Ensimmäistä odottavat!

Oon käynyt ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja aiotaan kyllä perhevalmennukseen osallistua. Toivon ainakin, että sieltä saa hyödyllistä tietoa ja neuvoja, etenkin kun tämä tosiaan on se ensimmäinen ja kaikki on ihan uutta meille molemmille :) Itseäni myös ihan jo ammatillisessa mielessäkin kiinnostaa, miten kyseinen valmennus on järjestetty :D
 
^^Täällä vissiin oli ensimmäistä odottavien juttuja tarkoitus olla... :) Mut ihan kiva silti tietää noistakin asioista jotain, jos/kun on teitä, jotka ootte jo käyneet - haluutteko vaikka kertoa, mitä noissa mainituissa hommeleissa sitten tehdään? Synnytysvalmennus esim. - järjestääkö kunta/neuvola vai missä semmoinen? Maksuton vai maksullinen?

Meillä järjesti sairaanhoitopiiri, ja kaikki tilaisuudet oli shp:n tiloissa ja oli maksuton kaikille osallistujille. Siellä lähinnä kerrottiin kuinka raskaus muuttaa naista, miestä ja parisuhdetta, minkälaisia kivun lievityksiä on synnytyksessä, lastenhoidosta oli jotain,ja mitähän vielä.. en niin tarkkaan kuunnellu koska ittiäni se ei hyödyttäny niin. Perhevalmennus oli turha koska se järjestettiin niin myöhään, muut osallistujat oli max rv14 ja ite taisin olla rv 29...
 
Käytiin pe ekassa neuvolassa ja siellä hoitaja kertoi valmennuksesta ja sanoikin ihan suoraan, että perhevalmennuksen tapaamiskertoja on vähennetty ja materiaalia siirretty nettiin. Käytiin läpi eri sivustoja ja mistä löytyy mitäkin. Synnytyssairaaloihin tutustumista tosiaan ei HUS:n alueella enää ole (varmaan osittain senkin takia, että se naistenklinikka on tällä hetkellä aika kiireinen) vaan ne on korvattu virtuaalikäynneillä, eli asiasta on videot netissä.

Kiireiselle ihmiselle, joka osaa etsiä tietoa itse, tämä on ihan hyvä suunta mielestäni. Ei joka juttua varten tarvitse käyttää koko iltaa ja raahautua johonkin kuulemaan itsestäänselvyyksiä. Ne pari käyntiä, jotka jossain vaiheessa keväällä on, aion käydä ja teemasta riippuen raahata tulevan isänkin mukaan. Uskoisin, että erityisesti synnytyksestä keskustelu ja muiden vastaavassa tilanteessa olevien tapaaminen ovat sellaisia, joita ei voi "lukea netistä".
 
Mä en oikein tiedä noista valmennuksista, Seinäjoella oli joku psykologin valmennuskin tyrkyllä. Ainakaan mitään vapaata töistä en rupea ottamaan noiden takia, jos sattuu vp niin voi kattoa, muuten varmaan jää. Niihin ei onneksi tarvinnut ilmottautua edes mitenkään.
 
Mä en oikein tiedä noista valmennuksista, Seinäjoella oli joku psykologin valmennuskin tyrkyllä. Ainakaan mitään vapaata töistä en rupea ottamaan noiden takia, jos sattuu vp niin voi kattoa, muuten varmaan jää. Niihin ei onneksi tarvinnut ilmottautua edes mitenkään.

Joo niin oliki. Sjoella tais olla kaks yks synnytysvalmennus ja kaks perhevalmennusta. Ne oli tosiaan iltasin kaikki.
 
Hei, täällä 36 vee ja 10+3 menossa. joulun välipäiville toinen ultra, jossa tarkempi laskettu aika katsotaan mittojen perusteella. Tuntuu hassulta, että kun tarkka hedelmöityspäivä tiedossa, silti arpovat raskausviikkoja kuukautisten mukaan, jotka olleet hyvin epäsäännölliset. No mitäpä sillä, tyyppi tulee kun tulee ja toivottavasti terveenä. :)

Onkohan valmennuksissa paljonkin eroja kaupungin suhteen, meillä ei puhuttu neuvolassa näistä vielä mitään (Vantaalla)... Aijon kyllä osallistua kaikkeen mahdolliseen, kaikki on uutta ja itsestäänselvyyksienkin kuuleminen joskus ihan hyväksi :D

Peppi, minulla ainakin piti itse varata aika labraan, ultra-ajat tuli automaattisesti :)
 
Meillä myös siis :) Onneksi kaiken saa hoitaa nykyään netissä :grin Puhelimessa puhuminen on kamalaaaa.
 
