Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No tilanne oli niin vaikea jo rv 26, että lääkärit sanoneet että kun 34 viikkoa täynnä, ei enää estellä syntymistä. Olettaisin siis, että jos tuonne 36-37 mennään, niin ensisijaisempaa on välttää kirurgin veitsi kuin pitkittää raskautta viikolla parilla.

Juu ei missän taideta 34 viikon jälkeen estellä ja jos käännetään niin ei haittaa vaikka käynnistyiskin siitä kun se tehään vasta ns hyvillä viikoilla. Kiva kuulla Bubs että vaavi päättänyt pysyä masussa. Eihän sitä tiedä vaikka menis yliajalle :grin

Tänään neuvolassa käyty, pissas oli vähän proteinia niin nyt aletaan seurailemaan että onko mahdollinen raskausmyrkytys tulossa. Verenpaineet on ollut omasta mielestä korkeat (ennen raskautta yläpaine oli 115) ja nyt on heitelly 130 ja ylitte. Ja nähöharhaa on oon välillä nähnyt, että nään tosi kirkkaita valon piskoja. Aivan kun tähdenlentoja menis ohitte. No hyvä juttu sentään että hb on lähteny nousemaan. Sykkeet oli toukalla samaa tasoa kun ennen ja kovasti tykkää tuo vattas touhata :love7
kokoarvio on vasta 38 vkolla kun ainut neuvola lääkäri joka niitä teköö on lomallaa ja palaa vasta elokuun alus takaasin.

Hyvä että seuraavat! Eiks sen verenpaineen pidä aika korkeaksi nousta, varsinkin alapaineen jos on viitteitä myrkytyksestä? Mulla on muistikuva jostain 160/110 luokkaa. Toivotaan et pysyy vielä ton alle 140 niin on ihan ookoo. Hui nä on pelottavia. Mulla oli kans proteiinia virtsassa mutta oli sitten labranäytteissä puhdas. Kuulemma voi vaikuttaa pieniki valkovuoto tippa siellä joukossa.
Voiko noi näköhäiriöt liittyä siihen myös jotenkin? Mä olen jo kauuan nähny kans tollasia pisteitä mitkä suhaa edestakas mut en oo tajunnu et se mitään muuta tarkottais ku raskautta. :D
Me ei kuulemma saada enää painoarvioo, pitää mennä yksityiselle jos haluaa. Käsikopelo on ainoo mahdollisuus ja seki niin epätarkka. Mut on kuulemma siro kohtu ja oletettavasti ei sinne kovin isoa vauvaa mahdu :D mä luotan siihen.. nyt vaan taas sokerit pitäs vähentää! :$

joo kuulema kuuluu ja jos jos ylävatsalla tuntuu kipua sellasta puristaavaa ihan kun vyötä kiristettäisiin.

Okei. Mul on kyl ollu noit pisteitä jo tosi kauan et jos ne johtuu jostain muusta.

Mul tuli eilen illalla päähän sellanen puristava tunne, kauhee kuumotus naamaan, hiki ja sydän hakkas tuhatta ja sataa. Supistuksia sateli vartin välein, ei ollu kestämättömän kipeitä mut sellasia menkkamaisia, kaupassa käynti oli näemmä liikaa. Mul tulee voimattomuus aaltoja pitkin päivää mihin liittyy kans sydämen tykytys ja hiki.. mihinkään en uskalla yksin lähteä :/ on vähän pitkiä nä päivät täällä soffan nurkassa...

Raskausmyrkytyksen oireisiin kuuluu noi proteiinit, verenpaine, päänsärky ja näköhäiriöt. Eikä tartte olla niistä kaikkia edes niin on jo tosi kyseessä. En kyllä tiedä Mirmeli liittyykö sun pisteet välttämättä tähän, voihan niitä olla muutenkin :) Mulle tulee kans välillä tommosia voimattomuuskohtauksia ja tykytyksiä, vaikken olisikaan rehkinyt. Ei tosin niin pahasti kuin sulla. Tsemppiä, sohvailu on pitemmän päälle tylsää mutta ei tässä enää montaa viikkoa ole lusittavana kuitenkaan!

Kylläpäs toi neiti nyt pyllertää tuolla, punkee itseään ylöspäin niin että maha on ihan suippo. Onkohan siellä ahdasta kun tarvii tolleen venytellä :joyful:

Toffee, mulla on päiviä kun vessassa käynti on yhtä tykytystä. Luulin että johtuu hemoglobiinista mutta sekin on jo saatu nousemaan. Tä on vaan tä aika ku niin pal haluaisi kaikkea tehdä ja reerata :D mutta malttia on löydyttävä sohvaelämään jos ei jaksa. Lauantaina olis häät ja olis koko päivän menoa kampauksiin yms.. voi olla ettei tuu mitään :/

Tänään on rv 34+0, kyl on hurjaa miten tä aika on mennyt! Ja kuinka vähän sitä on jäljellä..

Oi noi venutukset on niiiiiin :D auts! :p

Kattele sitä lauantaita vielä, jos saat tahdin pidettyä rauhallisena ja ilman hössötystä, niin yleensä kivaa tekemistä jaksaa yllättävän hyvin. Ja sit vaan jälkeenpäin paaaljon lepoa.

