EMMA + ERA +ALICE testi

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Veeru
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@liija mä sain saman diagnoosin talvella. Minkälainen tausta teillä on? Minkä verran sulla oli niitä plasmasoluja? Ohjattiinko sulle kontrollinäytettä antibioottikuurin jälkeen?
 
@liija mä sain saman diagnoosin talvella. Minkälainen tausta teillä on? Minkä verran sulla oli niitä plasmasoluja? Ohjattiinko sulle kontrollinäytettä antibioottikuurin jälkeen?
You know my story ;) Mutta summasummarum meillä on takana 2 keskeytynyttä keskenmenoa sekä 1-2 kemiallista raskautta eikä yhtään elävää lasta. Jälkimmäisen keskeytyneen keskenmenon jälkeen päädyttiin menemään Dextralle ja yllärinä sieltä löytyi tuo krooninen endometriitti. Mitään oireita mulla ei tuosta ollut eli tuli ihan puskista. Mulla oli niitä plasmasoluja ekalla näytteenottokerralla 37kpl ja nyt uusintareprossa 19kpl. Tän jälkimmäisen repron yhteydessä otettiin myös endom-tutkimus, ja siinä todettiin, että hyviä laktobasilleja olis kuitenkin yli 90% eli noi mun testitulokset on vähän ristiriidassa keskenään :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mutta päädyttiin kuitenkin siihen, että otan vielä yhen antibioottikuurin ja sit testataan uudestaan. Eli uutta kiertoa odotellessa! Mutta huh, on tää kyllä yks työmaa.
 
Liija - mitä testejä sulle oli tehty nyt Dextrassa, millä nimellä oli esim tuo josta krooninen endometriitti ja plasmasolujen määrä selvisi, entä millä testillä selvisi hyvien laktobasillien määrä? Otettiinko nämä molemmat testit noin viikko ovulaatiosta eli matkien siirtoaikataulua?

Entä onko tehty testiä, jossa olisi katsottu kohdusta (kohtunäytteellä) killer cellsien määrä noin viikko ovulaatiosta? onko Dextralla tätä testiä? Ja mitä probiootteja suosittavat nyt Dextrassa tarkalleen tuohon mikrobiomin parantamiseen? Ja millä ab:llä on yriettty saada ekassa vaihessa ja tokassa vaiheessa (uusintanäytteen jälkeen) tuota mikrobia paremmaksi? Entä onko näytteenotto ollut miten kivulias ja onko tehty "pipelle" näytteenä? - mulla oli yks järkky kokemus ulkomailta aiemmin - Suomessa vastaavat näytteet eivät ole olleet kivuliaita.

Saako kysyä missä olit aiemmin hoidoissa kun tuli ne kaksi keskeytynyettä keskenmenoa ja siirryitte Dextraan? Miksi siirryitte? Voi laittaa myös yksityisviestiä kun olen nyt kirjautunut tänne foorumille. :)
 
Multa ja puolisolta tutkittiin Dextralla kromosomit. Ne oli ok, joten otettiin myös kohdun limakalvonäytteet. Toinen oli nimeltään Repro4 ja siitä tosiaan löytyi se kohonnut plasmasolujen määrä. Toinen oli nimeltään Endom-tutkimus, jossa tutkittiin niitä laktobasilleja ja muistaakseni 13 eri bakteeria, jotka aiheuttaa kroonista endometriittiä. Lääkäri sanoi, että tuo Repro4-näyte matkaa Saksaan ja Endom-näyte puolestaan Italiaan. Molemmat näytteet otettiin viikko ovulaatiosta eli samalla kertaa. Ohjeistus taisi olla, että näytteet tulisi ottaa 6-9 päivää ovulaatiosta. Tuohon Repro4:een sisältyi 4 eri testiä (uterine natural killer cells, uterine plasma cells, uterine regulatory T-cells, endometrial BCL6 expression). Kaikki muut oli mulla ok, mutta noita plasmasoluja tosiaan liikaa. Repro4:n tuloksessa kesti n. 7 päivää ja Endom-tutkimuksessa 10 päivää (lääkäri sanoi, että menee yleensä 2-3 viikkoa, mutta se tulikin nopeammin).

Dextralla mulle suositeltiin Physiofloria (1 kapseli per päivä) sekä Gynevia-geeliä ensin kuurina ja sitten 1-2 kertaa viikossa. Lääkäri suositteli myös Vagibiomia, mutta sitä ei saanut tilattua Suomeen (tai en ainakaan löytänyt mistään). Ekalla kerralla sain Doksisykliini-kuurin (2tbl/pv) ja toisella kerralla sain Atsitromysiinia (2tbl ekana päivänä, sitten 1 tbl per päivä 4 päivän ajan) ja Metronidatsolia (3tbl per päivä 10 päivän ajan).

Kyllä se näytteenotto jonkin verran sattui, mutta oli onneks nopeasti ohi. Eka kerta oli mulla kivuliaampi kuin toinen.

Olin aiemmin hoidossa Ovumialla. Sieltä sain Letrozol-kuurin avuksi. Toisella Letro-kierrolla tärppäsi ja tästä tosiaan tuomiona se 2. keskeytynyt keskenmeno. Ovumian lääkäri totesi mulle, että sellasta sattuu ja näitä alkuraskauden keskenmenoja ei voi tutkia. Sit samana iltana luin Facebook-ryhmästä toistuvista keskenmenoista ja Dextra osui siellä silmään, kun moni sitä suositteli. Seuraavana päivänä varasin sinne ensikäynnin, joka oli tosiaan huhtikuussa. Eli siirryin siis sen takia, että tuolla Ovumialla nostettiin kädet pystyyn ja sanottiin että mitään ei voi tehdä ja mee kotiin yrittämään uudelleen että joillakin ne raskaudet onnistuu ja toisilla taas ei. Dextralla sen sijaan sanottiin, että keskenmenoja voidaan tutkia. Ja onneks menin sinne, kun todennäköinen syykin sitten löytyi.

