Ennakoivia oireita?

@sukki

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Onko muilla esiintynyt ennakoivia oireita? Täällä ollut muutaman viikon sisällä kuumia aaltoja, oksettavaa oloa ja suolen tyhjentymistä harkka suppareiden kanssa. LA 8.8. Tarkoittaakohan tuo jo jotain?
 
Eipä tässä oikeen muuta, kun välillä tulee harjotussupistuksia ja vatsa ruvennu toimiin paremmin kamalan umnetuksen sijaan. Enkä nyt pidä näitäkään niin ennakoivina oireina.

Esikoisen synnytyksen alkaessa ei tullu mitään ennakoivia oireita, vaan koko touhu lähti ihan pelkillä supistuksilla käyntiin ilman mitään varotuksia.

Mulla on jo nyt paikat kypsyny, joten en oikeen odota nytkään mitään ennakko-oireita.

Synnytykset alkaa niin erilailla joka kerta, niin ei tuo välttämättä tarkoita vielä mitään.
 
Melkein kuin mun kynästä.. :) eli juurikin samat oireet ja lisäksi vielä kova menkkainen jomotus!! Mulla LA vasta 18.8, mutta tänään juuri lääkäri totesi että olisi pitänyt pitää LA alkuperäisessä 9. päivässä.. (Sitä siis siirrettiin keskenkaiken eteenpäin) ja lääkäri oli sitä mieltä että jos kaveri ei synny kahden viikon sisään, niin sitten sovitaan sektio... Eli hyvinkin nuo oireet voivat kertoa jotain... Varma en tietenkään voi olla, ensisynnyttäjä kun olen, mutta eihän sitä koskaan tiedä!!
 
Niin kuin jo jossain toisessa ketjussa kerroin, niin se on niin yksilöllistä, ettei todellakaan voi sanoa, ennakoivatko moiset oireet jo synnytystä tai eivät. Tai no, totta kai meistä jokaisella on se synnytys viimeistään syyskuussa edessä (jos LA sattuu olemaan elokuun lopussa, niin voi se synnytys syyskuunkin puolelle mennä), mutta harjoitussupistukset, vatsa-oireet yms. voivat olla merkki lähestyvästä synnytyksestä tai sitten eivät. Joillakin tuollaiset oireet jatkuvat viikkoja ja synnytys menee silti yli lasketun ajan. Toisilla taas voivat todellakin olla merkki lähenevästä synnytyksestä. Sen tietää vasta sitten jälkeenpäin, kun synnytys on ohi. :wink Nuo merkit eivät kuitenkaan tarkoita, että synnytys olisi käynnistynyt, joten ei auta kuin odotella ja katsella.

Minullakaan ei esikoisesta ollut mitään "ennakoivia" tuntemuksia. Synnytys käynnistyi kipeillä supistuksilla, ensimmäisillä, jotka olivat kipeitä, ja siitä n. 8 tuntia, niin tyttö oli maailmassa. Mutta samankaan ihmisen raskaudet ja synnytykset eivät mitenkään välttämättä noudata samaa kaavaa, joten rauhallisin mielin nytkin odottelen, mitä tuleman pitää. Nyt on kuitenkin mahan kovettumisten (eli harjoitussupistusten) lisäksi ollut kuitenkin lähes kivuliaita supistuksiakin välillä, mutta olen ne vain noteerannut, että niitä on, ja se siitä. Niitä ei kuitenkaan tule mitenkään usein eikä monta peräkkäin, joten synnytys tuskin on mitenkään lähimailla. Minulla nyt rv 36+5, esikoinen syntyi tasan rv 40+0. Ei nyt välttämättä kovin kauaa enää, mutta uskoisin, että viikkoja kuitenkin. :)

Huonoa oloa on muuten ollut minullakin nyt välillä, ummetus kyllä vaivaa edelleen. Viimeksikin kyllä maha meni sekaisin vasta avautumisvaiheessa. :wink Eli @sukki: voi tarkoittaa tai sitten yhtä hyvin ei tarkoita. Paras neuvo, minkä voi näin loppumetreillä antaa, on, että ottaa rennosti eikä kyttää merkkejä käynnistyvästä synnytyksestä. Koska siihen voi olla vielä vähän tai sitten paljon aikaa. Mitä vähemmän kyttää ja odottaa, sitä mukavammin loppuaika menee. Kärvistely loppumetreillä ei ole kivaa. Sivusta seuranneena voin näin todeta, vaikka itse tosiaan viimeksi ihan rauhassa odottelin ihan loppuun asti. Tsemppiä kuitenkin!
 
