Epätietoinen äiti kysyy.

Murukahvi

Oman äänensä löytänyt
Heips.
Ajattelin että teen tämmösen kysymyspostauksen, ihan vaan saadakseni mielipiteitä ja uusia näkökulmia mieltä askarruttaviin asioihin. Aiemmin kirjottelinkin jo asioista jotka mietityttää, mutta kun en saa mielenrauhaa niin kokeillaan :)

1. Mitä mieltä oot, uskaltaako raskaudesta kertoa ennen vko 12? Ootko taikauskonen?

2. Kuinka hoitaa nännejä imetystä varten? Ovat jostain syystä kuivuneet nyt. Vinkkejä rasvasta.

3. Vinkkejä valmistaa nännejä imetykseen? Tällä hetkellä rasvaus ja kosketus tuntuu kaikelta muulta kuin mukavalta.

4. Olisiko vinkkejä hyvistä face ryhmistä, kirjoista tms liittyen imetykseen? Haluaisin onnistua siinä, mutta valitettavasti se pelottaa todella paljon.

5. Koska voi alottaa vauvauinnin?

6. Kivoja odotusajan kirjoja täytettäväks?

7. Auttaako välilihan venyttely ja rasvaus oikeesti siihen ettei repeä?

8. Onko toinen synnytys helpompi vai vaikeempi kun ensimmäinen?

9. Mitä sit kun ei uskalla iloita onnesta kun pelottaa että se viedään pois?

10. Painonhallinta raskauden aikana? Hyvät safkat siihen ettei liho liikaa?

Se on jännä että monta kysymystä oli kun aloin kirjottamaan, nyt ne unohtu suurin osa kun mietin omia vastauksia kirjottamiini 😀
 
1. Oon kertonu kaikista raskauksista het niille kenelle kertoisin myös keskenmenosta.

2. Mulla nännit kesti hyvin. Välillä laitoin jotain näyte nännirasvaa ihan alussa. Mut sit ei tarvinnu mitää enää

3. Mullaki oli tissit ja nännit hellänä raskaan. En tehny mitää ihmeitä ja hyvin kesti sen imetyksen.

4. En ite juuri käytä somea, mut ainaki imetyksen tukeen kannattaa tutustua. Joku muu osaa tähän varmaan vastata paremmin.

5. Vauvauinnin voi alottaa, kun vauva on kolme kuukautta ja painaa vähintään 5kg. Kannattaa tutustuu miten ruuhkaista on omassa uintipaikassa. Me käydään ihanassa pienessä kylässä uimassa, jossa on aina tilaa kaikille. Mut esim. Meidön kotikaupungissa pitää kuulemma ilmoittautuu jo vauvan syntyessä uintii, että kerkee jonottaa 😅

6. Meillä on joku ihan perus muumivauvakirja. Ihan kiva kun jatkuu seitsemän vuoden ikään.

7. Minä en jaksanut mitää rasvailla. En raskausarpia enkä välilihaa.

8. Ei oo kun yks takana

9. Puhu sun puolisolle tai ystäville ja ota puheeksi myös neuvolassa. Mulla myös hillitön menetyksen pelko, mut kyllä se pikku hiljaa helpottaa. Taapero on kohta kaksi ja enää en yöllä herätessä ihan joka kerta tarkista vieläkö hengittää. 😵‍💫

10. Mulla oli ekassa raskaudessa radi. Sillo vaa painotettiin säännöllisesti syömistä, täysjyvä tuotteita , paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä ja proteiinia oli hyvä saada sillee reippaasti. Aika normi asioita
 
1. Kerrot tai et, sillä ei ole mitään vaikutusta raskauden kulkuun. Itse kerroin vain sellaisille, joille olisin voinut avoimesti puhua myös keskenmenosta.

3. Eivät tarvitse mitään erityistä valmistelua. Alkuraskaudessa nännit ja tissit voivat olla todella hellinä hormonimuutosten takia, mutta useimmilla se kyllä tasoittuu raskauden edetessä. Alkuun imettäminenkin voi sattua, menee yleensä nopeasti ohi. Jos ei mene, voi käyttää esim lanoliinia (taitaa saada äitiyspakkauksestakin).

4. Puhu asiasta neuvolassa ja synnärillä. Facen Imetyksen tuen ryhmä on varmaan suurin aiheeseen liittyvä someryhmä, mutta itse koin sen lähinnä ahdistavana. Siellä on aika fanaattistakin porukkaa...

8. Tapauskohtaista.
 
1. Kerroin parille parhaalle ystävälle. Oli helpottavaa kun oli muutama ihminen keltä ei tarvinnut salailla, ja jotka olisi tukeneet myös jos olisi mennyt kesken.

2 & 3. En valmistellut nännejä mitenkään. Kyllä ne sitten vauvan imiessä tottuu. Mutta jos ne tuntuu tällä hetkellä siltä että kaipaisi rasvaa, niin ehkä bepanthen tai sitten imettäjienkin käyttämä lanoliinirasva? Itsellä ei tullut imetyksen alussakaan kipeäksi, joten en oo kertaakaan rasvannut nännejä 😅

4. Imetyksen tuki. Mulle tullut kyllä siitä fb-ryhmästä välillä ahdistunut olo lukiessa, joten vinkkaisin ennemmin että lue heidän nettisivuja tai lataa heidän sovellus Rinnalla, missä saa kysyttyä suoraan tukiäidiltä.

