Ennenaikaisia supistuksia/harjoitussupistuksia?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nasku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on supistellut jo ainakin kuukauden verran satunnaisesti. Keskiarvo ehkä kerran päivässä ja missään vaiheessa ne ei ole olleet kivuliaita. Hassua kun moni sanoo, että supistaa rasituksessa, mutta mulla on ihan päinvastoin, eli yleensä niitä tulee levossa kun makaan/istun. Ja sillon niitä ei voi olla huomaamatta kun koko kohtu menee ihan kovaksi. Lääkäriltä kun kysyin noista niin ei ottanut juuri mitään kantaa vaan sanoi, että jos ei ole kipuja virtsatessa niin ei syytä huolestua.

Hmm mulla justi muuten ei ole tiedekseni ollut mitään mutta pari päivä nyt aamuisin pisalla on lopuksi melko aina aika kova kipu hetkeeksi.. vähän huolistuin nyt siitä kun luin viimeistä virketta.. Kannataako odotta neuolan asti ennen kun kysyn siitä tai pitäiskö soittaa, neuola kuitenkin kolmen päivan kuluttua? (rv 22+5)

Musurullu, mä varmaan soittaisin ja kysyisin, että riittääkö jos tulee sillon kolmen päivän kuluttua vai tarviiko käydä ottamassa jotain kokeita jo sitä ennen. Mulla ei tosiaan niitä kipuja ole ollut niin en saanut mitään ohjeita miten pitäisi toimia jos niitä olisi noiden kovetusten yhteydessä.

Aika monella raskausen aikana on tuntunut kipua virtsatessa jos rakko on oikein täysi, niinkuin aamulla ehkä on, joten tuskinpa mitään sen ihmeempää.

Hmm mulla justi muuten ei ole tiedekseni ollut mitään mutta pari päivä nyt aamuisin pisalla on lopuksi melko aina aika kova kipu hetkeeksi.. vähän huolistuin nyt siitä kun luin viimeistä virketta.. Kannataako odotta neuolan asti ennen kun kysyn siitä tai pitäiskö soittaa, neuola kuitenkin kolmen päivan kuluttua? (rv 22+5)

Kiitos vastauksista, katson sit viellä tänä ja huomenna aamulla että mikä tilanne on.. vähän ihmettelen että mitään muuta ei ole (onneksi!!) :) oli pari viikkoa sitten semmone että ei ollut pissahätä ollenkaan vaan alkoi lievasti sattua mahaan ja kun kävin vessassa oli kaikki ok taas mut nyt vähän erillailla...

Soitin tänä kuitenkin varmuuden vuoksi, nyt pitäis viedä huomenna virtsanäyte labraan. Voi olla sis virtsarakon tulehtus, vastaus tulis pari päivän kuluttua, katsotaan sitten.. en olis kyl kovin kiinostunut ottamaan mitään antibiootteja :(

Minua on supistellut kivuttomasti jo monta viikkoa (sitä kai se mahan/kohdun kovettuminen ja kiinteys tarkoittaa), mutta kovettumista on ilmennyt enemmän viime päivinä.

Neuvolasta ja lääkäreiltä olen saanut ristiriitaista tietoa siitä, mitä kannattaisi tehdä ja mitä tutkia. Toiset sanovat, "ettei huolen häivää, ei kannata lähteä kohdunkaulaa härnäämään" ja toiset, että "kyllä kohdunkaulan ja -suun tilanne + labrat kannattaa tutkia."

Kysymys teille joiden kohdunkaulan ja -suun tilanne (pituus, avautuminen, pehmeys) on tutkittu: milloin/millä viikolla tutkimus tehtiin ja miksi, ja miten tutkimus tehtiin? Sormilla tunnustelemalla vai miten?

minulla tutkimus tehtiin neuvolalääkärikäynnillä rutiinitutkimuksena kohdun rakennepoikkeaman takia. ihan sormella lääkäri tunnusteli ja arvioi pituuden. viikkoja silloin 15+5. samalla kertaa myös kandi yritti tunnustella. oli kivulias ja ei oikein osannut mitata, joten suosittelen kokenutta henkilöä tekemään. pidemmälle mentäessä ilmeisesti pehmeästä vaikea arvioida, tai näin muistaakseni lääkäri kandille mainitsi.

Mulla tarkistettiin kohdunsuuntilanne alakautta ultraamalla supistusten vuoksi. Viikkoja taisi olla jotain 17..

Mulla myöskin uktrattiin alakautta kohdunsuun tilanne supisteluiden vuoksi viikolla 22. Nyt on muutaman viikon ajan supistuksia ollut.. Todella rasittavaa kun ei voi kävellä kuin n.50m ja silloin jo niin kovat kivut alavatsalla, että pakko pysähtyä. Nyt on rv 24+0 ja vielä pitäisi töitä pystyä tekemään monta viikkoa. Sairaslomaakin sain, mutta nyt pääsiäisenä pääsen vasta oikeasti huilaamaan.

