Elokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Wii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kaikkille, jotka vähänkään ovat kiinnostuneet lääkkettömästä synnytyksestä, suosittelen lämpimästi äitiysjoogaa. Itse olen kahdesti köäynyt ja lääkkeettömästi synnyttänyt. Ainakin täällä Turussa sitä pitää TYKSin kätilö. Siellä opetellaan rentoutumaan, hengittämään ja muutenkin toimimaan synnytyksessä. Tämän lisäksi siellä kerrotaan paljon konkreettisia asioita synnytyksestä ja sitä, minkälaisia mahdollisuuksia täällä Turussa on käytettävissä. Siellä saa siis ihan konkreettista tietoa. Itse käytin ammetta, suihkua ja akupunktiota, joista viimeisestä ei enää siinä vaiheessa ollut itään apua. Ja rentoutumistaito ja hengitykset auttoivat myös. TYKSissä monet kätilöt sanovat, että huomaa eron äideissä, jotka ovat käyneet äitiysjoogassa ja jotka eivät ole siellä käyneet.

Raskausarvista: olen kaksi lasta synnyttänyt ja välttynyt melko hyvin raskausarvilta rasvaamalla. Aloittanut olen juuri sunilleen näillä viikoilla tai hiukan myöhemmin (muistaakseni 17 viikolla). Olen käyttänyt body shopin olive butter -nimistä vartalovoita ja sillä rasvannut mahani joka ilta. Mahassa ei ole yhtäainutta raskausarpea. Ne, jotka on, tulivat kohtiin, joista en älynnyt ekassa raskaudessa rasvata. Eli lantionluiden päältä, ja tosi alavatsasta, noin 10 senttiä vielä alapääkarvoituksen alkamisestakin alaspäin. Suosittelen kaikille. En ole kyllä vielä hakenut tätä raskautta varten tuota rasvaa, toivottavasti sitä edelleen valmistetaan. Siinä ei pitäisi olla mitään vauvallekaan myrkyllisiä imeytyviä kemikaaleja. Kaipa tuohon muutkin rasvat käy, mutta tuo toimi ainakin minulla.

ihihihii.. mä sain tälläset tulokset You have a 13% chance of having a boy.
And you have a 86% chance of having a girl. no niin just..nyt en pääse tästä tekstityylistä eroon..no ollaan sit pinkkejä.  täytynee olla kertomatta ukolle niin ei ihan masennu [:D] tahtoo niin kovasti skeittari pojan, mut oon sanonu et hyvässä lykyssä poika leikkii nukeilla ja tyttö pelaa jalista.

You have a 58% chance of having a boy.
And you have a 41% chance of having a girl.

Aika tasan meni. [:)] 

You have a 33% chance of having a boy.
And you have a 66% chance of having a girl.

Aikas jännää... Mullahan on sitte se vahva poikaolo. Saas nähdä, kuinka käy. 9.9. on rakenneultra.

You have a 50 % chance of having a boy.
And you have a 50 % chance of having a girl.

Wau, tosi paljon tuo testi auttoi! [:D][:D] (oli hieman vaikea kyllä joiltain osin täyttää eli meni arvaamalla)

Pitäisiköhän se mahan rasvaus sitten jo pikkuhiljaa aloittaa?... Niin ja elkää naiset unohtako sitä tärkeää: välilihan rasvausta! Sen aion ehdottomasti aloittaa jossain vaiheessa, jos yhtään on mahiksia vähentää repeytymiä synnytyksessä ja parantaa paikkojen joustavuutta.

Tervetuloa bebelicious juoruilemaan!![:)]

Heipä hei taas!!