Kyllä alkaa meidän vauvoilla olla ahdasta, ja se kyllä tuntuu. :) Mulla varmaan on kääntynyt pää alaspäin, kovemmat potkut ja venytykset tuntuu ylämahalla ja kyljissä ja vissiin vähän kevyemmät nyrkiniskut tuntuu ihan alamahalla. Nykyisin tuntuu myös et painaa paljon enemmän virtsarakkoa, välillä tuntuu myös ikävää viiltelyä samalla kun vauva myllertää. Mut kyllä tuntuu olevan voimaa, voin vaan kuvitella miltä tuntuu joskus kuukauden päästä.:D

Täällä käyty tänään neuvolassa ja verenpaineet kanssa pikkasen kohonnu entiseen, tosin ihan hyvin rajojen sisällä ja pissa puhdas.
Mulla voimakkaimmat liikkeet tuntuneet alamahallamutta ultralla katottiin ja pää alaspäin vaavi on onneksi :)
Ehkä on jotenki linkkiveitsiasennossa et ei tonne ylös potkikaan.

Onnea Bubs hyvistä viikoista!

Mä kanssa ymmärsin, että jos päätetään ulkokäännöstä yrittää niin viikolla 37. se sitten tehdään. Mulla on kyllä kanssa kovimmat tuntemukset ylhäällä ja kyljissä, joten luulisin vauvan olevan raivotarjonnassa, mutta ens keskiviikon ultrassa varmistellaan. Eikö luulis näin 35. viikolla potkujen jo olevan niin vahvoja, että tuntuvat, potkii sitten mihin päin vain? Ja mä tunnen alavatsalla vain jotain ihan pientä ja harvoin.

Ja ahdasta tuntuu täälläkin jo olevan. Vauvaoppaan mukaan tällä viikolla mennään n. 2300 grammassa, joten veikkaan, että 2500 g on ainakin jo täynnä :) Vähän edellä kun on koko raskaus menty.

Juu käännösyritykset tehdään vasta viikoilla 36-37 mutta bubsin tapauksessa kiinnosti se kun on valmiiksi niim supistusherkkä ja tuossahan on se supistelu riski muutenkin.

Pitääkö paikkaansa että jos istukka sijaitsee kohdun etuseinämässä nii kääntöyrityksiä ei tehdä? Ja saako kaikki äitiyspolille lähetteen synnytystapa-arviota varten?

meillä ei oo puhuttu mitään synnytystapa arviosta tai painoarvioistakaan... jotenki tuntuu että kun itsellä kaikki menny hyvin raskauden aikana niin ei kyllä vieläkään kauheen usein oo nuita neuvoloita. tähän mennessä ollu siis 5 neuvola käyntiä ja se yksi neuvolalääkäri käynti.. eli kuukauden välein on käyty paitsi eka neuvola oli sillon n. 2kk kohdalla..Seuraavaksi olisi vuorossa neuvolalääkärillä käynti, jossa tehdään alakerran tarkistus, se on öö..vajaan kolmen viikon päästä, eli edelleen kuukauden välein on jotaki "neuvolatoimintaa".. Meillä ei täällä oulun alueella ole enään synnytyssairaalaan tutustumistakaan mikä sinäänsä itseä vähä harmittaa. pittää varmaan käydä ees ittenäisesti että missä se ovi on mistä mennään sitte synnyttää :D

Meillä ainakin tehdään tuo lantion luiden koplaus neuvolalääkärillä, tuskin on kummonenkaan ainakaan sen perusteella mitä oon joutunut hänellä käymään.. -.-

Onko se nyt niin että 32 viikon jälkeen pitäs neuvolakäynnit harventua kahden viikon väleihin ja sitten sen 36 viikon jälkeen viikon väleihin? Ja siihen kaksi neuvolalääkäri käyntiä ellei muuten ole tarvetta. Korjatkaa joku jos oon väärässä mutta muutenhan ne on kk välein mutta tuo kuusi kertaa tuntuu aika vähältä :o tai sit mä oon vaa joutunut ramppaamaan turhankin tiheään sairaslomien vuoksi..

Minäkin luulin, että neuvolakäynnin tihenevät loppua kohti, mutta nyt siis olen viikolla 32+6 ja seuraavana on neuvolalääkäri viikolla 36 ja sen jälkeen hoitajalle meno viikolla 39 eli ei ainakaan mulla tihene.
Sain viimeksi ohjeet hoitajalta siihen liikelaskentaan ja sanoi, että jos eivät täyty niin mennä synnärille tarkistukseen..voi, että on stressaavaa tuokin..vauva kyllä liikkuu, mutta ei kokoajan vaan päivässä tulee muutama sellanen hetki kun se möyryää enemmän..tiiäppä sitten että milloin mennä tarkistukseen synnärille..

Kauheen vähältä kuulostaa noi teidän neuvola käynnit Suomessa. Mä oon nähny lääkäriä vähintään kuukauden välein, alussa jopa useammin. Ja nyt seuraava käynti on 3vkn päästä. Sillon otetaan CTG-käyrää vauvan sydämenlyönneistä ja katotaan mahdollisia supistuksia.

Lääkäri koittaa järkätä meille myös yksityisen juttutuokion sairaalan kätilön kanssa, jotta voidaan jutella kaikesta synnytykseen liittyvästä. Toivon vaan kovasti, että se muistas mainita niille et sen kätilön pitäs osata englantia, muuten tulee aika turha reissu...

Tuo meitin vaavi makoilee aina vaan tossa mahan oikealla puolen ja puskee kylkiluita vasten niin kovaa, että siinä on koko ajan kipukohta. Vaatteetkin siinä kohtaa sattuu, mikä ei oo kovin kivaa. Mistähän sais selkäänsä pari senttiä lisäpituutta?

Takaisin