Elokuun kuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja NuuNu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ei oo kenkiä käytetty esikolla vasta kun osasi kävellä sisällä kunnolla ja ruettiin opettelee ulkona kävelyä...nekään kun ei oo sama asia :) Reimatec toppa töppösillä seiso siihen asti ulkona sen minkä seiso..

Mä suosittelen paljain jaloin ulkoilua kaikenikäisille. Oon jostain joskus ymmärtänyt, että tekee hyvää verenkierrolle ja tasapainolle. Mun onkin helppo harrastaa moista kun on oma piha eikä naapureita näkemässä kun irvistelen aina keväisin kun ei ole jalat tottunu :grin

Tukevilla kengillä ohjataan kantaluun asentoa oikeaan, käytetään varsinkin jos esim. Nilkan alueen lihakset eivät sitä jaksa tehdä tai jalassa on virheasentoa. Paljain jaloin aistituntemukset ovat suurimmat, pienet jalan lihakset joutuvat töihin ja jalkaterän/nilkan lihakset kehittyvät. Nykyään kuljetaan kuitenkin todella paljon kovilla ja etenkin tasaisilla alustoilla, niin itse olen sitä mieltä, että hyvät ja tukevat peruskengät jalkaan kävelyä harjoiteltaessa, mutta vastapainona epätasaisia alustoja, paljain jaloin ruohikolla kävelyä ja sitä rataa. Siis kun kyseessä on ns. terve lapsen jalka (ja aikuisen).

Meillä äiti varmisti mielipiteeni kengistä ja ne on tosi kivat Eccon kengät (esikoisella oli Kavatit, kun paksu jalkapöytä).
Mitä ensiaskelkenkiä Nunnuliina muuten suosittelet?
Minusta on kiva laittaa lapselle kengät jalkaan esim. kauppareissulle (ulkoillessa kosteutta pitävät töppöset/toppatöppöset syksyllä/talvella), vaikka ei vielä seisokaan eli ei ne hukkaan mene. :) Tähän asti ollu sellaset vauvatossut vain kauppareissuilla yms. :) Talvikengät ostan sitten talvella, kun lähtee kävelemään tukea vasten tai ilman.

En ole perehtynyt vielä itse eri valmistajien malleihin, lähinnä nuo ominaisuudet mitä Makarelli luetteli ovat kriteereinä. Eli tukeva kanta, joustava ja pitävä pohja muuten. Jalan lihasten kehittymisen kannalta on hyvä kulkea paljon myös ilman kenkiä eri maastoissa, esim kesällä nurmikolla. Näinä päivinä on kyllä tarkoitus lähteä tekemään vertailevaa tutkimusta liikkeisiin. Eccolta ehdottomasti saa mutta on varmasti muitakin. Myyjiä kannattaa konsultoida ja kokeilla lapsen jalkaan eri vaihtoehtoja, niin löytyy ne juuri hänelle parhaimman oloiset.

Tykkään kans laittaa tytölle kauppareissuille kengät vaikkei kävele tai välttämättä tarvitsisi. Ihan jotain H&M ja Lindexin söpöstelykenkiä/-tossuja oon käyttänyt, sukat neiti potkii pois alta aikayksikön niin olisi aina varpaat paljaana muuten :happy:

Minäki tarkoitin niitä h&m:n pehmeitä kenkiä. Niitä käyttäny tähän asti siis ja kun jää pieneksi niin taidan laittaa ne ensiaskelkengät jalkaan. Meillä kans sukat lähtee melko nopsaan jalasta, ellei muuten niin itse ne vetää pois.
Mitä tulee kenkien kokoon niin meidän äiti on vakuuttunut, että osaa ostaa oikean koon, ku kaikilla lapsillaan ollut sama kengännumero. :D No esikoisella piti kyllä paikkaansa, mutta käveli jo tässä vaiheessa tukea vasten ja kävelemään lähti noin vuoden iässä kunnolla.

Muistaaks muuten kukaa kellä on jo lapsia ennen näitä pieniä et minkä kokonen ensiaskelkenkä on ollu, ja minkä ikäsenä niitä on käytetty? Kaikki lapsethan on tietenkin erikokosia mut mielenkiinnosta kysyn :)

SuperFit merkin kengät ovat myös tosi hyviä ensi kenkiä. Helpoin tapa ostaa sopivat kengät on piirtää lapsen jalkapohjien kuvat paperille ja mitata ne. Tai vetää vaan viivat isovarpaan ja kantapohjan kohdalle niin siitäkin saa mitan. Jalan koko + 1-1,5cm on oikea kengän koko. Liian isoja "kasvunvaraa" ei kannate ensikengissä olla! Kengän valmistajat ilmoittavat yleensä aina koko ja kengän pohjallisen pituuden!