6. Meidän vauvakirja on Pienen oma kirja. Siinä oli muutama sivu odotusta varten. Neuvolasta sain ekalla käynnillä sellaisen tulostetun ja kuminauhalla vihkoksi sidotun opuksen, jossa oli raskaudesta kerrottu tietoa viikko viikolta. Siihen sai joka viikon perään myös vastata muutamaan kysymykseen. En kyllä ihan kokonaan jaksanut täyttää, ekalla kolmanneksella jonkun verran ja sitten yksittäisiä sivuja.

7. En rasvaillut tai venytellyt. Ei tullut luontaisia repeämiä, mutta pieni eppari leikattiin ison pään takia, ettei repeäisi (todellakin oli mulla pieni nipsaisu, ei sellainen syvä haava kun kaikissa pelottavissa anatomiapiirroskuvissa. Kätilölleni kiitos taitavasta leikkaamisesta ❤️). Epparissa oli pari tikkiä, ja parani niin nätiksi että arpea joutuu oikein etsimällä etsimään peilin kanssa.

9. Kannustan puhumaan ja/tai kirjoittamaan asiasta ja ajatuksista. Mulla oli aika paljon stressiä odotusaikana, ja odottamisen onni jäi melko vähäiseksi. Jälkiviisaana olisi pitänyt silloin jo uskoa kanssaäitejä täällä omassa lasketun ajan ryhmässä, ja puhua enemmän neuvolassa niistä tunteistakin. Puhua voi myös puolisolle, ystävälle tai jos luontevalta tuntuu niin tulevien isovanhempien kanssakin pystyy kyllä odotusajasta höpistä, ja saada oloa kevennettyä.

10. En osaa kokemuksesta neuvoa kun itellä tuli painoa reilusti 😅 osalla menee kroppa raskaana varastoivaan tilaan, ja mielestäni raskaus+vauvavuosi aikana siitä asiasta ei kannata stressiä ottaa. Monipuolinen ruokavalio auttaa paremmin jaksamaan kyllä. Huomaan omassa voinnissani tuoreiden kasvisten puutteen nopeasti.
 
1. Olen hieman taikauskoinen, mutta minä kerroin moelmmilla kerroilla samasta syystä kuin edelliset eli jos menisi koesken, niin saisi tukea läheisiltä. Lisäksi esikoisen raskaus oli pitkien lapsettomuushoitojen tulos, joten etenkin siitä syystä halusin jakaa ilouutisen monen kanssa, kun vihdoin onnistuimme pääsemään edes sihen saakka, ettäraskaus oli alkanut.

2 & 3. En tehnyt mitään erikoista ennen synnytystä, paitsi rasvasin raskausöljyllä rintoja ja vatsaa melkein koko raskauden ajan. Minullakin oli esikoisen raskaudessa nännit hyvin herkät. Imetyksen alettua käytin lanoliinia, koska nännit tulivat kipeiksi, todennäköisesti vauvan huonon imuotteen johdosta,

4. Luin ainoastaan Imetyksen Tuki ry:n sivuja ja sieltä löytyi hyviä vinkkejä. Lisäksi pyysin joka kerta kätilöä tarkastamaan imuotteen, kun olimme kaksi vrk. perhepesähotellissa.

5. Emme menneet vauvauintiin esikoisen kanssa, kun oli koronarajoitteet. Tuskin menemme kakkosenkaan kanssa.

6. Minä sain esikoisen raskaudessa babyshower-lahjaksi Muumi vauvakirjan ja se on mielestäni kiva. Edelleen on pääosin täyttämättä. Täytin ja täytämme edelleen kännykkään päiväkirjaa sekä raksausajalta että vauvavuodelta ja olemme jatkaneet sen täyttämistä viikottain, kun lapsi kasvaa, kun on helppo nopeasti laittaa muistiinpanoja.

7. En tehnyt esikoisen raskaudessa ja todennäköisesti jää tekemättä nyt.

8. Vasta yksi synnytys takana, joka meni tosi hyvin.

9. Samaa kannustan kuin edelliset ovat neuvoneet, että kannattaa jutella avoimesti peloistaan, niin niistä voi saada hetkellisesti rauhan. Toisaalta neuvoisin, että on läsnä, kun pelot tulevat ja antaa niiden tulla ja käy pelkoon liittyvät ajatukset rauhassa läpi, vaikka kerran päivässä. Pelko oli läsnä etenkin esikoisen raskaudessa koko ajan ja hieman vähemmän nyt tällä kerralla, mutta kun vauvan liikkeet alkoivat tuntua, niin pelot helpottivat hieman.

