Elokuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja NuuNu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on ylläpito joka onneks vahtii kommentteja niin ei oo trolleja. En oo muilla vastaavilla sivuilla käyny koska siellä tahallaan provosoidaan. Onneks täällä on enimmäkseen asiallisia kommentteja :) On ollu iso apu tää foorumi näin ensimmäisen lapsen kanssa kun ei oo oikeen keskusteluseuraa oikeessa elämässä.

Onko muiden lapset kiinnostuneet enemmän lelujen ym. tuotelapuista kuin itse leluista?
Meillä bongataan noi tuotelaput heti ja työnnetään suuhun. Niitä sit imeskellään, ku mitäkin herkkua. :/ Suurimmasta osasta jo leikattu laput pois. Myös kaikki nauhat ja narut on herkkua.

Meillä muutamat tutut joiden kanssa enemmän on tekemisissä tai muuten vain "joutuu" heistä kuulemaan ja heitä näkemään mm vanhempien kautta ovat sellaisia ettei parane vahingossakaan koittaa keskustella lapsen kasvusta tai kehityksestä.. :woot: Onko muilla sellaista, että tuttujen pitää kilpailla siitä kenen lapsi kehittyy nopeiten tai on suurin kooltaan?

Itseäni ärsyttää kun vaikkei itse edes keskustele tällaisten ihmisten kanssa asioista niin sitten he aloittavat keskustelun tyyliin "Joko teidän konttaa?" -Ei kun kierii- "Aijaa meidän meni kierien eteenpäin jo 3 kk ikäisenä ja ajoi polkupyörää 1,5 vuotiaana, sitä isoveljen isoa pyörää"

Ei nyt ihan tarkalleen noin, mutta suuresti liioiteltuna, jotta varmasti olisi "parempi" :grin Ja metrin mittaisia vuoden ikäisiä jne.. Huoh.. :shifty:

Meille kun on ihan sama minkä kokoinen tyttö on.. Onko sitten muita suurempi tai pienempi kunhan kasvaa.. Enkä tiedä yhtäkään perustervettä aikuista joka vielä etenisi kierien kun ei koskaan oppinut konttaamaan eikä kävelemään.. Se on sitten ihan sama onko ikäryhmässään ensimmäisten tai viimeisten joukossa kun sen oppii..

Tämä foorumi on ollut siis meillekin hyvä kun saa lukea toisten lasten kehityksestä ja kasvusta samalla kun seuraa omaansa kun oikeassa elämässä ei asioista pysty keskustelemaan oikein kenenkään kanssa..

Ja Sumpin äsken ilmestyneeseen viestiin viitaten meilläkin nuo laput ja nauhat yms kiinnostavat enemmän kuin itse lelu :grin Monesta myös leikattu laput irti kun ovat niin teräväkulmaisia, että on pian silmässä..

Joo meillä laput on kanssa ihan superlumoavia ja narut sekä nauhat kiehtoo :P

Ja Mariel, meillä on myös on yksi tuttava pariskunta, kenen kanssa menee hermot!! He kilpailevat kanssamme IHAN KAIKESTA. Ja en tosiaan oman lapseni kanssa kilpaile kenenkään kanssa!

Meillä kans laput ja narut kiinnostaa yleensä enemmän kun ite lelu :) Aluks tuli leikattuu kaikki laput pois kun ne on nii rumia :grin mut myöhemmin hankituissa leluissa oon säilyttäny laput. Äiti ei tykkää lapuista mut poika tykkää ni olkoon laput paikallaa. Mie joskus aikasemmin (ennen kun lelut alko poikaa kiinnostaa) ihmettelin jotai unirättejä tai mitälie missä oli reunat täynnä erilaisia lappuja, en ihmettele enää.

Mie oon kova vertailee omaa lasta muihin lapsiin taitojen kehittymisessä ja koossa, mut en kilpaile. Oon miettiny et toivottavasti kukaa ei ymmärrä miun vertailuu väärin ja luule et kilpailen... Minuu vaa kiinnostaa miten erilaisia vauvat on :) Ja tähän varmaan vaikuttaa kans se kun tuo meiän poika kasvo nii nopeesti et sitä tulee ihmeteltyy. Taas vertailuu, meiän poika on isompi kun kaikki muut vauvat :wink :grin

