Elokuun keskustelut

Mulla nyt rv 9+5 (?) ja paino on pudonnut -2kg, katsoin juuri esikoisen neuvolakortista että silloin paino laski neljänteen neuvolaan asti. Toivottavasti ei tällä kertaa, tai ei ainakaan tätä vauhtia! Iltaisin turvotusta kyllä riittää niin, ettei pääse kokonaan odotus unohtumaan.

Ai että. Kävin perjantaina seulontaverikokeessa, ja kun otettiin samalla kilpirauhasarvot, aika lailla paastokoe oli. Hemoglobiini on ollut tosi alhaalla, joten olin varautunut heikotukseen mustikkakeittoeväin. Ihan hyvin toimi, pyörrytys meni 10minuutissa ohi verikokeen jälkeen (sen aikaa makoilin terkkarin tuolissa), mutta mutta... Siitä kun ajelin töihin, joista olin jo myöhässä, niin tuli kamala yökötys. Onneksi työpaikan pihapensaaseen ei katsonut juuri silloin kukaan, koska eihän se mustikkakeitto mahassa pysynyt... Puuh.

Onko muita, joille verikoe on tällainen valmistautumista vaativa projekti? :nailbiting:

Ja korjaus aiempaan kirjoitukseeni, eka ultra ei ollut nyt, mutta kahden viikon päästä! :Heartred

Mulla oli verikokeet tiistaina, ei pitäny paastota onneksi, turhan pitkään jos on syömättä ni kyllä se kakominen alkaa.
Kummasti en oo nyt perjantain migreenikohtauksen jälkeen oksentanu, jouduin kesken päivän töistä kotiin. Kerkesin autosta just ja just nousta sisälle ku juoksien vessaan :dead:
Mutta kyllä se verikoe teki pahaa vaikka ei ollut kun 7 putkea mitä otettiin, kun minulta erikseen otettiin vielä toksoplasmoosi kun pyysin :dance008
 
Mulla myös perjantaina rv 11+0 oli pahin päivä tähän mennessä. Sillon tuli herättyä aamulla ihan liian aikaisin ja olin illalla aloittanut ab kuurin, että en tiedä johtuiko osittain noistakin. Nyt ollut oksentelupäivän jälkeen oikeastaan aika hyvä olo. Etova oli iskee kyllä yhä, mutta ehkä vähän harvemmin tarvitsee syödä.
 
Onko kukaan seuraillut omaa painoaan ? Onko paljon tullut jo painoa viikkoihin nähden?

Eikös yleinen sanonta ole että 1-5 kiloa tuottaa ensimmäinen raskauskolmannes?
Itsellä ei painoa varsinaisesti ole vielä yhtään tullut heitellyt kilon eteen ja taakse ennemminkin mutta suht hyvin paino samaa ku raskauden alussa.


Mulla on 12+2 ja painoa tullut nelisen kiloa. Paino kyllä nousi ennen raskautta jo 10kiloa siitä mitä normaalisti painan. Vähän lähtenyt herkuttelu käsistä :smiley-angry017 ja liikkumattomuus..
Nyt oon onneks vähän piristynyt niin jaksaa muutakin ku maata sohvalla.
Vinkkejä otetaan vastaan miten lopettaa mässäily :rolleyes:
 
Mulla on 12+2 ja painoa tullut nelisen kiloa. Paino kyllä nousi ennen raskautta jo 10kiloa siitä mitä normaalisti painan. Vähän lähtenyt herkuttelu käsistä :smiley-angry017 ja liikkumattomuus..
Nyt oon onneks vähän piristynyt niin jaksaa muutakin ku maata sohvalla.
Vinkkejä otetaan vastaan miten lopettaa mässäily :rolleyes:
Mulla ajatuksena että kunhan ilmat vähän viilenee niin pääsee ainakin iltaisin kävelylenkille (kunnes selkä alkaa oireilemaan) ja ehkäpä tässä muutaman viikon päästä pahoinvoinnin takia ei tarvitsisi niin usein syödä. Nyt ei onneksi ole mitään kovin epäterveellisiä mielitekoja, mutta eipä se ainakaan haittaa että pitäisi ruuat ja välipalat mahdollisimman terveellisinä, vaikka paino sitten silti nousisikin. Ainakin nyt maistunut naposteluun porkkanat.
 