Multa oli jotenkin mennyt ohi tää ketju, kiva kun joku aloitti tämmösen :)

Mites te suhtaudutte hankintoihin? Mä vähän arkailen ja pelkään koko ajan et onnistun keräämään liikaa tavaraa ja turhaa sellaista - mikä on tosi paradoksaalista sen faktan kanssa että oon aika minimalisti ja itseeni liittyviin hankintoihin suhtaudun yleensä hyvin tarkasti, ettei kamaa kerry, koska tosiasiahan on, että vähemmälläkin aina pärjäisi. Toinen vaivaava ajatus on se, että osaako tehdä oikeanlaisia ostoksia kun ajattelin ostaa käytettynä - että mistä tietää että on tehnyt hyvät kaupat? Että selviääkö saman tien et vaikka vaunut oli susi ostos tms, kun niitä alkaisi käyttämään. Sit esim kantoliinat ja kestovaipat yms, kiinnostais ihan hirveesti, mut ne tuntuu ihan vierailta ja niihin liittyvä kieli on täyttä hepreaa..

Tietysti tässä on vaikka ja kuinka aikaa, mutta onhan nyt tämmösiä helpompi pyöritellä päässä kuin mahdollisia pelkoja tai huolia :wink
 
Mä oon tosi harkitsevainen ja pihi ostelija, en usko, että meillä tulee kerättyä paljoa ylimääräistä krääsää. Plus meillä on niin vähän säilytystilaa, ja mä inhoan kaikkea ylimääräistä pitkin kämppää. Vaatteista oon yrittänyt miettiä, jonkun järkevän määrän, ettei niitä ole 100kpl pienintä kokoa, meillä ei kuitenkaan tule pyykkiä päivittäin pestäväksi, eli pelivaraa pitää kuitenkin olla. Vaunut ajattelin käydä liikkeessä katsomassa ja kokeilemassa, ja yritän ensin käytettynä sitten metsästää sopivia.
Onneksi tässä on vielä puoli vuotta aikaa näitä miettiä!
 
Kommentoin vaikka en ekaa ootakkaan :D mulle oli sillon esikoisen aikaan selvää et haluan emmaljungan vaunut, ne vaannä tuntu omilta ku oon aikasemmin kokeillu niitä. Ja se vaunuosio tosiaan toimi meillä sen reilu puoli vuotta. Ratasosa taas oli suuri pettymys. Mutta koska ostin ne käytettynä, ei asia kuitenkaan niin harmittanu :) ja sain myytyä ne eteenpäin sitte myöhemmin.
Toisaalta, se ehkä selvii vaan kokeilemalla mikä sopii itelle/teille parhaitan. Osa tykkää kantoliinasta, osa kantorepusta, jotku ei kummastakaan. Osa haluaa rengasliinan, osa trikooliinan, seki selviää kokeilemalla. Mutta jos ostat hyväkuntosena käytettynä ni ehkä hutiostos ei harmita niin paljoa mitä sillon ko ostaa uutena?
Ite sain sillon kaverin siskolta trikooliinan, puuvillaliinan ja kantorepun, ja paras oli meille trikooliina. Manduca rasitti osaa selkää ja puuvillaliinan sitomiseen mulla meni hermot :)
 
Mulla on Siska vähän sama fiilis; olin alunperin aatellut että joulualeista voisi jo koettaa ostaa jotain, mutta jotenkin tuntuu kaikki niin kaukaiselta - tuntuu ettei minkään päälle oikein tajua vielä mitään. Äitiysvaatteitakin sais nyt halvemmalla, mutta kun vielä ei oo oikein mahaakaan. :D

Vaunuja käytiin lykkimässä liikkeessä ja löydettiin meitä miellyttävin vaihtoehto, joita nyt etsin käytettyinä. Ainahan siinä on riskejä vioista, jotka huomaa vasta käytössä, onhan se vähän ärsyttävää. Ehkä ultran jälkeen (?) ostetaan kun ihan lähellä on yhdet myynnissä.
Yhdet vauvasängyn lakanat olen ostanut. Siinä kaikki. Onhan tosiaan aikaa vielä. Ensimmäinen homma olis käydä kaikki omat kamat ja vaatteet läpi ja raivata edes pari hyllyä tilaa, säilytystilaa on meillä tosi vähän.