• Tykkään
Reaktiot: DT
Joo mäkin myönnän, että oon kyllä kiinnostunu muiden lasten kehityksestä ja kasvusta ihan vaan vertaillakseni, mut toi kilpailuasetelma ei ainakaan omassa mielessä nappaa. Lähinnä ehkä aina mietin et; "apua, jo kuukauden päästä mini saattaa tehä jo noin ja näin" ja sit ennaltaehkäsen kaiken mahollisen pahan. Mut joo, onhan niitä kilpailijoitakin, jotka kyllä useesti tuntuu liiottelevan muksunsa taitoja :D mitens muuten muilla, millasia välikausivaatteita nyt syksyyn? Missä vaiheessa kantsii hankkia kengät? Mini konttaa ni luulisin, että kengät ois aika jees juttu syksyyn? Vai töppöset?! :o

http://www.antonnina.com/store/last...sininen-p-2613.html?nosto=nosto-productpage-2

Mä ostin ton tyyliset tossut syys"kengiks". Meillä ei viel liikuta, ni ei vielä oikeita kenkiä tarvi. Muutamat lenkkarityyliset oon ostanu, mut ne ei pysy jalassa mitenkään!
Alkutalveks tai koko talveks, jos ei o kylmä, ostin hm:ltä sellaset keinomokka karvavuori saappaat. Nekin vaan ulkonäön takia, ne on vihreet ja niissä on silmät ja torahampaat. :) Tuskin kovin lämpöset mut menee villasukan kans pikkupakkasilla.

Linkki ei vissii toimikaan. Eli sellaset sukkamalliset tossut, mihin on harsittu nahkapohja.

Joo mutta kyllä sen kilpailun huomaa, ja semmoisen liian kehuskelun. Kysytään esin minkä kokoinen oma lapsi on ja jos oma onkin painavempi niin heidän on ainakin pidempi...

Mie oon kenkähankintoja vähän jarrutellu kun ei yhtään tiiä minkä kokonen jalka tuolla pojalla on syksymmällä tai talvella. Syksyllä jotkut töppöset, ei varmaa mitää kenkäkenkää kun ei vielä kävele. Ens vuoden puolella varmaan sit tartteis jotkut kengät jos joskus lähtee kävelee. Mietin et jos joulun jälkeisestä alesta... vai alentaakohan ne sillon vielä talvikenkiä.

Mä oon kans miettinyt tuota kenkäasiaa, kun neiti jo nousee pystyyn koko ajan ja tuettuna ottaa askelia, että missä vaiheessa ostaa ja millaisia. Kunnon lastenkengät on vielä aika hintaviakin niin ei viitsisi kovin monia joutua ostamaan. Meillä varmaan aika pian ensikenkien osto edessä.
Mä en tykkää yhtään tuosta vauvojen vertailusta, en koon enkä taitojen mukaan.

Mä vertailen myös, mun mielestä siinä ei sinällään ole mitään pahaa. Sitten on, jos kehuskellaan. Mua ärsyttää se kyllä muussakin kuin lapsissa. Jos on kipeä, toinen on paljon kipeämpi, jos on vaikka hyvä kielissä ja toinen ei ole, niin toisen veli tai poika tai joku muu tuttu (mutta et siis sinä) on oikea ihmelapsi-lupaus tm.

Mä oon myös miettinyt tota kenkäasiaa, mutten uskalla kenkiä ostaa ellei sitten tosi isoja. Pojalla on syntymästä asti ollut isot kädet ja jalat, mikä on sinällään yllättävää että itse olen ajatellut että mulla ja miehellä olis pikemminkin sirot kuin kookkaat kämmenet ja jalkaterät. Sukat käy äkkiä pieniksi. Niinpä en raaski satsata vielä kenkiin. Semmoset kerhotossut meinasin kerran ostaa, mutta kun ei vielä kävele, niin ei tarvi. Märemmällä ja kylmellällä säällä pitää kyllä jotkut töppöset olla.

No juu sellainen terve vertailu kai kuuluu lähes jokaiselle.. :) Mutta nämä tapaukset joita itse ainakin tarkoitin ovat sellaisia etteivät ikinä voisi sanoa lausetta esim "Ai teillä opittiin niin aikaisin, ei meidän oppinut kuin vasta paljon vanhempana..".

Nämä omat kilpailutapaukset menevät todella paljon yli.. Yksi varsinkin.. Viisikymppinen nainen.. Tällä on nuorimmainen tytär sellainen, jonka pituudesta on aina tarvinnut kisata minun kanssani.. Oltiin nuorempina hänen tyttärensä kanssa paljon tekemisissä ja nainen sai kilpailullaan aikaiseksi sen, että tämä itsestäni nuorempi tyttö käveli usein varpaisillaan vieressäni, jotta olisi pidempi niinkuin äitinsä sanoi.. :shifty: Nyt oli sitten äidilleni sanonut, että tämä hänen tyttärensä on tällä hetkellä 178 cm pitkä.. Minä siis 166 cm ja juuri pari kuukautta sitten juttelin tämän hänen tyttärensä kanssa nenät vastakkain ja silmät ainakin olivat samalla korkeudella.. :grin Pitää siis valehtelemalla ja asioita liioittelemalla saada omansa pidemmäksi... Ja kaikki "paremmaksi".. En vain käsitä mitä merkitystä vaikka olisi sitten kolmemetrinen.. :grumpy:

