Elokuun elämää

LA tänään... Jännää on :wink Mutta ei sen kummempia oloja, näiden jo viikon kestäneiden supistelujen lisäksi. Pitäis saada vähä lisää puhtia näihin, että pääsisi jo synnyttämään :) Tsemppiä kaikille :)
 
Osahan on tosiaan jo synnyttänyt ja sit jännätään kuka on seuraava :wink Saas nähdä kenen vauvat on täsmällisiä, kenen hätähousuja ja kenen matti myöhäisiä. Ja meneeköhän jollakin jopa syyskuun puolelle :eek: Toivotaan kuitenkin, että kaikki saa ajallaan omat nyyttinsä :)

Täälläkin jo jännätään! Viikkoja 39+3 ja perjantaihin asti aikaa. Minä nimittäin päätin, että ajoissa tullaan :grin Joten kaikenmaailman poppaskonstit käytössä. Ja synnärillä on ilmastointi! Voi ihanuus, ei kai sieltä halua enää poiskaan :p Mukavaa loppu odotusta kaikille(helteistä huolimatta) ja tsemppiä synnytyksiin :)
 
Täällä ainakin mennään syyskuun puolelle kun LA on vasta 29.pv en usko että ajallaan tulee saati sitten ennen aikojaan. Mitään oireita ei ole siihen suuntaan ollut että mitään olisi tapahtumassa pitkään aikaan! :) Väsymystä ja ahdistusta helteistä vaan. Toisaalta ihan hyvä olisi ettei pienen tarttis näihin keleihin tulla hikoilemaan kun itselläkin on tosi tuskaa olla jos ei tuuletin puhalla koko ajan päin näköä.

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app
 
Piiiiikkuse alkaa jo turhauttamaan täällä synnärillä :/ lääkäri kävi tutkimassa, ei oo kuulemma mitää syytä et pitäis käynnistää (no hyvähä se vaa on jos itekseen käynnistyy), jos huomiseen aamuun mennessä ei oo tapahtunu mitää nii sit katellaan sitä käynnistystä uudelleen. Nää supistukset alkaa vaan olemaan aika sieltä ja syvältä. Edistytty on jo vähäsen, joten piän kyllä joka peukaloa ja pottuvarvasta pystyssä että edistyis nytten sitten kunnolla tän päivän aikana ja pääsis tosi toimiin ja sais oman pikku käärön jo syliin♡ yöllä sai ihmeen hyvin nukuttua ku illalla miulle annettiin jotakin melkosen tujua kipulääkettä joka saiki miu olon nii pöhnäseks et oksat pois :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Me ollaan vihdoin kotona ja voidaan aloittaa vauva-arki. Oi tätä onnea. ♡ Hirmuisesti kaikkea uutta, totuteltavaa tosiaan riittää. Pikkuhiljaa alkaa pahimmat pelot karista (kuten se, että tiputtaa vauvan tai että se tukehtuu syödessään...) ja otteisiin on tullut jo vähän varmuutta. Kohtahan nuo vaipanvaihdot sun muut menevät ihan rutiinilla - toivottavasti. :D Onneksi mies osaa ja siltä voin sitten kysellä kaikki ne tyhmätkin kysymykset, hauskinta varmaan oli kun se antoi (oikeasti hyödyllisiä) neuvoja imettämisestä. :wink

Toisaalta mulla on jo vähän ikävä sitä vauvamasua, joka tosiaan hävisi heti synnytyksen jälkeen, vaikka monet väittivät ettei se _todellakaan_ katoa pariin päivään... Nyt minulla on tuollainen epämääräisesti löllyvä vatsaosio, mikä ei ole kyllä yhtään niin söpö kuin se vauvamaha oli. Noh, ehkä aika on kultaamassa jo muistoja. Muistaakseni vielä viikko sitten tuskailin vielä sitä kuinka suurelta näytin... ;D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
MItenkäs teillä muilla synnyttäneillä olot ja tuntemukset on nyt, kun vauva on jo maailmassa? Onko turvotukset vähentymään päin ja olo helpompi ilman vauva mahaa?
 
Turvotukset on ainakin täällä vähenemään päin. Ei oo kokonaan kadonneet, mutta selkeesti on helpompi olla kun jalat taas taipuu ja toimii! Ihanaa! En silti malta odottaa, että ne katoais kokonaa! :D

Huomenna pitää käydä aamulla vaa'alla, saa nähdä miten lukema on muuttunut..mulla oli ennen synnytystä viimisen vaa'alla käynnin perusteella painoa tullut 25kg!!! Voi kuinka mä toivon, että ois erilainen lukema nyt..

Muuten mulla ei masun kanssa niin tukala ollutkaan. No, kumartuminen alkaa taas sujua vähän paremmin. Se oli synnytyksen jälkeen itse asiassa hetken jopa vaikeempaa, koska ilmeisesti epiduraalin takia mulla oli keskellä selkää sellanen jonottava kipu, joka esti taipumasta ja maha lisäksi aika hellänä. Mutta nyt taas alkaa pitkästä aikaa sujua sekin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Pumpuli paljon tsemppiä koitokseen!! :)

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä olo on itseasiassa hiukka ehkä karumpi kuin ennen synnytystä, joka on toisaalta ymmärrettävää kun koitoksesta on vasta noin puolitoista päivää. Alakerta on kipeä ja istuminen hankalaa. Selkä huutaa hoosiannaa sairaalasängyn ansiosta ja kaikki muutkin paikat on enemmän tai vähemmän juntturassa|kipeät. Turvotuksia mulla ei missään vaiheessa ollutkaan, mahaa on jäljellä vielä kumpare. Kiloja pudonnut synnytyksen mukana 6kg:) pikkuhiljaa sais lähteä sitten loputkin 14 raskauskiloa eikä mun kohalla haittais vaikka lähtis enemmänkin:wink
 
Täälläkään ei vielä istuta. Ei varmaan suht pitkään aikaan päätellen siitä minkä verran tuohon leikkauskohtaan sattuu. Ei kyllä kumarrutakaan.
Rinnat on kasvaneet huimasti maidonnousun myötä, mikä tuo oman rasituksensa tuolle selälle, mutta muuten olo on ollut ihan hyvä.