Seuraava näyte multa otetaan n. 3 viikon päästä ja sitten vasta nähdään, tehosiko noi toiset antibiootit.
 
Multa ja puolisolta tutkittiin Dextralla kromosomit. Ne oli ok, joten otettiin myös kohdun limakalvonäytteet. Toinen oli nimeltään Repro4 ja siitä tosiaan löytyi se kohonnut plasmasolujen määrä. Toinen oli nimeltään Endom-tutkimus, jossa tutkittiin niitä laktobasilleja ja muistaakseni 13 eri bakteeria, jotka aiheuttaa kroonista endometriittiä. Lääkäri sanoi, että tuo Repro4-näyte matkaa Saksaan ja Endom-näyte puolestaan Italiaan. Molemmat näytteet otettiin viikko ovulaatiosta eli samalla kertaa. Ohjeistus taisi olla, että näytteet tulisi ottaa 6-9 päivää ovulaatiosta. Tuohon Repro4:een sisältyi 4 eri testiä (uterine natural killer cells, uterine plasma cells, uterine regulatory T-cells, endometrial BCL6 expression). Kaikki muut oli mulla ok, mutta noita plasmasoluja tosiaan liikaa. Repro4:n tuloksessa kesti n. 7 päivää ja Endom-tutkimuksessa 10 päivää (lääkäri sanoi, että menee yleensä 2-3 viikkoa, mutta se tulikin nopeammin).

Dextralla mulle suositeltiin Physiofloria (1 kapseli per päivä) sekä Gynevia-geeliä ensin kuurina ja sitten 1-2 kertaa viikossa. Lääkäri suositteli myös Vagibiomia, mutta sitä ei saanut tilattua Suomeen (tai en ainakaan löytänyt mistään). Ekalla kerralla sain Doksisykliini-kuurin (2tbl/pv) ja toisella kerralla sain Atsitromysiinia (2tbl ekana päivänä, sitten 1 tbl per päivä 4 päivän ajan) ja Metronidatsolia (3tbl per päivä 10 päivän ajan).

Kyllä se näytteenotto jonkin verran sattui, mutta oli onneks nopeasti ohi. Eka kerta oli mulla kivuliaampi kuin toinen.

Olin aiemmin hoidossa Ovumialla. Sieltä sain Letrozol-kuurin avuksi. Toisella Letro-kierrolla tärppäsi ja tästä tosiaan tuomiona se 2. keskeytynyt keskenmeno. Ovumian lääkäri totesi mulle, että sellasta sattuu ja näitä alkuraskauden keskenmenoja ei voi tutkia. Sit samana iltana luin Facebook-ryhmästä toistuvista keskenmenoista ja Dextra osui siellä silmään, kun moni sitä suositteli. Seuraavana päivänä varasin sinne ensikäynnin, joka oli tosiaan huhtikuussa. Eli siirryin siis sen takia, että tuolla Ovumialla nostettiin kädet pystyyn ja sanottiin että mitään ei voi tehdä ja mee kotiin yrittämään uudelleen että joillakin ne raskaudet onnistuu ja toisilla taas ei. Dextralla sen sijaan sanottiin, että keskenmenoja voidaan tutkia. Ja onneks menin sinne, kun todennäköinen syykin sitten löytyi.

Seuraava näyte multa otetaan n. 3 viikon päästä ja sitten vasta nähdään, tehosiko noi toiset antibiootit.
Toivotaan, että sun tilanne on nyt parantunut! :) Tuuthan kertoo miten kävi ja milloin viimeksi olit käyttänyt mm. tuota gyneviaa ja miten kauan sen jälkeen physiofloria ennen uusinta testejä sitten - sitä suun kautta tablettia vissiin? Musta oli ehdottomasti hyvä, että otit uuden erän ab:tä, koska toi on tosi iso toi plasmasolumäärä eli ihan selvä CE edelleen - en olisi tuolla uskaltanut ainakaan itse lähtee siirtämään.. Mieluummin ettei ole yhtäkään plasmasolua ensin. Kertoo myös siitä toi sun tulos, et CE pitäisi myös kontrolloida, ettei riitä et on pelkästään lactobasillit katsonut...

Sulla oli siis kaksi keskeytynyttä keskenmenoa Ovumialla - yritätkö nyt siis ekaa lasta Dextralla - onko vielä tehty siirtoja siellö vai hoidetaanko edelleen kohdun tilannetta ensin?

Mä olen ollut vähän epävarma, et viekö toi Gynevia kuitenkin myös hyviäkin bakteereja, käsittääkseni siinä on se ph:ta neutraloiva juttu kuitenkin ja täällä Keski-Euroopassa ovat meinanneet, et aina jos on ph-neutralisoiva mukana, niin hyviäkin bakteereja tuhoutuu ja siksi olen ollut epävarma kantsiiko gyneviaa käyttää miten paljon ja toisaalta, miten kauan sitten gynevian lopettamisen jälkeen kenties näitä laktobasilleja tarvitaan paikkaamaan, jos gynevia on vienyt myös hyviä (osa sanoo että vie, osa sanoo että ei vie hyviä?). Täällä suunnalla on apteekeissa muutama vaginan kautta otettava valmiste. Vagisan Probioflora-pilleri, jossa emättimeen laitettavia probiootteja ja Doederlein-kapseli (yhdessä paketissa joku 8-10 päivälle yksi) - jälkimmäinen on jääkaapissa säilytettävä - luulen, et ne toimii varmemmin (on ehkä vahvempia)? Noitten vagina tuotteiden kanssa saa olla silleen tarkkana, ettei käytä jotain sellaista neutralisoijaa vahingossa joka hoitaa jotain tulehdusta vaan jonka nimenomaan pitäis lisätä lactobasilleja - ja mieluiten 10 potenssiin 9, eli yli miljoona per pilleri laktobasilleja, että olisi riittävän vahvaa. Lisäksi olen ottanut tota physiofloria aika paljon suun kautta - useamman tabletin päivässä etenkin lähellä jotain hoitoa. Mutta en tiedä yhtään, mikä mun kohdun mikrobiomi-tilanne on nyt - tiedän vaan, et huippu-euploidi alkio ei edes yrittänyt kiinnittyä ja siksi musta nyt tuntuu nyt, et pitää tehdä kohtutestejä lisää. Haluisin myös tietää tämän hetken killer cellsien määrän (tämä on ollut joskus vähän ja joskus paljon, mut vain alkukierrosta katottu ja pitäis olla loppukierrosta arvioitu), varmistaa ettei ole plasmasoluja taas, sulkea mm. gardnellan pois ja tietää just paljonko laktobasilleja on - myös sen prosenttimäärän ja lajityypin...

