Elokuisten vauvojen neuvolakuulumiset

Sirriäinen, kuulostaa kyllä siltä että allergia on todella kyseessä. Älä anna sen neuvolatädin neuvoa vaan mene suoraan lääkärille, mielumin yksityiselle joa löytyy vakuutus niin alkaa asiat mennä eteenpäin! Tsemppiä teille, toivotaan että saatte apua ja löytyy joku joka lähtee viemään asiaa eteenpäin että saatte varmuuden ja miten ohjeistusta jatkossa toimitte. :)
 
Meillä oli tänään 4kk lääkärineuvola. Pituutta oli 64,5cm ja painoa 6,9kg. Hyvin kasvaa ja kaikki kunnossa. Oikein reipas tyttö. :) Neuolatäti meinas, että pitäis alkaa antaa nopeammalla syklillä eri makuja vaikka viime käynnillä oli ihan eri ääni kellossa..On kuulema tullut taas jotkut uudet suositukset..Mut onneksi näissä hommissa pärjää ihan omallakin maalaisjärjellä ja me ollaan päätetty jo ajat sitte, että tässä asiassa ei hötkyillä. :)
 
Meillä poika 64cm, 7500g. Pituuskasvua kuulema vähän vähemmän kuin käyrän mukaan pitäisi, mutta ei huolestuttavaa. Muuten kaikki ok. Tällä kertaa sama lääkäri, joka tarkisti mun sektiohaavaa terveyskeskuksen puolella, tosi kiva täti.
 
Meillä tytöllä 64 cm ja paino 7650 g, meillä ei tarkasteltu sektiohaavaa. Kiva lääkäri tosin. Paino yläkäyrällä, kuulemma normi tissimaidolla.
 
Telluk, ei meilläkään ois edes vilkaistu, mut sattui sama lääkäri, joka kävi haavan vilkaisemassa hakasten poiston jälkeen. Mulla siis haava ei ollut kunnolla kiinni ja sitä hoidettiin kuukausi, että umpeutui. Kysyi sit haavastakin ja tietysti piti vilauttaa kun oli mahdollisuus... vaikka karmeen ruma arpi onkin.
 
Alotta, mä olin niin onnellinen ettei tullu raskaus arpia, mut sit tuli tää yks..
 
Toista kertaa käytiin fysioterapiassa, nyt ei ollut enää tarvetta kontrollikäynnille. Nyt käytti symmetrisesti molempia puolia, jee!

5kk neuvolassa oli tosiaan pituutta 67.1 cm ja painoa 8865g, iso poika siis. :)

6kk neuvola onkin sitten ryhmäneuvola - ihan uusi juttu meille. :)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
mitä on ryhmäneuvola? Mitä siellä tapahtuu? ei meillä vaan sellaista...
 
Alotta: Siellä on ilmeisesti 6-10 samanikäistä lasta, neuvolatäti kertoilee meille yhteisesti jostain, sen jälkeen otetaan yksittäin kaikilta paino ja pituus.

Tälläisen selityksen minä sain neuvolantädiltä. Vähän harmittaa, olisin ennemmin halunnut "yksityisemmän" neuvolakäynnin... Etenkin kun meillä tosiaan pitäisi neuvolassa seurailla ettei poitsun liikkeet mene taas toispuoleisiksi.

Eikö muilla ole tälläistä neuvolakäyntiä? :O

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä oli 3kk neuvola ryhmäneuvola. Meillä ei siellä vaan otettu lainkaan mittoja, joten mittaamiseen tuli sillon 1.5kk tauko. Se oli musta ikävää, kun tossa vaiheessa niitä mittoja oikeen erityisesti kaipas ja kasvukin vielä jännitti erilailla kun nyt. Eli olisin siinä mielessä ehkä mieluummin ottanut ihan perusneuvolan..

Mutta meillä tuolla oli siis joku kaupugin kulttuuritoimen nainen ensin näyttämässä jotain laululeikkejä/jumppia, joita tehtiin lasten kanssa. Sitten juteltiin neuvolan tädin johdolla vähän kaikenlaisesta: vauvojen syömisestä, nukkumisesta, itkemisestä, millasia erilaisia ratkasuja ihmisillä on jne. Sen jälkeen neuvolantäti meni pois ja jäätiin vielä keskenään vaihtaan kokemuksia ja juttelemaan. Se oli siis ihan sellasta vertaistuea aika pitkälle, oikein tosi mukavaa oli kyllä ainakin siinä vaiheessa. Sain sieltä jopa kaks lenkkilaveria :)...ainut mikä tosiaan oli kurja, oli se mittaamistauko. Mutta teillehän ei sitäkään sit edes tule :)
 
Mä kyllä asun sen verran pienellä paikkakunnalla, että jos sen takia meiän neuvolassa ei tuommosia järjestetä? Varmaan tuolla kaupungin puolella saattais olla..
 