Kellitys tossa jo aika kattavasti selostikin, että se on vähän niinkun joko tai.. Paremmin sitä pystyy sanoon vasta synnytyksen jälkeen, että enteilikö ne jotkut tietyt oireet synnytyksen alkamista, niitä ennakoivia oireita kun voi tosiaan tulla ja mennä vaikka synnytyksen alkuun olisikin vielä monta viikkoa.

Melkeinpä kaikkein paras on vaan olla hätkähtämättä jokaista pientä mahdollista oiretta (ellei lääkärit ja muut ole toisin ohjeistaneet), kyllä sen sitten tietää millon se h-hetki on meneillään.

Ja nää raskaushormonit voi jo itsessään pistää vatsan välillä sekasin, eikä se välttämättä tarkota että synnytys meinaa käynnistyä.
Mulla kun luonto ei hoitanut hommaansa esikoisen synnytyksessä, niin se tehtiin sitten peräruiskeen avulla.
 
Hihii! Kiitokset vastanneille:D Ei auta muuta kuin katsella ja keksiä muuta puuhaa itselle. Taidan kuitenkin pakata jo sairaalakassin ja pestä pikkuisen ensimmäiset vaatteet.
 
Mulla nyt muutamana päivänä tullut paljon kivuttomia suppareita ja ruvennut tuikkimaan alas. Tunnen myös kun vauva välillä ruuvaa päätään tuolla jalkojen välissä. Niinkuin jo muut aikaisemmissa viesteissä totesivat, eihän sen tarvitse tarkoittaa mitään. Oon kuitenkin iloinen pienistä merkeistä, josko vaikka kohdunsuulla jotain rupeis tapahtumaan kun muutama viikko sitten oli paikat vielä täysin kiinni! Toivossa on hyvä elää :) En kuitenkaan mitenkään epätoivoisesti syntymää odota, täytyy nauttia viimeisistä "helpoista" viikoista kun vointikin on vielä ollut kohtuullinen. Kohta on kaksi pikkunaperoa huollettavana, hui!
 
Heh! Tänään neuvolassa terkka pyysi lääkäriä varmistamaan sisätutkimuksella tarjonnan kun ei itse päätä löytänyt. Viimeisestä lääkäristä oli viikko ja pää löytyi. Lisäksi mainitsi vielä, että kohdunsuu on parille sormelle auki ja hän tunsi vauvan aukileet sormiinsa. Heitti jopa, että hänen mielestään h-hetkeen ei pitäisi enää mennä pitkään. Viikossa pehmennyt paikat siis melkoisesti. Jännää!
 
Täällä tuli torstaina osa limatulpasta, minkä jälkeen oli to ja pe rusehtavaa vuotoa. Ja nyt tänää näyttäs sitä tulppaa tulevan lisää. Muutenkin on tosi epämukava olo, häpyluun seudulla on paineentunnetta, minkä takia ei tee mieli ollenkaan seisoa tai kävellä.
Eilenä tuli niin kova tuikkasu kerran tonne kohdunsuulle et kyyneleet valu auttamaata silmistä. Esikoisesta kun meni limatulppa ( tuli kylläki kokonaisena ) niin meni 6 päivää ku vauva synty. Alkaa jo pikkuhiljaa jännittää et koska päästää tositoimii. Tänään vauva olis jo virallisesti täysaikanen :)
 
Me ollaan bettie ihan samoilla viikoilla.. Meilläkin vauva tänään täysiaikainen ja mun puolesta jo oikein tervetullut... Senkin takia kun koko ajan supistelee kipeästi ja selkää särkee jatkuvasti, mutta supparit ei vaan tuppaa muuttumaan säännölliseksi!! :sad001
 
mulle tuli eilen kipee supistus!! jee jos pikkuhiljaa tapahtuiski jtn :DD menee kyllä varmaa hetki synnytyksee kuitenki, mut oon ilonen ku ees jtn tapahtuu jo. :D
 