Onhan toi aika erikoista jos sanotaan, ettei keskenmenoja voida tutkia...? Ihan ekaksihan tulee mieleen se POC-testi kromosomien selvittämiseen, ja jossain on voitu verestäkin katsoa jotain alkiojuttuja keskenmenon hetkellä tai pian tapahtumisen jälkeen - tää on kai joku uusi juttu, josta näin maininnan jossain aika hiljattain. Mun kokemus täällä ulkomailla on, että sain kyllä enemmän tutkimuksia kiinnittymisongelmiin/keskenmenojen ehkäisyyn täällä päin kuin Suomessa yksityisellä, mut todella paljon sain ravata ja kysellä ja kysellä ja moni muu IVF klinikka eivät olisi tehneet lähetettä minnekään jatkotutkimuksiin - varsinkaan vasta 3 alkionsiirron jälkeen (joista kaksi blastoa), mut yhdestä paikasta, jossa olin paljon käynyt sain sitten ensin 3 siirron ja 2 inseminaation jälkeen (kaikissa hcg alle 2) lähetteen hematologille ja kromosomien testatukseen ja sitten vuotta myöhemmin 4. alkion - joka oli euploidi ja päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon - niin sain lähetteen immunologisiin tutkimuksiin - menin myös uudelleen hematologille, jossa näkyikin kohonneita arvoja mm. lupus anticoagulant oli tuolloin koholla vaikka ei ollut aiemmin ollut ja laski myöhemmin - mut sieltä tuli, et varmaan hepariini ois hyvä olla jatkossa aina siirroissa.

Mutta ihmettelin vähän sitä, et miksi mulle ei Suomessa kukaan puhunut sanallakaan näistä hematologin kokeista tai immunologisista testeistä yksityisellä, eikä ehdottanut esim. mun kromosomien tutkimista. Jotenkin tuli tunne, et kai näitä ei Suomessa juuri tehdä - ainakaan ellei ole jo tyyliin lukuisia keskenmenoja ja 10 alkiota siirretty (?). Kaikesta tästä kuulin ulkomailla - kun olin hulluna pyytänyt, et mitä voitaisiin tehdä, et jatkossa ehkä kiinnittyisi ja ei menisi uudestaan kesken euploidilla. Sain sitten ihan sairasvakuutuksella näitä lisätutkimuksia vaikka mitään ultria tms en saa vakuutuksen piikkiin. Ulkomailla myös heräsi epäilys endosta ja löytyi vuotta myöhemmin laparoskopiassa, eikä edes mietona ja ulkomailla ehdotettiin myös hysteroskopiaa ennen kuin Suomessa tätä ehdotettiin - ja siellä löytyi sitten tuo krooninen endometriitti. Suomessa oli tehty pari kohdun testiä 6 kk aiemmin pyynnöstäni, mutta niissä ei oltu katottu mikrobiomia - vaan kohdun reseptiivisyyttä ja Be-ready - nämä oli ok, mutta siis ulkomailla löytyi sit vaikka mitä 6 kk myöhemmin...

Mulla on nyt vähän se fiilis nykyisellä klinikalla, että he vaan kokeilisi lisää siirtoja ilman lisätutkimuksia vielä tässä kohtaaa ja musta taas tuntuu, et ehkä pitäisi hienosäätää lisätesteillä etenkin kun paras alkio ikinä ei edes yrittänyt kiinnittyä äskettäin - yhdistettynä niihin kolmeen ekaan alkioon, jotka ei myöskään ollenkaan kiinnittyneet (vaikka yksi välissä kiinnittyi euploidissa keskenmenossa), lisäksi viime syksynä EMMA:ssa hyviä laktobasilleja ei ollut ollenkaan, et tähän siirtoon lähdettiin sellaisesta "toivottavasti se on probiooteilla parantunut" - tilanteesta.... Jokainen näyte on tietty lisäviivästys ja tulehdusriski ym ja ymmärrän sen, mutta tuntuu et ehkä pitäis olla kuitenkin parempi käsitys mitä on menossa sen sijaan, että sokkana siirrellään lisää kallisarvoisia euploideja alkioita...
 
Joo tulen kertomaan. :) Mä kävin ensikäynnillä Dextralla huhtikuussa. Silloin lääkäri sanoi mulle, että voisin kokeilla Physiofloria ja Gyneviaa. Tällöin ei siis vielä oltu todettu kroonista endometriittiä tai hyvien bakteerien puutetta, mutta lääkäri sanoi, ettei niistä haittaakaan ole. Aloitin tuon Physioflorin siis toukokuun alusta. Ekassa näytteenotossa kävin toukokuun puolessa välissä ja toukokuun lopussa sain antibiootit ja aloitin Gynevian käytön. Olen käyttänyt Physiofloria ja Gyneviaa tähän päivään saakka ja ajatuksena käyttääkin ainakin niin kauan, että raskaudun. Ja tuo Physioflor on tosiaan suun kautta otettava.

Ja juu olen samaa mieltä, että kannattaa kyllä teettää molemmat tutkimukset kerralla. Jos olisin teettänyt vaan tuon Endom-tutkimuksen niin olisin luullut, että kaikki on ok. Ja raskaus tuskin olisi koskaan onnistunut. Ja toisaalta kun joillakin ilmeisesti on ollut niin, että kroonista endometriittiä ei ole, mutta hyvien bakteerien määrä on taas tosi alhainen.

