Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei vauvaa voi syöttää liikaa, kyllä se pulauttaa ylimääräisen ulos jos semmosta on. Meille sanottiin sairaalassa että vauvat syö kymmenennen elinpäivän jälkeen 90-120ml 6-8 kertaa päivässä riippuen vauvan koosta ja kasvuvauhdista. Et tolla matikalla teidän vauva syö ihan normaalin määrän.

Meillä ollaan pääsääntöresti rintaruokinnalla ja on vaikea arvioida kuinka paljon vauva syö kerralla/päivän aikana. Tossa yhtenä päivänä kun sai Mummin kanssa korviketta söi kerralla 150ml, mikä kuulosti mun mielestä ihan tajuttoman paljolta. Mutta sen jälkeen se leikkikin iloisesti pitkät tovit :)

Heippa! Aikanaan raskauden alussa minäkin kerroin tarinani tässä ketjussa.
Ja nyt kun ehtii niin on aika päivittää tilanne.
10.9. Meille syntyi reipas tyttö ja viikkoja tuolloin 41+6. Synnytys oli omasta mielestäni pitkä, koska kipeitä supistuksia oli yli vuorokauden ennen itse syntymää. Lopulta kuitenkin itse ponnistusvaihe oli melko helppo, 13min. Kehuivat vain, että "olet hyvä ponnistaja".
Emme tienneet vauvan sukupuolta ja jostain syystä kaikki olivat sitä mieltä, että poika tulee ja lopulta sitä itsekin alkoi melkein uskoa, että poikahan sieltä tulee.
Hämmentynyt olo oli, kun tyttö tulikin, mutta tuota kesti vain sen ohikiitävän sekunnin.

Olemme kotiutuneet hyvin ja vauva on rauhallisempi isän kanssa kuin äidin kanssa. Tosin isä ei ole vielä ehtinyt pitää isyyslomaa, joten on hiukan vähemmän kotona.

Välillä on helppoja päiviä, välillä ei. Mahavaivat ovat selkeitä ja olen itse lopettanut esim. kahvin ja ruisleivän käytön.

Sirpale täällä myös yksi korvikevauva ja tosi paljon menee. 100 ml kerrallaan ja syö about 3 tunnin välein, yöllä saattaa olla neljänkin tunnin väli. Neuvolassa sanoivat että poika on kasvanut hyvin ja ei tarvitse olla huolissaan liiasta syöttämisestä, vauva kyllä pulauttaa "ylimääräiset" pois. Pääasia että vauva on tyytyväinen. Meillä viimeisen viikon aikana ilmaantunut ummetus kiusaksi ja sekös on välillä saanut pojan kiukkuiseksi. Olen osittaisimettänyt oikeastaan viime viikkoon asti mutta tällä viikolla imetyskerrat on jääneet 3-5 kertaan vuorokaudessa ja määrät sujt pieniä arviolta. Tämän vuoksi kai kakkakin on tiukemmassa. Neuvolassa sanottiin että korvikevauvan tulisi kakata väh. kerran päivässä. Mallasuutetta ollaan kokeiltu, mutta mielestäni ei nähtävää vaikutusta. Ehkä ilmaa ihan snadisti tullut enemmän, mutta eipä sitäkään kauheasti. Poitsu on siis 6vk vanha.

Mepäs otettiin imetyksen rinnalle Tuuti helpottamaan iltoja ja mahdollisia hoitojuttuja.. pojalla ollut jo täysimetyksellä runsasta pulauttelua ja vatsakramppeja/ilmavaivaa. Kakan koostumus muuttui heti paremmaksi ja vatsa "rauhoittui" kun ollaan parin pv aikana annettu 1 annos Tuutia. Mutta. "Oksentaa" /erittäin runsas pulautus 1-2h jälkeen, jossa epämiellyttävä haju. Voiko olla maitoallergia? Vai sopimaton korvike?

Frosty, Meillä vauva ainakin "oksentaa"/puklaa jos on liian täynnä ja sillon sitä tavaraa tulee paljon ja se kyllä haiseekin. Muuten meidän pikkuneiti ei puklailekaan. Noita isoja pukluja tulee muutama kerta per viikko.
Mä oon tällä hetkellä ollu kaks viikkoa maidottomalla/munattomalla/kahvittomalöa ja viljattomalla (paitsi kaura) eli testaam vähän että johtuuko pienen vatsavaivat juurikin maitoallergiasta ym.