Kivunlievityksistä; esikoista synnyttäessä koin lämpimässä ammeessa olemisen todella hyväksi, suosittelen. Tosin, jossain vaiheessa siellä alkoi jo tulla vähän paha olo, mutta auttoi kyllä noihin alun supistuksiin todella hyvin. Ensin sain kohdunkaulanpuudutuksen, joka kesti tasan tunnin, oli kyllä todella hyvä, ei tuntunut supistukset. Mutta, vaikutus loppui kun seinään, niin siinä oli todella kiva kärvistellä se aika että lääkäri ehti paikalle laittamaan spinaalipuudutusta, supistukset olivat jo siinä vaiheessa niiiin kivuliaita. Tämä auttoi nopeasti ja ah sitä ihanuuden tunnetta kun kipu meni pois [:)] Tämän vaikutus kesti parisen tuntia, loppui juuri sopivasti kun sain luvan ponnistaa. Tosin, siinä vaiheessa kaikki menikin sitten erilailla kun olin ajatellut. Pojan pää oli hieman vinossa tarjonnassa, joten otti häpyluuhun kiinni eikä siis tullut alaspäin vaikka miten olisi ponnistanut, tilaa kyllä oli. Loppujen lopuksi otettiin imukuppi käyttöön (minkä laittaminen ei sattunut yhtään) ja lääkäri veti kuin viimeistä päivää ja sanoi jo että viedään leikkaukseen, mutta viimein 52min ponnistamisen jälkeen pelästynyt poika syntyi [:)] Nyt meni jo vähän aiheen vierestä, mutta suosittelen kaikkia käyttämiäni kivunlievityksiä. Ilokaasua en halunut ottaa, koska olin muutenkin huonovointinen, oksennellut yms.

Täällä kovasti odotellaan liikkeiden tuntumista...
Oireita ei ole ollut, nyt olen saanut seurakseni järkyttävän päivittäisen päänsäryn [:@]
Seuraava neuvola 17.8 ja se rakenneultra 7.9, jossa aiotaan kysyä lapsen sukupuolta,
toivottavasti näkyisi [;)]

Iiih..millä välilihaa voi rasvata? repeytyykö paikat niinkun automaattisesti aina? yyh..en taho.. [:D] Mites jos vaikka synnyttäis ilman puudutuksia tai lääkeitä niin ompeleeko ne sitten paikat kiinni kanssa ilman puudutusta? kyllä mä synnyttää voin (ehkä..) ilman lääkeitä mut en mitään neuloja halua alapäähän ilman jotain puuduttavaa! KAUHEETA! oon koko ajan vaan ajatellu et mitähän se vauva tarvii ja kohta se lähtee jo kouluun enkä varsinaiseti oo aatellukkaan et pitäis se synnyttääkin [:D] hrr..kylmiä väreitä.. [:D]

Heips!

Eipä ne paikat välttämättä repee, sekin on ihan yksilöllistä ja kiinni vauvan koosta. Näin oon kuullu... Mä oon rasvaillu mahaa ja ympäristöö jo jonkin aikaa ihan vauvaöljyllä [:)] Jos ne raskausarvet onnistuis välttään... Jos ei niin ainakin on yritetty!

basura eivät ne ompele välilihaa ilman puudutusta, vaikka et olisikaan mitään sellaista saanut synnytyksen aikana. Minulle laitettiin siltikin puudutus kun alettiin ompelemaan, vaikka olin puudutuksia saanut synnytyksen aikana. Eikä ne paikat automaattisesti kaikilla repeä tai ei tarvitse sitä välilihaa leikata, riippuu siitä miten paikat tosiaan joustaa ja minkä kokoinen varsinkin se pikkuisen pää on.

Vauvaöljyllä 'voitelen' minäkin rinnat ja masun päivittäin suihkun/saunan jälkeen. Toivottavasti tehoaa, jos ei niin on ainakin nyt raskausaikana pehmoinen iho [;)]

Minä pakkailen täällä ihan innoissani, viimeksi käynyt etelän lomalla 2004 ja olin ihan unohtanut miten ihana on pakata lomakamppeita [:)]. Huomenna suunnataan mökille ja sieltä ke tai to Helsinkiin ja perjantaina aamulla lähtee kone kohti Kreetaa. Tulee sitten sopivasti vastapainoa kun mökki on tuolla Kainuun korvessa melkein Venäjän rajalla [:)]

Mä käväsin tänää ostaa apteekista Vichyn raskausarville tarkotettua rasvaa. Purkissa sanotaan sen tehokkaasti sekä ennaltaehkäsevän arpia ja vähentävän jo tulleita. Ja kehotetaa alottaa rasvaaminen viimestää 4.kuukaudesta eteenpäin. Eli nythä on oikein oiva aika alottaa :) Toivottavasti tehoo! Olihan se nyt vähä tyyriimpi rasva (26eur) mutta mun mielestä sen arvonen jos se ne oikeesti estää!

Nyt tarttee sit viä mennä ostelee omat rasvat tolle välilihalle [:D]

Noista kivunlievityksistä ja varsinkin ilokaasusta vielä, että itse oon kuullu paljon, että siitä on tullut todella huono-olo. Varsinkin kun sitä herkästi ottaa väärin, eikä sitä ole aikaa siinä opetella ottamaan oikein... Mutta kaippa sekin yksilöllistä ja joillekkin varmasti hyötyäkin!