Me ollaan siis aloitettu yrittäminen vuoden 2023 alussa. Lopetin silloin e-pillerit ja tulin heti ensimmäisestä yrityksestä raskaaksi. Seurauksena oli kuitenkin kkm. Kesällä ja syksyllä tuli spontaanit keskenmenot/kemialliset raskaudet ja tämän jälkeen hakeuduin Ovumialle joulukuussa 2023. Sieltä sain ne letrot ja toisesta kierrosta raskauduin ja tuloksena taas kkm. Sitten päätin vaihtaa Dextralle, kun Ovumialla sanottiin, ettei mitään voida tehdä/tutkia enempää. Nyt Dextrallla sitten ensin hoidetaan tämä krooninen endometriitti kuntoon ja sitten perinteisin menetelmin yritetään raskautta. Luulen, että puoli vuotta yritetään letrojen avulla ja jos ei siinä ajassa onnistu, niin sitten mietitään lääkärin kanssa järeämpiä apukeinoja. Ja tosiaan yhtään lasta meillä ei ole entuudestaan.

Olen kyllä kanssa sitä mieltä, että Suomessa lapsettomuushoidot ja -tutkimukset ovat aika "jäljessä". Dextra on ymmärtääkseni täällä kuitenkin edelläkävijä ja tuota Repro4 tai endom -tyylistä tutkimusta ei mielestäni esim. Ovumialla tarjota ollenkaan. Siellä ei ainakaan sanallakaan mainittu kohdun limakalvon tulehduksista tai kohdun mikrobiomista. Lisäksi Ovumialla mulle sanottiin, että mulla on lievä adenomyoosi. Dextralla taas sanottiin, että ei täällä kyllä adenomyoosia ole. Tuon Repro4:n yksi testi tutkii piilevää endometrioosia ja Dextran lääkäri sanoi, että jos mulla adenomyoosi on niin sen pitäisi tuossa testissä tulla ilmi. Se oli kuitenkin normaali. Eli turhaa lisää pelkoa vaan tuli itselleni tuolla Ovumialla. :D

Onko sinun mahdollista vaihtaa klinikkaa ja kysyä jonkun toisen lääkärin mielipidettä? Jos pääset Suomessa käymään, niin itse kyllä suosittelisin tuota Dextraa. :)

Ymmärtääkseni nämä kohdun mikrobiomi -asiat ovat vielä varsin uusia keskenmenotutkimuksissa eikä lääkäritkään välttämättä tiedä tilanteisiin oikeaa ratkaisua. Esim. minun lääkärilläni ei ollut aiemmin tullut tällaista tilannetta vastaan, että plasmasolujen määrä on tosi korkea, mutta sitten endom-tutkimus näyttää että hyviä bakteereja on yli 90%. Mutta jos oikein ymmärsin niin tuo Endom-tutkimus raportoi tuloksista vaan, jos bakteereja on tietty prosenttimäärä. Facebookissa on semmoinen ryhmä kuin endometritis. Suosittelen liittymään siihen - siellä olen saanut aika paljon lisäinfoa tästä.
 
Joo siis kuulun just tähän ryhmään, joilla ei ole näkynyt tulehdusta/plasmasoluja, mutta ei myöskään hyviä. Olen lukenut, että on olemassa epätyypillinen krooninen endometriitti, jossa plasmasoluja ei ole, mutta on kuitenkin CE. Tästä mainitsin joskus omalle klinikalle, mutta ei sitä kommentoitu mitenkään...

Laidasta laitaan olen kuullut vuosien mittaan arvioita onko mulla etenkin endoa. Suomessa moneen kertaan katsottu aiemmin, että "mikään ei viittaa endoon" ja ulkomailla heti kun oli toinen puoli kohdun seinämästä paksumpi kuin toinen niin sen perusteella hysteroskopian tehnyt lääkäri (ultrauksen perusteella) sanoi, et melko varmasti adenomyoosi ja kun se on, on yleensä myös endo (ja 12 kk tästä selvisi, että täysin oikeassa tämä henkilö oli). Tuntui kyllä tosi pahalta kuulla tämä tuolla hysteroskopiassa vuotta aiemmin. Lääkäri vielä sanoi, että jos näitä ei hoideta (lähinnä leikkauksella, jossa mieluiten kaikki endokudos pois), niin mahdollisuuteni saada lapsi on 50 % huonompi ja et leikkauksella voidaan tämä pienentävä vaikutus saada 50 % -> 20 %. Oli hirveä shokki se diagnoosiepäily ja sanat ja valvoin monet yöt ja viikot...

Tässä välissä (ulkomaiden endo-epäily ja laparoskopia vuotta myöhemmin) oma klinikka Suomessa vielä kirjoitti potilastietoihin, että "jos nyt olisi joku minimaalinen endometrioosi" --> 2 kk myöhemmin ulkomailla laparoskopia, jossa endometrioosi varmuudella diagnosoitu tasolle 2-3/4 - eikä pelkästään pinnallinen, joka olisi voitu kokonaan poistaa vaan ympäri lantiota. Onneksi edes kohtu näytti "puhtaalta". Sen jälkeen on monta kertaa näkynyt endometrioomia myös molemmissa munasarjoissa - nyt tänä kesänä ei ollut kummassakaan - tosin alla oli yli 4 kk voimakas munasarjojen lamautus, joka lienee hoitanut asiaa!

Adenomyoosissa on ne 7 ultralla arvioitavaa piirrettä - mm. kohdun limakalvon ulkoreunojen säännänmukaisuus ja se alue kohdun seinämän ja limakalvon välissä "junktionaalinen alue" - saisi olla mielellään max 5 mm paksuudeltaan, koska jos yli 10 mm tai sitä luokkaa, niin on jo paljon huonommat raskaustulokset mitä olen lukenut ja sitten mm. se, että onko kohdun seinämä "kiinteää" aluetta vai onko siellä kystien oloista kudosta ja onko esim. adenomyoomia. Olen itse näitä artikkeleja googlella kaivanut vuosien mittaan ja fiilis on ollut se, et kukaan ultraaja ei Suomessa eikä ulkomailla ole arvioinut adenoa näiden 7 ultrakriteerin kautta vaikka olen välillä mennyt vastaanotolle juuri kyselemään näitä 7 tekijää - tuntuu, ettei moni tiedä koko adenosta juuri mitään - hyvä jos edes, että mikä se on.

