Ennenaikasuuden uhka

Sipinen

Jostain jotain jo tietävä
Mitenkä teillä muilla onko ennenaikasuuden uhkaa? Mulla on siis ollu epämääräsiä supistuksia jo ehkä viikosta 26. Ne kuitenki oli ehkä enemmi sellasia harjotussupistuksia ainakin aluksi mutta osa oli kyllä epämiellyttävän tuntuisia. Jouduin äitipolille seurantaan kun vauvan painoarvio oli niin pieni ja siellä jo sanoin että liikkeet tuntuu oikeastaan vaan todella alhaalla. Vauva todettiinkin oleva alhaalla ja pään mittaaminen oli hankalaa kun pää jo tuolla lähtökuopissa. Viime viikolla vielä kohdunkaulan tilanne hyvä mutta tällä viikolla huomasin että vauvan pää on vielä alempana ja kätilö kehoitti tulemaan päivystykseen kun sellasta painontunnetta oli ollut myös. Todettiinkin että kohdunkaula oli lyhentynyt 1.6cm ja jouduin välittömään vuodelepoon ja saan suonensisäisesti supistusten estolääkettä sekä kortisonit kypsyttämään vauvan keuhkoja. Kaikki epämääräinen painontunne on onneks hävinny ja supistuksiakaan ei ole ollut. Vielä muutama päivä näillä näkymin vuodelepoa ja sitten jos kaikki hyvin ni saa alkaa liikkumaan osastolla ja jos vointi hyvä niin kotiin vuodelepoon. Rv nyt 31+ ja vauvan painoarvio oli 1500g. Ensimmäisessä raskaudessa ei tälläisiä ongelmia, esikoinenkin pieni kokoinen ja sitä ultralla seurattiin mutta muutoin ensimmäinen raskaus sujuu hyvin

Mulla esikoinen keskosena syntynyt 32+5 ilman syytä ja nyt sit sen takia seuraillaan on ollu supistuksia aika paljon muttei kipeitä, tällä viikolla ultrassa kohdunkaula rupes yskästä lyhenemään/aukeemaan ja nyt sit jatkuu seuranta ja ma taas uus ultra.. maha aika alhaal jo.. vielä ei onneks vuodelepoa oo edessä

Meillä viides tulossa ja neljäs syntyi keskosena rv 32+6 ennenaikaisen vedenmenon seurauksena. Tässä raskaudessa olen ollut äitipolin seurannassa rakenneultrasta asti, mutta viime käynnillä (keskiviikkona) lääkäri totesi, että mun runsaat, kipeät supistukset ovat vain harjoitussupistuksia eikä seurantaa enää tarvita, vaikka kanava on lyhentynyt, puolipehmeä ja kohdunsuu sormelle auki. Mä en nyt oikein ehkä uskalla luottaa ton lääkärin sanaan, tutki niin hätäisesti ja puhui samaan aikaan puhelimeenkin o_O Mutta aikaa en enää äitipolille saanut vaan normaalin neuvolaseurannan pitäisi riittää. Onneksi terkkari varasi mulle samantien neuvolalääkäriajan joulukuun puoleen väliin, ilmeisesti hänkin piti lääkärin toimintaa hieman kummallisena...
Tänäänkin on melko säännöllisesti supistellut, mutta en varmasti lähde polille ennenkuin pää näkyy, kerta lääkärin mukaan mitään hätää ei pari päivää sitten ollut :troll:

Voi ei Zeni, ei kuulosta kyllä kovin luotettavalta.

Mulla edelliset menny yliajalle. Tää on kaikkineen ollut niin erilainen odotus, etten ihmettelis vaik tulis aiemmin. Kohdunsuu onneksi vielä tiukasti kiinni. Harjoitussupistuksia ollut paljon - edellisissä ei ollenkaan. Välillä selkää/mahaa jomottaa kummasti. Merkattiin supistuksiksi nekin. Viikko 32.täyttyy huomenna ja painoarvio oli toissapäivänä jo mukavat 2040g ni en ole kovin huolissani.

Kaikkien meidän murut pysyköön vielä monta viikkoa masussa :Heartpink

Korjaus: huomenna täyttyykin JO vko33. :hilarious: Äkkiä nää viikot rullaa!!

