Ensimmäiset liikkeet

J.J.

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei kaikille!

Minä täällä uutena tulokkaana heti aloitan uuden keskustelun. Olisi mielenkiintoista tietää milloin ja millaisina kaikki ovat tunteneet pikkuisten ensimmäiset liikkeet? Ja kuulla vinkkejä niiltä joilla jo kokemusta aiemmin [:)]

Itsellä ensimmäinen lapsi ja rv 17 menossa. Pari päivää sitten ensimmäisiä potkuja tuntui, jotka kylläkin vahvempia mahan ulkopuolelle! [:-]
Sen jälkeen joka päivä jonkunlaisia tuntemuksia ja muljahteluita, mutta ei vielä mitään selkeää tai jatkuvaa ole tuntunut. Eiköhän ne siitä rupea tuntumaan ajan kanssa paremmin kun liikkeet voimistuvat [;)]

'Ja kiitos kaikille jotka täällä ovat kirjoitelleet, on helpottanut monta kertaa kun jotain "kummallista" on taas tuntunut, ja on voinut täältäkin vähän käydä kurkkimassa muiden kokemuksia. Rauhoittaa kummasti!
 
Hei!! Ensimmäiset liikkeet tunsin viikoilla 17+jotain, en vain tajunnut niitä liikkeiksi. Luulin että pieru kiertää mahassa [:D] Ne tuntuivat hyvin hennolta kupruilulta, ilmakuplan puhkeamiseenkin niitä voisi osuvasti verrata. Kuulin sitten omalta äidiltäni, että nuo tuntemukset ovat mitä ilmeisimmin meidän Toukan liikkeitä. Hyvin harvakseltaan tunsin liikkeet ja usein ne olivat ohi ennenkuin ehdin kunnolla edes tajuta. Iltaisin makoilen selällään ja tökin varovasti mahaa, jolloin vauva saattaa vastata liikkeillään.

Liikkeet vahvistuivat nopeasti ja eilen illalla, rv 18+5, tunsin jo pari ihan oikeaa potkua. On muuten jännä ajatella, että meidän vauva se siellä heiluu [:)] Jos liikkeitä pitäisi vielä jotenkin kuvailla, "muljahtelu" voisi olla oikea sana. Toisinaan tuntuu niinkuin pieni hiiri puikahtaisi koloonsa kohdussani. Naureskelin eilen itsekseni noille vauvan potkuille ja mies tuumasi, että on parempi että pysyn ihan kotosalla. Hullunahan minua pidettäisiin jos lähtisin kylille hymistelemään itsekseni [:D]

En ilmeisesti kuitenkaan tunne vielä kaikkia liikkeitä, ne tuntuvat päivittäin, mutta harvemmin. Eilen illalla tunsin viisi liikettä noin viidessä minuutissa, ja ajattelin heti onko vauvalla joku hätänä kun niin paljon pyörii. Hysteerinen ensiodottaja minussa meinasi taas puskea esiin [:D] kunnes tajusin, että varmaan vain tunsin liikkeet paremmin.
 
Ensimmäisessä raskaudessani en muista tarkkaa päivää, koska olen ekat liikkeet tuntenut. Neuvolakortista näkyy käynnillä 17+3, että liikkeet ovat jo tuntuneet.
 
Tässä toisessa varmaksi merkiksi liikkeistä olen laittanut 15+9. Jo sitä ennen oli jotain mistä en ole kuitenkaan varma. Nyt kun puoliväli on sunnuntaina niin oikeastaan viimeisen viikon aikana liikkeet on vahvistunut huomattavasti. Niitä tuntuu usein pitkin päivää, eikä niin kuin alkuun, että saattoi mennä melkein koko päivä, et mitään ei tuntenu ja sit illalla vasta jotain. Tällä kertaa istukka taitaa olla tuossa edessä, joten se vähän vaimentaa potkuja siihen ja tunnenkin voimakkaimmat potkut vasemmalla ja ylhäällä. Nyt jo tiedostaa selvästi mitkä ovat kunnon potkuja ja mitkä vain asennon vaihtoa tai käsien liikkeitä. Ku olen ite tuolla ultralla kattellu parin viikon välein niin tiedän jopa miten päin Möykkyläinen masussa on. Ja se köllöttelee siellä päasiassa aina samassa paikassa. [:D].
 