Tarkastin ja mulla on tehty ulkomailla tuo sama Repro testi itseasiassa viime vuonna ulkomailla, mutta alkukierrossa eikä loppukierrossa kun pitäisi ottaa. Ja mulla toi BLC6 indeksi oli todella pieni ja "hyvä", mutta mulla on kyllä ihan täysi endometrioosi, vaikka tämän valossa ei mitään "piilevää endoa", että mulla on kyllä täysi endo. Vähän kyllä epäilen, ettei sitä endon ja adenon vaikutusta voi kokonaan arvioida vaan tämän BlC6 indeksin perusteella... Mutta en nyt ole mikään asiantuntija, niin en tiedä, miten tuo adenomyoosi eniten haittaa kiinnittymistä/aiheuttaa keskenmenoja, että näkyisikö raskauteen liittyvä haittavaikutus aina tässä Blc6:ssä vai voiko se näkyä jotenkin ihan muulla tavalla, jota tuo testi ei mittaa.

Moni kv-artikkeli sanoo, et jos on adenomyoosi (varsinkaan yhtään vakavampi versio), niin ilmeisesti parempi raskautuminen ja vähemmän keskenmenoja pitkän (3 kk) munasarjojen lamautuksen jälkeen - ja se ainoa kerta tähän asti, kun alkio on kiinnittynyt (ja päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon) oli juuri tämän 3kk lamautuksen jälkeen.... Aiemmin mulla oli ajatus, että en lähde enää mitään siirtämään ilman tätä 3 kk lamautusta - et haluan toimia tälleen varman päälle euploidien alkioiden kanssa, mutta nyt kun on ollut ongelmia kohdun limakalvon kasvussa ja sitten olen joutunut painimaan sen valinnan kanssa, että yritetäänkö omia munasarjoja stimuloimalla saada parempi limakalvo vai mennäänkö supressiosta siirtoon. Synteettisillä lääkkeillä oma limakalvoni ei enää kehity kunnolla keskenmenon komplikaatioiden jällkeen... En tiedä, voiko näitä jotenkin yhdistää miten hyvin.

Sen kuitenkin tiedän, että voimakas munasarjojen lamautus vaihdevuosioireineen pienentää endometrioosikudoksia eli juurikin HOITAA endoa, ja siten uskon, että se on hyvä tehdä a) ennen munasolujen keräystä -> mahdollisesti vähän parempi laatu näissä uusissa soluissa ja b) ehkä kiinnittyminen on parempaa ja keskenmeno pienempi, jos endoa on sammutettu mahdollisimman hyvin ennen raskautta... Mun alkiodiagnostiikan tulokset on olleet paremmat viime vuosina laparoskopian jälkeen, jossa endoa poistettiin ja samoin molemmilla kerroilla, kun olen ensin tiputtanut painoa ja lamauttanut munasarjoja kuukausia ennen lamautusta seuraavaa IVF-rundia. Mulle tämä lamautusjakso on ollut mahis pudottaa painoa - IVF hoidon/alkionsiirron tms lähellä painonpudotus ja laihdutus on ollut kielletty... Aina taas kun on tehty IVF:ää monien aiempien hoitojen putkeksi, niin ei ole tullut hyviä tuloksia pgt:asta - tosi vähän euploideja, jos yhtään.

Iso syy miksi halusin ulkomailla laparoskopiaan oli se, että oli tiedossa, että jos endoa löytyy ja jos sitä poistetaan, niin sen pitäisi/voisi auttaa kerättävien munasolujen laatuun -> ja uskon, että näin kävikin. Vaikka ikäni on noussut, pgt:a tulokset on parantuneet endon löytymisen ja ajoittaisen hoidon jälkeen.... Suomessa sanottiin, että pelkkää diagnostista laparoskopiaa, et katsottaisiin onko endo, ei edes tehdä - no ei mulla ollut mitään isompia oireita - en olisi varmaan päässyt Suomessa koko laparoskopiaan.

Vaikka sulla olisi adenomyoosi, niin lievä ei joidenkin tutkimusten mukaan mitä olen nähnyt vaikuta kauheesti onnistumiseen, et ei kannata hirveesti huolia asiaa ainakaan alkuvaihessa. Mulla on huoli, että tämä todennäköisesti lievä (?) adeno muuttuu vaikeammaksi, ellei aika ajoin myös lamautella ja rauhoitella tilannetta munasarjojen lamautuksella/poistamalla endo-kudosta laparoskopiassa. En ole itse vielä vakuuttunut, että tämä BLC6 kertoo siis koko tilannetta adenomyoosin vaikutuksesta...

Käyn keskusteluja Dextran kanssa ja nykyisen klinikan kanssa etenemistavoista tulevina viikkoina. En vielä tiedä, mitä haluisin tehdä hoitojen jatkon suhteen tai missä.... Uskon, että D tekee hyviä asioita mikrobiomin huomioinnissa ja varmaan joissakin toisissa jutuissa myös, mutta en ole varma ymmärtävätkö he miten hyvin loppujen lopuksi adenomyoosin ja erään toisen mun ongelman vaikutusta hoitojen onnistumisiin.

Myös henkilökemia lääkäreiden kanssa vaikuttaa. Minulla on ollut oikein mukavat nykyisessä paikassa, mutta eri asia on, saanko onnistunutta raskautta aikaiseksi heidän kanssa ja aika monta kertaa on jo yritetty - mutta koen, että heidän kanssa on aina voinut puhua yhdessä hoitolinjoista, eikä ole jyrätty tai vähätelty juurikaan omia ideoitani. Ehkä niihin ei ole tartuttu aina, mutta ei ole vähäteltykään. Eikä ole kielletty käyttämästä esim. lamautusta, jos näin olen halunnut ensin tehdä ennen siirtoa. Ovat sanoneet, että ”endon hoito on aina hyvä vaihtoehto”. Jos sitten D:llä sanottaisiin, et ajatukseni on vääriä ja vähäteltäisiin tutkimuksia, joita olen itse löytänyt, eikä suostuttaisi vaikka lamautuskuureihin ennen siirtoja, niin aika vaikea mun olisi toimia sellaisen klinikan kanssa...

