Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Katselin äippäpakkauksen vaatteiden kokoja, ja siellähän on vain ihan muutama kooltaan vastasyntyneelle sopiva vaate. Ehdottomasti otan kyllä pakkauksen, näin ensikertalaiselle se on jotenkin tosi tärkeä. Kiva saada avata laatikko ja hypistellä... Sekin on mukavaa, että vajaan parin kuukauden päästä voi jo laittaa laatikon tilaukseen. :)

Mutta joo, erittäin hyviä neuvoja, joista olen kiitollinen. Lisää vaan, varmasti näistä on monelle hyötyä! :) Kiitos naiset!

Nessu toi kimairan sanoma nyrkkisääntö on hyvä, mut jos haluaa varman päälle niin voi ottaa ne neljännetkin vaatteet. Seuraavaa kokoa samanmoiset ja niillä pärjää alkuun hyvin, ja on helppo siirtyä isompiin jos ne 50-56cm vaatteet jääkin nopeasti pieniksi. Lisää saa helposti kaupasta. Kun ne vauvat kasvata aika nopeasti niin ne pienimmät eivät välttämättä mene kaikilla sitä 2-3kk vaan hyvä jos menee sen 2vkoa. Ja kannattaa mielummin ostaa 56 koosta lähtien kuin 50, koska vauva voi olla jo liian iso syntyessään noihin 50cm vaatteisiin ja ne oikeesti jää nopeasti pieniksi. Tosin sekin riippuu lapsesta kuinka kasvaa ja kuinka usein jaksaa pyykätä. Ja kuten edellä mainittiin jos ottaa äp:n niin siinä tulee kans niitä pieniä vaatteita, joiden lisäksi ei kauheita määriä tartte.

Isla80 tutallakin on niitä aika nihkeesti tarjolla, ainakin mitä itse silloin niitä kattelin Prismasta. Ja suurimmasta osasta ne pienet koot oli jo myyty ja jäljellä oli ne 80cm tyyliin.

Ja jos ei löydä niitä käännettävillä hihoilla olevia bodeja niin sukat käy myös tumpuiksi. Ja se aika kun niitä kynsiä ei saa leikata(kynsivallin tulehdusriskin takia) on 2vkoa.

Löysin äkkiseltään tollasen kokotaulukon, tosin noi mitat on noin mittoja kun riippuu lapsesta miten kasvaa jne.

Liitteet

• 1460709859278.jpg
    1460709859278.jpg
    67.7 KB · Katsottu: 22
Meillä kaikki lapset ollu syntyessään alle 50cm ja 50cm vaatteet on tullu tarpeeseen.
Esikoiselle en ollut ostanut yhtään 50cm ku oltiin sanottu ettei kannata ostaa.
Hän hukkui kuitenkin jo 56cm vaatteisiin ja piti laittaa mummo ostoksille. :) silloin ei ollut toivoakaan että ite olis lähtenyt shoppailemaan.
Kahdelle seuraavalle ostinkin jo valmiiks 50cm, ettei tarvii lähettää mummoa kaupoille.

Me saatiin lahjaksi paljon tutan vaatteita ja yökkäreitä kolmosen kohdalla mut missään niissä ei oo kyllä käännettäviä hihansuita. :sad001

Mä oon kyl eri mieltä et äitiyspakauksella Pärjäis.Tai ainakin itse tykkään pukea vauvan sopiviin vaatteisiin tai ei ainakaan hirveän isoihin.Aattelin itse hommata n.7-10kpl 50-56cm bodyja suurin osa noita isompia.ja sitten puolipotkareita ja housuja riittää ehkä se joku 5-7 molempia.yökkäreitä riittää meillä ainakin vähempikin koska voi nukkua myös bodylla ja puolipotkareilla ja aattelin hommata unipusseja.Haalarin aattelin ostaa 56 tai 60cm kokoisena jonkun vähän ohuemman kuin toppahaalari mut ei voi kuitenkaan mikään yli ohut olla.Meillä löytyy muutama vaate noiden lisäksi mitä oon otellut mut suurin osa isompia :) Mietin et ei haittaa vaikka ostan muutaman 50cm jos ei ne mee vauvalle tyttö ottaa varmasti mielellään nukeille :)
Ja meidän tyttö oli syntyessään 53cm ja kyllä hänellä oli 50cm vaatteita käytössä en vaan muista kauanko ei ehkä kovin kauaa.

Niin no nää on makuasioita, jokainen tehköön kuten parhaaksi näkee. Kuitenkaan niitä pieniä ei kannata hamstrata kauheita määriä, sillä no ne jää nopeasti pieniksi ja sit jos niitä haluaa säilöä niin sekin viä tilaa kun säilöön varmaan tulee myös isompiakin vaatteita myöhemmin.

Meillä neiti oli kans 53cm ja 50cm vaatteet olivat lyhyitä, varsinkin housut. Bodyt meni jonkun aikaa kunnes otettiin pieniä 62cm vaatteita 56cm kanssa käyttöön.

Äitiyspakkauksen voi hakea kun raskaus on kestänyt 154 päivää eli noin 5kk. Sitä ja työnantajaa varten saa neuvolasta raskaustodistuksen, jossa näkyy raskauden kesto, sikiöiden määrä ja muistaakseni vielä onko raskaus edennyt normaalisti.