10. Minulla paino alkoi nousta heti alusta asti ja vasta n. rv. 20 eteenpäin olen molemmilla kerroilla alkanut hieman tarkkailla syömisiäni esim. yritän rajoittaa herkut pariin päivään viikossa. Samaa olen huomannut, että kun syön terveellisemmin ja paljon salaattia jne., niin olo on parempi kuin jos syön paljon herkkuja jne. Paitsi alkuraskaudessa, kun pahoivnoinnilta söin juuri sen, mitä teki mieli eli hamppareita meni useampi viikossa. Esikoisen raskaudessa painoa olisi varmasti tullut reilummin, mutta liikuin silloin todella paljon. Nyt tässä raskaudessa olo on ollut alusta asti paljon huonompi ja liikkuminen on jo nyt melko haastavaa rv 26+. Yritän kuitenkin edelleen käydä salilla 1-2 krt. viikossa ja tehdä siellä sen, mikä tuntuu hyvältä ja sitten lenkittää koiraa. Minulla liikunta ja terveelllinen ruokavalio kulkevat käsi kädessä, joten tästä syystä yritän liikkua edes vähän. Yritän kuitenkin olla armollinen itselleni ja ajatella, että nyt pitää yrittää syödä sitä, mistä tulee hyvä olo ja vauva kyllä ottaa tarvitsemansa. Tässä raskaudessa olen jopa sallinut itselleni hieman salmiakkia ja lakritsaa, joita en esikoisen raskaudessa uskaltanut lainkaan syödä.

Edelleen toivoisin, etten ottaisi niin kovasti stressiä raskauden aikana siitä, mitä teen oikein ja väärin ja miten tulisi syödä, elää jne., kun se vaikuttaa heti omaan olooni. Minä olen saanut neuvolasta todella paljon tukea kaikkiin huoenaiheisiin, joten kannustan juttelemaan siellä avoimesti kaikesta, mikä huolestuttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Siis minä todellakin oon sitä mieltä, et siitä painosta ei kannata stressata. Luulen et se on pääasiassa semmonen mihin ite ei voi vaikuttaa. Toisilla tulee painoa, turvotusta yms. Enemmi ja toisilla taas ei tuu. Mulla nousi paino ihan todella vähän ja sainkin suitsutusta joka paikassa, neuvolassa ja sairaalassa, miten hienosti oon seurannu sitä radi dieettiä ja vau vau upeaa. Nyökyttelin vaa ja naureskelin sille et itehön saatoin vetää litran jäätelöä illassa pari kertaa viikossa, enkä muutenkaan tehny mitää muutoksia ruokavalioon. En siis tehny mitää sen painon eteen mut sitä ei vaan tullu. 😅
 
1. Raskaudesta voi kertoa ihan vaikka heti plussan jälkeen niille, joille voi kertoa myös mahdollisesta keskenmenosta. Raskauden kulkuun se ei vaikuta. (En ole taikauskoinen.)

2 ja 3. Nännejä ei ole tarpeen valmistella imetykseen, mutta lanoliini auttaa jos nännit on imetyksen alussa arat. Nyt tosiaan hormonit tekee aroiksi (tosi tavallista käsittävä vaikkei siitäkään paljon puhuta.)

8. Kuulemma toinen on helpompi kun keho tietää mitä tekee ja paikat on jo kerran auenneet. Oma kokemus ehkä vähän huono vertailuun, kun esikoinen syntyi sektiolla. Tai olihan se toinen helpompi, kun alapääsynnytys onnistui toisin kuin esikoisen kanssa, mutta esikoisen perätila näyttelee siinä isoa osaa.

9. Puhu asiasta kaikkialla missä tuntuu hyvältä. Neuvolan kautta voi päästä tarvittaessa neuvolapsykologille. Tsemppiä! ❤️ Toivottavasti raskauden edetessä olo helpottuu.

10. Toivo hyvää tuuria. Tuntuu että toisilla painoa tulee enemmän ja toisilla vähemmän tekee sitten mitä hyvänsä.
 
1. Mitä mieltä oot, uskaltaako raskaudesta kertoa ennen vko 12? Ootko taikauskonen?
Hieman taikauskoinen mutta raskausasiassa oon enemmän sitä mieltä että kerrot kun olet itse valmis 😇 itse halusin kertoa vasta raskauden ollessa pitemmällä koska alkuraskaus oli rankkaa aikaa ja en haluaisi aivan alun menetystä välttämättä joutua kertomaan kenellekkään. Jokainen tyylillään ja oman tilanteen mukaan.

2. Kuinka hoitaa nännejä imetystä varten? Ovat jostain syystä kuivuneet nyt. Vinkkejä rasvasta.
Bebanthen on hyvä jos raskaana ollessa nännit kuivuu tai ruokaöljy ennen suihkuun menoa rinnoille vaikuttaan ja käpois pesu suihkussa niin ei aotke vaatteita 😅😇

3. Vinkkejä valmistaa nännejä imetykseen? Tällä hetkellä rasvaus ja kosketus tuntuu kaikelta muulta kuin mukavalta.
Rasvaamalla tarpeen vaatiessa. Äidinmaitoa voit hieroa niihin joka hoitaa kun alat imettään.