Ja nyt sitten sama nainen kisaa ja vertailee kaikkea meidän tytön kanssa.. Kun meidän on nyt kohta 70 cm pitkä niin hänen tyttärensä oli 101 cm yksivuotiaana (tämä minun mittaiseni 178 cm :grin).. Meidän tyttö oppi kierimään reilu puolivuotiaana niin hänen tyttärensä eteni kierimällä jo 3 kk ikäisenä jne.. huoh.. :rolleyes:

Ensikenkien olisi hyvä olla kantapäästä tukevat ja kengän kärkiosan taipuisa. Kun kenkiä lähtee ostamaan niin kengän pohjallinen pois ja sovitus. Osalla kenkävalmistajista onkin piirretty pohjalliseen mitta minkä verran kenkään olisi hyvä jäädä tilaa :) näin mulle opetettu :D

Minäki vertailen, mutta en kilpailumielessä. :) Täytyy kyllä myöntää, että tunnen hieman kateutta toisen lapsen nopeammasta kehityksestä, en tiedä miksi ja toisaalta ylpeänä kerron esikoisen nopeasta kehityksestä, vaikka se oli kamalaa, kun kopsahteli jne. :D En silti vertaile kehuakseni tms., se on ärsyttävää.
Meillä on jo mummi ostanu ensiaskelkengät. Saa nähdä, jääkö pieneksi ennen käyttöä. ;) Ainaki vielä on kasvuvaraa hyvin. Ne on syyskengät, joten otan kohta käyttöön. Talveksi esikoiselta jääneet toppatöppöset.

Oltiin veljen tytön synttäreillä tässä taannoin ja siellä kaikkien vanhemmat aloitti aina keskustelun "mitäs teillä jo osataan?" Tai "minkä kokoinen ja ikäinen poika on nyt?" Kun vastasin että ei juurikaan liikuta, niin tuli juuri tuo litanja mitä jänen lapsensa on jo osannut tuon ikäisenä ja kovasti ihmettelivät mitä vikaa meidän lapsessa on kun ei vielä osaa mitään. Ollaan kuulemma pidetty liikaa sylissä. :meh:.No poika taasen on pitkä niin tätä kuitattiin sitten sillä että poikien kuuluukin olla tyttöjä pidempiä (kaikki lapset sattuivat olemaan tyttöjä meidän poikaa lukuunottamatta) huoh...

Itse mietin sanoja joilla ilmaisen äidilleni, että haluan itse ostaa lapselleni ensimmäiset kengät.. Tiedän tarkkaan minkälaiset haluan ja tulen hankkimaan ja kenkien ja vaatteiden suhteen meillä on äitini kanssa hyvin hyvin erilainen maku.. Itse nyt kun syksyä kohden mennään niin haluan kengän näköiset ensikengät.. Äitini katselee kaupassa joitain kullanvärisiä hohtavapintaisia ballerinoja tms. eikä ota kuuleviin korviinsa kun näytän hyllystä minkälaiset haluan tytölle.. Tulee vain, että "tällaiset sitten ostetaan ensikengiksi", juu ei osteta.. Jos olisi kesäkenkien aika niin ostaisin sellaiset vauvojen tukevat sandaalit.. En niitä ballerinoja.. Sitä päivää odottaen milloin lykätään paketti käteen ja sanotaan, että ostettiin kengät tytölle kun oli niin hienot..

Mä en oo vielä edes miettinyt koko kenkäasiaa, tuntuu vielä jotenkin niin kaukaiselta ajatukselta, että tuo pieni ihmisenalku tosiaan saattaa kävellä ensitalvena! Mutta kyllähän sekin aika koittaa, onneks on tää foorumi muistuttamassa :p Toppatöppöset meillä jo on, ne nyt käy oikein hyvin tasan niin kauan kun ei laske lasta maahan...

"Käsitys jäykistä, kovapohjaisista ja korkealle nilkkaan ulottuvista ensiaskelkengistä on vanhentunut. Nykysuositusten mukaan lapsen olisi parasta opetella kävelyä paljain jaloin. Silloin kun se ei ole mahdollista, tulisi jalkaan pukea pehmeät nahkapohjaiset kengät tai tossut.

Ensiaskelia opetellessa on tärkeää että lapsen jalka voi aistia lattian."

Tää oli bebesinfon sivuilta. Voi että boi kenkienki hankinta olla hankalaa :P

Takaisin