Miten teillä muilla sujuu imetys? Mä oon varmaan jotenkin tosi herkkä (tai valitan vaan turhan paljon) mutta itsellä se ainakin sattuu vähän tai tuntuu muuten ikävältä. Hyvää asentoa on kanssa välillä haastava löytää, mutta tähän mennessä helpoin ja mukavin tapa on ollut puoli-istuvassa asennossa sohvalla.
Rintapumppuakin me kokeiltiin tänään, lopputuloksena maitoa oli enemmän kaikkialla muualla kuin pullossa... :D

Ja täältäkin tsemppiä Pumpulille! :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä imetys menee ihan hyvin :) intoa on kyllä imeä ihan kamalasti tytöllä! :D välillä on ähinää ja miettimistä, mutta yleisesti ottaen menee tosi hyvin :) kyllä täälläkin ekat imut tuntuu nänneissä aika ikävälle, mutta siitä se tunne häviää sitten..

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Täälläkin imut tuntuu aluksi ikävälle, mutta aika pian helpottaa. Hyvin täälläkin sujuu imetys, tyttö on heti syntymästään asti haltsannut homman kuin vanha tekijä. Opettaa äitiään :wink

Mua vaan edelleen vähän stressaa, onko mulla maito noussut kun en varsinaisesti oo huomannut että ois. Että saako tää pikkunen nyt tarpeeksi ruokaa..toisaalta, toinen on vaikuttaa varsin tyytyväiseltä syöttöjen välissä ja masukin toimii. Joten ei kai se nyt ainakaan nälkään kuolemassa ole. Onneksi perjantaina on neuvola, niin päästään punnitsemaan pieni ja pääsen sinne avautumaan peloistani :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Selvisi nyt syykin miksi imetys sattuu, alkaa nimittäin olla nännit haavoilla... Mies haki kiltisti apteekista rasvaa, toivottavasti tilanne tällä helpottuu.
Tuntuu vaan, ettei mun maito riitä vauvalle, vaan sille jää nälkä. Korvikettahan se on nyt välillä saanut kun sairaalassa oltiin vähän huolissaan painosta, oli laskenut 8%. Onneksi huomenna on neuvola niin poitsu pääsee taas vaa'alle, josko se paino nousisikin nyt. :)
Oliko teidän muiden vauvoilla millaista painonlaskua sairaalassa? Mulle ei oikein selvinnyt, mikä on se normaali raja tässä.
Ja saanko mä nyt vähän hehkuttaa kun kävin itsekin puntarilla, raskauden alussa paino n. 68kg, sairaalaan mentäessä n. 88kg. Nyt enää 78kg! Mä olin ihan varma, että synnärille jää vain se 5-6kg. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on lähtenyt kotielämä yllättävänkin hyvin käyntiin. Eilen kävi nlatäti kotikäynnillä ja pikkujätkä on jo melkein saanut syntymäpainonsa takaisin. Osastolta lähtiessä pudotusta reilu 5%. Tosi hyvin siis palautunut. Pari viikkorahan tuohon olisi ollut aikaa. Napatynkäkin irtosi eilen. Päivärytmi on parin kolmen runnin sykleissä.

Oma vointi on huomattavasti parempi kuin ennen synnytystä, huolimatta muutamista ompeleista. Kuumuutta on tosi paljon helpompi kestää ilman valtavaa massua. Turvotukset alkaa helpottaa, painokin tippunut jo kymmenisen kiloa pahimmasta. Selkä on tosin aika heikossa kunnossa kun tukilihakset on raskauden jälkeen ihan missä sattuu ja vanha välilevyongelmahan ärtyi pariksi viimeiseksi raskausviikoksi.

Imettäminen alkaa jo sujua, eikä enää nipistele niin. Maito nousi vasta kotoutumisen jälkeen eli 4-5 päivänä ja siitä imetyshankaluudet alkoi helpottaa. Lanoliinirasva auttoi aristaviin nänneihin ja rintakumiin turvaudun vielä ajoittain tilanteesta riippuen. Myös imuote ja asennot on löytyneet harjoittelemalla sitkeästi. ( ja vähän Googlella)

Hetkeäkään en vaihtaisi pois, ihana pikkujätkä nukkuu rinnanpäällä ja tuhisee tyytyväisenä. Rakkauden määrää ei voi ymmärtää.

Ps. Joku pussi sinne vaipanvaihtopisteelle kannattaa ottaa ellei se puolisko aio aloittaa treenaamaan maratonille vaippoja yksitellen roskikselle kiikuttaen. :wink
 
Tosi hyvin vaikuttaa kaikilla menevän tuo vauva-arki :) Minäkin niin odotan sitä! Tosi paljon on varmasti opittavaa ja ehkä vähän pelottaakin moni asia, mutta eiköhän ne äidin vaistot nosta sitten päätään :wink
 
Takaisin
Top