4. Olisiko vinkkejä hyvistä face ryhmistä, kirjoista tms liittyen imetykseen? Haluaisin onnistua siinä, mutta valitettavasti se pelottaa todella paljon.
Ei ole antaa vinkkejä mutta stressaaminen vaikuttaa maidontuotantoon. Kannattaa ainakin radkausaikana antaa asian olla stressaamatta jos voit ja selvittää tarvittaessa imetyksen avuksi asioita jos ei suju. Synnärillä auttavat ja on imetysohjaajia olemassa joilta voi kysellä apua ja myös neuvolasta osaavat antaa vihjeitä


5. Koska voi alottaa vauvauinnin?
3 kk iässä ja 5 kg piti muistaakseni olla. Ehdit selvitellä niitä oman alueen tarjoajalta

6. Kivoja odotusajan kirjoja täytettäväks?
En jaksanut täytellä odotellessa kirjaa. Vauvakirjana on muumi kirja jossa on osio raskausajalle

7. Auttaako välilihan venyttely ja rasvaus oikeesti siihen ettei repeä?
En tiedä 😇

8. Onko toinen synnytys helpompi vai vaikeempi kun ensimmäinen?
Ei tietoa kuin yhdestä 😅

9. Mitä sit kun ei uskalla iloita onnesta kun pelottaa että se viedään pois?
Saa pelottaa ja silti voi koittaa myös iloita ja pikkuhiljaa luottaa enemmän ja uskaltaa paremmin iloita

10. Painonhallinta raskauden aikana? Hyvät safkat siihen ettei liho liikaa?
En olisi huolissani kiloista raskausaikana ja normaali terve elämäntapa riittää. Painoa kertyy raskaana ja ei kannata stressata siitä. Ei syö kahden edestä eli vedä överiksi niitä koska oon raskaana niin voin syödä mitä tahansa ja enemmän 😄☺️
 
1. Mitä mieltä oot, uskaltaako raskaudesta kertoa ennen vko 12? Ootko taikauskonen?
Kyllä kerrottiin molemmilla kerroilla ennen vkoa 12.

2. Kuinka hoitaa nännejä imetystä varten? Ovat jostain syystä kuivuneet nyt. Vinkkejä rasvasta.
En tehnyt yhtään mitään, äitiyspakkauksen nännivoidekin jäi käyttämättä. Ei kuivuneet eikä kipeytyneet.

3. Vinkkejä valmistaa nännejä imetykseen? Tällä hetkellä rasvaus ja kosketus tuntuu kaikelta muulta kuin mukavalta.
Arat rinnat ovatkin ainakin alkuun, mutta tottuvat kyllä imetyksen jatkuessa. En tehnyt mitään erityisiä poppakonsteja.

4. Olisiko vinkkejä hyvistä face ryhmistä, kirjoista tms liittyen imetykseen? Haluaisin onnistua siinä, mutta valitettavasti se pelottaa todella paljon.
Ehkä paras vinkki minkä itse sain oli se, että luota itseesi ja kehoosi, että se toimii kyllä :) Näin kävikin.

5. Koska voi alottaa vauvauinnin?
Oisko ollut 3kk.

6. Kivoja odotusajan kirjoja täytettäväks?
Mulla oli ekassa raskaudessa aika kiva kirja, mutta en nyt millään saa nimeä päähäni. Keltamusta kansi oli!

7. Auttaako välilihan venyttely ja rasvaus oikeesti siihen ettei repeä?
En kokeillut venytellä tai rasvata. Ensimmäisessä tehtiin episiotomia ja toisessa repesin ihan hiukan. Kuitenkin mulla lapsilla päänympärys oli verrattain iso.

8. Onko toinen synnytys helpompi vai vaikeempi kun ensimmäinen?
Helpompi selvästi. Ponnistusvaiheessa ei suurta eroa, mutta avautumisvaiheessa kyllä.

9. Mitä sit kun ei uskalla iloita onnesta kun pelottaa että se viedään pois?
Kuulostaa ehkä vähän jyrkältä, mutta mitään et ikuisesti saa pitää. Silloin täytyy nauttia, kun jotakin on, pelko menetyksen kohtaamisesta vie ilon onnen hetkestä turhaan.

10. Painonhallinta raskauden aikana? Hyvät safkat siihen ettei liho liikaa?
Paino pysyi hyvinkin kohtuullisena odotusaikana, vaikka en tehnyt muutoksia ruokavaliooni. Tavallinen, terveellinen syöminen on ihan hyvä, joskus saa herkutella. Millekään "överiterveelliselle" ei mielestäni kannata lähteä. Kuitenkin joitakin ruokia on vältettävä (neuvolasta saa listan)
 
1. Mitä mieltä oot, uskaltaako raskaudesta kertoa ennen vko 12? Ootko taikauskonen?
- En oo taikauskoinen, oon kertonut kaikkein läheisimmille raskauksista jo ennen rv. 12 eli heille, joille olisi myös helppoa kertoa mahdollisesta keskenmenosta.

2. Kuinka hoitaa nännejä imetystä varten? Ovat jostain syystä kuivuneet nyt. Vinkkejä rasvasta.
- Mulla kuivui myös nännit viimeisimmässä raskaudessa, ihan perusvoiteella rasvailin.

