Ensikertalaiset

Mulla ei oo synnytyksestä mitään muita toiveita kuin että haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset :wacky:. Neuvolassakin kun kysyttiin että pelottaako synnytys niin totesin vaan että ei pelota! Mä olen päättänyt mennä synnyttään niin että mä vaan meen sinne sairaalaan ja punnerran sen vauvan ulos ja that's it :grin
Saa nähdä millanen kokemus siitä sitten tulee.. mutta kyllä nyt huomaa että pikkuhiljaa alkaa jo vähän jännittämään ja miettii kokoajan enemmän sitä synnytystä ja on tullut sellaisia ajatuksia että mitä jos se ei mahdukkaan syntymään alakautta ja joutuu sektioon yms..
 
Sun89: Hyviä linkkejä :)

Kuinka moni on muuten käynyt kunnan tarjoamissa perhevalmennuksissa, ja kuinka laajasti niissä on käyty erilaisia aiheita läpi? Meillä on käsittääkseni suhteellisen hyvät valmennukset, kun ennen synnytystä käyntikertoja oli muistaakseni kuusi, ja jokaisessa oli eri teemat. Yksi puolitoistatuntinen käsiteltiin pelkästään synnytystä, sen etenemistä ja erilaisia kivunlievitysvaihtoehtoja.

Itselläkin synnytys alkaa hiipiä useammin mieleen, ja yritän jonkinlaista henkistä valmistautumista tehdä. En ole jyrkästi vastaan mitään kivunlievityskeinoja tai asentoja ym., mutta tuon valmennuksen jälkeen tuli kuitenkin sellainen olo, että haluaa ainakin yrittää selvitä mahdollisimman vähällä lääkkeellisillä avuilla.
 
Kiitos Sun89 linkeistä. Itse olen miettinyt sitä jonkin aikaa. Mutta olisi varmaan hyvä kirjata ylös jo ja jutella puolison kanssa, koska hän ei tunne minua eikä sellasessa tilanteessa varsinkaan niin hyvin että osaisi puolestani vastata kysymyksiin jos itse en pysty puhumaan. Ja kun ekaa kertaa synnyttää niin sen on molemmille uusi juttu.
 
Me aateliin miehen kanssa käydä läpi mun toiveita ja kuinka hän sitten voi kussakin vaiheessa olla tukena ja apuna. Meille kaupunki tarjoaa kaksi synnytysvalmennusta. Ensimmäinen oli alkukesästä ja siinä käsiteltiin imetystä ja vauva-arkea kotona. Kivointa oli kuulla juuri esikoisen saaneelta perheeltä miten synnytys meni ja kuinka elämä kotona on alkanut. Toinen valmennus on elokuun toisella viikolla ja siinä taidetaan keskittyä pelkästään synnytykseen. Hassua vaan että kaveri, joka asuu samassa kaupungissa, käy eri neuvolassa, niin heille tarjottiin vain yksi valmennuskerta, hieman ihmetytti
 
Itsellä on sellainen ystäväpiiri että on kuullut monenlaista synnytys kertomusta. Mut ajattelen niin ettei oma synnytys mene niin kuin kenenkään muun on mennyt. Kaikkien kokemukset ovat omia kokemuksia.
 
Kuinka moni on muuten käynyt kunnan tarjoamissa perhevalmennuksissa, ja kuinka laajasti niissä on käyty erilaisia aiheita läpi? Meillä on käsittääkseni suhteellisen hyvät valmennukset, kun ennen synnytystä käyntikertoja oli muistaakseni kuusi, ja jokaisessa oli eri teemat. Yksi puolitoistatuntinen käsiteltiin pelkästään synnytystä, sen etenemistä ja erilaisia kivunlievitysvaihtoehtoja.

Meillä on synnytysvalmennus sairaalassa ja samalla käydään synnärillä tutustumassa. Neuvola tarjoaa imetys+lapsivuodeaika valmennuksen sekä vauvanhoito valmennuksen. Ensi kuussa vasta nämä ajat.
 
Takaisin
Top