Mulla ajatuksena että kunhan ilmat vähän viilenee niin pääsee ainakin iltaisin kävelylenkille (kunnes selkä alkaa oireilemaan) ja ehkäpä tässä muutaman viikon päästä pahoinvoinnin takia ei tarvitsisi niin usein syödä. Nyt ei onneksi ole mitään kovin epäterveellisiä mielitekoja, mutta eipä se ainakaan haittaa että pitäisi ruuat ja välipalat mahdollisimman terveellisinä, vaikka paino sitten silti nousisikin. Ainakin nyt maistunut naposteluun porkkanat.

Mäkin ootan et ilmat viilenee. Oon nyt pari kertaa käynyt päivällä kävelyllä ja on tullut kyllä huono olo pelkästä kuumuudesta.
Mä itseasiassa napostelen myös paljon esim kirsikkatomaatteja ja hedelmiä.. ja sitten siihen päälle esimerkiksi levyn suklaata. :banghead:
Paino oli ennen raskautta normaalipainon puolella ja nyt pikkusen lievän yläpainon puolella mut tällä tahdilla alkaa kohta rajat paukkumaan. Ja toki oon huolissani mitä oikeen syötän tälle sikiölle kokoajan vaikka ruoat mitä syön on kyllä pääsääntöisesti sentään monipuolista ja terveellistä. Mut sitäkin menee PALJON.
 
Mäkin ootan et ilmat viilenee. Oon nyt pari kertaa käynyt päivällä kävelyllä ja on tullut kyllä huono olo pelkästä kuumuudesta.
Mä itseasiassa napostelen myös paljon esim kirsikkatomaatteja ja hedelmiä.. ja sitten siihen päälle esimerkiksi levyn suklaata. :banghead:
Paino oli ennen raskautta normaalipainon puolella ja nyt pikkusen lievän yläpainon puolella mut tällä tahdilla alkaa kohta rajat paukkumaan. Ja toki oon huolissani mitä oikeen syötän tälle sikiölle kokoajan vaikka ruoat mitä syön on kyllä pääsääntöisesti sentään monipuolista ja terveellistä. Mut sitäkin menee PALJON.
Mua ainakin th viime raskaudessa lohdutti että kunhan syö monipuolisesti, eikä ihan älyttömiä määriä herkkuja, niin ei mitään väliä paljonko se paino nousee, joillekin sitä kuulemma vaan tulee. Ei siis mitenkään saarnannut, vaikka mulle välillä tuli yli 2kg/vko tahtia. Ja mulla ei siis edes ollut aiemmista mitään kummempaa turvotusta. (eikä sokereissa vikaa). Aiemmin tullut paljon (22-28kg) painoa ja niin taitaa tulla nytkin, mutta n. 2-6kk synnytyksistä niin kaikki + vähän ekstraa poissa. Nyt lähtö BMI 24 ja nyt ehkä 25-26 en jaksa laskea.
 
Mua vähän kiristää kun odottelen vain aikoja nt-ultraan ja erikoislääkärille joiden aika menee parin viikon päähän ainakin. Pelkkää odottelua ja asioiden vatvomista päässä, kun ei mitään muutakaan tekemistä ole.
 