3. Vinkkejä valmistaa nännejä imetykseen? Tällä hetkellä rasvaus ja kosketus tuntuu kaikelta muulta kuin mukavalta.
- En oo valmistellut mitenkään. Kannattaa kuitenkin tiedostaa, että imettäminen saattaa sattua ekat pari viikkoa, kun maito nousee, mutta tottuvat sitten.

4. Olisiko vinkkejä hyvistä face ryhmistä, kirjoista tms liittyen imetykseen? Haluaisin onnistua siinä, mutta valitettavasti se pelottaa todella paljon.
- Imetyksen tuki ry:n sivusto hyvä, siellä myös tukihenkilöitä. Kannattaa kysyä apua synnytysosastolta oikean imetysotteen löytymiseksi.

5. Koska voi alottaa vauvauinnin?
- Vauvan tulee olla 3kk ja väh.5kg. Esikoisen kanssa mentiin heti, kun ehdot täyttyivät, oli kivaa. 😊

6. Kivoja odotusajan kirjoja täytettäväks?
- En ole täyttänyt niin ei tietoa.

7. Auttaako välilihan venyttely ja rasvaus oikeesti siihen ettei repeä?
- Ei tietoa, en oo venytellyt ja rasvaillut. Esikoisesta tehtiin eppari, tokasta ja kolmannesta ei tullut mitään.

8. Onko toinen synnytys helpompi vai vaikeempi kun ensimmäinen?
- Toka oli nopeampi ja helpompi (3,5v. välissä). Kolmas oli melkein vaikein tai yhtä vaikea ku eka (edellisestä synnytyksestä oli jo 11v.)

9. Mitä sit kun ei uskalla iloita onnesta kun pelottaa että se viedään pois?
- Kannattaa vaan yrittää luottaa, että kaikki menee hyvin. ❤️ Omista tuntemuksista kannattaa puhua puolisolle ja neuvolasta voi saada apuja myös.

10. Painonhallinta raskauden aikana? Hyvät safkat siihen ettei liho liikaa?
- Perus terveellinen ruokavalio, runsaasti kasviksia. Ei tarvitse syödä kahden edestä. Ei kuitenkaan kannata stressata painosta raskaus- ja imetysaikana. Itselle tullut jokaisesta kolmesta n. 20kg ja on ne ajan kanssa aina myös tippunut, viimeistään kun imetyksen lopettaa.
 
1. Mitä mieltä oot, uskaltaako raskaudesta kertoa ennen vko 12? Ootko taikauskonen?
Kerrottiin miehen vanhemmille tulevan papan synttäreiden kunniaksi. Muille ei olla oikein vieläkään kerrottu.

2. Kuinka hoitaa nännejä imetystä varten? Ovat jostain syystä kuivuneet nyt. Vinkkejä rasvasta.
Lanoliini(lanpaanrasva?) tai olla se jota äitispaketissakin joku vuosi oli.

3. Vinkkejä valmistaa nännejä imetykseen? Tällä hetkellä rasvaus ja kosketus tuntuu kaikelta muulta kuin mukavalta.
Itselläni tottuivat kyllä nopeasti, vaikka ihmeempää valmistelua ei ollut.

4. Olisiko vinkkejä hyvistä face ryhmistä, kirjoista tms liittyen imetykseen? Haluaisin onnistua siinä, mutta valitettavasti se pelottaa todella paljon.
Ensimmäinen raskaus päättyi kiiresektioon ja olin itse 3 päivää tehovalvonnassa, vauva vastasntyneiden osastolla. Imetys lähti hitaasti käyntiin, mutta 2kk kohdalla voitiin luopua korvikkeesta ja siirtyä kokonaan rintamaitoon. On siis mahdollista, että noinkin myöhään lähtee sujumaan imetys.

5. Koska voi alottaa vauvauinnin?
Muistaakseni 3kk ja joku painoraja. Meidän vauva-aikana oli vain koronaa, joten jäi lopulta välistä.

9. Mitä sit kun ei uskalla iloita onnesta kun pelottaa että se viedään pois?
Tämä tilanne on vanhava, kun tämän toisen raskauden aikana on ollut paljon vuotoa. Ehkä sitten seuraavan rakenneultran jälkeen uskaltaa...

10. Painonhallinta raskauden aikana? Hyvät safkat siihen ettei liho liikaa?
Vältä huonovointisuutta? Edellisessä raskaudessa paino lähti nousuun vasta viimeisellä kolmanneksella, ei yhtään huonovointisuutta tai muitakaan raskausoireita. Nyt tämä toinen raskaus on vaatinut tarkempaa syömistä, ettei huono olo iske. Hedelmät ja "raikkaat" syötävät auttaneet itseäni, eikä paino ole napostelusta huolimatta vielä muuttunut, nyt viikko 15.
 
1. Mitä mieltä oot, uskaltaako raskaudesta kertoa ennen vko 12? Ootko taikauskonen?
Itse olisin halunnut pitää paaljon pitemmälle sitä salaisuutta mieheni kanssa. Oli tavallaan kivaa, että oli sellainen pieni salaisuus ja olisin halunnut rauhassa nauttia siitä. Mies halusi että kerrotaan tuleville isovanhemmille ja siitä se alkoi se hössötys... ehkä odotettiin juurikin viikolle 12... En muista (tulet huomaamaan että yleisin ajatus vauvavuoden jälkeen on että "en kyllä muista...").

