitä tahdon kokeilla.   Pinna sängyn ostin käytettynä vaikka veljeltani olisin saanut mutta tahdoin sellaisen missä laskettava laita, kun ei tota pituutta ole ole ihan liikaa :) Vaateita olen ostanut kokonaista 4 bodia.. onneksi tässä on aikaa vielä syksymmällä..
 
Shani: Aika hurjaa, että on sanottu ettei kannata 56-senttisiä vaatteita hankkia...meidän esikoinen oli kuitenkin syntyessään 54 senttiä pitkä ja silti mentiin tuon kokoisilla vaatteilla melko pitkään, niinkuin teilläkin.

Tuota pienempiä vaatteita (52-senttiset tai alle) ei varmaan kannata hankkia ainakaan kovinkaan paljoa, kun voi olla, että jää käyttämättä kokonaan. Ja sitten jos käykin niin, että tuleva vaavi onkin pienempi, niin ehtiihän niitä pieniä vaatteita hankkia sitten syntymän jälkeenkin, ja kuitenkin pieni vauva ei varmasti pahastu, jos liian pitkiä hihoja ja lahkeita käärii... :)

Toisaalta harmi, kun esikoisen jäljiltä on niin paljon kaikkea, ettei mitään isoja hankintoja tarvitse tehdä. Kun ne luo kuitenkin vielä enemmän sitä odotuksen ja jännityksen tunnetta. :) Tuommoinen lämpöpussi voisi olla kyllä ihan näppärä, täytyy pistää harkintaan. Myös kantoliina ois tarkoitus hommata. :)
 
En olisi ikinä uskonut sanovani näin, mutta menis jo kesä ja tulis edes loppusyksy! :D Yritän kysellä sukulaisilta ja ystäviltä, mitä täytyy ottaa huomioon talvivauvan varusteissa. Toi turvakaukaloon sopiva lämpöpussi kuulostaa järkevältä sijoitukselta. En tullut edes ajatelleeksi, että nämä kaikki toppapuvut ja makuupussit on epäkäytännöllisiä tietyssä vaiheessa. Mutta toisaalta kun on esikoinen kysymyksessä, ei yksinkertaisesti voi kaikkea tietää vaikka kuinka kyselisi. Shanille kiitos ajatustensa julkituomisessa. :)

Rakenneultra olisi sitten elokuun 8. En taida kyllä haluta tietää, kumpi on tulossa. Jännitystä loppuun asti ja kun ei sitä osaa täydellä varmuudella kukaan sanoakaan, onko tyttö vai poika. Sitten joulukuussa sen näkee. Onneksi kaupoissa on kaikkea neutraaliakin tavaraa. Jos tulee tyttö, niin sitten lisäksi kaikkea söpöstä vaaleanpunasta ja jos poika, niin jotain pojalle sopivaa koristusta. :)
 
juu kerranki voi sanoo odottavansa et tulee talvi. mulla on rakenneultra 16.8, ja kyllä se ois kiva tietää kumpi on tulossa, ois helpompi ostella kaikkee. Jos viel pääsis muuttaan isompaan asuntoon että sais vauvalle oman huoneen, ni oishan se kiva sisustaa joko tytölle tai pojalle emoticon
 
Mymmeli-85; Nuo jotka mulle sanoi tuosta vauvanvaateasiasta, oli sellaisia, jotka oli saaneet huomattavasti isompia vauvoja (lähes 5-kiloisia). Joten heillä ei ilmeisesti ollut tarvetta 56cm vaatteille ja ajattelivat ettei kukaan niitä tarvi.
Meidän esikoinen oli 50cm ja 3340g, niin 56cm vaatteet tulivat enemmän kun tarpeeseen. Vaikka toki isompiakin vaatteita pystyi käyttämään, mutta sellaiset suht sopivan kokoiset vaatteet vaan näytti paremmalta päällä eikä tarvinut ollan käärimässä lahjetta ja hihaa. :)

Mä oon miettinyt tota samaa, että harmi kun kaikkea on vauvalle jo niin paljon, niin ei pääse kunnolla kiertelemään vauva-osastoja ja miettimään mitä tarvitaan.. kun se tosiaan tekisi jotenkin todellisemmaksi sen, että meille tulee vauva. Vaikka tietenkin rahaa ajatellen tuo on hyvä juttu :D. Tästä johtuen meinasin ottaa nytkin äitiyspakkauksen, vaikka ei sitä varsinaisesti tarvita, mutta kuuluu minusta jotenkin siihen vauvan tuloon <3.

