Eppari

AarreSaari

Jostain jotain jo tietävä
Hellurei kohtalosisaret :) Ensinnäkin ONNITTELUT Meille Äideille !!!! :smiley-bounce016

On tämä ihanaa kun nyytti vihdoin sylissä. Kädet ja päivät on vaan niin täynnä, että tänne kirjoittelu on hmmm.. hieman hankalaa :p

Mutta siis: miten teillä epparit ovat parantuneet ja millaisella aikataululla? Itsellä viikko vasta takana ja eppari kyllä varsin vuotava ja kivulias. Seisoskelu, kävely, istuminen kivuliasta o_O Burana jeesaa. Mua vaan ruvennu huolestuttamaan se, ettei haava näytä yhtään vielä menneen kiinni -siis ulkopuolelta. Ehkä hieman "ulkonurkastaan" mutta muuten aika viillos vielä :sad001

Tässä sitä sitten suihkutellaan ja toivotaan että kiinni menisi ja pääsisi kunnolla puuhastelemaan kotihommia ja vaikka vaunukävelyllekin :binkybaby
 
Miulla oli epparin (pahimmat) kivut n. Kaksi viikkoa, sitten alkoikin kiristely ja kutina... Kuukausi synnytyksestä ja eppari tuntui täysin kivuttomalle ja ei tiennyt olevankaan mitään enää siellä.. No nyt kun synnytyksestä on 6 viikkoa, on eppari kipeytynyt jälleen, tai siis ei se muuten, mutta kun arpea painaa, niin se tuntuu hieman kivuliaalle. Mutta normielämässä ei sitä huomaa oikeastaan, ei rajoita tekemisiä.. Jälkitarkastus viikon päästä.
 
Mulla oli kans pari ensimmäistä viikkoa tosi kipeä eppari. Istuminen, ylös nouseminen ja kävely oli yhtä tuskaa! Ja nyt neljä viikkoa synnytyksestä ei tunnu enää mitään :) Mulla on jälkitarkastus tämän kuun lopussa. Alapää kuitenkin tuntuu jo ihan normaalilta..
 
mulle on tehty molempien synnytysten yhteydessä eppari. esikoisen kohdalla lähdin heti liikkeelle, lähinnä pakottavista syistä koska esikoinen oli hoidossa toisella osastolla ja mikään ei pidätellyt mua pois mun lapsen luota. alkuun istuin silloin käytössä olleilla rengastyynyillä ja missä niitä ei ollut joko toisella kankulla tai sitten jalat ristissä, ettei ollut ihan suoraa istumista. epparivekki parani mulla silloin parissa viikossa ja kesti hyvin kävelyä ym. nyt olen noudattanut samaa metodia, eli lähdin jo sairaalassa alkuun pienimuotoisille kävelyille osastolla ja kotiinpäästyä olen kävellyt 500m-2km lenkkejä tytön päiväkodille, lähikaupoille jne. eilen käytiin sit ihan eka kunnollinen vaunulenkki, n. 2-3km eikä vekki kiukutellut ollenkaan.

mä siis sanoisin, että paras lääke epparihaavan paranteluun on liikkeellelähtö ja liikunta.. ei tietty mitään maratoneja, mutta vähitellen lenkin pituutta kasvatellen.
 
Mulla on kohta kaks viikkoo synnytyksestä ja nyt on eka päivä kun pystyin kävelemään kunnolla ja istumaan ettei tikit kiristä. Vielä huuhtelu välillä kirveen, mut tää on selvästi paranemaan päin! :) Tietysti varmaan riippuu siitä et kuin monta tikkiä on jouduttu laittamaan, et miten nopeesti paranee? Mulla laitettiin 3.
 
Hei onko kellekään annettu mitään ohjeita saunomisen suhteen?? Mulla on ihan kauheet tuskat saunaan!! :sad001
 
Minä muistelen että miulle sanottiin että saunomista pitäisi välttää pari viikkoa, ja itse sitä ainakin noudatin (joka päivä yleensä käyn saunassa).
 
Tosiaan, en kyllä siltä kirvelyltä heti uskaltanut saunomaan, mutta oisko ekan ja tokan viikon välillä ku saunassa kävin..
 
hanski: mä luulin automaattisesti että ainakin tikkien lähtemiseen pitää olla saunomatta. neuvolassa 9pv synnytyksestä kysyin aiheesta, niin sanoi että voit saunoa vaikka heti, no problem! muistaa vaan suihkutella aina kunnolla puhtaaksi.