4. Olisiko vinkkejä hyvistä face ryhmistä, kirjoista tms liittyen imetykseen? Haluaisin onnistua siinä, mutta valitettavasti se pelottaa todella paljon.
Imetyksen tuki Ry ja kannattaa etsiä myös alueellasi toimivat imetystukihenkilöt. Synnärillä saa myös ohjeita ja itse soitin ekoina päivinä kelloa ehkä joka imetyskerralla vähintään sen kolme kertaa. Ainakin. En muista tarkasti. Kannattaa myös lukea siitä, miten se maidonnousu ym. tapahtuu synnytyksen jälkeen. Esim. rinnat voivat olla pelkästään turvoksissa niin paljon (ne meloonit) ettei se maito yksinkertaisesti pääse tulemaan sieltä kovinkaan hyvin (tai ainakin tuntuu siltä). Se ei tarkoita sitä, etteikö sitä maitoa olisi noussut ja etteikö imetys olisi onnistunut tai voisi onnistuneesti jatkua. Se on osittain myös asennoitumisesta kiinni. Ihokontakti koko ajan on hyvä. Itse katsoin Netflixiä ekat pari viikkoa siten, että vauva nukkui sylissä ihoa vasten (oltiin sohvalla peittojen alla) ja välillä hörppi maitoa ja välillä otti torkut.

5. Koska voi alottaa vauvauinnin?
Tähän oli jotain rajoituksia.

6. Kivoja odotusajan kirjoja täytettäväks?
Näitä on sitten miljoona ja kun ostat sellaisen, niin mieti sen konkreettista täyttämistä. Oma kirja oli muuten kiva, mutta siellä täällä oli epämääräisiä kuville tarkoitettuja 4cm x 4 cm ruutuja, joissa oli teksti "tässä hymyilen putipuhtaana kylvyn jälkeen". Niinku mitä?

10. Painonhallinta raskauden aikana? Hyvät safkat siihen ettei liho liikaa?
Mä luulen, että tää on ihan yksilökohtaista eikä ruokavaliolla välttämättä pysty siihen vaikuttamaan. Itselleni tuli vain se 12 kg joka on normaali painonnousu raskaudenaikana ja tippui sitten aika hyvin takaisin muutamassa kuukaudessa synnytyksen jälkeen lähtöpainoon. Toisilla painonnousu on pelkkää nestettä ja turvotusta. Ei sitä voi tietää. Sitten jos sattuu päälle vielä radi ja huonovointisuus heti jos edellisestä suupalasta on kulunut 2h niin minkäs teet. Mä jouduin syömään säännöllisesti kunnolla, muuten olisi tullut kova pahoinvointi ja huono olo.
 
Mä oon vähän taikauskonen. Odottelin että oli viikkoja 12 ennenkun kerroin sen kummemmin. Toinen raskaus näkyy näemmä selvemmin kun ensimmäinen kun on nyt jo selkeä masu nähtävissä..
Painoa yritän pitää kurissa kovasti. Mutta se vaan näyttää nousevan :sad001

Pelosta että joku vie onnen pois.. nytkun olen uskaltanu vähän iloita tästä vauvasta. Alkaa mun esikoinen yllättäen kertpmaan että haluaa muuttaa viikko viikko systeemillä isälleen.. Kertoo että meillä kotona kaikki hyvin mutta haluaa vaan kokeilla. Tämä on hyvin yllättävää ja järkyttävääkin mulle kun lapsi ei muutrn näe isäänsä kuin noin kahden kk välein koska isä ei pidä yhteyttä.. Lapsi ei halua kehoituksistani huolimatta pitää yhteyttä isäänsä.. Ja sitten yllättäen hän haluaa viikko viikko systeemin..
Tuntuu siltä, kuin menettäisin toise lapseni nyt kun saan uuden.. Masentas ihan tpsi paljon ja en oikeen osaa iloita enää vauvasta. Yritän selviytyä tästä tulevasta muutoksesta.
 
Mä oon vähän taikauskonen. Odottelin että oli viikkoja 12 ennenkun kerroin sen kummemmin. Toinen raskaus näkyy näemmä selvemmin kun ensimmäinen kun on nyt jo selkeä masu nähtävissä..
Painoa yritän pitää kurissa kovasti. Mutta se vaan näyttää nousevan :sad001

