Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nessu niitä pienempiä ei kannata hamstrata paljon, mutta jokunen voi olla. Meillä kävi niin et vasta 3kk iässä siirryttiin 62cm ja sit tossa viime loka/marraskuussa 68cm ja nyt 74cm, mut tosin meillä kasvaa miinuskäyrällä. Alkuun kietasumalliset bodyt olivat helppoja, siis sellaset joissa on napit sillä meillä ne naruilla kiinnitettevät aukesi aina kun otti syliin. Ja oli meil normaaleja bodyja kanssa, kun musta ei ollut mitenkään hankalaa vetää sitä vauvan pään yli kunhan tarpeeksi venytti sitä aukkoa. Ja jos kakkaa oli selkään niin vedettiin ne alakautta pois. Paidat ei vieläkään käy meillä, kun muuten maha vilkkuisi, ne ei meinaan pysy alhaalla vaan nousee korviin. Tosin jos haluaa pukea paidan bodyn päälle nii mikä ettei, mut tätäkään ei oo tullut harrastettua kuin muutaman kerran. Kannattaa ehkä ostaa 56cm lähtien, just ton takia koska koskaan ei tiiä minkä kokoinen lapsi sieltä on tulossa ja ne 50cm voi ollakkin pienet jo syntyessä jos on kovin pitkä. Me ollaan menty koko aika housut-body-sukat-kompolla, vaikkakaan ne sukat ei alkuun tahdo pysyä jaloissa. Mut kaikki puolipotkarit on olleet niin isoja neidille tai sit muuten vaan löysiä et ovat jääneet matkalle kun lähdettiin itse liikkumaan. Koko potkareita meillä on ollut muutamat ja ovat olleet ihan ok, mut no ehkä oon liian tarkka vatteiden yhteen sopimisesta niin ne on vähän jäänyt.

Tässä vuoden aikana oon huomannut et ei olis kannattanut hamstrata vaatteita, edes isompia, ihan noin paljon kuin mää. Koska me ollaan saatu ihan järjettömästi vaatteita ja oon ostellu netistä lisää omien mieltymysten mukaan. Ja tuntuu et osaa ei edes ehditä käyttämään kun jää pieneksi. Vaikka siis en joka päivä pese pyykkiä, juuri ton vaatepaljouden takia. Eikä ennakkoon oikein voi tietää miten se lapsi alkaa kasvamaan ja onko esim refluksia jonka takia puklua tulee vai onko niskapaskoja kuinka usein. Ja jossain vaiheessa se on kivaa kun pääsee shoppailemaan lisää vaatteita lapselle, varsinkin jos on viettänyt melkein 3kk sisällä.

Niin ja meillä oli aluksi suunnilleen 6 bodya, muutamat housut ja sukkia, siis niitä 56cm. Ja niillä pärjättiin ihan ok, mut pyykkiä sai pestä melkein joka toinen päivä kunnes otettiin pienempiä 62cm vatteita joukkoon.

Niin ja yks mitkä kannattaa ottaa huomioon on se et jos lapussa lukee 56cm niin se voi oikeasti olla joko 50cm, 56cm tai 62cm. Noi kokomerkinnät ei oikein tahdo pitää paikkaansa, ja jos vertaa vaikka lindexin bodya marimekon saman kokoiseen niin se marimekon on pienempi kuin se lindexin. Eli koossa on eroja merkkien välillä ja jopa saman merkin eri mallin välillä. Joten siksikään ei kannata alkuun suuria määriä hamstrata vaatteita. Mielummin ostaa muutamat pienet, sit seuraavaa(ja ehkä jopa seuraavaa) muutamat lisäksi kun niitä saa aika helposti sit lisää jos tarvetta on.

Täällä kanssa ensimmäistä odotellaan ja jatkan lisäkysymyksillä samasta aiheesta :) minkälaisia toppapukuja olisi tarve hankkia ja onko tietoa noin mitä kokoa? Pitäisikö heti lokakuulle ostaa joku vanupuku/välikausipuku, kun ei varmaan toppapukua voi vielä lokakuussa käyttää? Ja sen lisäksi sitten kylmimmille kausille joku toppapuku? Jos 56cm menee vain sen max. 3kk (olettaen, että vaavi on noin 50cm syntyessään), niin toppapuvun varmaan kandeisi olla 62 cm?