IceCream: Kuule kun se eka kunnon supistus voikin tarkoittaa, että se on menoa! :) Itseäni ainakin ärsyttää vaan nämä "tehostuneet harkkarit", kun sitten totta kai tulee pohtineeksi, koskahan se synnytys oikeasti käynnistyy. Esikoisen aikaan odottelin niin rauhassa enkä miettinyt moisia, kun tosiaan eka kunnon supistus oli merkki käynnistyneestä synnytyksestä. Olisin niin mielelläni nytkin ottanut samanlaisen startin synnytykseen. Nyt olen ihan varma, että mennään reippaasti yli lasketun ajan, kun kehtaa yhtään mitään "nipistellä" ennen aikojaan. Ja kyllä se sapettaa. :P
 
Mä luotan siihen että kyllä ne sitte viimeistää syyskuussa synnytyksen käynnistää :laughing002 onjan noita muita pikku tuikkasuja ja vihlomisia ollu...ei vaa taida ihan riittää. :mad:
 
Tää päivä on läppästy menemään kuin ankka. Häpyluun seutu sairaan kipee, vihloo kävellessä, noustessa ja seistessä ja painetta tuntuu tuolla alhaalla. Supistuksia ei ole ollut, ylläri.. Millon alkaa tapahtua !!?
 
Mulla on ollut tänään aamusta alkaen outoa kipua alavatsalla, mutta laskettuun on vielä aikaa... Lähdettiin sitten miehen kanssa rantsuun ja oltiin siellä 4h, välillä kuumassa auringossa ja välillä kävin uimassa vilvoittelemassa. Yhdessä vaiheessa huomasin että vatsa alkoi supistelemaan jopa niin että se vähän sattui. Ajattelin että varmaan johtuu pissahädästä, mutta vessakäynnin jälkeen vatsa edelleen kivikova ja vauva tuntui painavan yhtäkkiä todella alas, mikä lisäsi sitä aamusella alkanutta kipuilua.

No automatka olikin mielenkiintoinen. Melko kova kipu koko ajan tuossa ihan alavatsalla ja parin pompun yhteydessä tuli kovia kipuvihlaisuja, vaikea sanoa liittyivätkö supistuksiin kun lähinnä tuntuu että tämä masu ollut nyt iltapäivästä asti jatkuvasti kovana. Autosta noustessa tuntui tosi kovia kipuvihlontoja ja kotiin päästyä meni mahakin sekaisin. Sitten vähän helpotti, ja lepäilin tuossa tunnin kun oli taas mentävä sekaisen vatsan takia vessaan. Nyt ei enää voimakasta kipuilua eikä kovaa painontunnetta mutta kivutonta supistelua jatkuvasti.

Että sellaisia oireita ilmaantui tänne ja iltapäivällä miehelleni heitinkin että saa nähdä syntyykö lapsi tänään kun vähän alkoi siltä jo tuntua.. 3vko 2päivää laskettuun, joten en tiedä voisiko liittyä sitten ennemmin vaikka vauvan lasekutumiseen tai muuhun. Seuraillaan nyt rauhassa :)
 
Hatsii, meillä olis vielä sama synnärikin :D
 
Samat sanat Julie, täälläkin vihdoin eilisestä alkaen kipeitä supistuksia, jee. Tai ainakin jotakin, minkä tunnistan kivuksi - varma en ole, kun esikoisesta ei oikein mitään ollut enkä ole synnyttänyt alakautta. Toivotaan vain, että pysyisi vielä sisällä, oletettuun sektioon (39+2) kun pitäisi olla vielä huomisesta neljä viikkoa.
 
Täällä ei tuu kun yks harjotussuppari sillain niinkun joskus ja jouluna, vaikka kohdunsuu onkin jo kypsynyt.. Myöskään limatulpasta en osaa sanoo mitään, kun esikoista odottaessa en edes tiennyt koska se irtosi. Se kun voi sekottua valkovuodonkin joukkoon, jos sillain pikkuhiljaa irtoaa..
Että vähän kehnonlaisesti täällä ainakaan on havaittavissa mitään.. Mun puolesta sais kuitenkin kohta jo syntyä, ensi lauantaina kuitenkin täynnä jo rv 37.
Täytyy varmaan ruveta touhuaan kaikkee mahdollista, ja syömään tulisia ruokia jos vaikka tilanne edistyis :wink
 
Takaisin
Top