Espoossa on kanssa 6kk-neuvola ryhmäkäynti. Esikoisen kanssa oltiin kanssa. Se oli kyllä ihan kiva just sen takia että kuuli millasta muiden vauvojen ja äitien elämä on. Mitä kaikkee muut osaa ja miten kasvaa ja kehittyy yms. Kaikkee hampaiden tulosta unirytmiin pysty vertaileen. Huomas että mikään ei oo varsinaisesti "normi". Meillä kanssa ekaks ollaan ryhmässä ja sit on yksittäin käynti mittauksissa.
 
Alotta, meillä oli eka ryhmis sillon 2kk neuvolassa ja siellä otettiin paino/pituus. Se oli kyllä meillä vapaahetoinen. Toinen on vissiin 6kk iässä. :) Meillä ei ollu mun lisäks kun kaks äitin vauvojen kans.
 
6kk ryhmäneuvola takana, painoa 9770g ja pituutta 70cm. Hyvin kasvaa. :D
Taas eri neuvolatäti, jolta tulikin sitten taas ihan eri ohjeet kuin edelliseltä. Syöttötuoliin ei kuulemma saa laittaa ennenkuin _nousee itse_ istumaan, eikä kuulemma saa istuttaa lattiallakaan tyynyillä/jaloilla tuettuna. Edellinen tosiaan sanoi, että 6kk iässä saa alkaa totuttamaan syöttötuoliin, kunhan muistaa tukea tarpeeksi ettei siellä huojuta ja heiluta. :eek:

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Kharou, meillä kans sano nyt oma th et voi alkaa istuttaa syöttötulissa jo 6kk eteenpäin, mut silloin kun vauva itse nousee lattialta istumaan olisi hän siihen täysin valmis. Ja meillä kans vaihtelee noi ohjeistukset aina ihmisen mukaan. Meille sano neuvola lääkäri et ei viljoja ennen 8kk ikää et eka liha ja kala ja nyt th sano et pitäis alkaa opetella syömään aamupuuroa. :O Pysy tässä nyt sitten perässä....... !
 
Ohoh, kylläpä nyt annetaan eri ohjeita.. Meillä oli eilen neuvola ja th vielä kysyi, että ootteko syöttötuolia kokeilleet. Että kuulemma nyt voi lyhyitä aikoja siinä istuttaa.. Eihän tuo vielä osaa istua, mutta kuitenkin istuttaessa on selkä suorassa. Muutenkin on tosi jäntevä tyttö..

Meillä tyttö on niin pieni ja siro. 7115g ja 64,5cm.. Seisottaessa otti varpailla vastaan.. Muttei mun mielestä tee sitä joka kerta...
 
Millier, meillä on saman pituinen mutta painaa jo 8.7kg :) Ja täällä osaa seista jo omilla jaloilla kun tukee kainaloista ja istumaan kampee itse jo sitterissäkin ollessa. On aina hoitopöydältä noustu istumasentoon vaipan vaihdon jälkeen ja tykkäisi kyllä jo istuakin mut th sano ettei kannata vielä istuttaa pitkään ettei tule liikaa painetta alaselkään. Mä en nää tästä mobiilisovelluksen kautta et kuinka vanha sun tyttö on? Mut meillähän tulee kuun lopussa 6kk ja sen jälkeen voi kuulema alkaa syöttää tuolissa. Ei se kyllä osaa edes vielä ottaa kädellä vastaan sivulle joa kallistaa että olisi se refleksi joka sanoisi että otetaan kädellä tukea jos meinaa kaatua sivulle. Mutta kait se siitä tulee kun pääsee istumaan? :)
 
Meillä tuli viime perjantaina 6kk täyteen :) Joo, kyllä meilläkin tyttö sitterissä ollessaan vetää itsensä istuma-asentoon.. Ja tykkää hirveesti siitä kun saa pitää mua sormista kiinni ja mä vedän sen istumaan :p Ollaan me pidettykin tyttöä syöttötuolissa, hyvin tuettuna. Ja neiti on niin polleana kun saa olla ruokapöydän ääressä :grin Ja vielä hauskempaa on kun saa seisoa! :)
 
Meilläkin siis nousee kyllä sylissä ja sitterissä itse istumaan, mutta sitä ei kuulemma lasketa. Pitäisi nousta kuulemma lattialla itsekseen... No, taidan kumminkin uskoa edelleen, että poika saa jo totutella syöttötuoliin... :D Jätän siis suosiolla tädin kommentit omaan arvoonsa...

Meidän poika kyllä tuntuu ihan jättiläiseltä kun teidän muiden mittoja katsoo. :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top