Elokuun elämöinnit

Täällä päin elokuu ei alkanut niin kivasti kuin voisi kuvitella.. vauvalla sydänäänet liian hitaat ja ei tarpeeksi vaihteluita, liikkeetkin olivat tosi vähäiset. Elossa oli kuitenkin vielä (luojan kiitos!). Kaiken lisäksi mun pissasta löytyi jotain valkuaisaineita ja sokereita tai jotain.. Neuvolassa sanoivat vaan että seuraillaan [&:] Mitään ohjeita eivät antaneet pitääkö tehdä jotai eri tavalla esim. syömisestä jne..

Olipa ikäviä uutisia, kuiku! Se "varuillaan" tarkoittaa varmaan sitä, että seurataan onko kehittymässä raskausmyrkytystä, sillä valkuainen virtsassahan viittaa siihen. Eli jos päätä alkaa särkeä, vatsaa koskea jne, niin parasta ottaa välittömästi yhteys sairaalaan.

Vau.fi sivustolla on artikkeli aiheesta. http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskausajan-vaivat/Tunnista-raskausmyrkytys/

Sun on parasta ottaa rauhallisesti ja lepäillä paljon. Ja mitä syömiseen tulee, niin välttää sokereita ja valkoisia viljoja, sillä sokeri virtsassa viittais mahdolliseen raskausdiabetekseen. Mun ystävälläni oli se, mutta se pysyi hyvin kurissa ruokavaliota noudattamalla.

Voimia ja onnea odotukseen!

Lepoahan tässä kyllä tarvis, on ollut vähän liian pitkä työputki taas menossa...

Jostakin luin (en tiedä oliko luotettava lähde), että nuo hitaat sydänäänet viittais siihen ettei sikiö saa tarpeeksi ravintoa.. Sekin viittais just alkavaan raskausmyrkytykseen.. Huh.. Täytyy varmaan siirtää tämä tietokone tuonne sängyn puolelle [:D] 

Tsemppiä Kuikulle!! Toivottavasti selviää mistä valkuaiset ym johtuu, toivottavasti ei ainakaan raskausmyrkytystä! (Mulla oli kans viimeks nla:s käydessä aavistus valkuaista näyttees, mut mulla niin pieni häivähdys, että tätsky sano sen voivan johtua esim valkovuodosta.. Siitä huolimatta alko itteä mietityttään ja melkein hirvittään...)

Täälä on masukki alkanu vihdoin ja viimein ihan oikeesti antaa kuulua itsestään [:)] Melkein joka ilta saa rumputulta nukkumaan käydes, mut vielä ei taida tuntuu päälipuolelle [:)] Paras tähän mennes oli puolessa viikossa kun kärvistelin ummetuksen kourissa, ja tuli kuitenkin syötyä vähän liikaa. Kyllä nappula hermostu ja yritti takoo lisää tilaa itelleen [:D] Riehu hetkisen, mut tais tulla siihen tulokseen et siit ei ole mitään hyötyä ja rauhottu [:D]
Huomeen ois taas neuvola, ja työtkin alkais. Jännäilly viime viikkoina et kuinkahan kauan jaksan seistä töissä kun nyt jo on selkä alkanu huomautteleen jos liian kauan jalkeilla. Mullakaan kun tuo selkä ei ole ihan priima. [8|] Mutta kaikki aikanaan, päivä kerrallaan katotaan mitä huominen tuo tullessaan [:)]

Meillä on ollut toimelias viikonloppu miehen kanssa. Pestiin kaikki ikkunat, mies asensi vähän hyllyjä, siivottiin koko asunto ja järjestettiin makuuhuone uuteen uskoon niin, että sinne mahtuu pinnasänky nyt. [:)] Tulipa hyvä mieli kun saatiin aikaiseksi. Kummasti jaksaa touhuta enemmän kun lämpötila laski edes vähän.