Varmasti on paljon eroa myös lääkäreissä ei vaan klinikoissa. Osasta olen pitänyt paljon tähän asti ja osa on ollut aika kauheita (Suomessa/maailmalla).
 
Näistä on yhä enemmän tehty tutkimuksia viime vuosina. Ei ole varmaan mitään yhtä selvää vastausta, mutta pitäisin sitä mahdollisena. Tässä pari tutkimusta, jos kiinnostaa. Itselläni on adenomyoosi ja siihen on liitetty mm. poikkeavaa mikrobiomia, joka voi muiden tekijöiden joukossa vaikuttaa kiinnittymisongelmiin.

Olen syönyt juurikin tuota Physiofloria ja raskauden aikana tätä, kun löytyi streptokokki b. Femifloria saa siis syödä myös raskaana. 😊
Menee vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta sopiiko kysyä miksi vaihdoit physioflorin femifloriin kun raskauduit? Itse oon siis käyttänyt noita kumpaakin vähän vaihtelevasti, nyt oon raskaana enkä oikein tiedä mitä kannattaisi käyttää. Olin ajatellut alkaa käyttää taas physiofloria jota ennen raskautumista dextralta juurikin suositeltiin, mutta en oo nyt saanut mitään selkeitä suosituksia niiltä lääkäreiltä mitä tässä raskautumisen jälkeen oon tavannut🤔
 
Menee vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta sopiiko kysyä miksi vaihdoit physioflorin femifloriin kun raskauduit? Itse oon siis käyttänyt noita kumpaakin vähän vaihtelevasti, nyt oon raskaana enkä oikein tiedä mitä kannattaisi käyttää. Olin ajatellut alkaa käyttää taas physiofloria jota ennen raskautumista dextralta juurikin suositeltiin, mutta en oo nyt saanut mitään selkeitä suosituksia niiltä lääkäreiltä mitä tässä raskautumisen jälkeen oon tavannut🤔
Käytin Physiofloria siirtokierrolla, mutta lopetin raskauden alettua (lähinnä varmaan siksi, ettei mitään ns. ylimääräistä yleensä suositella tutkimustiedon puuttuessa). Femiflorin aloitin streptokokki b:n myötä, koska siinä on yhdistelmä juuri niiden maitohappobakteerien kantoja, joilla oli joissakin tutkimuksissa onnistuttu häätämään bakteeri. Voisin kuvitella kummankin olevan ok, mutta ainakin Femiflorin pitäisi olla turvallinen raskauden aikana.
 
Käytin Physiofloria siirtokierrolla, mutta lopetin raskauden alettua (lähinnä varmaan siksi, ettei mitään ns. ylimääräistä yleensä suositella tutkimustiedon puuttuessa). Femiflorin aloitin streptokokki b:n myötä, koska siinä on yhdistelmä juuri niiden maitohappobakteerien kantoja, joilla oli joissakin tutkimuksissa onnistuttu häätämään bakteeri. Voisin kuvitella kummankin olevan ok, mutta ainakin Femiflorin pitäisi olla turvallinen raskauden aikana.
Okei kiitos vastauksesta 😊 mulla joku maitohappobakteeri varmasti tarpeen kun toistuvien emätintulehdusten vuoksi joudun käyttämään estolääkityksenä viikottaista antibioottia, muutenkin koko mikrobiomi varmasti ihan sekaisin keskenmenon myötä tulleen kohtutulehduksen ja useamman antibioottikuurin myötä😬 mutta eipä tuohon osannut edes tulehduksiin erikoistunut gyne sanoa kumpi ois parempi vai siirtyykö lopulta kummastakaan maitohappobakteerit perille asti🤷‍♀️
 
Okei kiitos vastauksesta 😊 mulla joku maitohappobakteeri varmasti tarpeen kun toistuvien emätintulehdusten vuoksi joudun käyttämään estolääkityksenä viikottaista antibioottia, muutenkin koko mikrobiomi varmasti ihan sekaisin keskenmenon myötä tulleen kohtutulehduksen ja useamman antibioottikuurin myötä😬 mutta eipä tuohon osannut edes tulehduksiin erikoistunut gyne sanoa kumpi ois parempi vai siirtyykö lopulta kummastakaan maitohappobakteerit perille asti🤷‍♀️
Käyttäisin ehdottomasti jotain maitohappobakteeria, jos olisi antibioottikuureja takana. 👍 Ja lääkäreiden tietämättömyys kuulostaa myös valitettavan tutulta. 😕 Itse olen lukenut lähinnä streptokokin häätämiseen liittyviä tutkimuksia, mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan sellaisia, joissa maitohappobakteereista olisi ollut haittaa. Eli siinä mielessä voisi kuvitella olevan kohtuu turvallista. Tässä yksi metatutkimus aiheesta, jos kiinnostaa lukea enemmän: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0266613821002837. 😊 Ainakin siitä näkee millaisilla maitohappobakteereilla tutkimuksia on tehty.
 