Voi että, oli niin herkullinen tilanne tänään töissä, kun oltiin kahvitauolla! Melkein jo kerroin kaikille, kun ihan kultalusikalla tarjottiin tilaisuutta, ei olisi tarvinnut sanoa kuin "itse asiassa, nyt kun raskaudesta puhutaan..."
Mutta vielä pidän salassa, kun ei ole vielä ultrassa käyty, eikä meidän perheet tai kaveritkaan vielä tiedä :grin

Yksi työkaveri kertoi, kuinka hänen ystävänsä on ihan alkuvaiheessa raskaana (ties vaikka olisit täällä, että moi vaan jos olet!) ja he olivat juuri jutelleet, miten ihmeellistä on, että jo varhaisultrassa näkyy tyyppi, jolla on pää ja peppu, ja sydän lyö. Siinä sitten koko muukin porukka muisteli omia raskauksiaan ja sitä ihmeellistä kasvua. Minä nyökkäilin mukana ja koitin uskottavasti kommentoida ihan vaan esikoisen kokemuksia.

Ai että, toivottavasti pääsen parin viikon päästä kertomaan iloisia uutisia ultrasta heillekin!
 
Mä jouduin töissä kertomaan taas yhdelle kun piti kieltäytyä tietyistä töistä, tai no riitti että sanoo ettei voi tehdä, niin jokainen tuolla tietää syyn miksi. Tämä meni heti kertomaan eräälle toiselle työkaverille, jolle olin tosin jo itse kertonut, mutta pitänyt asian omana tietonaan. Eiköhän parin päivän sisään koko työyhteisö tiedä..
 
Pahoittelut jos täällä on ollut aiemminkin keskustelua samasta aiheesta mutta... Mitä labroja teiltä otettiin ennen nt-ultraa? Mä ihmettelen kun multa otettiin lh, fsh ja joku E2 jotka on ohjekirjan perusteella hedelmällisyyttä tutkivia ei-raskaana olevien tutkimuksia...
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa. Ja isot pahoittelut heille kenen odotus on jäänyt kesken, lueskelin foorumia taaksepäin ja huomasin surukseni, että kaikki vauvat ei ole matkassa kestäneet. Voimia keskenmenon kokeneille! Olen ollut niin väsynyt, että ei ole arjen (työn ja perheen) lisäksi paljoa muuta jaksanut. Foorumille kirjautuminenkin on tuntunut ylivoimaiselta urakalta. Mutta nyt nähtävästi alkaa tämä "energisempi" toinen kolmannes lähestyä, kun viimeinkin vähän väsy jo helpottaa.

Kävin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. Sikiön koko vastasi viikkoja, ja vauhti oli hurja. Sydän pumppasi, aivoissa oli kaksi puoliskoa ja sydämessä neljä lokeroa. Munuaisetkin vilahti kuvassa ja kummastakin kämmenestä ehdin laskea viisi sormea. Muuta en sitten ehtinytkään nähdä. Vähän toivoin vilkaisua jalkoväliin tai sukupuolikyhmyyn, mutta sellaista ei oikein selkeästi tällä kertaa suotu. Eka vilkaisulla olin näkevinäni selkeän merkin pojasta, ja seuraavalla puolestaan tytöstä, joten tämä jäänee vielä arvoitukseksi. Tärkeintä kuitenkin että vauva voi hyvin! Istukka oli vähän kummallinen, se työntyi osittain vähän niinkuin sinne sikiön puolelle pullolleen. Tällaista ei ole minulla aiemmissa raskauksissa ollut, mutta kätilö sanoi ettei siitä ole haittaa, pitänee siis uskoa asiantuntijaa. Istukka on etuseinässä, kuten aina ennenkin. Liikkeiden tuntemista ulkopuolelta ei siis tarvitse odotella kovinkaan aikaisin.

Nyt jälkeenpäin vähän huolestuttaa, kun kotimatkalla huomasin vuotoa, ei kuitenkaan runsasta. En muista onko alakautta ultraaminen aiemmin aiheuttanut vuotoa, kun edellisistä raskauksista on jo vuosia aikaa. Ehkäpä se on ihan tavallista - jos joku muistaa tällaista itselleen sattuneen, voisi tieto tietysti rauhoittaa mieltä...