Erityistsempit ketjun aloittajalle :flower

Muokattu viimeksi:
Täällä yksi uhan alla elävä.
Tänään rv 31+0 ja kotilevossa olen nyt.
Kolme viikkoa sitten menin synnytyspäivystykseen kovan vatsakivun takia, ja huomattiin että kohdunkaula lyhentynyt 3cm -> 2.5cm. Sain viikon sairaslomaa ja ohjeena olla rasittamatta itseäni, mutta sain käydä esim. ulkona pienillä kävelyillä ja puuhastella kevyesti kotona.
Kontrollin sain viikon päähän.
Kontrollissa selvisi että kohdunkaula oli lyhentynyt viikon aikana tuosta 2,5 cm ->1,8cm ja jouduin siltä samalta istumalta osastolle vuodelepoon. Sain myös kortisonit kypsyttämään vauvan keuhkoja. Osastolla olon aikana sain kerran supistuksiin pistoksen olkapäähän mutta muuten lepo auttoi ja pääsin kotilepoon kolmen osastolla vietetyn yön jälkeen.
Nyt olisi maanantaina taas kontrolli ja jännittelen tässä että mille siellä näyttää. Supistuksia ei ole tässä kahden viikon aikana minusta ollut kun ehkä pari ja nekin harjoitussupistuksia.
Ongelmani onkin ilmeisesti ollut se, että en ole oikein hahmottanut noita supistuksia, vaan luullut että vauva vaan on vatsassa huonossa asennossa ja siksi tukala olo...

Täällä yksi uhan alla elävä.
Tänään rv 31+0 ja kotilevossa olen nyt.
Kolme viikkoa sitten menin synnytyspäivystykseen kovan vatsakivun takia, ja huomattiin että kohdunkaula lyhentynyt 3cm -> 2.5cm. Sain viikon sairaslomaa ja ohjeena olla rasittamatta itseäni, mutta sain käydä esim. ulkona pienillä kävelyillä ja puuhastella kevyesti kotona.
Kontrollin sain viikon päähän.
Kontrollissa selvisi että kohdunkaula oli lyhentynyt viikon aikana tuosta 2,5 cm ->1,8cm ja jouduin siltä samalta istumalta osastolle vuodelepoon. Sain myös kortisonit kypsyttämään vauvan keuhkoja. Osastolla olon aikana sain kerran supistuksiin pistoksen olkapäähän mutta muuten lepo auttoi ja pääsin kotilepoon kolmen osastolla vietetyn yön jälkeen.
Nyt olisi maanantaina taas kontrolli ja jännittelen tässä että mille siellä näyttää. Supistuksia ei ole tässä kahden viikon aikana minusta ollut kun ehkä pari ja nekin harjoitussupistuksia.
Ongelmani onkin ilmeisesti ollut se, että en ole oikein hahmottanut noita supistuksia, vaan luullut että vauva vaan on vatsassa huonossa asennossa ja siksi tukala olo...

Tota mäki oon yrittäny kertoo tonne äitiyspolille et en tiiä tunnistanko supistuksia.. mut ne sanoo vaa et pitää tunnistaa kyl sä ne sit tunnistat..

Tota mäki oon yrittäny kertoo tonne äitiyspolille et en tiiä tunnistanko supistuksia.. mut ne sanoo vaa et pitää tunnistaa kyl sä ne sit tunnistat..

Minä en ole vieläkään ihan 100% varma että tunnistanko niitä aina vai en.
Sairaalassa pääsin asiasta paremmin kärryille kätilön opastuksen ansiosta, mutta vieläkään ole aina täysin varma kun tulee tuollainen tukala olo että onko se varmasti supistus vai vaan muuten tukala olo... :sad001
Kohdun kovetuminenkin on minulle vähän outo kösite, kun tuo minun vatsani on ihan koko ajan kivikova ja pinkeä.

Tuo onkin jännä, kun se pelkkä mahan kovettuminen ja tukala olo pitäisi olla niitä harjoitussupistuksia joiden ei pitäisi edistää synnytystä. Siis mitä onkaan ilman kipua.

Varsinaiset synnytyssupistukset on ihan oma juttunsa. Ne kyllä huomaa!

MUTTA, mikä kirjo mahtuu siihen väliin?!

Itsellä on tosiaan ennen lähtenyt synnytys (kaikki 3) kerrasta käyntiin. Nyt on ollut monenlaisia tuntemuksia koko ajan. Enkä todellakaan osaa sanoa minkä niistä voi laskea supistukseksi.

Olennainen asia tuntui viimeisen lääkärin mielestä olevan kovettunut maha+kipu = supistus. Kipu ilman kovettunutta mahaa ei.

Tunnistan kyllä tuonkin, että maha on koko ajan kova pallo. Niin mullakin on ennen ollut. Nyt myötäilee aivan eri lailla myllertävää vauvaa ja menee välillä selvästi kovaksi.