Mä en ollut varautunut kokoon 50/52 ollenkaan (olin varma että syntyy iso vauva), mutta sitten esikoinen otti pienen varaslähdön ja olikin aika pieni. Kun olin vauvan kanssa sairaalassa, mies kävi ostamassa muutamat ihan pienet vaatteet. ..joita tarvittiin vaan muutamia viikkoja/kuukausi..

Niin varmasti noi on mielipide juttuja.Mä en jaksa sit ressaa pyykin pesusta mielummin siis liikaa vaatetta ku liian vähän

Mä olen pohtinut näitä samoja juttuja. Kiva lukea teidän mielipiteitänne aiheesta! Oon jo ostanut pari vaatetta kokoa 50 ja tiedostanut että ne on synnärillä ehkä hyvät ja parin viikon päästä pienet jo. Mut ikävä se on liian isojakaan pukea.. Sit kans nää et lyhythihaiset bodyt vs hihalliset talvella, yks tuttu äiti sano et lyhythihaiset on turhia ja oma äiti sano sit samaa mitä olin itse järkeillyt et sinne alle laittaa paidan. Luulen et käytön myötä sen vasta varmasti huomaa, ensikertalainen kun kyseessä :D ja meilläkään ei oo kuivausrumpua joten vaatetta on oltava riittävästi et ehtii kuivua ja saa edes semitäyden koneellisen.

Mä ostan myös ennemmin liian paljon kuin liian vähän vaatteita. En halua murehtia vaikka samana päivänä tulis kolmet megapuklut ja parit niskakakat päälle. Vaikka meillä tosin se kuivausrumpukin on, että saa nopeasti kuivaksi. Tosin on meillä siinä tilanteessa puettu lopulta yökkärikin jo keskellä päivää päälle. :grin Ja itse ehkä ostaisin kuitenkin jonkin verran niitä 50/56 cm vaatteita, kun lapsen synnyttähän niitä vaatteita tunkee ovista ja ikkunoista kun kaikki tuo mukanaan, mutta meille ainakin lähes poikkeuksetta kaikki toi kokoa 62 tai suurempaa. Suurin saatu body tais olla 74 ja niitä sai sitten vähän aikaa jemmata. Kaikki kun tuntuu ajattelevan, että se vauva kasvaa kuitenkin niin nopeasti... :rolleyes:

Mä ajattelin ostaa kyllä muutamia 50cm vaatteita ja sit hiukan enemmän 56 ja 62! Uutena en kyllä tule kaikkea ostamaan ja kirpparilta tekee paljon hyviä löytyjä halvalla kun vain jaksaa kiertää! Saa nähdä paljon niitä vaatteita sitten loppupeleissä tulee olemaan! :angelic:

Kirpparilta kyl tulee salakavalasti niit vaatteita yhtäkkiä ;) Itsekin siis tähän mennessä vaan yhdet housut ostanut uutena muuten kaikki kirpparilta :)

Mä oon käyttänyt tähän mennessä käytettynä ostettuihin vaatteisiin noin 20€. Siihen hintaan oon saanut kaksi ulkopukua talven vaunuiluun, farkkuhaalarit, farkut, trikoopöksyt, kolme paitaa ja ehkä noin 7kpl bodyjä. Oon ostanut mammojen fb-kirpparilta, lasten vaatteisiin ja tavaroihin erikoistuneelta kirpparilta ja ihan Pelastusarmeijan kirppikseltä. Kaikki siistejä ja mukana paljon merkkituotteita kuten Marimekko, Aarikka ja Benetton.

Vielä en oo mitään ostanu..lauantaina olis aikaa käydä kirpparilla kiertämässä niin jos sieltä jotain tarttuu mukaan.

Noista tumpuista tuli mieleen, että pojalla pysyi sukat paremmin käsissä kun ne tumput pyöri aina jossain muualla

No niin, ekat vauvanvaatteet netistä ostettu. Käteviä noi vaatefirmojen alet ja outletit. Tosi kivoja, värikkäitä vaatteita, suurin osa ekopuuvillaa. Melko edukkaasti ostin kokoa 50 ja 56.

Bodyjä ostin pitkähihaisina kietaisuversiona pelkästään ja sellaisia, joissa on haaroissa jatkomahdollisuus, siis nepparit saa isommalle ja pienemmälle.

Lisäksi ostin potkuhousuja, joissa integroidut sukat, ja housuja, joissa taitettavat resorit vyötäröllä ja lahkeissa, niin vaatteen käyttöikä on pidempi.

Myös muutama vetoketjullinen yökkäri päätyi ostoskoriin, samoin parin söpöt pikkusukat ja yksi nallenkorvamyssy.

Mies oli lentää persiilleen, kun kuuli, että olinkin hommannut vähän useampia vaatteita kerralla. Mutta oli myös mielissään, että vauvavarustelua on nyt saatu alulle.

Seuraavaksi aion täräyttää kirppiskierrokselle, jos sieltäkin löytyisi jotain. :)

9499e6465a9019c943b3c38684824b3e
Tällainen tarttui tänään mukaan kirpparilta, tässä on pikkunen hyvä kantaa laitokselta kotiin ❤

Takaisin