Kannattaa ostaa joku ohuempi puku autoiluun, esim fleecehaalari, softshell tai muu vastaava. Jos siis ei osta tollasta kaukalopussia. Kannattaa ottaa mielummin vähän reilu koko kuin juuri sillä hetkellä sopiva tai pieni puku, kun ne vauvat tuppaavat kasvamaan aika nopeastikin. Eli toi 62 voi olla sopiva. Suomen sää kun on vähän arvaamaton niin lokakuussa voi olla +10 tai -10, joten aika hankala arpoa etukäteen et millä pärjäisi parhaiten ja pisimpään. Itse varmaan ostaisin ohuemman puvun jo lokakuulle ja erikseen paksumman myöhemmälle talvelle. Ja jos ottaa äp:n niin sen mukana tulevilla puvuilla pärjää kans aika hyvin, vaikkakin ne on aika reiluja vielä lokakuussa ja myöhemmin talvella.

Me ei varmaankaan hankita toppapukua ensimmäisenä talvena lainkaan. Kaukalossa mennään pussilla ja vaunuihinkin ajattelin nyt hankkia uuden pussin. Toki esikoiselta löytyy muutama vanha toppapuku, että jos tarvetta tuleekin, niin niillä sitten mennään. Mutta aika käyttämättömäksi ne esikoisellakin jäi, niin luulen vähän että tällä seuraavallakin jää. Mutta nämäkin niin mielipidekysymyksiä! Meillä mennään siitä, mistä vähimmällä pukemisella pienen vauvan kanssa pääsee. :grin

Mä muuten suosittelen ostamaan vastasyntyneelle ohuet tumput käsiin jos ei ole sellaisia bodyja joissa on jo valmiiksi kiinteät "tumput".
Äippäpakkaukses kyllä sellaset on mut mun mielestä ne oli sisällä pidettäväksi vähän liian paksut.
Itse oon ostanut ohuet tumput ja toimii niin näppärästi. Eikä vauva pääse raapimaan itseään kun kynsiä ei saa leikata.

Totta Pinkkis, tuon olinkin jo kokonaan unohtanut! :) Meillä oli lähes kaikki ensimmäiset bodyt ja yöpuvut sellaisia, joissa oli ne käännettävät hihansuut. Pelkät tumput ei pysyny lainkaan käsissä! Tosin niitä käännettäviä hihansuita saikin melkoisesti metsästää ja muistelisin, että Name Itissä oli silloin paras tarjonta.

Joo meil oli kans Name Itiltä muutama body jossa oli käännettävävät hihansuut mut aika kivenalla tuntuu olevan sen malliset bodyt! :wideyed:

Mä oon tutkinut nyt verkkokaupoista Lindexin, Kappahlin, POPin ja H&M:n vauvanvaatevalikoiman, enkä tainnut bongata koko valikoimasta yhtään asua, jossa olis ollut nuo käännettävän hihansuut ja lahkeet. Oon kuullut, että estävät hyvin vauvaa esim. raapimasta naamaansa.

Jos joku tietää, missä näitä käännettävä hihaisia tamineita löytyy, vinkatkaas! :)

Mä oon kanssa selannut useita verkkokauppoja läpi, eikä oo kyllä eteen vielä tullut! Joko oot Nessu ostellu jotain? :) H&M:n valikoimassa oli muutama ihan must have -tuote, jotka ajattelit maanantaina laittaa tilaukseen, kunhan ensin nään että kaikki hyvin <3

Niit käännettävillä hihoilla olevia on oikeesti aika hankala saada mistään, Name Itistä saa ehkä helpoiten. Mää tunsin noi käännettävät hihat ja tumput aika hankaliksi. Ne tumput ei pysynyt käsissä ollenkaan ja ne hihat ei meinannut ainakaan noissa äp:n bodeissa pysymään kiinni vaan ne oli sit raollaan. Hyvin pärjättiin lopulta ilman tumppuja ja käännettäviä hihoja, ei raapinut itseään kertaakaan ja sit jo 2 vkon iässä ne kynnet sai leikata. Tosin meillä ne leikattiin jo Taysin lastenosastolla koska siellä ei voi käyttää tumppuja vauvoilla.

Meilläkään ei raavittu. Tumppuja käytettiin vaan ulkona. Saa nähdä miten tällä kertaa menee.

Mä en esikoisen kohdalla edes ajatellut et vauva olisi tarvinnut tumput käsiinsä raapimisen vuoksi.
Huomasin kyllä sit tytön synnyttyä että hän ne tarvitsi kun raapi kasvonsa.
Kyllähän ne irtonaiset tumput pyörii käsissä, varsinkin jos on vähääkää liian isot.
Meillä oli edellisellä lapsella hennesistä ostetut tumput, oli todella mini kokoa ja ne sopi täydellisesti vastasyntyneen käsiin.
Pysyi käsissä todella hyvin!
Toiset tumput oli lastentarvikkeesta ostetut ja isompaa kokoa. Ne pyöri ja roikku käsissä ja löyty millon mistäkin.