Tunsin eilen kun soittelin pleikkarilla kitaraa jotain kutittelun ja tuuppasun väli muotoa kesti jonkin aikaa ja nyt ei oo tuntunu taas mitään.[:)] Ensimmäiset kutittelut oon kyl tuntenu varmaa pari viikkoo sitten, niistä en kyllä ollu ihan varma mutta ei noi eiliset voinu olla muuta ku potkimista tms.[:D] Mut tosi harvakseltaa näitä tulee.
 
Pakko sanoa suoraan ettei ole mitään tietoa onko vatsani tuntemukset vauva vai suolisto [&:]
Toivotaan että tällä viikolla vaikka alkaisi selkeäämin tuntumaan. [:)]
 
No niin,ensimmäiset monta pientä muksahdusta tunsin 26.2
eli olin viikolla 18 silloin.[:)]
Sitä ennen oli "pörinää,kuplutusta,kutitusta" n.2 viikkoa[;)]
Nythän se säätää siellä niin että pikkusen masunkin päälle näkee kun makaa
ja tarkkailee. [:D]
 
Itse tunsin tuossa viikolla 17 ensimmäiset "kuplat" mahassa. Piti sitä hetken aikaa miettiä, että mikä se oli. Mutta kun kuplia on alkanut tuntua jo useammin (yleensä kun rauhoitun) niin olen päätellyt, että meidän kullannuppuhan se siellä huitelee. Eilen potkaisi todella lujaa, tuntui ihan selvästi. Mieheni joka makasi kyljessäni kiinni kysyi, että mikä tuo oli, mutta sen jälkeen ei muita potkuja tuntenut. [:D]
 
En muista tarkkaa päivää milloin ihan ensimmäisen kerran tunsin liikkeitä, mutta se oli vähän sen jälkeen, kun kävin neuvolassa viikoilla 17+1. Eli kahdeksannellatoista viikolla.. Ensimmäinen lapsi on siis tulossa. Ensimmäisen kerran kului aikaa useitakin päiviä, etten hoksannut mitään liikkeitä, mutta nyt viime viikosta lähtien olen tuntenut "kuplamaisia" potkuja joka päivä. Tunnen niitä yleensä silloin, kun istun paikoilleen esim. tietokoneen ääreen tai illalla nukkumaan mennessä, kun olen rauhoittunut paikalleen! Ihanaaa, kun pieni aina välillä ilmoittelee olemassa olostaan.. [:)]
 
Taisin tuntea liikkeitä jo reilu viikko sitten, mutten ihan uskaltanut luottaa siihen, että eivät olleet mitään suolistojuttuja. Eilen mies tunsi liikkeet ensi kertaa mahan läpi aamulla. Oli kyllä suloista [:)] Nyt kun tunnistaa liikkeet niin huomaa niitä aika useinkin! Viime viikolla huomasin iltaisin nukkumaan mennessä, nyt tuntuu välillä päivälläkin liikkeet! Ihana, kun on elonmerkkejä! Ylihuomenna neuvolaan ja viikon päästä rakenneultraan. Jännittää!
 
Meillä taitaa Lidia10 ollakkin sama LA [:)]
Minä en harmikseni vieläkään tunnista liikkeitä.. [:(]
 
Mä tunsin ensimmäiset selvät liikkeet rv 16+2, oli niin selkeät pari pyörähdystä ettei voinu jäädä epäselväksi [:D] Huomasin että olin tuntenut vastaavaa, tosin epäselvemmin, jo viikkoa aiemmin. Neuvolantäti sanoikin mulle, että "rakenteistani" päätellen tulen tuntemaan ensisynnyttäjäksi varhain noita liikkeitä. Huomenna napsahtaa 19rv täyteen ja potkut alkaa olla jo hyvinkin vahvoja ja niitä satelee pitkin päivää [:D]
 
[:)]Eilen vauveli ilmoitti itsestään!!! Katsoin leffaa käsi mahan päällä ja yhtäkkiä tuntui potku!!! [:)][:D]
Eikä voi pistää mielikuvituksen tai ilmavaivojen piikkiin kun kädessäkin oikein tuntui [:D] Mahtavaa!
 
Ihanaa lueskella teidän tuntemuksianne! Itse tunsin liikkeet tästä tulokkaasta myös n. viikolla 17. Aiemmista on liikkeet tuntuneet jo 15-16 viikoilla. Liekö rauhallisempi tapaus vai onko ollut oma elämä niin huisketta, ettei muka ole ehtinyt pysähtyä tarkkailemaan.

