Entiset tupakoitsijat

nenevia

Oman äänensä löytänyt
No niin, nyt tulee aihe joka tulee herättämään tunteita todella paljon, mutta on ainakin itselleni todella henkilökohtainen ja vaikea!

Toivon asiallista keskustelua.

Onko täällä muita jotka ovat tupakoineet vielä ennen plussausta? Oma tilanteeni on seuraavanlainen. Olen polttanut n. 14 vuotta ja alusta asti mennyt yksi aski päivässä. Olen halunnut lopettaa tupakoinnin jo kauan aikaa sitten, mutta sitä motivaatiota ei ole ollut tarpeeksi että se olisi oikeasti loppunut.

Kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi, tupakointi jäi kuin seinään. Ikäväkseni tämä meni silloin rv 6 kesken ja siitähän se tupakointi taas alkoi, voin sanoa että kahta kauheampana! Tyhmää, tiedän!

Nyt kun sain viime keskiviikkona heti seuraavasta kierrosta km:n jälkeen plussan, niin tämä ei olekaan niin helppoa! Ensinnäkin se epäusko siihen, että tämä kestäisi! Miksi en luota siihen? Miksi odotan tulevaa keskenmenoa? Pelkään! Soitin jo neuvolaan ja kerroin tilanteeni, onneksi tupakoinnin määrä tippui heti huomattavan määrän, alle viiteen tupakkaan päivässä.

Mutta silti! Olen tupakointiin raskauden aikana äärimmäisen vastaan, mutta entäs nyt kun sattuu omalle kohdalle?
En hae mitään puolustusta omalle tilanteelleni tällä keskustelun avauksella, vaan voimaa ja tukea lopettaa tämä! Päästä tästä eroon lopullisesti!

Olen lukenut paljon keskusteluja aiheesta (suurin osa vanhoja keskusteluja), mitä tästä voi seurata nyt ja tulevaisuudessa. Mitä voin tällä aiheuttaa.

Olenkohan yksin tässä tilanteessa? Toivottavasti olen ja muut olisivat viisaampia, mutta .. niin. Sana on vapaa.
 
Tsemppiä! En ole tupakoinut, joten vinkkejä en osaa antaa, mutta hienoa, että yrität lopettaa!
 
Itse polttanut ja siitä kirjoitinkin tuolla toisessa ketjussa jo :) Eli ihtellä on helppoa olla ilman röökiä jos ei ole saatavilla.. ongelma tulee kun mies tulee tupakkien kans kotio... olen polttanut n.13 vuotta.. määrä on vaihdellut 3-20(välillä enemmäkin) tupakkia päivässä.. Tupakoinnin aloitin keskeytyksen jälkeen rv14( joka vielä tänä päivänäkin vaikuttaa ajatuksiini).. omalla tavallaan myös varjostaa tätä raskautta..Olin silloin juuri 16 vuotta täyttänyt.. en myöskään itse hirveän hyvällä katso polttavia raskaana olevia, mutta olen kuitenkin sitä mieltä että jokainen tyylillään. Onneksi tosiaan olen lopettamista suunnitellut jo kauan ennen plussaa, kun tuo on nii kallista.. laskin tossa että mun ja puolison tupakkilasku 10 päivän aikana on n. 150-180e..
 
Kovasti toivon, että onnistutte tossa tupakoinnin lopettamisessa! Ei ole helppoa, itsekin tupakoineena tiedän. Suurin kannustin varmaankin on se, että tietää antavansa lapselle parhaat mahdolliset lähtökohdat olemalla polttamatta :Heartpink
 
Minä myös olen tupakoinut jo 20 vuotta. Ekassa raskaudessa lopetin heti plussa testiin, toisen kohdalla taisin polttaa vielä noin 3 päivää ja nyt tässä raskaudessa lopetin kokonaan noin viikko plussauksesta.

Suosittelen että teet itsellesi aikataulun ja et pode huonoa omatuntoa sen noudattamisesta. Onko se sitten kaksi päivää vai viikkoa, täytyy sinun itse päättää. Tsemppiä, tiedän miten vaikeaa se on.
 
Se on jännä miten joku typerä tapa voi olla niin lujassa. Itse kun en ole nikotiini riippuvainen vaan tapa.. tekemistä kun piisaa niin ei edes tee mieli ja kun pystyy olemaan pitkiä aikoja polttamatta.. minkähän tavan siihen keksisi tilalle? Onneksi raskauden aika on vähentynyt jo selvästi kulutus..
 
Kiitos kannustuksesta, ette tiedä kuinka tärkeä merkitys niillä on :Heartpink

Huomaan itsekin että tämä on tapa, varsinkin kun on puhelimessa. Mitä tästä opimme, on lopetettava puhelimessa puhuminen :joyful:

Silloin kun tekemistä niin ei tee edes mieli tupakkaa eikä tule kiusausta mennä. Eikä tämä edes maistu hyvälle ja huono omatunto kolkuttaa jo pelkästä ajatuksesta. Siitä nosta itselleni hattua että neuvolan suuntaan olin täysin rehellinen, en halua valehdella tästä. Ehkä hekin osaavat sitten auttaa ja tukea ja seurata kehitystä kun heillä on kaikki tieto.

