endometrioosi ja lapsettomuus

Kiva kuulla hyviä kokemuksia! Multa endo leikattiin epäonnistuneiden ivf-hoitojen jälkeen ennen joulua. Vielä en osaa sanoa vaikuttavuudesta mitään, mutta seuraavaan ivf-kierrokseen lähtiessä on toiveet aika korkealla. Odotan myös ensimmäisiä kuukautisia toipumisen jälkeen mielenkiinnolla, jääkö kivut pois.

Tsemppiä leikkaukseen!

Miten todennäköisesti pääsee leikkaukseen? Itsellä vasta todettiin endo, mutta ainakin toinen munasarja ”liimaantunut” kohdun päälle jolloin ei todennäköisesti toimi kovin hyvin… 🥺

Mulla endo ei koskaan näkynyt ultrassa, mutta oireet viittasivat siihen. Kahden epäonnistuneen ivf:n jälkeen todettiin, että parempi tehdä laparoskopia tilanteen kartoittamiseksi. Tällöin myös oli epäily toisen munanjohtimen viasta, näytti nesteiseltä. Leikkauksessa sitten tuli vasta varmistus endolle. Leikkauksen tarkoituksena oli poistaa mahdollinen vioittunut munanjohdin, mutta mystisesti se olikin ihan kunnossa.

En tiedä miten yleensä julkisella leikkaukseen pääsee, mutta olettaisin sen vaativan epäonnistumisia hoidoissa, kuten meilläkin. En tiedä olisiko minuakaan leikattu, ellei oltaisi haluttu varmistua tuosta munanjohtimen tilasta. Että sikäli voisi tuo ongelma ainakin puoltaa leikkausta.

Miten todennäköisesti pääsee leikkaukseen? Itsellä vasta todettiin endo, mutta ainakin toinen munasarja ”liimaantunut” kohdun päälle jolloin ei todennäköisesti toimi kovin hyvin… 🥺
Minulla ainakin endo oli aiheuttanut niin paljon muutoksia, mm. munasarjojen sijaintiin (munasarjat olivat kiinni toisissaan) ja paljon muutakin ylimääräistä, niin ultran perusteella tehtiin heti leikkauspäätös (magneettikuva myöhemmin toi sitten vielä lisää tietoa minne kaikkialle endo oli levinnyt).

Päivitystä tilanteeseen. Tänään oli laparoskopia. Poistettiin iso kysta vasemmasta munasarjasta, munasarja pysyi ehjänä thank god!🙌 Kohdun takaseinästä (ulkopuolelta) löytyi syvä endometrioosi pesäke 5mm uponnut limakalvoon. Se ei onneksi ollut juurikaan levinnyt muualle mm. suolistossa ei sitä ollut. 🙏 Samalla tehtiin aukiolotutkimus ja todettiin oikean puolen olevan täysin tukossa vaikka päällisin puolin näytti siistiltä. Lääkäri ei saanut sieltä menemään mitään läpi🫣 Onneks vasen puoli oli kuitenkin kunnossa. Spontaanin raskauden mahdollisuus kasvoi merkittävästi lääkärin mukaan. Olen niin onnellinen, että selittämättömälle lapsettomuudelle löytyi kuin löytyikin ihan oikeita syitä 😭 2 viikon päästä tehdään hoitosuunnitelma, että jatkuuko oi+inssi vai siirrytäänkö yhden avoimen munajohtimen takia suoraan ivf. Ehkä tää on vihdoin se vuosi kun me saadaan vauva!❤️😍

Hei kertokaa teidän tarinoita liittyen endometrioosi leikkaukseen ja sen jälkeen raskautumiseen😊 viikko operaatiosta ja odottelen jo innolla uutta kiertoa😃

Mun sukulaisnainen kärsi pitkään lapsettomuudesta. Häneltä sitten leikattiin endometrioosi, jonka todettiin olevan syy lapsettomuuteen. Tuosta kun hän toipui, oli tarkoitus aloittaa heti IVF-hoidot. Sukulainen oli ennättänyt juuri hakea IVF-lääkkeet, kun plussasi luomusti ja hoitoihin ei tarvinnut lähteä. 😊

Muokattu viimeksi:
Onko kokemuksia kuinka helppoa on päästä hysteroskopiaan tai laparaskopiaan julkisella? Toimiiko tämä niin, että HUS lisääntymislääketieteen yksikkö tekee erillisen lähetteen eteenpäin naistenklinikalle?

Onko kokemuksia kuinka helppoa on päästä hysteroskopiaan tai laparaskopiaan julkisella? Toimiiko tämä niin, että HUS lisääntymislääketieteen yksikkö tekee erillisen lähetteen eteenpäin naistenklinikalle?
Mut asetettiin leikkausjonoon (laparoskopiassa endon poistoa) kahden epäonnistuneen ivf:n jälkeen, kun samalla epäiltiin toisen munanjohtimen vuotavan nestettä. Mun kiputilanne myös puolsi leikkausta. Menee juuri noin, että lähete tehdään. Jonotin itse 4,5kk leikkaukseen, vaikka etukäteen puhuttiin puolesta vuodesta. Mutta ensin piti tosiaan ainakin itsellä olla epäonnistuneita hoitoja alla

Takaisin