Pelosta että joku vie onnen pois.. nytkun olen uskaltanu vähän iloita tästä vauvasta. Alkaa mun esikoinen yllättäen kertpmaan että haluaa muuttaa viikko viikko systeemillä isälleen.. Kertoo että meillä kotona kaikki hyvin mutta haluaa vaan kokeilla. Tämä on hyvin yllättävää ja järkyttävääkin mulle kun lapsi ei muutrn näe isäänsä kuin noin kahden kk välein koska isä ei pidä yhteyttä.. Lapsi ei halua kehoituksistani huolimatta pitää yhteyttä isäänsä.. Ja sitten yllättäen hän haluaa viikko viikko systeemin..
Tuntuu siltä, kuin menettäisin toise lapseni nyt kun saan uuden.. Masentas ihan tpsi paljon ja en oikeen osaa iloita enää vauvasta. Yritän selviytyä tästä tulevasta muutoksesta.
Lapsilla ja nuorilla on niitä omia ajatuksia /haluja... toivottavasti jaksat nyt sinnitellä esikoisen ehkäpä vain haluta kokeilla "pikku siipiään".
Tiedätkö mistä into /idea ko kokeiluun? sen ainakin itse haluaisin vastaavassa tilanteessa tietää.
Toivottavasti isällään on resurssit kunnossa asian toteuttamiseen ja jos ei ole niin pystyy sen nuorellenne kertomaan.

Tunnetilojen vaihtelut ja tulevasta vauvastat iloitseminen/ilotsematta oleminen kuuluvat kai kaikkiin raskauksiin. Toisilla enemmän osalla onneksi vähemmän.
Lienee myös luonnollista osata pelätä ihan koko raskausajan, milloin mitäkin niin itse vauvaan, kuin odotukseen tai vaikkapa vain matkan synnärille epäonnistumista.
Ihminen ja mielikuvitus yhdistettynä raskauden ajan hormoonivaihteluihin, siinäpä sitä potentiaalia mitä oudouimpiin ajatusvirtoihin. Peloista ja tuntemuksista kannattaa kertoa äitiysneuvolassa, sieltä kautta järjestyy usein keskustelua apua.
Ja, tottakai , tältä foorumilta saa kokemukseni mukaan oivaa tukea.

Jaksamista päiviisi, toivottavasti pelkosi ja huolesi osoittautuvat turhiksi. Sujukoon koko arkesi mahdollisimman hyvin!

ps. ei raskaudesta tarvitse kellekään kertoa työnantajaa ja Kela=neuvolatodistus missään määrätyssä ajassa kertoa. Itsehän kerroin osalle kavereista vasta synnytyksen jälkeen ja lopuille (mm osalle suvusta) asia selviää odotettavissa olevissa pikkuserkun lakkiaisjuhlissa.
 
Lapsilla ja nuorilla on niitä omia ajatuksia /haluja... toivottavasti jaksat nyt sinnitellä esikoisen ehkäpä vain haluta kokeilla "pikku siipiään".
Tiedätkö mistä into /idea ko kokeiluun? sen ainakin itse haluaisin vastaavassa tilanteessa tietää.
Toivottavasti isällään on resurssit kunnossa asian toteuttamiseen ja jos ei ole niin pystyy sen nuorellenne kertomaan.

Tunnetilojen vaihtelut ja tulevasta vauvastat iloitseminen/ilotsematta oleminen kuuluvat kai kaikkiin raskauksiin. Toisilla enemmän osalla onneksi vähemmän.
Lienee myös luonnollista osata pelätä ihan koko raskausajan, milloin mitäkin niin itse vauvaan, kuin odotukseen tai vaikkapa vain matkan synnärille epäonnistumista.
Ihminen ja mielikuvitus yhdistettynä raskauden ajan hormoonivaihteluihin, siinäpä sitä potentiaalia mitä oudouimpiin ajatusvirtoihin. Peloista ja tuntemuksista kannattaa kertoa äitiysneuvolassa, sieltä kautta järjestyy usein keskustelua apua.
Ja, tottakai , tältä foorumilta saa kokemukseni mukaan oivaa tukea.

Jaksamista päiviisi, toivottavasti pelkosi ja huolesi osoittautuvat turhiksi. Sujukoon koko arkesi mahdollisimman hyvin!

ps. ei raskaudesta tarvitse kellekään kertoa työnantajaa ja Kela=neuvolatodistus missään määrätyssä ajassa kertoa. Itsehän kerroin osalle kavereista vasta synnytyksen jälkeen ja lopuille (mm osalle suvusta) asia selviää odotettavissa olevissa pikkuserkun lakkiaisjuhlissa.
Tiäkkö kun en tiedä. Ja se tässä ihan hirveästi mua kummastuttaakin. Ajattelin ensin että lapsella on huono olla meillä. Mutta kun asiasta keskusteltiin hän itkuun asti kertoi kuinka on onnellinen meilla ja kuinka rakastaa koko perhettä ja uutta kotia (ollut nyt 2vuotta). Isäänsä ei tosiaan näe kun noin 2kuukauden välein. Ei ole halunnut olla yötä. Ei itse ota yhteyttä, eikä isäkään ota. Ikävöi mun perään usein ja soittelee jo lyhyillä käynneillä.

Ja ei, isällä ei mun mieöestä ole pakka kunnossa. Juo alkoholia useana päivänä viikossa, eikä ole mielestäni luotettava ihminen saati vanhempi. Mutta tämä on vain minun mielipide, koska tiedä kuinka käyttäytyy silloin kun lapsi ei ole siellä. Ja tiedän että minulla vastuu lapsen turvallisuudesta.

Idea tähän tuli lapseni mukaan häneltä itseltään. Tämä tekee asiasta vielä vaikeamman.
 