Ei nämä selviä juttuja välttämättä ole vaikka joku saattaakin niin väittää..

Herkkyyttä omien tuntemusten tutkiskeluun itsekullekin! :-)

Siis anteeksi nyt vaan mutta mulla menee kyllä ihan järki sun puolesta! Jos oot jo yhden lapsen synnyttänyt etkä silti osaa sanoo että tunnistatko supistuksia niin aika jännä että silti sulle vaan sanotaan että kyllä ne tunnistaa...aaargh!

Siis anteeksi nyt vaan mutta mulla menee kyllä ihan järki sun puolesta! Jos oot jo yhden lapsen synnyttänyt etkä silti osaa sanoo että tunnistatko supistuksia niin aika jännä että silti sulle vaan sanotaan että kyllä ne tunnistaa...aaargh!

Jep.. ja viimeks kun käytiin näytil varmuuden vuoks ku ehkä supisteli ja pyysin et oisko voinu koittaa et onkse supistus vai ei mut ei voinu.. ja viime odotukses en ees tuntenu supistuksia ja kas olin 5senttii auki..

Muokattu viimeksi:
Mä opin vasta kolmannessa raskaudessa tunnistamaan kaikki supistukset oikein muista juilimisista tms. Pitkään Tokankin kohdalla luulin, että vauva vaan punkee jotenkin huonosti ja se laittaa särkemään, mutta taisi ihan supistuksia olla! Varsinaiset synnytyssypistukset olen kyllä joka kerta tunnistanut, vaikka viime kerralla se olikin hieman vaikeampaa, kun ei voinut synnytyksen alkua päätellä vedenmenosta.

Tänäänkin on supistellut levosta huolimatta tasaisesti. Nytkin kolottaa menkkamaisesti selkään ja alavatsalle ja masu on ihan kivikova :inpain: Yhtään ei helpota, että kaksi vanhinta lasta on tapelleet K-O-K-O päivän jostain turhanpäiväisistä ja pienemmät on muuten vaan raskaalla tuulella.

Yhtään ei haittaa ettei polilla tarvi viikon-kahden välein ravata, mutta kyllä mä olisin halunnut jonkun tarkistuksen vielä ennenkuin 34 viikkoa on täynnä... No, lääkäri tietää paremmin :bored:

Mulla on ennenaikaisuuden uhka kaksosten vuoksi. 25+1 kaulaa (ja kohdunsuuta) oli yhteensä 4.1 cm. 29+1 oli 3.5 cm (ja mielestäni mittaus erilainen eli ei otettu suuta mukaan ollenkaan), silloin pientä pehmeyttä mutta ultrassa suu oli tiukasti kiinni.

Eli mulla ei välitöntä uhkaa, mutta kaksosista kohtu on niin kovilla että tilanne voi muuttua äkisti. Mulla esikko synty 41+6, joten lääkärit on luottavaisin mielin meidän odotuksesta.

Tsemppiä kaikille, nyt huomaan että mulla on oikeasti tosi hyvä tilanne. Tänään rv 31+0.

No siis noista supistuksista ni mä oikeesti ajattelin niiden olevan enemmän harjotussupistuksia ku mitää muuta mutta niin vaan lähti kaula lyhenemään. Kätilöt on täällä sairaalassa kysyneet että onko supistettu mutta oon sanonu että ei ja yrittäny selittää ettei kotonakaan varsinaisesti mitää kipeetä oo tehty, ollu vaa epämääräinen olo. Nyt luulin et supistaa mut taitaa vaa vauva myllätä mahassa :-). En koskaan uskonu itse joutuvani tänne sairaalaan makaamaan pääalaspäin mutta näillä on nyt mentävä päivä kerrallaan ja toivottava että vauva sais vielä kasvaa mahassa. Omaa esikoista on Nii kova ikävä, muute täällä kyllä makailis. Jos nyt sit kotii ens viikolla pääsee ni mietin vaa et millo sitä sit osaa ottaa yhteyttä takas sairaalaan vai huomaako sitä sit vaa että synnytys on käynnistyny. Yksi kätilö kyllä sano että toisilla joudutaan käynnistämään vaikka on ollu tämmönen tilanne. Ihmetystä on herättänyt että miksi tässä raskaudessa on tälläinen tilanne ja ensimäisessä ei ollut mitään. Muistan kyllä että esikoinenkin oli rv36 jo hyvin alhaalla ja tulossa.