Nannukka; Hyvä jos mun ajatuksista sait itsellekin uusia ideoita! :) Muistan oikein hyvin sen kun odotin esikoista, ja tuntui että sai ihan arviolta ostaa vauvalle tarvikkeita, kun ei yhtään tiennyt mikä toimii käytännössä vauvan kanssa ja mikä ei. Mutta äkkiä nuo asiat huomaa sitten kun vauva-arki alkaa. :)

Täällä odotellaan kanssa, että kesä menis nopeasti :D. Tosin en ole ikinä ollut mikään kesäihminen kun palan auringossa ja inhoan kaikkia pistäviä ja purevia ötököitä. Olen yrittänyt kovasti keksiä kaikkea kivaa tekemistä ja mennä kaikkiin hauskoihin kesätapahtumiin, että se syksy tulisi nopeammin. ;)

Meillä on rakenneultra 20.7. ja ei malttais yhtään odottaa..



 
Meiän esikoinen oli syntyessään (ihan täysaikaisena syntyi) vain 48cm ja painoakin vain pikkasen reilut 2800g, joten meillä oli kyllä kaikki vaatteet ihan liian isoja kun kotiin päästiin. Tyttö tuntui hukkuvan kaikkiin vaikka kuinka hihoja ja lahkeita käärittiin, ja sitten kauheella kiireellä lähdinkin etsimään pienempiä vaatteita. Sainkin juosta ainakin kolmessa eri kaupassa ennen kuin löytyi kokoa 50 olevia vaatteita!

Kauheella kiireellä siksi, koska tyttö oli huono nukkuja alusta saakka eikä rauhoittunut muulla kuin tissillä, niin piti juosta heti kun tyttö nukahti (mies jäi vahtimaan). Onneksi silloin sentään asuttiin ihan ostoskeskuksen vieressä... Eli jos loppuraskaudessa neuvolassa arvioivat (terveydenhoitajalta voi kysyä arviota, jos ei muuten kerro) vauvan olevan melko pieni, niin suosittelen kyllä hommaamaan edes yhdet pienemmät vaatteet. Meni ne kokoa 50 olevat vaatteet ainakin kuukauden verran. Meiän tyttö on kyllä niin hoikka vieläkin, että vaikka pituutta on yli 85cm nykyään, niin housuista menee yhä kokoa 76 tai 80.

Sit ihan ketjun aiheestakin, eli me ei juuri mitään hommata, kun on esikoiselta tallessa melkeinpä kaikki. Vaatteetkin on niin neutraaleja, että sopii sekä tytölle että pojalle. Esikoinen nukkuu yhä pinnasängyssä, joten hänelle pitää ostaa oma sänky ja vauva saa sitten pinniksen. Sit aion hankkia myös pari kapaloliinaa, harmitti kun en tajunnut esikoiselle semmoista kokeilla (olis voinut helpottaa nukkumista). Ja itelle hommaan kantotakin, jotta voin kantaa vauvaa kantorepussa/liinassa ja esikoinen voi olla rattaissa.
 
Vaatehulluna en oo tietenkään voinu vastustaa minivaatteiden houkutusta...;) No, puolustukseksi täytyy sanoa, että kaikki on olleet alessa.Hipposen tuleva sukupuolikaan ei oo haitannu vaateostoksia ku en joka tapauksesa hanki pinkkiä enkä sinistä ;) Myönnytyksenä pinkille menin kyllä huutamaan yheltä vanhain tavarain palstalta ehdan 80-lukulaisen Halinalle-pehmon:D Vaunujen hankinnan vuoro tullee tuosa alkusyksystä, samoin pinnasängyn. Hoitopöytää en ees aatellu ostaa, vaan suunnittelin pistäväni vaan pesukoneen päälle hoitoalustan. Ai niin, ohan Hipposen vaatesäilytykseen hommattu iso kaappi, jossa voi säilyttää muutaki ku vaatteita. Siinäpä meiän perheen vauvatarvikehankinnat, toistaseksi.
 
Käytiin tänään lastentarvikeliikkeessä, kun ostin lääkäri suoituksesta itselleni tukivyön. Hankin Anita babybeltin ja se tuntuu kyllä tosi hyvälle, täytyy toivoa, että auttaa alaselän vaivoihin. Mies kierteli liikettä ja ihastui Stokken sleepy pinnasänkyyn. Ei osteta mitään ennen syksyä, mutta kyseinen sänky pähkinän värisenä on vahva ehdokas meidän vauvalle. Turvakaukaloiden arvioita olen lueskellut ja Britaxin baby safe plus II on ainoa joka on saanut tömäystesteissä arvion erinomainen ja vaikutti liikkeessäkin hyvältä, joten sen tod näk hankimme lisäksi siihen Britaxin B-mobile matkarattaat joihin saa kaukalon kätevästi niin esim kauppareissulla on tosi kätevä. Vaunuiksi vahvimpana ehdokkaana Emmaljungan Edge duo combi tai Gesslein F1. Emmaljungalla on nyt myynnissä limited edition verhoilu NICE joka kovasti houkuttaisi...
 