Onkos kellään ollu vielä nuhaa kylässä? Meillä alko viime yönä neiti rohisemaan nenästä ihan kunnolla :( Toivottavasti menee nopeaa ohi, on nimittäin niin säälittävän kuulosta tuo rohina tissillä oltaessa :(

Meillä poitsulla meni pari viikkoa sitten nenä tukkoon. Keittosuolatipat otettiin heti käyttöön, sängyn pääty ylös, höyryhengitystä ja sipulia harson sisään sängylle ym. Lopulta neuvolalääkäri kirjotti antibioottitipat ja viikon kuurin jälkeen edelleen räkäinen :sad001 Lääkäri ei osannut muuta sanoa kuin, että pojalla on nenässä röörit niin ahtaat. Mitään sieltä ei siis saa imettyä pois.
En oikeen tiiä onko toi edes flunssaa vai jotai ihan muuta. :bored:

Mites teillä muilla on lapset kasvanut? Meillä oli tänään Eliaksen 6vk neuvola lääkäri. Kaikki oli todella hyvin ja sai oikein paljon kehuja :) painoa oli 4950kg pituus 59.5cm ja py 39cm hirmu nopeasti kasvaa ja kehittyy :) meillä jo hymyillään ahkerasti ja "jutellaan" :) mahallaankin lattialla nostaa päätä ja pitää sitä ylhäällä :) mä oon niin ylpeä mun pojasta <3

Meidän pikku emäntä oli kuukauden iässä muistaakseni 56cm ja paino n. 5,3kg. :D että hyvin on ruoka maistunut.
Nyt tyttö on kuuden viikon ikäinen ja samoin kannattelee jo hienosti päätään ja aina välillä väläyttelee ihania hymyjään ja "juttelee".♡ isille juttelee ja hymyilee enemmän mun mielestä. Sit kun äiti tulee paikalle niin tuntuu että vauva huomaa vaan tissit ja alkaa heti vaan kätisemään ja lipomaan kieltään, tosi kiva. :D

Mihin tämä aika kuluu, vasta vauva syntyi ja nyt se jo hymyilee ja kannattelee sitä päätä niin hienosti. Kohta sitä jo kävellään ja puhutaan. Toisaalta niin haikee fiilis kun vauva-aika menee vauhdilla, vaikka tietenkin on niin innoissaan kun tulee kehitystä. :)

Mä en oikeastaan oo ollut mitenkään varautunut siihen kuinka nopeasti vauva kehittyy jo ekojen viikkojen aikana, vaikka aina sanotaan et vauva-aika menee nopeasti.. Meilläkin hymyillään jo kovasti ja vaaditaan hyvää palvelua. Joskus yöllä on ihan parasta, kun tyttö hymyilee kauniisti kun sen nostaa sängystä syömään. Siinä kohtaa ei koskaan haittaa vaikka itellä ois uni pätkässy pahasti. :) <3

Meidän plikka on kasvanu paljon pituutta niin on vieläkin kovin siro. Nyt siis 8vkn ikänen. Painoa tulee lisää 150-200g/vk mutta pituutta tuntuu tulevan kohisten. 1kk lääkärissä mitattiin 4cm lisäys ja nyt jo varmasti enemmän.

Kuukauden ikäisenä meidän neiti oli kasvanut kaksi senttiä ja painoa tullut 800g syntymäpainoon. Nyt luulen että homma on kiihtynyt ihan uudelle vaihteelle, kun tää kasvaa ihan silmissä ja vaatteet jää pieniksi. Seuraava mittaus on vasta tulossa, jännä nähdä mitä on tapahtunut.

Täälläkin ihan mielettömiä hymyjä, kyllä neiti tietää mistä narusta vetää että äiti jaksaa:love7 Tahto lähteä liikkeelle olisi kova, mutta taidot puuttuu. Joskus kääntyminen onnistuu sattumalta, ja käsien heilutuksessa alkaa olla suuntaa ja tarkoitusta. Tarttuminen esineisiin ei kyl vielä suju eikä vielä tarttekaan. Reipas aktiivinen tyttö mulla joka tapauksessa.