Uteliaisuuttani kyselen, että kuinka moni tuota sukupuolta aikoo tulevassa ultrassa kysellä? tästähän on iha oma palstansakin, mutta kun se nyt kohta kaikilla on ajankohtasta niin sempä vuoksi täälläkin kyselen [:)]
Me halutaan tietää ihan senkin takia, kun on jo niin hirveet himot ostella kaikkee, että vois vähä kattella jo värejä [;)] Tosin eihän se sataprosenttinen oo se arvio, mutta vissiin kumminkin aika usein osuu kohdalleen. Ja voipahan sitten nimiäkin alkaa kunnolla miettimään!

Sukupuolesta, kyllä me ainakin halutaan tietää jos vaan selvän saapi [:)]

Lyhyesti ennen nukkumaan menoa:

Sukupuoli r-ultrassa: Me kysytään!

Kivunlievitys synnytyksessä: Kaikelle avoin. Luultavasti otan mitä suositellaan. Pitää katsoa vaan miten homma menee.

Ja se väliliha: Olen ymmärtänyt että vaikka tavallisella ruokaöljyllä voi paikkoja voidella, tärkeämpää toimituksessa on hellävarainen mutta säännöllinen venyttäminen hyvissä ajoin synnytyksen lähestyessä. Eli mekaaninen venytys auttaa valmistamaan paikkoja [:)] Että todennäköisyys repeämille pienenee. Ja eihän niitä tosiaan aina tule mutta yllättävän yleistä kuuluu silti olevan, että vähintään "leikataan vähäsen"... mikä hirvittää minua itse asiassa vielä enemmän. Vähän vaan "nipsaistaan" tuosta... ja sitten on kiristäviä tikkejä alapäässä...apua!!

Me kans halutaan ehdottomasti tietää kumpiko se O-J on. Minä olen kans rasvaillu itseäni koko raskausajan (tosin rasvailin samalla tavalla ennen raskauttakin). Nyt olen lisäksi hankkinut manteliöljyn vatsalle ja rinnoille, Manteliöljy pitäisi olla se "juttu" raskausarpien ehkäisyssä. Mene ja tiedä, mutta ainaki kokeiltu on[:D]

En tiedä, pitäisikö liikunnalle avata oma keskustelu. Täällä se varmaan onnistuu kans. Eli miten liikutte nyt raskausaikana? Onko liikuntamuodot, rasittavuus jne muuttunut?

Minä olen liikkunut aina paljon salilla, uiden, koirien kanssa lenkkeily jne. Salilla olen huomannut vähän puuskututtaa normaalia enemmän ja tietty vettä menee tuplasti. Muuten salilla muutamia liikkeitä lukuunottamatta ei ole vielä tarvinnut muuttaa mitään. Vatsalihaksetkin pystyn vielä treenaamaan ihan normaalisti. Uiminen on ollut kesäpaussilla, jota jatkan syyssateitten alkaessa. Lenkkeillessä hengästyn myös normaalia kovemmin eli vähän on joutunut vauhtia hidastamaan.

iih...mä en nyt vieläkään oikein pääse yli tuosta välilihan venyttelystä ja "rypsaamisesta" [:D] Taidan olla vähän hienohelma  [:D] Jos laittais vaikka ukon tonne alapää hommiin [:D]

Nii ja kyllä mekin udellaan sukupuolta jos vaan näkyy.. ihan mielenkiinnosta en tiedä uskaltaako siltikään ostaa mitään pinkkiä tai sinistä kun noi unisex värit on kivempia muutenkin ja sitten jos seuraava onkin toista sukupuolta niin pitäisi taas ostaa uudet vaatteet.

Mulla on kyllä ihan kiitettävät raskausarvet reisissä ja lantiolla (no niitä nyt on ollut aina mutta lisää tuntuu tulevan..) ja tissit on ihan ympäriinsä arvilla..hiphei! Ei voi enää noita pikineitä julkisilla paikoilla pitämään kun ne näkyy kivasti..Mahassa ei vielä ole, mutta kun tähän tahtiin muuallekin tulee niin kai se mahakin on sit loppujen lopuks täynnä..jee.. On tossa vanhan leikkaus arven kohdalla jo pienet arvet vieressä et siitä se varmaan lähee sit..

