Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en oikein tiedä otetaanko selville kumpi on tulossa.Tyttö ja poika meillä jo on,mutta valitettavasti vaatteita tallessa hyvin vähän.Mutta ajattelin että jos ostelee sitten neutraalia vaatetta ja jos kirpparilta halvalla löytää voi ostaa vähän tyttö- ja poikavaatetta.Ehtiihän niitä sitten ostella syntymän jälkeenkin :) En tiedä miten mieli vielä muuttuu mutta jotenkin nyt tuntuu että olisi kiva kun sukupuoli olisi sitten yllätys :) Vaikka ei meidän toisesta lapsestakaan mitään varmaksi tiedetty.

Edellisessä alkaneessa rakkaudessa ostettiin vauvalle reissusta pehmolelu. Raskaus kuitenkin meni kesken, niin siellä se jemmassa odottaa tätä pienokaista. Nyt en ole ostanut vielä mitään, vaan odottelen vähintään nt-ultraan ennen kuin ostan mitään.

Niin ja piti sanoa, että on mielenkiintoista lukea muiden mielipiteitä asioiden/esineiden tarpeellisuudesta, kun ei tosiaan omaa kokemusta vielä ole.

Mie en ole vielä hankkinut mitään. Sitten kun seuraava ultra on ohi, niin käyn hankkimassa pienet sukat ja bodyn. Sitten saakin ostokset varmaan odotella kesään. Tällä kertaa kuitenkin hankin tarvikkeet ajoissa. Viimeksi jätin monet asiat hankkimatta ja ajattelin, että kun jään äitiyslomalle, niin mulla on aikaa kiertää kaupoissa ja hankkia vaatteet ja tarvikkeet. Pinnasänky, vaunut, turvakaukalo ja äitiyspakkaus meillä oli. Sitten en ehtinytkään olla äitiyslomalla ollenkaan ennen vauva syntymää. Mitään niin pientä vaatettakaan en ollut hankkinut. Mun sisko kävi meille ostamassa kassillisen pientä vaatetta ja mies juoksi lastentarvikeliikkeissä ostamassa tavaroita kun mie oli vauvan kanssa osastolla. Eipähän tarttenu miettiä millaisia tarvikkeita ostaa, kun mies meni listan kanssa liikkeeseen ja myyjän kanssa lappoivat autoon ne mitä tarvittiin.

Mä en ole ostanut vielä mitään. Sen verran kattelin et pussilakanoita ja makuupussi on edellisiltä jäänyt, kaikki muu ollaan annettu pois tai hävitetty. Nt-ultran jälkeen vois ostaa netraalin värisen bodyn ja pökät ja muutoin jättää hankinnat kesälle...

Meillä on esikoiselta säästössä aivan kaikki, joten mitään tärkeää ei oikeastaan ole ostoslistalla. Toki jos seuraava on poika, niin vaatteita täytyy kyllä ostaa, mutta ne esikoisenkin ihan ensimmäiset vaatteet on pääosin unisex, joten niitä voi käyttää tuli sitten kumpi tahansa. Ensimmäinen ostos tuleekin siis olemaan jotakin "turhaa", joku vaate, joka miellyttää kovasti äidin silmää, mutta jota ilman myös todellakin pärjättäisiin. :angelic: Mutta hankinnat kyllä jätän rakenneultran jälkeiseen aikaan. :)

Mä en ole ostanut vielä mitään, enkä ostakaan ainakaan ennen nt-ultraa. Sit vois alkaa katteleen turvakaukaloa, koska haluan sellasen minkä saa meidän vaunurunkoon kiinni. Esikoiselle saatiin veljen perheeltä kaukalo lainaan, mut nyt haluan tosiaan vaunuihin sopivan, kun pitää liikkua varmasti enemmän, ihan jo esikoisen takia.