Tiäkkö kun en tiedä. Ja se tässä ihan hirveästi mua kummastuttaakin. Ajattelin ensin että lapsella on huono olla meillä. Mutta kun asiasta keskusteltiin hän itkuun asti kertoi kuinka on onnellinen meilla ja kuinka rakastaa koko perhettä ja uutta kotia (ollut nyt 2vuotta). Isäänsä ei tosiaan näe kun noin 2kuukauden välein. Ei ole halunnut olla yötä. Ei itse ota yhteyttä, eikä isäkään ota. Ikävöi mun perään usein ja soittelee jo lyhyillä käynneillä.

Ja ei, isällä ei mun mieöestä ole pakka kunnossa. Juo alkoholia useana päivänä viikossa, eikä ole mielestäni luotettava ihminen saati vanhempi. Mutta tämä on vain minun mielipide, koska tiedä kuinka käyttäytyy silloin kun lapsi ei ole siellä. Ja tiedän että minulla vastuu lapsen turvallisuudesta.

Idea tähän tuli lapseni mukaan häneltä itseltään. Tämä tekee asiasta vielä vaikeamman.
Ymmärrän hyvin tuon kummastumisesi... Minkä ikäinen esikoislapsesi on?
Tukea viikkoviikko-ajatuksen selvittämiseen / jopa torppaamiseen voisi saada esim avoimen lapsiperhetyön kautta. Älä ainakaan jää asian kanssa yksin...
 
@Murukahvi, todella ikävä tilanne. Tiedän kokemuksesta, että tuntuu pahalta, koska joskus omakin esikoiseni on pohtinut pelkästään isän luo muuttamista vuoroviikko-asumisen sijaan. Asiat on kyllä selvinneet sitten asiasta keskustelemalla. Itse en ainakaan ole asiassa antanut periksi vaan perustellut asiaa monelta eri kannalta ja myös niin että tämä on äidin ja isän sopima asia eikä vaihtoehtoja ole. Nämä on olleet lapsella onneksi vaan ohimeneviä ajatuksia ja myöskään sen takia en lähtisi nykyistä systeemiä ihan heti muuttamaan. Eri asia, jos asia olisi ollut jatkuvasti puheissa pidemmän aikaa. Sitten täytyisi toki pohtia asiaa tarkemmin.

Itselläni tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla mustasukkaisuus tulevaa vauvaa kohtaan ja pelko siitä, ettei äidillä ole enää aikaa vauvan syntyessä? Jos siis käsitin oikein, että odotat vauvaa? Toinen mikä tuli mulla mieleen, että onko lapsen kaveripiirissä jollain tapahtunut tällainen muutos ja lapsi on saanut sitä kautta ajatuksen vuoroviikkoasumisesta?
 
@Murukahvi, todella ikävä tilanne. Tiedän kokemuksesta, että tuntuu pahalta, koska joskus omakin esikoiseni on pohtinut pelkästään isän luo muuttamista vuoroviikko-asumisen sijaan. Asiat on kyllä selvinneet sitten asiasta keskustelemalla. Itse en ainakaan ole asiassa antanut periksi vaan perustellut asiaa monelta eri kannalta ja myös niin että tämä on äidin ja isän sopima asia eikä vaihtoehtoja ole. Nämä on olleet lapsella onneksi vaan ohimeneviä ajatuksia ja myöskään sen takia en lähtisi nykyistä systeemiä ihan heti muuttamaan. Eri asia, jos asia olisi ollut jatkuvasti puheissa pidemmän aikaa. Sitten täytyisi toki pohtia asiaa tarkemmin.

Itselläni tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla mustasukkaisuus tulevaa vauvaa kohtaan ja pelko siitä, ettei äidillä ole enää aikaa vauvan syntyessä? Jos siis käsitin oikein, että odotat vauvaa? Toinen mikä tuli mulla mieleen, että onko lapsen kaveripiirissä jollain tapahtunut tällainen muutos ja lapsi on saanut sitä kautta ajatuksen vuoroviikkoasumisesta?
Esikoinen ei malta odottaa sisaruksen saapumista.. Kysyy kokoajan koska se tulee ja kuuntelee vatsan läpi. Haluaa ostaa vaatteita ym. Ja kyllä. Kertoi juurikin että haluaa kokeilla koska muutkin tekee niin..
 
Esikoinen ei malta odottaa sisaruksen saapumista.. Kysyy kokoajan koska se tulee ja kuuntelee vatsan läpi. Haluaa ostaa vaatteita ym. Ja kyllä. Kertoi juurikin että haluaa kokeilla koska muutkin tekee niin..
Minullakin tuli mieleen, että vaikka on kuinka innoissaan, niin kyse voisi kuitenkin olla pelosta uutta tilannetta kohtaan ja mustasukkaisuudesta. Hän on kuitenkin sen verran nuori, että voi tuntea yhtä ja sanoa toista ja sitten kun kok otilanne saattaa hieman hämmentää, kun ei tiedä mitä on tulossa, niin reagoi tuolla tavalla, vaikka todellisuudessa en lainkaan usko, että hän haluaa muuttaa.
 
Takaisin
Top