Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä tosiaan Jemna <3 Mirmelilläkin saattaa olla lähellä lähtö ja käärö pian sylissä :) Mä tänään pinnasängyn laitoin valmiiksi, nyt se odottaa vaan nukkujaa :)
Mulla ei ihmeemmin ole synnytysjännitystä, vaikka muuten olen kaikkia uutta kova jännittämään..mutta voihan se olla, että sellaisen kerkeen vielä kehittää itselleni. Mua niin haluttas tietää, että onko paikat auennut enempää, mutta eipä siihen taida olla mahdollisuutta, kun ei ole mitään oireitakaan että voisi lääkärille mennä :) Seuraava neuvolakin on vasta 2 viikon päästä ja en tiiä katsooko neuvolahoitaja ollenkaan sitä kohduunsuun tilannetta...
Mutta lähtöhän voipi tulla milloin vain kuitenkin :)

Kyllä se lähtö sieltä vielä meille kaikille tulee, ai että kun malttas vielä hetken odottaa. Mut vielä saa nukkua, ainakin suht hyvin.:D

Kyllähän sitä jo raskauden alussa tosiaan pelkäs keskenmenoa, nyt on toki käynyt kaikenmaailman pelot mielessä monta kertaa synnytyspelkoineen kaikkineen, ja niinhän sitä varmaan sit syntymänkin jälkeen huolehtii ja pelkää et jos jotain sattuuu. Tämmöstä tän vissiin kuuluu sitten olla, kuuluu vaan vanhemmuutteen ja raskausaika varmaan ollu vaan jotain esimakua ja harjotusta tulevaa varten.

Mä en anna itselleni lupaa ajatella liikaa asioita jotka pelottavat etten saa itseäni ihan paniikkiin. Pelkään synnytyksessä sitä, että jotain menee pieleen ja lääkärin virhearvion takia lapsi vammautuisi. Lohdutan kuitenkin itseäni sillä ajatuksella, että tuntemani esimerkkitapaukset on jo parinkymmenen vuoden takaa ja nykyään voidaan monitoroida vauvan vointia paremmin, ja tekniikka ja osaaminen on kehittynyt. Ja onhan nää tosi epätodennäköisiä skenaarioita.

Se on tosi, että sitten vauvan tultua se huoli ei taida loppua koskaan...

Ei se varmasti lopu, mut ei kyllä auta liikaa alkaa murehtimaankaan. En myöskään haluaisi olla äitinä mitenkään liian ylisuojelevainen, et jos lapsi kokeilee jotain uutta, niin olis koko ajan varottelemassa liikaa. Mut hyvähän se näin on tässä vaiheessa ajatella.:)

Pään kuvat oli, ok, vaan tutkimuksia jatketaan. Jos oliskin vaikka sydänperäisiä mun oireet. Hyvä kun tutkii, mut on tämä vähän ahdistavaa olla sairaalassa, varsinkin kun luulin että tänään pääsen kotiin. Harmittaa kun oltiin just reissussa, ehdin yön nukkua kotona ja nyt on mennyt pari päivää täällä. Huomenna toivottavasti on sit sydämen ultraa tiedossa. Pitäisikö sanoa lääkärille että kurkkaa vähän masunkin puolta, olis niin kiva nähdä tuota mylttääjää.:D

Tiiättekö, on aika inhottavaa kun kuvataan et onko tukosta siellä ja täällä ja sit itsellä tulee näin illalla pelko että entä jos joku tukos iskee tuonne istukaan, ja aiheuttaakohan semmonen oireita. Ei mulla kai mitkään verikokeet viittaa tukoksiin, paitsi yks, joka raskausaikana muutenki on ilmeisesti koholla... Pitää kysyä huomenna lääkäriltä, en mä tiiä osaako neurologi semmosta sanoa. Kyllä sitä vaan saa aina olla pelkäämässä tuon vauvansa puolesta. Tää on just tätä mulla joskus et alan murehtia asiaa, jota ei ole tapahtunutkaan, eli tällä kertaa se että istukassa olis tukos. Vauva ainakin myllertää tyytyväisenä. Ja taas tätä valivali-viestiä multa, anteeksi!:/

Eiköhän nämä valivalit ole kaikilla joissakin mittasuhteissa. Sulla on Jemna nyt todella jännät paikat. Jollakin toisella toiset jutut toisessa kohtaa. Ei varmasti kukaan ajattele, että turhasta valitat. Paljon virtuaalihalauksia sinne sairaalaan ❤

Minä täällä ihan äänetönnä edelleen. Järkyttävän kipeä kurkku ja kova yskä. Voi kun ei tartteis kipeänä synnyttää. :( Ja voi kun voisi hetken edes nukkua. Henkilöllä jolta viruksen todennäköisesti sain, yskä kestänyt jo kaksi viikkoa... (Ja Jemna, edelleen mieluummin olen flunssassa kuin mietin istukkani toimivuutta. Huoli vauvasta on aina kamalin. Pus!)