Muuten odottelen, et sukupuoli selviää, et pitääkö laittaa kaikki meidän tyttövaatteet myyntiin ja etsiä pojalle vaatteita. Niitäkin kyllä löytyy varmasti hyvin lähipiiristä. Meille on periaatteessa sama kumpi tulee,mut tykkään et voi vähän varautua. Aina sanotaan, et ehtiihän sitä sitten, kun vauva syntyy, mutta kokemuksesta voin sanoa, et kaikki vauvat ei vaan oo sellasia et niiden kanssa noin vain liikutaan siellä täällä... Tai siis itsestä ei siihen ollut, kun yksi vain huusi autossa, vaunuissa, jne. (Refluksi, allergiat + matkapahoinvointi... )

Esikoiselle hankin paljon vaatteita ja muita tarvikkeita etukäteen. Sit sain huomata et monet niistä ah niin ihanista vaatteista oli tosi epäkäytännöllisiä tai ei vain toiminu meidän vauvalla. Et jos ekalle hankkii, niin ei ehkä kannata hirveitä varastoja kuitenkaan hankkia, vaan sit ostaa tarvittaessa lisää niitä mitä itse tykkää käyttää. Meillä esim. Potkuhousut tai puolipotkarit eitoiminu ollenkaan, koska neiti potki aina jalkansa yhteen lahkeeseen tai sykkyrälle sisään. Ja kaikki oli sanonu et ne on niin näppärät, ku ei tarvi sukkia erikseen jne. Sit ite tykkäsin kietaisubodeista vauvan ollessa ihan pieni, ku mua pelotti vetää body pään yli. :)

Mut siis joo tarkotus oli sanoa lähinnä, et vaatteita kannattaa kyllä ostaa käytettynä, niitä käytetään niin lyhkäsen aikaa ja usein löytää ihan murto-osalla oikeasta hinnasta muutaman kerran käytettyjä vaatteita. Toki myös paljon kuraakin on tarjolla.

Ostin itse varsinaisesti ensimmäisen fleecehaalarin vasta tällä viikolla, ihan käytetyn, mutta ajattelin että se on tarpeellinen ja lämmin sitten syksyllä. Sänky saatiin ilmaiseksi tuossa 4 viikkoa sitten fb:n annetaan ryhmästä, mikä oli sellainen että se oli hiukan pakko ottaa, kun oli niin siisti. Vaikka toisaalta viikkoja oli silloin vasta niin vähän.. Myös turvakaukalo tuli annetaan ryhmästä, joka oli myöskin tosi hyvässä kunnossa. Sen sijaan oma äitini osti ensimmäisen puvun vauvalle jo heti kun kerroin uutisen, viikkoja oli silloin vasta 7 tai 8.. sen verran hän luotti että kaikki menee hyvin. Ja tähän asti kaikki on mennyt. Ostan varmaan enemmän tuossa kesän aikana,varmaankin pääasiassa kirppareilta. Niin nyt viikkoja on 13+3

Poislukien ton mun kirpparilta-vauvatarvikkeet-mission hankinnat, ensimmäinen ostos vauvalle oli body ja housut H&M:ltä. Tarkoitus oli ostaa vauvanvaatteita vasta kuukausien päästä ja nekin kirppikseltä, mutta koska äitiysvaatteita ostaessani loppusummasta uupui 2€ että sai kympin alennusta, otin mukaan vielä ne vauvanvaatteet.
Tuossa ne nyt roikkuu pienessä henkarissaan ja mä tuijotan niitä ja koitan taas tajuta että oon ihan oikeasti ja yhä edelleen raskaana :D

Nää muut tavarahankinnat on mulle vähän semmosia pakko-hakea-maitoa-ja-leipää-ruokakaupasta-juttuja, mut yksi hankinta saa mutkin innostuneeksi ja herkistymään - aion ostaa tällekin vauvalle itse hänen ensimmäisen pehmolelunsa, jonka sitten otan mukaan sairaalaan ja joka on vuosien päästä Se Erityinen ja Rakkain pehmo :Heartpink

Lähellä oli ettei syntynyt ensimmäinen ostos jo tänään, vaikka nt-ultra on vielä edessäpäin. Oltiin vauvantarvikeliikkeessä katsomassa yhtä vauvakirjaa, ja siellä olikin kantoliinoja. Ihasteltiin niitä ja vaikka toisaalta olin enemmän sitä mieltä että odotetaan, ajattelin että voihan sitä kerran retkahtaakin. Pari tosi mieluisaa oli muttei sitten päästykään sopuun mikä on paras, joten kauppaan jäi hautumaan. Muutenkin, katsellaan varmaan josko löytyisi mieluisa käytettynä, kun on ne aika hintavia uutena.