Aarresaari: oot varmaan ilmakylpyillyt? ite ainakin jo osastolla aloin ottamaan ilmakylpyjä kun välillä pystyi. ne siteet hauduttaa haavaa tosi paljon.

mulla haava parani ihan hyvin, sairaalassa jo katsottiin pariin otteeseen että on normaalisti lähtenyt parantumaan. kipulääkkeet sain vähennettyä kolmaosaan noin 10pv synnytyksestä ja jättämään kokonaan pois 16pv synnytyksestä ja silloin pystyi jo melko normaalisti istumaan ja kävelemään. nyt 4vk synnytyksestä välillä tuntuu epämiellyttävältä jos on pitkään istunut mut muuten ihan ok.
 
Pitää ehkä varmistaa vielä neuvolasta torstaina. :) Ihan älytöntä kun itsekin tottunut saunomaan kolme-neljä kertaa viikossa. Mun kaveri vielä pelotteli mua kaiken lisäks sillä ettei sais hirmu pitkiä lenkkejä kävelläkään tässä vaiheessa ettei tule kohdun laskeuma, mut ei se kävely nyt mun mielestä siihen vaikuta vaan raskaampi liikunta tai tärähtelyt ja äkilliset liikkeet. Ja kävelyhän edes auttaa parantumista! Eikös sitä voi ja kuulu mennä oman tunnon mukaan kohtuuden rajoissa.
 
Mites muilla noi epparin tikit? Mulla on nyt neljä vkoa synnytyksestä ja tikkejä vieläkin jäljellä.. kun parissa vkossa piti sulaa pois..
 
Miulla tipahteli viimeiset pätkät pois kolme viikkoa synnytyksestä.
 
Taitaa noi tikit sulaa/lähtee ihan miten sattuu. :) Mä kävin tänään saunassa! Katotaan minkä taudin saan.... vaihteeks. Oli vaan pakko kun hikoilee joka yö niin suihku ei vaan jätä puhdasta oloa niinkuin sauna.
 
Mulla kaks viikkoa synnytyksestä ja ny viimeset 3 pvää voinut istua ihan ookoo eikä enää ihme paineentunnetta :) Joten eiköhän eppari tästä jo oo ruvennut oikeesti paranemaan.
Onko kellään muulla sellasta oiretta, että kun esim. yskäisee/aivastaa - tuntuu että looran ja peräaukon välinen osa (eli ilmeisimmin väliliha) kummasti tärähtää. Tuntuu tosi ikävältä yskäistä ku väliliha oudosti "venähtää" :confused: En osaa asiaa/tunnetta oikein kuvata--- Lisäksi ummetusta on ny ollu ja kipu on ihan älytön kun oikeasti tuntuu että suoli on puoliksi ulkona ja vaan venyy ja venyyy.. jonkinlainanen haavauma sielläkin verestä päätellen.. epäilen kyllä että on ummetuksen aiheuttamaa... ja samalla pelkään että perään on tullu joku vaurio synnytyksestä. Siinä ku punnersi vauvelia ulos, tunsin että osa suolesta oikeasti plumpsahti ulos :eek: Voi elämä millaisia juttuja sitä joutuu kokemaan...:sad001

Mutta onneksi on ihana Muksu :love7 Hänen takiaan sitä jaksaa vaikka mitä. Epävarmuus vaan vaurioista harmittaa..
 
Lokakuisten puolelta tulin tänne huutelemaan ja hakemaan vertaistukea epparihaavan kanssa. :)

Synnytyksestä on nyt tasan viikko ja olen pärjännyt alakerran kanssa ihan hyvin, 4kpl 500mg parasetamolia olen synnytyksen jälkeen ottanut yhteensä. Tänään alkoi kuitenkin mieltä kaihertamaan, onko normaalia, että päivän edetessä alakerta alkaa kipeytyä ja varsinkin kävellessä tuntua sellaista paineentunnetta..?
 
Kuulostaa tutulta täälläkin :)

Edit. mulla ei tosin ollut eppari vaan repeämä, mutta käsittääkseni aika sama asia kuitenkin ja aika samalla tavalla käyttäytyvät & paranevat :)
 
Takaisin
Top