Meillä esikoisella oli 19 ensikengät ja niitä alettiin käyttää vasta kun oppi ulkona liikkumaan kävellen tukea vasten. Siihen asti oli sukat (oli lämmintä/hellettä) tai avovarpain. Sisällä oli aina paljain varpain, samoin tänä kesänä ulkona omalla pihalla.

Meillä liikutaan viimein, mutta tuo ei kyllä ole ryömimistä eikä konttausta vaan joku välimuoto :DD Meno näytti kyllä siltä, että on tehnyt tuota jo pitkään, mutta ei vain isin ja äidin nähden, eikä kyllä miköän kovin motivoitunut liikkuja ole, mutta liikkuupa nyt kumminkin :P

NiBaBa meiän pojat kehittyy vissii samaa tahtii :) Taitavat olla saman kokosia ja meillä kans lähettiin eilen viimein liikkeelle just sellasella ryömimisen ja konttauksen välimuodolla :) Se on nii hauskaa katottavaa kun toinen hirveellä raivolla yrittää päästä jonkun haluamansa esineen luo mut etenee hitaasti :grin

Lisäys: Mie edelleen oon sitä mieltä että tuo koko vaikuttaa liikkumiseen, ei oo aikasemmin jaksanu liikuttaa itteesä.

Meillä ollaan vielä ihan hampaattomia :rolleyes: 7kk ja vko ikää :) Tosin mulla itelläni on tullu vasta 8kk iässä, joten en oottelekaan vielä saapuvaksi :)

Meilläkään ei oo vielä tullut hampaita. Joku valkoinen piste on kylläkin ollu alaikenessä jo jonkin aikaa, mut ei oo tullut läpi. Kai se hammas on, ei se varmaan mikään muukaan voi olla. Se on vaan vähän sivummalla kuin mihin olisin odottanut ekaa hammasta...

Talvikengissä pitää olla enemmän, väh. 1,5-1,7 cm, mutta on neuvottu, että mieluummin vaikka 2 cm, ku 1 cm, jos miettii kahden koon välillä. Ensiaskelkengissä ei vissiin hirveesti tartte kasvuvaraa, eikä kesäsandaaleissa tai juoksulenkkareissa. Niissä ollu sit se 1 cm->.
Neidillä oli koon 19 ensiaskelkengät ja mulla ja kaikilla sisaruksilla ollu myös, ja niin on nyt myös poitsulla. Saa nähdä, pitääkö koko paikkaansa. Superfit on hyvä, mutta kapealestinen kenkä. Nyt vasta menee meidän neidille hyvin ainaki sandaalit Superfitiltä. :) Talvikenkinä oon tykänny kotimaisista Tepsuista, ku on tosi lämpimät, mutta niiden tuotanto kai loppumassa? Lisäksi ollu ns. loskakelin kengät.

Muokattu viimeksi:
Ihanaa että löytyi mekko pikkumuru! Me oltiin lauantaina häissä ja kyllä oli ihana pukea neiti oikein prinsessaksi :dummy1::love017
Mulla oli yksi ihana mekko, jonka ostin jo raskausaikana ja vasta nyt se oli sopiva ja tuli sopiva tilaisuus käyttää!

Piti vaihtaa nimimerkki kun olen kirjoitellut nyt tuolla kuumeilupuolellakin ja tuntuu, etten halua kenenkään mahdollisen tutun heti yhdistävän ja kun vanha nimimerkki oli aika helposti yhdistettävissä yleisesti musta käytettävään lempinimeen :smiley-angelic006:grin Ei en nyt katastrofi olisi ollut mut anyway..

Se olis virallisesti syksy alkamassa! Aivan syksyinen fiilis olikin jo aamulenkillä. Toisaalta ihan ihanaakin, ainakin näin aurinkoisena aamuna! Katsotaan sitten kun räntää vihmoo :wideyed::grin

Me oltiin poitsun kanssa aamusta vauvakerhossa laulamassa ja leikkimässä :) poika tykkää niin paljon laululeikeistä.

Muutenkin ison oloinen nykyään, ei enää itke ihan turhista ja enemmän leikkii isän kanssa lattialla. Kovasti yrittää kontata mutta ihan vielä ei ole hoksannut miten edetään.

Kuumeilusta sen verran että mulla oli tosiaan viime viikolla ihme vatsapöpö ja eilen aamulla olin ihan tööt vaikka hyvin nukuttu yö. Tämä epätavallista mulle. Lisäksi itkin sitä kun mies joutui heräämään eilen klo 7 kun poika kiukkusi :D tein sitten tänään testin lounasaikaan mutta negahan se tietty oli. Pakko oli silti tsekata kun samanmoista oli edellisessä raskaudessa :) hetken kyllä mietin että olis saanu olla positiivinenkin :D

Takaisin