Jamppa, juuri tuota vaatteiden ostoa olen miettinyt, kun esikoinen on tulossa. En tosiaan haluaisi jättää suurinta osaa ostoksista vauvan syntymän jälkeen, juuri mainitsemistasi syistä, mutta on vaikea tietää mikä omalle lapselle istuu. Olen kuullut yhtä lailla tarinoita siitä kuinka potkupuvut eivät sopineet ollenkaan, kuin että housut + sukat oli huonot kun sukat ei pysynyt jaloissa tms. Mistäs sitä etukäteen tietää millainen kroppa tulevalla vauvalla on tai mitkä vaatteet se päättää potkia päältään? :grin

Nää muut tavarahankinnat on mulle vähän semmosia pakko-hakea-maitoa-ja-leipää-ruokakaupasta-juttuja, mut yksi hankinta saa mutkin innostuneeksi ja herkistymään - aion ostaa tällekin vauvalle itse hänen ensimmäisen pehmolelunsa, jonka sitten otan mukaan sairaalaan ja joka on vuosien päästä Se Erityinen ja Rakkain pehmo :Heartpink

Majtaj, kiva idea! Tuota voisi itsekin harkita.

Mä olen jo vuoden ostellut vauvanvaatteita kirpparilta :D On kyllä vauvaa yritettykin yli vuosi, joten käyttöönhän ne on tulossa. Lähinnä olen yrittänyt ostaa kaikkea neutraalia, muutama mekko saattaa joukosta löytyä.

Isommat hankinnat tehdään sitten, kun sukupuoli on tiedossa.

Reissusta ostin nyt toisen vaatteen vauvalle. Leviksen outletissä oli niin söpö Leviksen farkkupaita että pakko oli ostaa. Hihat voi kääriä ylös tai pitää alhaalla. Kokolapussa lukee 12M että katsotaan missä vaiheessa se sit on sopiva. Ekana kesänä luultavasti eli sitten noin reilu puolivuotiaana. Sitten kun saa sukupuolen tietää varmaan tulee ostettua enemmän, tuo nyt menee molemmille mainiosti :)

Laitelkaas kuvia näistä ekoista ostoksista, jos haluutte? Olis hauska nähdä, mitä kaikkia söpöyksiä porukalta jo löytyy ☺️

Ostin kahdet pikkuriikkiset, valkoiset sukat, kun ultrassa selvisi, että kaikki on ok. Eilen ostin kahdet puolipotkarit, kun niitä ei ole montaa esikoiselta jäänyt.

Mä ostin facekirpparilta jo kaukalopussin ja sit toppahaalarin missä alaosa myös pussi,se tosin saattaa olla liian iso vaikka aattelin kyl alkuun hommata jonkin sellaisen paksun haalarin ei kuitenkaan toppahaalari.Tuo kaukalopussi oli toisen aikaan kyl ihan huippu(syntyi tammikuussa)ja nyt sille tulee vielä pidempi käyttö :) Haalarin tarvii toki myös mutta tuo on kätevä kun mennään vaikka kylään ja vauva nukahtaa saa vaan avata pussia ja muutenkin kun sinne ei tarvi niin hirveästi pukea :)

Meillä myös esikoinen syntyi tammikuussa ja kaukalopussi oli ihan huippu! Yksi parhaista hankinnoista! :) Vaunuissa meillä oli esikoisella toppapuku, minkä alaosa on pussi, mutta nyt esikoiselle ajattelin ehkä ostaa kunnon untuvapussin vaunuihin. Yksi untuvapussi meiltä kyllä löytyy, mutta se on 115 cm pitkä ja esikoinen nukkui siinä koko viime talven, joten se saattaa olla vastasyntyneelle vähän liian iso ja voi olla että esikoinen haluaa nukkua siinä vielä ensi talvenkin. :grin

Huomenna on nt-ultra ja jos siellä on kaikki hyvin, niin jotain hankintoja voisikin jo uskaltaa edes miettiä! :)

Takaisin