Meidän ei ole tarvinnut miettiä raskaudesta kertomista nt-ultran jälkeen, kun mun raskausmaha on jo pari viikkoa ollut ihan selvästi esillä. Joustovyötärö farkuilla on ollut pakko mennä jo kuukausi.

Mukavaa odotusta kaikille! Olisi hauska liittyä sinne toiseenkin ryhmään - mutta taidan olla niin verkkanen tässä kirjjoittelussa, että pääsen sinne liittymään vasta sitten kun ollaan lähempänä laskettua aikaa. Mukava kuitenkin seurata teidän odotuksianne!
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa. Ja isot pahoittelut heille kenen odotus on jäänyt kesken, lueskelin foorumia taaksepäin ja huomasin surukseni, että kaikki vauvat ei ole matkassa kestäneet. Voimia keskenmenon kokeneille! Olen ollut niin väsynyt, että ei ole arjen (työn ja perheen) lisäksi paljoa muuta jaksanut. Foorumille kirjautuminenkin on tuntunut ylivoimaiselta urakalta. Mutta nyt nähtävästi alkaa tämä "energisempi" toinen kolmannes lähestyä, kun viimeinkin vähän väsy jo helpottaa.

Kävin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. Sikiön koko vastasi viikkoja, ja vauhti oli hurja. Sydän pumppasi, aivoissa oli kaksi puoliskoa ja sydämessä neljä lokeroa. Munuaisetkin vilahti kuvassa ja kummastakin kämmenestä ehdin laskea viisi sormea. Muuta en sitten ehtinytkään nähdä. Vähän toivoin vilkaisua jalkoväliin tai sukupuolikyhmyyn, mutta sellaista ei oikein selkeästi tällä kertaa suotu. Eka vilkaisulla olin näkevinäni selkeän merkin pojasta, ja seuraavalla puolestaan tytöstä, joten tämä jäänee vielä arvoitukseksi. Tärkeintä kuitenkin että vauva voi hyvin! Istukka oli vähän kummallinen, se työntyi osittain vähän niinkuin sinne sikiön puolelle pullolleen. Tällaista ei ole minulla aiemmissa raskauksissa ollut, mutta kätilö sanoi ettei siitä ole haittaa, pitänee siis uskoa asiantuntijaa. Istukka on etuseinässä, kuten aina ennenkin. Liikkeiden tuntemista ulkopuolelta ei siis tarvitse odotella kovinkaan aikaisin.

Nyt jälkeenpäin vähän huolestuttaa, kun kotimatkalla huomasin vuotoa, ei kuitenkaan runsasta. En muista onko alakautta ultraaminen aiemmin aiheuttanut vuotoa, kun edellisistä raskauksista on jo vuosia aikaa. Ehkäpä se on ihan tavallista - jos joku muistaa tällaista itselleen sattuneen, voisi tieto tietysti rauhoittaa mieltä...

Meidän ei ole tarvinnut miettiä raskaudesta kertomista nt-ultran jälkeen, kun mun raskausmaha on jo pari viikkoa ollut ihan selvästi esillä. Joustovyötärö farkuilla on ollut pakko mennä jo kuukausi.

Mukavaa odotusta kaikille! Olisi hauska liittyä sinne toiseenkin ryhmään - mutta taidan olla niin verkkanen tässä kirjjoittelussa, että pääsen sinne liittymään vasta sitten kun ollaan lähempänä laskettua aikaa. Mukava kuitenkin seurata teidän odotuksianne!