Välillä huoli hiipii, kun ei napakoita potkuja ole juuri sille päivää/tunnille tuntunut.

Jokatapauksessa liikkeet saavat aikaan aina hymyn naamalle[:D]
 
Nyt on liikehdintää tuntunut jo useamman viikon, ja alkaa olla jo aika selkeitä liikkeitä, ei tarvitse enää yhtään miettiä että "olikohan tuo vai ei..." [:D]
Toisaalta olen nyt jo useampana aamuna herännyt liian aikaisin enkä saanut enää unta kun toukalla on potkunyrkkeily-treenit menossa!
Alkuun nuo aamuiset hetket oli tosi suloisia, maata vain ja tunnustella mitä se pieni siellä oikein touhuaa, mutta aavistelen jo pahoin että pian ne voivat muuttua hieman rasittaviksi, kun jää sitten kovin vähän aikaa nukkumiselle......[:-]

Ja kovasti hermoilen noiden liikkeiden kanssa, kun välillä tajuaa ettei niitä hetkeen ole tuntunut ja stressaa sitä, ja sitten myöhemmin ajattelen että jotain on vialla kun se niin kovasti siellä riehuu... [:D]  
Kai tämä on tämmöistä normaalia ensikertalaisen innostus-jännitystä [:)]
 
minä tunsin ekat liikkeet 18+4 [:)] istuin koneella ja yks kaks tuntui sellainen tuuppaus hieman navan alapuolella [:D] alkuun tunsin muutaman tuuppauksen/päivä, mutta nyt alkaa tuntua jo useammin. Sunnuntaina muistaakseni tunsin melko napakoita potkuja alamahassa ja ylhäällä tuntui hennommat tuuppaukset, joten veikkaisin että ne oli nyrkit <3 On niin huojentunut olo kun liikkeet tuntuu..ei tarvii odotella kärsimättömänä seuraavaa neuvolaa että kuulisi sydänäänet..rakenneultrakin on jo perjantaina [:D]
 
Mulla on nyt 18+3... enkä oo tuntenu vielä mitään. Odottelen ja odottelen... No, ens viikolla sitten neuvolaan, ni kuulee et onko kaikki hyvin.
 
Eka selvä liike tuntui vasta nukkumaanmennessä rv19+4, nyt tuntuu jo useita potkuja alamahassa..Nyt siis 21+3..
 
Mulla ekat liikkeet tuntu 19+4, ja mies sattu olemaan just korva masulla, joten hän tunsi ne samaan aikaan ku mä =)

Oon ollu tässä vatsataudissa ja vaikka kuinka on ihanaa, et pieni tuolla liikkuu niin voi jestas sentään, et on hirvee tunne, ku miettii, et koska on aika juosta vessaan ja toinen viel potkii ja muljuaa masussa[:'(][:@]
Nyt onneks jo olo parempi ja voi taas iloita liikkeistä [:)]
 
mä en voi sanoa vieläkään tuntevani liikkeitä.

istukka takaseinämässä, kohtu ihan "normaalissa" paikassa (ei siis esim. taaksepäin kallistunut) ja olen normaalipainoinen. ihmetyttää tosi paljon. viimeksi reilu viikko sitten rakenneultrassa ultraaja sanoi, että sikiö on erittäin liikkuvainen ja ihmetteli, kun en tuntenut potkuja, joita tutkimuksen aikanakin jatkuvasti tuli. joskus kuukausi sitten tunsin kutitteluja vatsassa, mutta nekin loppuivat kestettyään noin viikon.

ei voi ymmärtää :(
 
Mulla eilen neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että varmaan muutamien viikkojen jälkeen tunnen ne liikkeet vatsan läpikin, mutta kyllä mies tunsi jo viime sunnuntaina (17+6) ja eilen viimeksi vauveli potki niin, että melkein sattu sen muljahtelut - ja ne liikkeet tuntui erittäin selvästi mahan läpi! Tunnen liikkeet parhaiten alavatsaan, enkä tunne niitä aina kuin tahtoisin. Varmaan alamahassa on joku ohkaisempi tai herkempi kohta kun ne tuntuu siellä aina parhaiten.

Joten terkkarin sanojen mukaan ei pitäis olla mitenkään epänormaalia ruska83 ettet vielä ainakaan kunnolla tunne liikkeitä. Siellä on kuitenkin pienokaisella kaikki hyvin, joten etköhän ala tuntemaan liikkeetkin pikkuhiljaa! [:)]
 
Takaisin
Top