Käyttäisin ehdottomasti jotain maitohappobakteeria, jos olisi antibioottikuureja takana. 👍 Ja lääkäreiden tietämättömyys kuulostaa myös valitettavan tutulta. 😕 Itse olen lukenut lähinnä streptokokin häätämiseen liittyviä tutkimuksia, mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan sellaisia, joissa maitohappobakteereista olisi ollut haittaa. Eli siinä mielessä voisi kuvitella olevan kohtuu turvallista. Tässä yksi metatutkimus aiheesta, jos kiinnostaa lukea enemmän: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0266613821002837. 😊 Ainakin siitä näkee millaisilla maitohappobakteereilla tutkimuksia on tehty.
Okei kiitos paljon, täytyy lukaista! 😊
 
Oon nyt syönyt tuota Physiofloria, mutta mietin että voisin vielä hommata jotain alakautta laitettavaa maitohappoa, koska miksei. Vaikea vaan valita, että mitä. Dextrasta ilmeisesti oli suositeltu Gynevia-geeliä? 🤔 Mietin tässä sen ja Vagisan-puikkojen välillä, kumpi on parempi vai onko näissä käytännössä mitään suurta eroa.
 
Oon nyt syönyt tuota Physiofloria, mutta mietin että voisin vielä hommata jotain alakautta laitettavaa maitohappoa, koska miksei. Vaikea vaan valita, että mitä. Dextrasta ilmeisesti oli suositeltu Gynevia-geeliä? 🤔 Mietin tässä sen ja Vagisan-puikkojen välillä, kumpi on parempi vai onko näissä käytännössä mitään suurta eroa.
Physiofloria on siis ollut myös alakautta laitettavana mut sitä ei oo missään markkinoilla saatavilla tällä hetkellä. Gynevia ei oo siis maitohappoa mut sitä suositellaan Dextralta jos on ollut tota mikrobiomi/ tulehdus hommaa.
 
Physiofloria on siis ollut myös alakautta laitettavana mut sitä ei oo missään markkinoilla saatavilla tällä hetkellä. Gynevia ei oo siis maitohappoa mut sitä suositellaan Dextralta jos on ollut tota mikrobiomi/ tulehdus hommaa.
Jep, tilaisin alakautta laitettavaa Physiofloria jos vain olisi saatavilla 😕 Mulla nyt ei ole mitään hävittävää niin voisin jotain alakautta laitettavaa maitohappoa hommata tuon suun kautta otettavan Physioflorin lisäksi.

Gynevian ainesosissa lukee myös maitohappo 🤔 ilmeisesti jonkinlainen yhdistelmätuote.

Edit / Gynevian ohjeissa lukee näin: ”Geelin laittamista pitää välttää, jos toivot tulevasi raskaaksi, koska geelin pieni pH-arvo ei ole suotuisa siittiöille.”
En tiedä viitsinkö sitten tilatakaan. Vai kauankohan epäsuotuisa pH pysyy tuon käytön jälkeen? Ja onkohan muilla alakautta laitettavilla maitohappovalmisteilla sama huono vaikutus?
 
Muokattu viimeksi:
Jep, tilaisin alakautta laitettavaa Physiofloria jos vain olisi saatavilla 😕 Mulla nyt ei ole mitään hävittävää niin voisin jotain alakautta laitettavaa maitohappoa hommata tuon suun kautta otettavan Physioflorin lisäksi.

Gynevian ainesosissa lukee myös maitohappo 🤔 ilmeisesti jonkinlainen yhdistelmätuote.

Edit / Gynevian ohjeissa lukee näin: ”Geelin laittamista pitää välttää, jos toivot tulevasi raskaaksi, koska geelin pieni pH-arvo ei ole suotuisa siittiöille.”
En tiedä viitsinkö sitten tilatakaan. Vai kauankohan epäsuotuisa pH pysyy tuon käytön jälkeen? Ja onkohan muilla alakautta laitettavilla maitohappovalmisteilla sama huono vaikutus?
En usko että se epäsuotuisa pH pysyy pitkään kun mulle silloin suositeltiin sitä jatkettavaksi kerran viikossa eikä sanottu mitään että se voisi vaikuttaa raskautumiseen.
 
Jep, tilaisin alakautta laitettavaa Physiofloria jos vain olisi saatavilla 😕 Mulla nyt ei ole mitään hävittävää niin voisin jotain alakautta laitettavaa maitohappoa hommata tuon suun kautta otettavan Physioflorin lisäksi.

Gynevian ainesosissa lukee myös maitohappo 🤔 ilmeisesti jonkinlainen yhdistelmätuote.

Edit / Gynevian ohjeissa lukee näin: ”Geelin laittamista pitää välttää, jos toivot tulevasi raskaaksi, koska geelin pieni pH-arvo ei ole suotuisa siittiöille.”
En tiedä viitsinkö sitten tilatakaan. Vai kauankohan epäsuotuisa pH pysyy tuon käytön jälkeen? Ja onkohan muilla alakautta laitettavilla maitohappovalmisteilla sama huono vaikutus?
Toi on harmi kun tuota alakautta laitettavaa physiofloria ei saa mistään😕 mulle tuo gynevia ei toiminut, aiheutti kirvelyä, muuten käyttäisin kun sitä dextrasta mullekin suositeltiin kertaviikkoiseen käyttöön. Oon nyt käyttänyt lactal balans puikkoja sen sijaan. Noi maitohappobakteerivalmisteet tosiaan laskee ph:ta, mikä on kai hyvä mikrobiomille, mutta huono siittiöille. Itse en ovulaation aikoihin laittaisi niitä, ennemmin ennen ja jälkeen kuukautisten kun kuukautiset ymmärtääkseni muuttaa ph:ta ja tulee herkemmin tulehduksia.
 
Sama haaste on ollut täälläkin. Nyt olen kuullut, että EU on hiljattain kieltänyt elävien laktobasillien käytön "lääkinnällisenä laitteena", joita laktobasillituotteet on ja ilmeisesti nämä tuotteet olisi jatkossa reseptin takia (jos niitä edes tulee reseptivalmisteiksi myöhemmin kun eivät ole sitä nyt). Ilmeisesti about kaikki valmistajat on nyt reagoineet siten, että elävät laktobasillit on poistettu näistä tuotteista/muunnos on juuri käynnissä. Voisin veikasta, että physioflorin vaginaalisen tuotteen poistumisessa markkinoilta on kyse tästä ennakoinnista tätä EU:n kieltoa koskien.