Odotusaikana emättimen limakalvot ovat sekä verekkäämpiä että herkempiä kuivumiselle. Eli uskon, että ultrakapula on vaan ärsyttänyt limakalvoja ja vuoto on siitä johtuvaa ja harmitonta. :happy:
 
Pahoittelut jos täällä on ollut aiemminkin keskustelua samasta aiheesta mutta... Mitä labroja teiltä otettiin ennen nt-ultraa? Mä ihmettelen kun multa otettiin lh, fsh ja joku E2 jotka on ohjekirjan perusteella hedelmällisyyttä tutkivia ei-raskaana olevien tutkimuksia...
En ole edes ihan varma, mutta suurin piirtein kuppa ja kuus muuta! Eli ainakin useampi sukupuolitauti testataan samalla kun haetaan niitä kromosomeihin ym liittyviä tietoja. Extrana minulta vielä kilpirauhanen. Muistan vain, että annoin luvan käyttää kaikkea tietoa tutkimuksen apuna ja säilyttää tuloksia/näytteitä jossain kansallisessa näytepankissa tms. Päätin luottaa neuvolajärjestelmään tässä :)
 
Moikka kaikille pitkästä aikaa. Ja isot pahoittelut heille kenen odotus on jäänyt kesken, lueskelin foorumia taaksepäin ja huomasin surukseni, että kaikki vauvat ei ole matkassa kestäneet. Voimia keskenmenon kokeneille! Olen ollut niin väsynyt, että ei ole arjen (työn ja perheen) lisäksi paljoa muuta jaksanut. Foorumille kirjautuminenkin on tuntunut ylivoimaiselta urakalta. Mutta nyt nähtävästi alkaa tämä "energisempi" toinen kolmannes lähestyä, kun viimeinkin vähän väsy jo helpottaa.

Kävin tänään nt-ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. Sikiön koko vastasi viikkoja, ja vauhti oli hurja. Sydän pumppasi, aivoissa oli kaksi puoliskoa ja sydämessä neljä lokeroa. Munuaisetkin vilahti kuvassa ja kummastakin kämmenestä ehdin laskea viisi sormea. Muuta en sitten ehtinytkään nähdä. Vähän toivoin vilkaisua jalkoväliin tai sukupuolikyhmyyn, mutta sellaista ei oikein selkeästi tällä kertaa suotu. Eka vilkaisulla olin näkevinäni selkeän merkin pojasta, ja seuraavalla puolestaan tytöstä, joten tämä jäänee vielä arvoitukseksi. Tärkeintä kuitenkin että vauva voi hyvin! Istukka oli vähän kummallinen, se työntyi osittain vähän niinkuin sinne sikiön puolelle pullolleen. Tällaista ei ole minulla aiemmissa raskauksissa ollut, mutta kätilö sanoi ettei siitä ole haittaa, pitänee siis uskoa asiantuntijaa. Istukka on etuseinässä, kuten aina ennenkin. Liikkeiden tuntemista ulkopuolelta ei siis tarvitse odotella kovinkaan aikaisin.

Nyt jälkeenpäin vähän huolestuttaa, kun kotimatkalla huomasin vuotoa, ei kuitenkaan runsasta. En muista onko alakautta ultraaminen aiemmin aiheuttanut vuotoa, kun edellisistä raskauksista on jo vuosia aikaa. Ehkäpä se on ihan tavallista - jos joku muistaa tällaista itselleen sattuneen, voisi tieto tietysti rauhoittaa mieltä...

Meidän ei ole tarvinnut miettiä raskaudesta kertomista nt-ultran jälkeen, kun mun raskausmaha on jo pari viikkoa ollut ihan selvästi esillä. Joustovyötärö farkuilla on ollut pakko mennä jo kuukausi.

Mukavaa odotusta kaikille! Olisi hauska liittyä sinne toiseenkin ryhmään - mutta taidan olla niin verkkanen tässä kirjjoittelussa, että pääsen sinne liittymään vasta sitten kun ollaan lähempänä laskettua aikaa. Mukava kuitenkin seurata teidän odotuksianne!

Miulla ensikertalaisena odottajana otettiin pieni verenkuva, veriryhmä, klamydia, hiv, kuppa, hepatiitit, toksoplasmoosi (tokso omasta pyynnöstä kun sisäkissoja kotona) ja varmaa muutama muu joita en muista.