Jemma kysy lääkäriltä, et tarkistavat istukan virtaukset tmv. Mulla esikoisen kohdalla istukassa oli ollut infarkteja ja oli jo hyvin kalkkeutunut. Tämä kävi ilmi vasta patologin tutkimuksessa, jolle istukka lähetettiin synnytyksen jälkeen. Lapsen kasvu pysähtyi kohdussa, sektiolla syntyi 36+4. En halua tietenkään pelotella, mut eihän sitä koskaan tiedä jos istukassa on tukoksia ja mitä ne voi aiheuttaa. En muista mitä aiemmin kirjoitit, ehkä virtaukset oli jo ultrattu? Tsemppiä, hoidossa olet jo kuitenkin ja tarkkailevat varmasti hyvin vointiasi. :)

Niin kyllähän voit käydä varulta tarkistuksessa synnärin puolella jos pääset sieltä välillä pois neuron puolelta?
Onneks mitään häiklää ei ole löydetty ja vasvi liikkuu hyvin mutta tokihan tuommoinen pistää ajattelemaan.

Kiitos Bubs!❤ onneksi ollaan täälläkin saatu kukin vuorollamme purkaa sydäntä, enkä kyllä minäkään ole koskaan aatellu et kukaan olisi turhista valitellut. Kaikilla on ollut varmasti omat ongelmansa ja juttunsa jossain kohtaa, mut onneksi täällä on saanu niistä jutustella. :)
Eikä ole mukava olla kipeänäkään, toivottavasti paranet ennen synnytystä niin saat äänen siellä kunnolla käyttöön!:D Paranemisia!♡

Stella: ei ole ultrattu ja itsellä vaan tuli nyt illalla tommonenkin mieleen. Aion siitä lääkäriltä kysyä ja jos nyt ei neurologi osaa ohjata mua mihinkään sen vuoksi, niin otan yhteyttä neuvolaan/synnäriin/johonkin. Kun sitäkin aloin miettiä kun viime neuvolassa kävin, niin sf-mitta oli tippunut keskikäyrän alapuolelle kun sitä edellinen oli keskikäyrällä ja vielä edellisempi sen yläpuolella. Lääkäri ei puhunut mitään kasvun hidastumisesta, sano vaan et ei mitään isoa vauvaa ole tulossa. Niin olen pitänyt normaalina. Pitäs luottaa vaan ammattilaisiin, vaan kun huolettaa niin huolettaa. :/ Pitää kysellä huomenna.

Niin ja toki vauva oli jo vähän laskeutunut joka selittäs sen et on nyt mitta käyrän alapuolella, mut on vaan tippunut tasaiseen tahtiin. Voi olla normaalia tosiaankin, mut voi miten sitä kaikkea stressaa. Ei se neuvolanlääkärikään mua oikeen viimeks vakuuttanut, oli vähän semmonen jännä ja jäi koko käynnistä vähän outo fiilis.

Tsemppiä tosiaan Jemna <3 Kyllä tämä huoli on kokoajan..meidän vaavi ei öisin liiku yhtään ja aamuisinkin on kovin hiljaista niin heti herää huoli että onko kaikki hyvin..mutta on se onneksi aina päivällä alkanut sitten möyryään ja liikelaskun saanut tehtyä.

Tyy84: Täälläkin toukalla välillä sama juttu! Mutta iltapäivät on sitten möyrytty senkin edestä! :) Jos huolettaa paljon, niin kannattaa yrittää päästä käyrille, silloin ainakin voi olla varma ja huokaista helpotuksesta. :)
Itse oon huomannut myös sellaista, että nyt kun H-hetki lähestyy, niin sitä on alkanut miettiä kaikenlaista ja taas on kaiken maailman pelot ja kauhuskenaariot käyneet mielessä. :/ Jostain kuitenkin luin, että synnytyksen lähestyessä naisen keho tai mieli meneekin sellaiseen valmiustilaan että pyrkii suojaamaan synnytyksen ja vauvaa ja siksi tulee kuulemma "pelkotila" päälle.. En tiedä kuinka totta tuo on, mutta kyllä sopii kuvaan ainakin minun kohdalla! Ja totta kai sitä alkaa itse kukanenkin jännittämään jo synnytystä ja jaksamista ja ainakin itsellä huomaan taas kunnon hormonihöyry puuskia kun kaikki itkettää välillä ja on sellaisia "alakulo" päiviä ollut taas... Mutta tsemppiä meille kaikille, enää on niin vähän jäljellä odotusta ja kohta saadaan kaikki omat ihanat vauvat syliin! <3 :)