Sain tänään soitettua siskolle vauvan varusteista. Sovittiin, että mennään heille katsomaan reilun viikon päästä. Yritän saada käynnin niin sovittua, että se on rakenneultran jälkeen. Se on 11.8. Sisko sanoi, että saadaan heiltä myös itkuhälärit, joten eipä tarvi sitten niitäkään ostella.

Sisko kysyi myös jos pääsisin hoitamaan heidän lapsiaan elokuun lopulla yhdeksi työpäiväksi, mutta en vielä tiedä kouluaikatauluja. Mä oon aika paljon käynyt noita lapsia hoitamassa. On jännä miten nyt raskausaikana suhtautuu ihan eritavalla siellä kaikkeen kuin ennen. Mä tsekkaan tosi tarkkaan aina kaikkia niiden varusteita lapsille jne. Viimeksi oli aika jännä paikka laittaa nuorempaa nukkumaan vaunuihin ulos päikkäreille. Koko ajan mietti vaan, että kohta saan omaa vauvaa pukea ja laittaa vaunuihin. Leveä hymy kasvoilla puin ja nukutin toista. [:)]

Täällä alkaa vähän nyrppimään toi meidän neuvolan toiminta. Soittelin sinne torstaina, kun on tulehdusoireita + jotain valuu kokoajan pikkuhousuihin (en tiedä, onko se tyyliin jotain virtsankarkailua tms, en ole terveydenhuollon ammattilaisia, mutta jotain kirkasta anyway) + vatsakipuja ollut nyt viikon ajan, aika koviakin + vatsa ollut sekaisin jo varmaan kuukauden (siitä mainitsin jo viime neuvolakäynnillä, kuulemma normaalia..?).. No se sitten pisti mulle lähetteen labraan, kävin siellä antaa pissanäytteen, kun neuvolatäti keksi epäillä klamydiaa - voin vaan ihmetellä, että mistä se sen repäs! :D Tässä kohtaa rupes itteensäkkin naurattaa, kun tiedän itekkin vallan mainiosti, että kyse ei oo sukupuolitaudista todellakaan! Sen verta hyvä luottamus tohon aviomieheen, että että.. No mutta kuitenkin, vähän taas rupes ottaan päähän, ettei saa lääkäriaikaa, kun tosissaan huolestuttaa nää oireet. Ootellaan nyt sit viikko tuloksia ja toivotaan, ettei sinä aikana ehi tapahtuu mitään kauheen peruuttamatonta.

Kaipa se sitten pitää ens viikolla soittaa uudestaan ja yrittää saada sitä aikaa, jos nää oireet ei rupee helpottaa.. Inhottaa tällänen epätietosuus! Plus sitten ei herätä ihan hirveesti luottamusta, että nyt joku älykääpiö keksi epäillä mulla jotain sukupuolitautia, kun tiedän itsekkin, että ei ole fyysisesti mahdollista, että sellasta olis. Meilläkin kaks neuvolatätiä jakaa saman viran ja sattu se ei-niin-mukava olemaan duunissa, toivottavasti seuraavaks saisin langan päähän sen järkevämmän niistä.

Toivottavasti Kuikulle tulee pian positiivisia uutisia vauvan suhteen!

Kävin itse äsken neuvolassa, missä vahvistettiin se, minkä näen kotivaakastakin eli paino on noussut ja kovasti. Mulla on jo nyt 10 kg lisäys! Tällaisena ikuisena laihduttajana ja painon kanssa tappelijana se on ihan kamalaa! Toki osaselitys on se, ettei heinäkuun helteillä ole juuri jaksanut liikkua ja muutenkin heinäkuu tahtoo olla sellainen repsahduskuukausi (pitäähän joskus edes saada herkutella!), mutta nyt tuntui jotenkin erityisen kauhealta, kun paino nousu sellaisiin lukemiin, joissa se oli 10 vuotta sitten ennen kuin laihdutin.  Raskaana ollessahan ei saisi varsinaisesti laihduttaakaan, mutta meikäläinen on sellainen, että jos meinaa pitää painon aisoissa saati laskusuhdateessa, niin pitää oikeasti syödä vähän ja/tai liikkua tosi paljon (sukuvika, ihan tutkitusti). Millä ihmeellä minä siis saan painon nousun tasoittumaan... Liikkuminen alkaa olla raskasta ja niin vähäkalorista ruokavaliota, että paino menis alaspäin ei uskalla raskaana ollessa ajatella... Argh! [:@]
Lisäksi se toinen sukuvika eli verenpaine oli taas korkealla (138/89!). Onneksi sentään muut arvot oli normaaleja.