Tutalla on yöpukuja (ja bodyja?) joissa käännettävä hihat ja lahkeet. Ja niissä vetoketju aukeaa molemmista suunnista. Mä tykkäsin niistä ihan vauvalla (vaikka kuosit ei niin miellyttänyt)

Tuttaa taitaa nykyään löytyä lähinnä jostain marketeista (esim CM) ja verkkokaupasta.

Kävin varaston läpi ja sisävaatteista näytti nyt löytyvän 56cm kietaisumallin body x3,puolipotkaritx3(yhdet 50cm muut 56cm),kolmet housut(50-56),sellainen sisähaalari ja yksi 62cm yöpuulle +tosiaan se haalari ja kaukalopussi.Aattelin et niit ois ollut enemmänkin :D Saa siis rauhassa shoppailla vielä :) Jokusen ihan pienen bodyn vois kyl ostaa ja kaikkea muutakin ;)

Meillä tarvittiin tumppuja ja aika kauan, kun esikoinen kynsi päätään todella pahasti. Ne sellaiset käännettävät hihat oli varsinkin yöpaidoissa erityisen hyvät! Ainakin Tutta niitä tekee. Kyllä niitä löytää, ne on hyvän ohuita, eivätkä sormet hikoa. Varsinaisia tumppuja ei käytetty, kun olivat usein paksuja ja lyhytvartisia -sukat toimivat paaaaljooon paremmin ja sukkia löytyy tosi ohuina ja pitkillä varsilla, erityisen hyvä ja toimiva vaihtoehto!!!

Musta tavallinen body on kaikista paras ja sen saa helposti vedettyä päänyli kun aloittaa takaraivolta, mutta mieheni, joka ei ollut käsitellyt vauvoja ollenkaan, mieltyi kietaisubodiin napeilla, nauhoja inhosi :) ! Meillä ei koskaan ollut sellaista niskakakkamenoa, joten siinäkin mielessä toimi myös ihan perusbody.

Sanokaas nyt vielä, montako kappaletta kutakin vaatteenpartta kannattaa hommata yhdessä koossa? Tyyliin koon 50 bodyjä vastasyntyneelle x kappaletta, yökkäreitä x kappaletta, jne. Mulle saa ja pitää vääntää rautalangasta, kun en yhtään tiedä, millaisella määrällä pärjää. :D

En ole vieläkään saanut ostettua mitään, kun pähkin niiden kaula-aukkojen, nappien, narujen, resorien, hihojen ja hihattomuuksien yms. kanssa. Samoin mietityttää, miten paljon saman koon vaatteita pitää hankkia...

Nessu 13+1

Oon selaillu nyt useampien nettikauppojen newborn valikoimat läpi ja mikään ei sytytä, printit jotenkin liian imeliä mun makuuni. Merimiesprintti olis kiva mutta hommaisin ehkä vaan pojalle, tai tytölle erivärisenä. Ainoastaan puhtaan valkoset napitettavat bodyt on melkein päätyneet ostoskoriin, mutta ehkä käyn kuitenkin tekemässä ensimmäisen ostoksen itse kaupassa :)

Sanokaas nyt vielä, montako kappaletta kutakin vaatteenpartta kannattaa hommata yhdessä koossa? Tyyliin koon 50 bodyjä vastasyntyneelle x kappaletta, yökkäreitä x kappaletta, jne. Mulle saa ja pitää vääntää rautalangasta, kun en yhtään tiedä, millaisella määrällä pärjää. :D

Nessu 13+1

Jos aiot ottaa äitiyspakkauksen, siinä on ihan hyvä lähtöpaketti johon ei välttämättä kiireesti tarvitse mitään lisää heti alkuun. Joku nyrkkisääntö on muistaakseni, että kutakin kokoa 3 vaatepartta: 1 päällä, 1 pesussa ja 1 puhtaana/varalla.

Sinänsä voi olla, että jos muksu on syntyessään vaikka 52-senttinen, niin et ikinä tarvitse yhtäkään bodya kokoa 50... Yhden kaverini kolmas poika oli ensimmäinen koko lapsikatraasta, joka koskaan tarvitsi niin pieniä vaatteita. Vaikka pikkuruisiahan ne muksut on kaikki syntyessään :)

Ja kannattaa ostaa sellaisia housuja ja bodyjä, joissa on pitkät resorit tai kahdet napit, niin menevät pidempään. Ja bodyihin saa ostettua jatkopaloja. Meillä on pieniä 50 cm vaatteita 5-7 bodyä ja housuja. Huomioikaa erot mitoituksissa esim. H&M ja NameIt melko pieniä, 56cm vastaa 50 cm.

Takaisin