Sanavitan Vagiflor tuote on hakenut ja saanut siirtymäajan jatkoluvan, jatkaa elävien laktobasillien käyttöä vanhaan tapaan - kertovat tästä myös nettisivuillaan -, mutta tästä tuottessa ei kyllä ole mitenkään kovin runsas laktobasillimäärä eikä ole mainintaa l crispatuksesta, joka olisi se paras laktobasilli raskauden kannalta. Myös täällä Keski-Euroopassa apteekkien vaginatuotteet ovat vaihtumassa koostumukseltaan esim. Doederlein kapselit, joita olen käyttänyt pitkään, Niissä kohtuullinen määrä 10 potenssiin 8 ollut aiemmin laktobascilli gasseria. Parempi olisi tässäkin 10 potenssiin 9 eli yli miljoona laktobasillia per kapseli ja että olisi l crispatusta - tutkimusten mukaan parhaissaan on vähintään miljonaa vaginaalisesti per kapseli, mutta vain Puolassa olen nähnyt tällaisen tuotteen myytävillä (sama mihin viitattu joissakin kv-tutkimuksissa), mutta eivät tarjoa kylmäkuljetusta ulkomaille ja on jääkaappituote. Ja voisin veikata, että siinäkin Puolan tuotteessa ei kohta enää ole laktobasilleja nykyisessä muodossa tämän EU:n uudistuksen myötä. Nyt Keski-Eurooppa myy tätä Doederleinia uudella koostumuksella, joka ei enää vaadi jääkaappia (uskon, että jääkaappi kama on jotenkin tujumpaa, et varmemmin ehkä toimii?) ja olen siten hyvin epävarma toimiiko tämä ollenkaan tämä uusi koostumus tuosta. Lisäksi jos menee tilaamaan vanhan mallista versiota jostain nettikaupasta joka sitä vielä mainostaisi, niin helposti käy niin, että toimittavat vanhan sijaan uutta sitten lähettäessä... Ja en tiedä onko tämä uusi jotenkin vähemmän toimiva tällaiseen kohdun mikrobioimitilateen korjaamiseen?

Gynevian käyttöä olen epäröinyt itse, koska siinäkin käsittääkseni on jonkinlainen ph:ta laskeva vaikutus ja osa on ollut sitä mieltä, että aina kun se on mukana, niin se veisi hyviäkin bakteereja. Osa taas on meinannut, että Gynevia ei vie hyviä, että vain tukisi hyvien kasvua. En tiedä, mutta nyt olen palannut sitä käyttämään tässä alkionsiirron alla. Käytin juuri ennen viimeisten kuukautisten alkua ja muutaman kerran nyt kuukautisten aikana kun on ollut vähemmän vuotoa. Olen kuitenkin epävarma kauanko uskallan käyttää nyt ennen siirtoa. Alkionsiirtoyritys tulossa tiistaina eli 5 päivän päästä...Ja jos se haittaa siittiöitä, niin onko siitä jotain haittaa alkionkiinnittymiselle? Gyneviahan menee emättimeen, alkio kohtuun katetrin sisällä.. niin voiko se vaikutus ulottua kohtuun asti ja miten kauan? Tuskin näitä kukaan tietää varmaksi? Olen miettinyt sitäkin pitäisikö gyneviaa jatkaa alkionsiirron jälkeen estämään, joidenkin tulehdusten kehittymistä ja nousua kohtuu raskauden aikana? onko kukaan jatkanut onnistuneesti raskauden aikana gyneviaa ja vaginaprobiootteja?

Sen tiedän, että ainoa alkio, joka minulla kiinnittyi muutama vuosi sitten, niin olin käyttänyt gyneviaa yhden 8 päivän kuurin verran silloin, kun aloin munasarjojen lamautuksesta käsin stimuloimaan estrogeenillä limakalvon kasvua keinotekoisesti eli noin pari viikkoa ennen siirtoa. Eli käytin sitä ns kierron alussa, mutta en enää kovin lähellä itse siirtoa. Ja se on ainoa kerta, kun alkio kiinnittyi. Siksi huolimatta huolistani, että viekö myös hyviä, niin otin sen mukaan nyt tähän nykyiseen kiertoon.

Mitä tulee kirvelyyn, niin huomasin, että ensimmäiset pari kertaa kirveli tuo Gynevia nyt tässä kierrossa, mutta ei kauaa ja ei sitten enää kun jatkoin seuraavina päivinä. Ehkä se aluksi siis hoitaa väärää ph:tä tms ja siksi kirvelee ja sitten kun se on hoidettu, niin ehkä ei enää polttele. Minulla on kuitenkin muut emätinpuikot poltelleet paljon enemmän kuin Gynevia, että kroppani on paremmin kestänyt fyysisesti Gyneviaa kuin emätinpuikkoja joissa sellaista valkoharmaata ainetta ympärillä helpottamaan asetusta. Sellaiset, joissa on vain vaginapilleri ilman suojakuorta, niin ne eivät ole mitenkään kirvelleet ja siksi olen lähinnä käyttänyt niitä. Ja tosissaan aina jos on ph-laskija niin osa apteekeista varoittelleet, et menee hyvät bakteerit samalla...

Kovasti markkinoille kaivattaisiin l crispatusta vaginaalisesti isolla annoksella näihin mikrobiomiongelmiin - vaikka sitten reseptin takana - mutta niin, että saisi tilattua helposti eikä olisi heti loppuun myyty kaikkialta, jos sellainen tuote tulisi. Ja mieluiten tietty, ettei tämä tuote olisi sitten älyttömän kallis myöskään...

Kertokaa, jos löydätte hyviä tuotteita, joilla saatte mikrobiomiotestien ym tuloksia parannettua ja missä ajassa - miten paljon käytetty ja miten kauan testien ja raskauden alun välissä jne? Onko joku jatkanut raskauden aikana ilman komplikaatioita? Minulla aina ollut ongelma hyvien vähyys vaikka olen yrittänyt tulehdukset hoitaa pois ja käyttää sekä suun että vaginan kautta eri juttuja isoja määriä ja pitkiä aikoja.
 
Takaisin
Top