Lisäksi minua alkoi jännittää, että miten työnantaja suhtautuu raskauteen. Olen määräaikaisessa työsuhteessa, jossa uusi sopimus tuli juuri voimaan, mutta en ehdi olla töissä kuin pari kuukautta ennen äitiysloman alkua. Kelassakin pitäisi käydä selvittämässä äitys- ja vanhempainvapaan kuviot, kun ne meillä on muutenkin vähän monimutkaisemmat, mutta Kelan palveluista on opiskeluajoita niin nihkeät kokemukset, että saapa nähdä mitä tästäkin tulee...

Auttaisko tohon painon tasaisempaan nousuun ihan vaan ruokavalion rukkaaminen? Eli valkoiset jauhot ja sokeri pois, samoin turha rasva. Luulisi, että jos ihan normaalisti syöt terveellistä ruokaa, hitaita hiilihydraatteja, paljon protskuja ja kasviksia+hedelmiä, ni ei ainakaan pitäs ylimäärästä tulla. Mutta en ole lähelläkään tämän(kään) alueen asiantuntija, joten ihan vaan mietin ääneen. Herkutellakin saa, mutta hillitysti. Eli sen sijaan, että vetäis sitä jätskiä naamariin joka päivä monta, ni rajoittais vaikka kerta viikkoon. Mutta tuskinpa tässä mitään uuttakaan sulle on [:)] Niin ja miten toi liikkuminen, millä tavalla se on raskasta? Alkaako puuskututtaa, vai särkeekö johonkin? Nyt kun päästiin näistä helteistä (toivottavasti), niin jaksaisitko ihan vaan kävellä? Puoli tuntia päivässä joka päivä tais olla suositus. Ja tosta Kelasta, soitin tänään Kelaan just noista äitiysraha-asioista, ni sain tosi mukavaa ja hyvää palvelua [:)]

Niin, eli mullakin oli tänään neuvola. Kaikki buenosti, verenpaine laskenut, mutta vielä ihan ok ja hemoglobiini mitattiin pari viikkoa sitten noiden kilpirauhasjuttujen yhteydessä, joten nyt ei mitattu. Sillon kuitenkin oli jo lähtenyt hiukan laskuun, joten sain rautatablettiliuskan mukaan siltä varalta, että olo alkaa heikostua seuraavan neljän viikon aikana ennen seuraavaa neuvolaa. Paino oli noussut pikkusen edellisestä kerrasta, mutta yllättävän vähän. Meidän oma vaaka siis näyttää pari kiloa extraa, joten tämä oli mukava yllätys [:)] Kela-paprut sain, huomenna yritän saada ne hoidettua tonne Kelaan, niin sais sitten kohta sen äitiyspakkauksen! Jee! Äitiysrahan kanssa meneekin jännäksi, kun ei tiedä millaset tulot on syksyllä, mutta toivotaan, että töitä riittää samoin kuin jaksamista tehdä niitä. Sitten ehkä saisi pikkusen korotuksen tohon äippärahaan.

Mä sain viime torstaina kelan paperit ja nyt tuli täytettyä ne:) Tosin saan kaikkea vain minimimäärän koska en ole palkkatyötä tehnyt..Verenpaineet oli vähän korkeella mut saattaa johtua siitä että jännitän vaikka en omasta mielestäni jännitäkkään..Ja kahvia oli tullu juotua ennen neuvolaa..