Meillä ensimmäinen talvivauva, joten ihan eri tavalla täytyy miettiä varustusta. Lämpimiä vaatteita ei löydy läheskään tarpeeksi, mutta niitä aion syksyn mittaan neuloa itse. Kaksi aiempaa lasta syntyneet 3 viikkoa ennen laskettua ja olleet pieniä, joten meillä noita pieniä kokoja on tarvinnut. Ostin viimeksi parit koon 44 vaatteet, jotka menivät ensimmäisten viikkojen jälkeen tytön nukelle, muuten en olisi niitä hankkinut. Alennuksesta löysin ja oli niin mahtavat. Viisikymppisillä mennään jopa pari kuukautta yleensä. Voihan sieltä tällä kertaa tulla isompi jötkäle, mutta epäilen. Toistaiseksi ollaan menty identtisesti samaa kaavaa kuin edelliset kerrat.

Mieli tekisi ostaa jo vaikka mitä. Siivosin lipaston tyhjäksi taaperon vaatteista ja tavaroista ja nyt se huutaa siellä, että "täytä minut". Mutta yritn kanssa odottaa syksyyn, jonne on valtavan pitkä aika ja aika matelee aivan liian hitaasti.. Odottavan aika on pitkä.
 
Nostetaanpa tätä taas keskusteluun :)

Monella alkaa olla rakenneultrat käytynä tai ainakin kovin lähellä, jonka jälkeen sitä voisi enemmän uskaltaa ostaa tarvikkeita. Mietinkin kun esikoista odottelen, mitä erityistä jouluvauvoille kannattaa hankkia??? Kun mietin sitä, kun toiset ovat sitä mieltä, että pitäisi ostaa pienempi toppahaalari kun äp:n haalari niin iso. Riittäisikö kuitenkin jos ostaa jonkun lämpöisen fleece/nallepuvun? Jos sen alle laittaa esim. bodyn ja potkuhousut ? Ja lapsi laitetaan vaikka makuupussissa pehmeään kantokassiin vaunuissa? Tarvittaessa vielä peittoa päälle..?? Ja autossa kulkiessaan varmaan riittänee tuo fleecepuku kun on hyvin alla vaatetta? Vai mitä mieltä muut ovat?

Ja mitä muuta lämpöistä (ja minkä kokoista) olisi hyvä varata uudelle tulokkaalle?
 
Meillä oli 56 kokoset toppahaalarit esikoiselle ja ne meni kyl koko talven. En olis voinu kuvitellakkaa että olis poitsu siihe äippälaatikon haalarii laitettu.  Oli tosi iso ku puettii ekan kerran  50cm pitkä poika. Sitte ku alko kevättä tulee ni puettii fleese haalarii (nallepukuu) oisko koko ollu 68, sinne mahtu sitte viileämpänä päivänä pitkää vaatetta bodyn ja potkarien päälle. :) Niillä mentii koko talvi, ei ollu makuupussei tai lämpöpussei ulkona, viltti oli vaunuissa  ja vaunujen oma pussukka. Samoilla mennää nytki. :)
 
Meillä aletaan pikkuhiljaa muuttamaan tarpeetonta työhuonetta lastenhuoneeksi. Hoitopöydäksi pääsee todennäköisesti jokin tavallisen lipaston tapainen, johon saa kiinnitettyä erillisen hoitotason. Esim. Ikeasta löytyvä Hemnes-lipasto vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Lastentavaraliikkeistä löytyvät samantapaiset lipastot ovat tähän mennessä kaikki olleet hirveän isokokoisia. Ollaan myös kateltu joitakin Cosatto-merkkisiä tuotteita nettikaupoista (esim. pinnasänky), mutta ei olla löydetty liikettä pääkaupunkiseudulta, jossa senmerkkisiä tuotteita olisi näytillä. Kiinnostaisi tietysti vähän tietää mitä on ostamassa, kun laadusta ei voi olla varma. Onko kellään kokemusta Cosatto-tuotteista tai onko nähnyt niitä jossakin liikkeessä?
 
Takaisin
Top