Miulla 10+4 tänään ja paha olo alkaa väistymään, väsymys vielä kova vastus. Huoli vaan iskenyt kun raskausoireet lieventyneet näin nopeasti ja äkkiseltään. :sad001
 
Järjetön päänsärky on löytänyt tiensä tänne kuten kaikkien kolmen kanssa aiemmin. Paino myös vain laskee kun kaikki oksettaa ja tulee ylös. Alkaa olla jo ikävä hyvää ruokaa kun mikään ei maistu miltään..
 
Huomenna olisi ensimmäinen neuvola (viikko 10) ja saan lähetteen ultraan ja verikokeisiin. Pitäisi uskaltaa soittaa ja varata aika ultraan, kun samalla ajatus siitä pelottaa aivan järjettömästi. Onko sykettä enää ja mitä jos ei ole? Miten siitä selvitään ja miten edes kykenen ajamaan sairaalasta tällä kertaa kotiin. Viimeksi itkin niin etten melkein nähnyt tietä.
Tälläiset ajatukset pyörii vaan päässä. Jos ajatukset on ensi viikolla vielä tätä tasoa niin varaan yksityiseltä uuden ultra ajan. Tiedostan jo itsekin, että tähän raskauteen ja ultriin tulee palamaan rahaa tuhottomasti. Uskon vasta kun saan toivottavasti maaliskuussa elävän vauvan syliin...
 
Huomenna olisi ensimmäinen neuvola (viikko 10) ja saan lähetteen ultraan ja verikokeisiin. Pitäisi uskaltaa soittaa ja varata aika ultraan, kun samalla ajatus siitä pelottaa aivan järjettömästi. Onko sykettä enää ja mitä jos ei ole? Miten siitä selvitään ja miten edes kykenen ajamaan sairaalasta tällä kertaa kotiin. Viimeksi itkin niin etten melkein nähnyt tietä.
Tälläiset ajatukset pyörii vaan päässä. Jos ajatukset on ensi viikolla vielä tätä tasoa niin varaan yksityiseltä uuden ultra ajan. Tiedostan jo itsekin, että tähän raskauteen ja ultriin tulee palamaan rahaa tuhottomasti. Uskon vasta kun saan toivottavasti maaliskuussa elävän vauvan syliin...

Täällä myös pelottaa sama asia.. mutta yrittää koittaa ajatella että kaikki on hyvin siellä masussa :Heartred
Oliko sinulla viimeksi jotain oireita? Toivottavasti saat miehen mukaan tueksi ja kaikki olisi hyvin!
 
Täällä myös pelottaa sama asia.. mutta yrittää koittaa ajatella että kaikki on hyvin siellä masussa :Heartred
Oliko sinulla viimeksi jotain oireita? Toivottavasti saat miehen mukaan tueksi ja kaikki olisi hyvin!

Ei ollut minkäänlaisia oireita, neuvolassa ei saatu sydänääniä kuuluviin ja siitä suoraan sairaalaan, jossa ultrattiin ja asia tuli odotetusti järkytyksenä.
Itse olen aina niin pessimisti, niin en osaa ajatella tästä muulla tavalla, vaikka tiedän itsekin ettei se ole hyvä...
 
Kylläpäs mä olen nyt puhunut yksikseni täällä
Ensimmäinen neuvola takana ja todella huojentunut olo vaikka itkin puolet ajasta. Saan lähetteen ultriin toiseen kaupunkiin jos koen etten pysty menemään Tyksiin tällä hetkellä ja ei tyrmätty omaa ajatusta siitä, että synnytyskin olisi muualla. Tällähetkellä on niin kipeät muistot paikasta että en halua mennä sinne ollenkaan ja se ymmärrettiin. Todella huojentunut olo!
 
Takaisin
Top