Täällä lisääntyneet harjoitussupparit, jotka kiusaavat erityisesti kävelylenkeillä ja siivoillessa. Kävely menee aika hankalaksi supparin tullessa ja jos yrittää väkisin säilyttää vauhdin niin ottaa kipeetäkin alavatsaan. Lenkit ei siis enää oo millään muotoa mitää hikilenķkejä :dead: nyt eilen ja tänään aamupäivän oon siivoillut (imurointia, pyykkihuoltoa, järjestelyä) sekä kävelylenkillä käynyt päivällä ja tosi paljon tullu supistuksia, vaikea sanoa määriä kun varsinkin lenkillä tuntuu että koko ajan vähän supistaa.. mutta yli 20 ainakin. Iltaa kohti onneksi vähentyvät kun menokin rauhoittuu. Jännä nähdä miten töissä menee ensi viikko supistusten suhteen...

nasku, mulla on melko samanlaista. En ole määriä laskenut esim. kävellessä kun tuntuu, että kramppi on sellainen jatkuva ja on vaikea erottaa milloin yksi alkaa ja loppuu. Kävelyllä saa monesti loppumatkasta madella ja kannatella alavatsaa mikä auttaa vähän. Oletko puhunut neuvolassa mitään noista? Mä kerroin lääkärille, että on alkanut supistelemaan ja sain vaan kommentin, että jos niitä alkaa tulla enemmän niin pitää seurata. En kuitenkaan tajunnut kysyä, että mitä se enemmän tarkoittaa. Ja mulla tulee supistuksia myös levossa ehkä pari kertaa päivässä.

Mulla on hyvin samankuuloista! Neuvolassa puhuin, sanoi että ei kuulosta vaaralliselta. Että jos menkkamaiseksi jomotukseksi menee niin sitten vasta pitää huolestua.

Mulla on menny kohtu kovaksi oikeestaan lähinnä orgasmin yhteydessä, paitsi tänään aamulla meni ihan yhtäkkiä. Ei tosin kipuja joten tuskin huolta kannata kantaa

En oo sen kummemmin näistä ollu huolissaan enkä oo neuvolassa puhunu, samaa ollut edellisessä raskaudessa näiltä viikoilta lähtien, mut kumma kyllä ihan loppuraskaudessa pystyi taas vetämäänki oikein superhikilenkkejä :joyful: Mulla myös levossa tulee muutamia päivässä ja just orgasmin yhteydessä/jälkeen. Sit kyllä otan neuvolassa puheeksi jos menkkajuilintaa alkaa olla supistusten yhteydessä.

Mulla on myös alkanut nyt jostain 22. viikosta eteenpäin. Neuvolastakin sanottiin, että kohta varmaan alkaa, eikä ole huolta jos ei satu. Neuvottiin vaan, että jos huomaa jonkun tietyn aktiviteetin aiheuttavan paljon supistelua, niin ei sitten ehdoin tahdoin jatka sitä.

Giljan, mulla on ollut aiemmissa raskauksissa juuri levossa harjoitussupistuksia puoliväliä ennen ja siitä vähän eteenpäin. Myöhemmin ne ovat aina loppuneet tai vähentyneet. Eivät oo tehneet juuri mitään alakerran tilanteelle. ;P Tuli mieleen tosta, kun kirjoitit kävelystä, että auttaiskohan tukivyö sua?

Mulla on ollut tässä raskaudessa aiempaa vähemmän harkkareita, mistä oon tosi yllättynyt. Kohdunsuun tilannetta ei katsottu nyt tällä kertaa neuvolalääkärissä, muuttunut edellisen raskauden jälkeen käytäntö täällä. Jos olisi jotain poikkeavaa ollut raskauden aikana, se olisi tarkastettu.

Bingo, mielenkiintoista että voi mennä noinkin päin, että loppua kohden harkkasupistukset vähenee. Voisin kyllä kokeilla myös tota tukivyötä jos sellaisen jostain löydän. Kiitos vinkistä!

Tukivöitä saa ostettua mutta yleensä myös lainattua tk:n apuvälinelainaamosta (tai mikä onkaan nimeltään). On olemassa monia erilaisia.
Ja joo, välissä oli ihan poissa ne harkkasupparit, kunnes palasivat ihan viimeisinä päivinä ennen synnytystä. Kipeitä supistuksia mulla ei oo ollut ennakoivasti kuin yhdessä raskaudessa ja nekin pari päivää ennen kuin synnytys käynnistyi.

Takaisin