Liikuntaa en nyt järin paljon oo muutenkaan harrastanut, muuta kuin pyöräilyä välimatkojen muodossa tulee päivittäin 1-25km riippuu vähän minne oon menossa että työmatkaa kertyy nykyisestä asunnosta yhteensä se 8,7 km.. (pyörän matkamittari) lenkkeilyä koirien kanssa ja sitten kesällä tulee uituakin tai riehuttua järvessä.. Kunto on kyl huonontunu et hengästyy paljon helpomin mutta just kun kävelee ylämäkee että ei se polkeminen niinkään mutta ylämäki pitää kävellä sillei etana vauhtia.. Ja vähän jänskättää ens vko mennä töihin kun tosissaan jalat väsyy aivan hirveen nopeesti! Tarvii kun vähän aikaa seisoa niin särkee jo vietävästi. Pitää jotkut ekstra tehokkaat tukisukat ostaa etta jaksaa sen 8h seisoskella.

Tänään alkoi viikko 18 ja vau:n noissa jutuissa sanotaan että nyt vauva on niin vahva että tunnet hänen liikkeensä.. EN TUNNE! Oon yrittäny kuulostella, no lähinnä illalla ennen nukkumaan menoa kun jaksa olla paikoillaan muuten ja eilen yritin vähän tössiä ja silitellä et kaveri heräis mut en kyllä kerta kaikkiaan tunne mitään. masentavaa..

Tänään käyn porukoitten kanssa katsomassa (tarviin kriittisen mielipiteen ja mies on töissä) ihanalla paikalla olevaa rivari asuntoa..se voisi ehkä olla jopa sellainen että kun hintaa saadaan puotettua niin sen voisi ostaa..että kylppäri on siinä aivan kauheessa kunnossa mutta kyllä sen pitäisi remontilla saada kivaksi kunhan säästetään rahaa. Se on kyllä ollut vapaana 2-3kk että on siinä pakko olla joku muukin vika mutta oon aika innoissani tästä..mikä on toisaalta aika ikävää..ehkä osa sen houkuttelevuudessa on just se että siihen pääsee muuttamaan vaikka samantien..

Heipsun keipsun tammimammoille! Ihanaa lueskella teidän kuulumisianne: Itselläni oli myöskin LA 18.1.2010, mutta meidän pirpana päätti tulla niinkin roimasti yliajalle, että synnytys tapahtui vasta 5.2! [:D] Ja täällähän ollaan pian 6kk ikäisiä jo.

Ihanaa raskautta kaikille, ja aurinkoisia tulevia syyspäiviä!!!!

[font="courier new"]...............,,,,____.........___.............__----__,,,_/\
..............,,_/^,__,^\_,.../~^_/,|.........)/^........^-^._/
............,,_/^,_/^..^\_.^\.|../../~....../(............_/\.
..........,,_/^_/^--_.....^\_^\-__-~......_/(.\........._/.../
........,,,/^_/|..\_.~\......\_^\_....../^._(..~-_...._/.\./\
.....,,,_/^_/...\_..~\.\......^\__^\../^_/^.)\....~~~~...._\/
.....,,<__/......~\__\|.........^\.__./^......~---____--~.~\

PS: Meni ensin väärään keskusteluun  [:D][:)]

EDIT: Tein tuon siis itse, ja värjäsin sen vielä, niin näkeekin sitten mikä se on! [:)]

Tervehdys kaikille!

Mun täytyy sanoa tohon synnystys keskusteluun et itse ainakin esikoisen synnytyksessä huomasin et paremmin menee kun ei turhia suunnittele. Synnytys olo tosi nopea, vauva oli syntynyt kolme tuntia sairaalan menon jälkeen ja mitään kivunlievityksiä en tarvinnut. Kyllähän se sattui ihan perkuleesti mutta sisulla mentiin ja mullakin on alhainen kipu kynnys! Mutta seuraavassa synnytyksessä olen ajatellut taas antaa tilanteen viedä ja mennä sen mukaan! Ja täytyy sanoe et synnytys ei ollut mitään verrattuna sen jälkeisiin kipuihin [:@]

Mulla alkaa olla myös ongelmia vaatteiden kanssa. Ja nyt tuntuu et kaikki huomaa pullistuneen masun!

Torstaina pääsee vihdoin neuvolaan. Kyllä pelottaa et jos vaikka sydän ääniä ei kuuluiskaan, vaikka luulen et olen alkanut tuntea jo pieniä liikkeitä. Keskenmenon jälkeen sitä vaan pelkää niin paljon koko ajan.

Takaisin