Ja eipähän varmaan tarvitse täälläkään enää käydä..On se hienoa kun joku tietää kaiken ja syyttelee sitten muita valehtelijoiksi

No joo, ei ollut mitään uutta siinäkään neuvolan tädin "Syöt hedelmiä ja kasviksia ja marjoja, niitähän on nyt niin paljon tarjolla" -kommentissa. Niitähän minä just syön! Toki kesällä on syönyt jäätelöä ym. herkkuja, jotka automaattisesti jää arjen alettua, mutta minulla kestää tuhottaman kauan ja vaati varsin totaalisen kurssin muutoksen, jos meinaa saada painon laskuun. Se on monesti todettu, että pelkkä herkkujen jättäminen ei auta, pari, kolme viikkoa pitää vetää 500 kalorin tahdilla ennen kuin paino kääntyy laskusuuntaan. Ja semmoista ei oikein raskaana uskalla tehdä.

No joo... painovalitus nyt tosiaan kumpuaa ylipainoisesta menneisyydestäni, ja kun lukemat nyt alkaa lähestyä samaa kuin muinoin, niin ahdistaa. Mutta kun on 15 kiloa laihduttanut, niin tietää kyllä aika hyvin miten se tapahtuu ja tuntee oman kehonsa tavat. Minulla nyt vaan sattuu olemaan p***a tuuri eli semmoinen keho, joka varastoi joka ikisen energiapisaran tiukasti. [:@] Luolamiesgeenit siis, heh heh...

Liikkumisen raskaudella tarkoitan sitä, ettei enää oikein kärsi hyppiä zumbassa ym. ja kuumuuden vuoksi juoksulenkit jäi heinäkuussa minimiin. Olen kuntosalitreenin, kävelyn ym. "hitaan" liikunnan inhoja. Hiki pitää saada pintaan kunnolla. Tuntuu tympeältä, että 500 kalorin kuluttaminen vaatii kävellen monta tuntia! Ei jaksa, ei ehdi!

Mutta siis joo, kiitos kannustuksesta. Tämä nyt on vaan tätä ja pitää jossain purkaa ärsytystä, jonka painon nouseminen saa aikaan. Onneksi kaikki kuitenkin on vielä ihan hyvin ja vauva on kunnossa eli pääasiat on hyvin [:)]

Mystis: Mistähän on kyse tuossa jälkimmäisessä viestissäsi?? o_O

Jiu: Tsemppiä vaan! Kyllä tää vielä tästä! Ehkä sullakin tasoittuu se painonnousu kun tässä alkaa ilmat jossain vaiheessa viilentyä ja pääsee taas kunnolla ylös, ulos ja lenkille. [:)] Onhan se varmasti rassaavaa, kun paino nousee noin, mutta raskauden aikana sen pitääkin nousta (joskin ehkä vähän hitaammin) ja varmasti sunkin tilanne tulee taas normioloihin, kunhan kesä on ohi.

Apua Mystis, mä en tajunnut yhtään, mitä toi jälkimmäinen viesti tarkoitti. Piti oikein kelata viestejä taaksepäin, että onko jossain käynyt joku väärinkäsitys, mutta en keksinyt, mistä olisi kyse.

^juu mä tein ihan samaa. Lueskelin myös muita ketjuja, mutta en oikeasti keksi. Palaa ihmeessa Mystis kertomaan meille mikä tökki. Ei kukaan varmasti ole tietoisesti halunnut loukata tai mitään.

Kohta lähdetään miehen kanssa kohti Tallinnan laivaa. Huominen olisi tarkoitus talsia Tallinnan katuja. [:)]

Äh,ei mitään:) En jaksa ajatella koko asiaa..Jos omien ja muiden kokemusten perusteella asiasta kertominen on valehtelemista niin sille en sitten voi mitään..En viitsi tässä nyt huudella,mutta henkilö varmaan ihan itse tietää mistä on kysymys

Ärsyttää vaan että kun jostain on varma ja siitä oman tietämyksen ilmoittaa niin huudellaan ympäri forumia että täällä porukka valehtelee..