Täytyy sanoo et nyt tällä kertaa on ollu ihan ystävällistä henkilökuntaa synnärillä. Peukut ja varpaat ristissä et aamustakin vielä on, vaikken ees soittanu ennen tuloa kun ovikelloa. Ja kätilökin sano et putoamisissa/ kaatumisissa ohjataan näytille vaikka vauva liikkuis. Näin mä oon ymmärtäny ja vaikka ois keskiyö.

Ja aina on niitä äitejä jotka menee yliaikaiskontrolliin vaikka ollu osastolla lepäämässä, mut eiköne mamin tilanteessakaan yhtään kato/ kuuntele taustatietoja ja kuka sitä sano et pitäis olla matalan kynnyksen paikka soittaa ja kysyä. Mä jo kerran mietin et kaivanko kys synnärin numeron ja soitan sinne. Tuskin ne hetua kyselee puhelimessa heti ja valehtelen et asun neulamäessä kuten opiskellessa asuin jos kysyvät jotain missä asun...

Muokattu viimeksi:
Kontrollissa käyty ja pääsin takaisin kotiin lepäilemään.
Kohdunkaula oli kasvanut takaisin 1.8cm ->2.8cm!!! :wideyed: Minä luulin että se ei ole edes mahdollista, enkä ole ollut ainoa tässä luulossa oleva!!
Lääkäri sanoi että kyllä se voi venyä takaisin. Ilmeisesti on vähän harvinaisempaa kylläkin?

Kohdunsuu oli sieltä kohdun sisäpuolelta edelleen auki, ja aukesi lisää kun siihen tuli painetta, eli sen vuoksi lepoa jatketaan. Vuodelevossa ei onneksi kuitenkaan tarvi koko aikaa olla, mutta rauhallisesti pitää ottaa. Jaloillaan ollessa vauva tuo sitä painetta sinne kohdunsuulle eli ei mielellään jaloillaan olo pitkiä aikoja. Vauva on kuulemma aika alhaalla näihin raskausviikkoihin nähden.

Vauvan painoarvio oli jo yli 1600g ja tällä viikolla kun saataisiin se 32 viikkoa täyteen niin ei hän olisi enää pikkukeskonen jos päättäisikin saapua ennen aikojaan.

Lääkäri sanoi että jos päästään viikolle 34 niin sen jälkeen saa alkaa elämään vähän vapaammin. Eniten kaipaan kävelylenkkejä ulkoilmassa ja lähikaupassa käyntikin tuntuisi jo luksukselle tässä vaiheessa :grin

Onpa hyvä juttu Omenakaneli :) Sullakaan ei varmaan enää 34 viikon jälkeen enää estellä jos sattuu lähtee tulemaan?

Mä jouduin viime yönä siirtymään keskussairaalasta yliopistosairaalaan kun supistukset kovenivat yöllä. Nyt siis uudelleen tuo supistusten estolääke ja vuodelepo jatkuu. Tänään gyne sanoi että kohdunkaulaa jäljellä 1cm mutta kuitenkin jonkinlaista kaulaa olisi yli 2cm. Kohta viikkoja 32 täynnä (1.5h) ja saisin synnyttää omassa sairaalassa mutta siellä lastenlääkäri ei halunnut ottaa niin pieni painosta (1300g tänään täällä arvio) hoitoon. Perjantaina painoarvio oli tosissaan 1500g ja tänään Kysyinkin että kuinkas se on mahdollista että paino laskee mutta kuulemma laitteissa on eroja ja mittaajassa. Ei pitäny painoa mitenkään ongelmallisena. En tiedä minkä painosta lasta siellä sitten suostutaan hoitamaan jos syntyisi. Esikoista kauhea ikävä

Voi ei Sipinen :sorry: Jaksamista ikävöimiseen :Heartred Juuri ikävän takia sitä ei itsekään haluaisi lähteä edes näytille sairaalaan, toissa kesän ikävässä oli ihan tarpeeksi (hieman vajaa 4vkoa sairaalalepoa, josta ekat 1,5vkoa naikkarilla ja loput "kotona" päksissä). Pääseekö esikoisesi vierailemaan sairaalalla, vai onko matka liian pitkä?

Tänne on vähän liian pitkä matka mutta jos pääsisin takaisin kotisairaalaan ni siellä voi sitten käydä. Kerran kerkesi vkl käydä mutta sillonkin aluksi pelkäsi ja oli hyvin ihmeissään sairaalasta. Onneks kuitenkin tottui ja tuli sitten syliinkin. Meillä on onneks tosi hyvä tukiverkosto ja tiedän että tytöstä pidetään hyvää huolta ja se helpottaa kun tietää että tää on vaa väliaikasta

Takaisin