Toki suurena huolena on se, että aiheutanko sikiölle jotain peruuttamatonta, sitä ei kai koskaan saa tietää mistä mikäkin johtuu.

Nyt niskasta kiinni p*rkele ja järkeä päähän :gen045
 
Nenevia: Tuo on todella tärkeää että itse tiedostat seuraukset ja myönnät rehellisesti itsellesikin ja muille mikä tilanne on. Näillä eväillä pääset varmasti hyviin tuloksiin.:smiley-angelic002
 
Kiitos kannustuksesta, ette tiedä kuinka tärkeä merkitys niillä on :Heartpink

Huomaan itsekin että tämä on tapa, varsinkin kun on puhelimessa. Mitä tästä opimme, on lopetettava puhelimessa puhuminen :joyful:

Joo tuo puhelimeen puhuminen on pahin :D
 
Mä vaihdoin ensin vihreään tupakkiin kun siinä vähempi kaikkea.. neuvolasta sanottu et parempi se alle 10 per pv kun että äiti olisi hirmu stressissä ja hermo kireällä.. en ota stressiä sauhuttelusta. Vähentänyt olen kuitenkin huimasti ja tavoite olis lopettaa vallan, ettei oo sit nikotiiniriippuvainen baby joka huutaa yötä päivää, tosin voihan ne huutaa poltti tai ei..
 
Mä vaihdoin ensin vihreään tupakkiin kun siinä vähempi kaikkea..


ettei oo sit nikotiiniriippuvainen baby joka huutaa yötä päivää, tosin voihan ne huutaa poltti tai ei..

Vihreetä ei itse kykene edes paria polttaa, vois olla siinä mieles hyvä vaihtoehto ostaa aski sitä :D ..
Itse vaihdoin punaisen siniseen..
Tätä mäkin oon miettinyt että ei riipuvaista tulisi vauvasta..
 
Kuinka moni teistä siis polttaa edelleen vaikka odottaa? Itse retkahdin polttamaan eilen illalla kuuden aikaan. Siis ILLALLA! Tyhmä minä!

Päivisin ei tee edes mieli kun on töissä ja hommaa riittää. Kotona jos touhussa niin ei käy edes mielessä. Mies polttaa meillä ja silloin herää kauheat tuskat, välillä tuntuu että revin tukan päästä ja toisinaan sit vähän helpompaa :excited001
 
Mä en oo saanu lopetettua.. Vähennettyä kylläkin.. Esikoisen odotusaikana en onnistunu kokonaan lopettamaan, mutta sain reilusti vähennettyä.. Jos tällä kertaa onnistuis lopettamaan.. Tytön kanssa kotona olessa ei tule pahemmin poltettua, mutta kun mies on kotona niin ei ole helppoa olla ilman, kun toinen juoksee pihalla koko ajan.. :oops:
 
Kuinka moni teistä siis polttaa edelleen vaikka odottaa? Itse retkahdin polttamaan eilen illalla kuuden aikaan. Siis ILLALLA! Tyhmä minä!

Päivisin ei tee edes mieli kun on töissä ja hommaa riittää. Kotona jos touhussa niin ei käy edes mielessä. Mies polttaa meillä ja silloin herää kauheat tuskat, välillä tuntuu että revin tukan päästä ja toisinaan sit vähän helpompaa :excited001

Mulla menee vielä yks kaks silloin tällöin.. nyt kun työt loppuu niin toivottavasti jää sekin pois.. ihtellä kans tuo mies polttaa niin ei asiaa auta kyllä :D tää aski minkä viimeksi ostin saa luvan olla se viimeinen..
 
Mä käytin sähkötupakkaa ja sen lopetin noin kaksi viikkoa plussauksesta. Muutama päivä plussauksesta vaihdoin nikotiinittomaan nesteeseen ja sitä käytin joka päivä aina vaan vähemmän, kunnes se jäi kokonaa pois. Nyt mulla ei edes tee enää mieli koko tupakkaa, ehkä siksikin kun olo on koko ajan niin etova ja ällöttävä niin se ei sitä ainakaan helpota. Poltin siis oikeaa tupakkaa 13 vuotta ja vuoden verran tuota sähkötupakkaa. olin ihan varma ettei lopettamisesta tuu edes raskaana mitään, mutta tässä sitä vaan ollaan :)
Tsemppiä kaikille lopettamisen kanssa! :Heartred
 
Toukokuisista tunkeudun tähän keskusteluun kertomaan että silläkin on kyllä iso merkitys, polttaako puoliso. Itse ehdin polttaa yli 15 vuotta korsteenina ennen kuin aloin odottaa esikoistani. Viimeisen tupakan poltin puoli tuntia ennen kuin tein positiivisen raskaustestin (3,5 vuotta sitten). Mieheni ei ole "koskaan" polttanut joten luonto ei vaan antanut periksi "savustaa" toisenkin vauvaa. Jos mieheni olisi polttanut, olisin luultavasti lopetellut hissukseen eikä siitä olisi tullut sitten mitään. Kaksi vuotta meni ennen kuin tupakka ei enää käynyt mielessä päivittäin :wideyed:
 
Takaisin
Top