Ensimmäiset liikkeet?

Ekat tais tuntua joskus 16 viikoilla ,nyt ollaa viikolla 21+0 ja jommonen mylläri asusteee masussa..
 
Täällä myös esikoisen potkut alkaneet tuntumaan! <3 18+2 tuntunut pitkin päivää aivan selviä pieniä tökkäyksiä :) Uskoisin ainakin niiden olevan potkuja, koska aikasemmin en ole tämmöistä tuntenut. Mitään "kutituksia" tai "ilmakuplia" en ole tuntenut. 
 
Salmiakkisisu: Mä heittäydyin hysteeriseksi samasta syystä melkein kaksi viikkoa sitten ja kävin neuvolassa, vaikka oma th oli lomalla. Pääsin puhelinajalla käymään pikaisesti ilman sen kummempaa ja sain ihanan mielenrauhan. Samaa olen miettinyt: jos vielä neljäs tulisi niin kotidobler olisi ehdoton hankinta. Vaikka jo kolmas raskaus, niin huonoiten olen liikkeet tuntenut. Istukka on edessä, mutta niin se on ollut aiemminkin.
 
Itse oon tuntenut nuo vauvan liikkeet jo pian kolme viikkoa. Tosi aktiivinen pikkukaveri tuolla masussa asustelee. Ensimmäiset tuntemukset olivat kuin pieniä kuplia olisi poksahdellut kevyesti rikki. Esikoista odotan ja yllätyin kovasti, kun jo niinkin varhain ne tunsin (18+3). Ja jollei sisko olisi opastanut, niin olisi ne ensimmäiset kuplat menneet kyllä ilmavaivojen piikkiin... Nyt vauva tosiaan melskaa niin kovasti, että jo hieman pelottaa myöhempi aika kun tilaa ei ole ja jos pikkukaveri päättää mokomaa melskausta jatkaa silloinkin. Kaksipiippuinen juttu; toisaalta on iloinen että vauva voi ilmeisen hyvin ja liikku kunnolla. Toisaalta taas... No, voi kuulemma jopa sattua myöhemmin nuo rajuimmat liikkeet. Korjatkaa te kokeneemmat, jos minua on juksattu. Mutta oli kyllä eilen aika uskomaton tunne, kun istuin sohvalla ja tunnustelin vauvan potkuja kun pari kertaa oikein näki, kuinka maha kohosi potkun voimasta!
emoticon
 
Tosiaan hullua, kun en tunne liikkeitä vieläkään vaikka jo rv 20+3. Onneks enää kolme päivää ultraan.
 
Täällä ensimmäiset pienet selkeät potkut tunsin viikon 20 kunniaksi! Ja nyt niitä on alkanut sitten tuntemaan vielä selkeämmin ja useammin! Ihanaa!emoticon Hymy on varmaan korvissa saakka, aina kun toinen itsestään ilmoittelee! Maanantaina sitten rakenneultra!
 
Täällä kans liikkeitä tuntuu vaan satunnaisesti ja en oikein ole varma mitkä on vauvan liikkeitä ja mitkä jotain muuta. Meillä on nyt viikkoja 21+2 ja vissiin niitä potkuja vaimentaa se, että istukka on etuseinässä ja vauveli 10 pvää pienempi, mäkään en tajua miks sitä laskettua ei vaihdeta vaan ihmetellään vaan koko ajan sitä et miks se on näin paljon pienempi :o Mut se on ollut jo pidempään sen 10 pvää pienempi ja tasaisesti kasvaa sen mukaan! 
 
En usko että kannattaa olla huolissaan! Kuitenkin vauva on vielä niin pieni ja riippuu missä asennossa se on, että tuntuuko mitään :) Ja oon myös kuullut, että rauhalliset tapaukset on useimmiten tyttöjä.. no, sekin vain vanhan kansan uskomuksia :) Ei täälläkää oo tänään tuntunu juuri mitään.. verrattuna eiliseen päivään! 
 
Ensimmäiset liikkeet tuntui tasan 20+0. Erittäin vilkas poika kyseessä sekä istukka aivan takaseinässä, jotka molemmat siis osaltaan nopeuttavat liikkeiden huomaamista.

Ultrannut kätilö sekä neuvolantäti molemmat sanoivat, että monikaan ensikertalaisista ei vielä tässä vaiheessa ole tuntenut mitään liikkeitä vaikka täällä keskustelupalstoilla jää sellainen kuva, että liikkeitä pitäisi tuntua jo ennen puoliväliä.
 
anna79 -  niin totta, että täällä keskustelupalstoilla saa sen kuvan, että liikkeiden pitäisi jo tuntua kunnon potkuilta ennen puoliväliä. Ehkä sen takia monet on huolissaan, niinkuin minäkin, kun en tuntenut myöskään mitään ennen rv 20! Ja näihin aikoihin kuulemma ensimmäiset potkut useimmilla vasta tuntuvat, mutta ei läheskään kaikilla! 
 