Eilen alko ihmeelliset vatsakivut, ei ollu supistuksia vaan kipuilu vaan. Aamulla menin neuvolaan kun olin yön valvonu ja siellä ne oli vähän sillee että turha tulla tänne ku meillä ei ole edes lääkäriä. Ja olivat aiemmin sanonu et tuu tänne suoraan jos on tarvetta. No menin sit tk terveysasemalle, josta lääkäri lähetti sitten sairaalaan tutkimuksiin. Otettiin verestä useempia kokeita ja ultrasivat päältä ja sisältä. Kipua eivät oikeen osanneet selittää - sanoivat vaan, että kun on kaponen niin ne venymiset saattaa olla joillakin kivuliaampia. Lääkäri sitten kiinnitti huomion istukkaan, joka oli todella alhaalla. Kielsi, ettei minulle saa enää tehdä mitään sisätutkimuksia, muuta kuin sairaalassa. Ja pitää seurailla ettei tuu mtn vuotoja. Ja jos jtn tulee niin sit suorilla sairaalaan. Sairaslomalle määräsivät hetkeksi ja sain särkylääkettä kipuun. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin.

Oikein hyvää odotusta kaikille ja hyvää kesän loppua!! On kyllä ihana homma, että voimme täällä yhdessä jakaa iloja ja suruja ja kaikenlaisia kokemuksia [:)] Kiitosta vain teille kaikille!

Hei Jiu, just oikein täällä valittaa ja avautua ja ihmetellä ja harmitella ja kaikkea [:D]  ei sen painon tarvi lähteä nyt laskuun tietenkään, mutta jos saisit sen nousun hidastumaan niin voisi jo tuoda rauhan mielelle. Mutta älä siitä huoli, tykkäät kuitenkin liikkua niin se on jo aikamoinen plussa. Sitten kun olo antaa taas myöden niin eikun menoksi! Pyöräilyhän on kans hirveen hyvä nyt raskauden aikana, itse en tosin tykkää pyöräilystä sen kummemmin, mutta huomaan noista työmatkojen pyöräilystä jo olleen hyötyä. Normaalioloissa osaan kanssa olla aikamoinen painosta stressaaja ja ärsyyntyjä, erityisesti siksi, että tiedän painon nousun olevan ihan vain omaa vikaa. Sellainen herkkusuu olen. Mutta toivottavasti sullakin olo nyt tästä helpottuu kaikin puolin.

Muuten piti siitä sokerirasituksesta vielä sanoa, että tänään neuvolatäti sanoi ihan kysymättä, että mun ei tarvi sinne mennä, koska olen alle 25v ja bmi on alle 25. Eli meidän kunnassa mennään vielä tällä periaatteella.

Toivottavasti Sista helpottaa nuo kivut! Mulla on supistelut alkaneet, pääasiassa en edes niitä huomaa, mutta eilen oli pari kivuliasta. Menivät kuitenkin ohi. Aiheeseen vähän liittyen [:)] Ja hyvä että ottivat tuolla sairaalassa vakavissaan sun kivut! Ja lepäile nyt, jospa sekin auttaisi.

ÄR BYRHF MUR ÖRF UR UR UR MUR!!

Iloni ei ollut pitkäkestoinen kun ilmat viileni ja vihdoin ja viimein uskolsin lähtee lenkille ja olla ulkona..
Pari päivää sitten oikeeseen pohkeeseen tuli todella kummallinen ja kuumottava, pikemminkin polttava tunne.
En pystynyt astumaan jalalla, ja .... argh! Hermot meni kipuun ja nyt odotellaan huomista lääkäriä.
Tänään kävin päivystyksessä tyttären kurkkukivun takia, ja samalla sitten näytin jalkaani hoitajalle. Hän tuumi että ruusu on tullut tupsahtanut jalkaan..
Voi elämä!! Tämähän tästä viel puuttuikin.

Toivottavasti huomenna ratkeaa mikä jalkaani vaivaa, ja pääsisin jatkamaan lenkkeilyä.. (kuukauden tätä kotona oloa ja varjojen etsimistä on vasta ollutkin..)
Voi video että osaa jurppia [:@]

ps. Pakko oli nyt jurnuttaa ..

Takaisin