Mun on ihan pakko tyhmänä kysyä että mistä puhutte kun sanotte "käyrille"? Mun vauva on hiljaisempi välillä pari päivää, sit taas möyryää. Mä oon ajatellut että se on normaalia. Ja jos niitä liikelaskentoja seuraisin, sais olla koko ajan herättelemässä toista. Toisaalta toi on koko ajan tossa vasemman kylkiluun alla tosi korkealla ja hyvin huomaan elonmerkkejä vaikka nukkuukin. Harmittaa kun ei laskeudu tosta, mut oon alkanut hyväksyä että mä kuuluin siihen 4% jonka lapsi on perätilassa..

Huh, aikoivat tutkia istukan virtaukset, onneksi tuli mieleen!:)

Jos multa ei löydy sydämestä mitään oireita selittävää, niin mulle aloitettas asetyylisalisyylihappo tukoksia ehkäisemään pienellä annoksella. Kyselin lääkäriltä vaikutusta synnytykseen ja jos joutuukin vaikka sektioon, kun tuo asa lisää verenvuodon riskiä. Sen mukaan se olis turvallinen raskauden loppuun pienellä annoksella. Mut sit taas luin netistä et pieniannoksinenkin pitäis lopettaa ennen rv 35. Ottaapa selvää, kai se lääkäri aikoi tarkistaa sen sopivuuden.

Minkähänlaiset lie jälkivuodot!:D ei taida ilman lääkitystäkään mitään tiputtelua olla.

Tyy: sama mulla, öisin en tunne liikkeitä. Viime yönä heräsin neljältä vessaan ja siinä taas aloin liikkeitä kuulostella, onneksi alkoi aika pian liikkua. Pelottaa vaan että jos ei joskus saakaan vauvaa liikkumaan yön jälkeen.:(

Jasmina: musta kyllä tuntuu alkuraskaus pelotti, ja nyt loppuraskaudesta alkanu pelot uudestaan, eli voisi kyllä hyvinkin pitää paikkansa! Ja mä olen ollut loppuraskaudesta väsynyt ja tosi itkuherkkä, en mä aikaisemmin ole ollut.

Joko tiedät Madmasel aiotko yrittää alateitse synnytystä vai tehdäänkö suunniteltu sektio?

Madmasel: käyrillä tarkoitetaan että käydään synnärillä katsomassa vauvan sydänkäyrää, ne remmit ku pannaan vatsan ympärille. :)

Multa just kysyttiin synnärillä että miten tä vauva nukkuu yöt kun melskas sen koko käyrien ottoajan. No tähän asti ainakin hyvin oon saanut nukkua ja en mä siitä mitään huolta saa aikaiseksi jos kerran päivisin liikkuu. Ja kaikkia vauvan liikkeitä ei välttämättä edes tunne, varsinkin jos itse on liikkeessä.

Jänniä aikoja elellään ja jokainen saa huokaista kun vauva on käsivarsilla mutta yrittäkää nyt olla luomatta itsellenne pelkotiloja ja turhaa stressiä. :)
Mä luulin että olisin hysteerisempi, tätä lasta yritettiin 4v ja pettymyksiä, pelkoja ja turhautumista oli se pitkä tie täynnä. Nyt yritän ajatella positiivisesti. Mutta kyllä minäkin huokaisen kun tämä Ihme ulkona on ♡

Juttelin kätilön kanssa eilen ja pe mulle soittaa lääkäri tulokset lantion kuvauksesta. Ihana kätilö oli, sai turhan paniikin pois, mutta en silti oo pystynyt päättämään, leikkaus tuntuu niin isolta asialta ja perätilasynnytys jotenkin pelottavalta. Mutta kuulemma vaikka synnytys nyt alkaisi, harvoin ensisynnyttäjällä niin nopeasti menee että ei ehtisi asiaa käydä läpi kun menee laitokselle.. Oli pakko soittaa kätilölle koska koko viikonlopun mun alaselkä ja alavatsa oli "kuukautiskivuissa" ja limatulppa tuli. Kolmessa osassa kylläkin. Nyt vielä pikku jännitys ettei lähde kuitenkaan vielä ennen tän viikon loppua tulemaan ku mun mies on reissussa.

Takaisin