Tuo on lohduttavaa, Marinellahi, että oikeastaan vain kokeilemalla tietää, ja jos käytettynä ja semiedullisesti hankkii, ei ehkä niin harmita. :)
 
Ja hei, joillaki paikkakunnilla, aika monessaki, on kantovälinekirppiksiä. Ja itteasiassa voi olla myös lainaamoja et saa lainata erilaisia kantovälineitä :) ois ainaki helppo selvittää oma mieluinen kantoväline jos siitä innostuu :)
 
Mä 37, mies 33 ja ensimmäinen raskaus molemmille. LA 28.7. Kaksoset tulossa ja se meinaa vähän mua jännittää :wideyed:
En alkujaankaan millään uskonut että olen oikeasti raskaana, 15 vuotta sitten lääkäriltä kuultu lapsettomuus oli iskostunut niin tiukasti tajuntaan. Kun ei menkkoja kuulunut ja testikin näytti vahvasti plussaa pistin valeraskauden piikkiin ja varasin ultran yksityiseltä kun kunnallisella olisi vain pitänyt ootella. Äimistys oli suuri kun kaksosten sydämet siellä välkky 7+4 :happy093
Nyt viikkoja 11+3, pian on suurin riski ohi, huh, oon jännittäny keskenmenoa tosi paljon!
 
Amaki, voin vain kuvitella sen hämmennyksen ja ilon, jota on tuo uutinen tuonut! Vielä oikein kaksoset! Onnea! :love017 onko sulla suvussa kaksosia?

Mekin miehen kanssa esikoista odotetaan :Heartpink Oon 35v joten luulin menevän kauuuuan, että tärppää mutta ei sit kumminkaan muutamaa kk kauemmin mennyt joten olin shokissa kun plussa pärähti :wideyed:
 
Onnea kaksosista! Mulle tuo olis ollut kyllä pahemman sortin painajainen, mua jännittää jo tämä yksikin, että miten selvitään... Mun kokemus vauvoista on vuodelta 09 ed.kerran, sillonkin se oli sitä, että joo kiva vauva ole 10sek sylissäni kunnes rupeat huutamaan:grin

Mun tekis mieli lähteä hiplailemaan vaunuja.. En ole niitä ostamassa vielä pitkään aikaan, meillä on vähän tilanpuutetta atm, pitäisi häkkivarasto saada siivottua tässä pian, että sinne saa pukata kaikkea ylimääräistä. Ja äitiyshousut olis ostolistalla myös, omat alkaa kiristää välillä ihan todenteolla. Rintsikat piti ostaa jo yhtä kokoa isommat, ostin vaan halvimmat alemyynneistä mitä löytyi, en halua tuhlata jos nää tästä vielä kasvaa :grin

Mun mies odottaa vauvaa jo ihan onnessaan, eilen jo sanoi että voisiko se syntyä jo..:hilarious:
 
Mä oon tällainen pikkutissinen lähtökohtaisesti, joten mulle on toistaiseksi käynyt hyvin ihan vaan urheiluliiveihin siirtyminen :D

Täälläkin mies odottaa vauvaa myös ihan innoissaan :)
 
Pakko tulla tänne kertoilemaan meidän kuulumisia. Käytiin pari päivää sitten nt-ultrassa ja kaikki vaikuttaa olevan kunnossa pienellä. Olen tässä nyt joka päivä moneen kertaan ihaillut ja ihastellut ultrakuvaa, jossa näkyy jo selvästi vauva ❤️ Tuntuu, että nyt asia alkaa hiljalleen konkretisoitumaan ja jotenkin tässä parin päivän aikana on alkanut tulla sellainen tosi kiintynyt olo tätä pientä kasvavaa ihmettä kohtaan. Onko muilla samanlaisia fiiliksiä?

Ja joo, nyt kanssa on alkanut tehdä mieli päästä jo vähän vaunukaupoille testailemaan vaunuja ja muutenkin kauppaan hypistelemään pieniä vaatteita. Ehkä kuitenkin maltetaan vielä hetki, mutta netistä on jo katseltu toki kaikenlaista
 
Mulla on kans nyt alkanut tulla sellanen olo, että siellä masussa oikeesti asuu ja kasvaa joku, odotan jo innolla, että se syntyisikin jo :) Tulee aina hyvä fiilis kun miettii sitä kasvavaa möykkyä :Heartred
 
Mä oon tällainen pikkutissinen lähtökohtaisesti, joten mulle on toistaiseksi käynyt hyvin ihan vaan urheiluliiveihin siirtyminen :D

Täälläkin mies odottaa vauvaa myös ihan innoissaan :)

Niin olin minäkin ennen esikoista. Niin ne vaan turpos ja ostin raskausaikana isommat liivit jotka jäi vielä pieneks kun syntymän jälkeen maito nousi kunnolla ja tissit kasvo vielä monta kuppikokoa isommiks.. ja oli meinaan kipeet, senkään takia yhtään puristavia liivejä ei pystynyt käyttämään.
 
Itsellä ainakin nt-ultra oli se "välietappi" että jos kaikki siinä ultrassa hyvin niin alan katselemaan vaunuja yms ja pikkuhiljaa suunnittelemaan hommaamista yms. Meille tämä napero on ensimmäinen, joten paljon on hankittavaa :)
 
Takaisin
Top