Aikas jännää jos ei monelta ole muutettu laskettua aikaa vaikka vauva on pienempi... Meillä oli alunperin la 9.12. mutta Terveystalon ultraaja ilmoitti hyvin selvästi että sikiö vastaa tasan viikkoa pienempää, eli la siirrettiin viikolla eteenpäin ja on nyt sitten 16.12.

Näitä käytäntöjä on näköjään  vähän joka asiassa erilaisia eripuolilla maata...
 
Mulla kans siirrettiin alunperin oli LA 25.11 ja sitte ekas ultras muutti 1.12 mut mentii viel tokan kerran käymää parin viikon päästä että saatii nt mitattua ku ekal yrityksel oli niin pieni ja ei halunnu alakaut kattoes kääntyy sivuttai nii sillo laitta lopullisen Lan 29.11 ja merkkas sen neuvola korttii ja nyt lukee kaikis kelan papruiski et La 29.11
 
mulla oli esikoisesta la 23.4.11, mut koko ajan oli viikkoa pienempi ja laskettua ei muutettu. nyt sanoin ultrassa että käynnistys edessä, niin siirrettiin 6 päivää eteenpäin laskettua 26.11 --> 2.12. vaihdettiin jo np-ultrassa ja rakenneultrassa vastas sit viikkoja.
 
Itse tunsin ensimmäiset hennot "liikeet"rv 17+0. Nyt menossa rv 22+4 ja myllerystä masussa tuntuu päivittäin :)
 
Mulla olisi tänään 19+1, mutta mitään liikkeiksi laskettua en ole vielä tuntenut. Pari kertaa alavatsalla on tuntunut "paineentunnetta", mutta sekin on voinut olla jotain ihan muuta. 10 päivää olisi aikaa rakenneultraan ja tällä menolla saan siellä kertoa että mitään ei ole vielä tuntunut.. Toisaalta en ole huolissani, kun sydän kuitenkin siellä jumpsuttaa :)
 
Liikkeistä, meillä oli siis tänään rakenneultra, ja vauva myllersi ja potki kovasti koko ultrauksen ajan ja mä en tuntenut kuin pari hassua potkua koko tunnin ultrauksen aikana :) Kätilö sanoikin, ettei tässä vaiheessa vielä kannata liikkeitä ruveta seurailemaan tai kummastelemaan hiljaisia päiviä. Näillä viikoilla vielä ei kuulemma yksinkertaisesti voi tuntea vauvan kaikkia liikkeitä. Mulla oli istukka vasemmalla puolella etuseinämässä, ihmekkös olen vain oikealle puolelle liikkeitä tuntenut. Kaikki oli ultrassa kunnossa! <3
 
Olisihan se ollut juu ihan kivaa, että neuvolassakin oltaisiin selkeästi kerrottu, että missä vaiheessa yleensä ensisynnyttäjät alkavat noin keskimäärin tuntea liikehdintää ja mitkä seikat voivat heikentää liikkeiden tuntumista. Ja että turha kuulostella niitä potkuja heti kättelyssä. Sekin olisi ollut ihan kiva tiedonmurunen, että hyvin aktiivisella vauvalla voi olla erittäin hiljaisiakin päiviä. Tai että liikkeiden laskua ei kuulu aloittaa ennen kuin 30 viikkoa on täynnä...
 emoticon
Onko kellekään muulle ensisynnyttäjälle tullut oloa, että neuvolassa odotetaan sinun tietävän valmiiksi raskaudesta kaikki tarpeellinen tai että osaat etsiä sen kyllä itsekin?
 
Mä makolin kädet mahalla ja tunsin selvän potkun käteen. Samalla tuntui sellainen vaimea sisäinen liikahdus. En siis selvästikään tunne potkuja koko mahan alueelta. Alhaalla ja sivuilla tuntuu pientä räpellystä, mut niin hentoa, että ei juuri voi liikkeiksi erottaa. Rv 20+5
 
Nyt menossa rv 22 ja liikkeet tuntuu todella selvästi välillä. Päivällä kun makoilin sohvalla niin tunsin käteen potkut ja maha jopa heilahti. Mutta siis vasta nyt viikolla 22, sitä ennen ei vielä tuntunut ulospäin. Ja mulla oli istukka edessä eli sen pitäis vaimentaa potkuja. Olisko tänään 21+5.
 
Se on hauskaa kun maha liikkuu potkujen voimasta:) Mä ennen nukkumaanmenoa aina olen yöpaita korvissa ja tuijotan kun maha muljuu ja heiluu.
 
Takaisin
Top