Onko teillä ollu näitä hulinavaiheita? Meillä tyttö antaa tissillä oikein kunnolla nyrkkiä äitin naamaan ja tisseihin ja välilä omaan päähänki, ilmeisesti ei malta oottaa maidon herumista.. samalla ääntelee niinku ois hirvee kiire johonki. :D tyttö nyt siis 7vkoa ja viikon ajan suunnilleen tämmöstä ollu. Aluksi panikoin että se hermostuu hirveesti ku mulla on näitå herumisongelmia ollu, mutta eilen mua alko jo hirveesti naurattaan se touhu, ja kappas vaan niin samalla hanatki aukesi.. ennen tyttö nukku yöllä ekan pätkän 4-7h ja loput n.2-3h pätkissä,nyt herää yölläkin 2h välein suunnilleen syömään. Ilmeisesti tiheän imun kausi sitte menossa. Eilen en enää turvautunu pulloon vaan sinnikkäästi ajattelin nyt kokeilla josko se oma maito sitte riittäiski, ku vaan laittaa aivot nolla-asentoon ja lopettaa kelloon tuijottelemisen... vaikka vähän se kyllä kirpasee ettei saa nukuttua yöllä,ku en päiväuniakaan osaa nukkua. Mut ehkä tähänki väsymykseen tottuu ajan kanssa.

Meillä myös tyttö on hyvinä hetkinä oikee hangonkeksi, hymyilee ja jokeltelee ja kiljahtelee innoissaan ku sille raatailee. Isomummokin meinasi että on tuolle tytölle vissiin juteltu paljo ku noin aktiivisesti seurustelee. Ja kovasti haluais liikkeelle lähteä,mahdoton potkuttelija ja käsien vispaaja selällään ollessa.

Viihtyykö teijän muksut kuinka pitkiä toveja vatsalleen? Tämä ei oikeen meinaa viihtyä..

Hymyileekö kaikkien muiden vauvat jo? Meillä ikää ylihuomenna 8 vkoa ja mitään selkeitä hymyjä ei päivittäin tule. On muuten kyllä tosi virkku ja seuraa katseella tarkasti ja juttelu lisääntyy koko ajan. Jotenkin huolestuttaa tuo hymyilyn puuttuminen..
Päätä kannattelee todella hyvin ja on jäntevä.
Ei viihdy vatsallaan muualla kuin mamman tai isän vatsan päällä.

Meidän pojalla on tullut painoa tosi paljon, perjantaina ikää tulee 7 viikkoa ja toissapäivänä mittasin painoksi 6,4 kg.. :D 1 kk neuvolassa oli 5250 g ja 56 cm pitkä. Täällä hymyillään enimmäkseen aamuisin kun poika on silloin parhaimmalla tuulella, illalla vähän vähemmän

Meillä tyttö ei viihdy vatsallaan paria minuuttia kauempaa ja silloinkin vain jos vieressä on joku viihdyttää. Nostaa kyllä päätään reippaasti mutta tuntuu hermostuvan kun niskavoimat loppuu kesken. Jaloilla sätkii ja potkii jo kovaa. Ja pääsee eteenpäin jos antaa tuen jota vasten ponnistaa. :)

Aamut on tääläkin parhaita ja iltakiukku alkaa kun mies tulee töistä kotiin.

Iltasin on myös aika prinsessa syömisen suhteen eikä malta imeä rintaa ilman tissikumia välissä. Ja välillä niin hirvee häsä syödessä ettei mitään rajaa. Toisinaan se vaan huvittaa ja toisinaan ute hermostuu kun ei imetys tunnu toimivan...

1kk neuvola takana ja neiti oli 53cm pitkä ja 5050g painava :) syntymäpainoon siis 780g lissää massaa :) jonku lääkkeen aiko terkka pyytää lääkäriä kirjottaan kovaan puklaamiseen.. tais tutkimuksen aikana neiti puklata neljä-viis kertaaa niin pääs terkkaki näkemään minkälaista puklua meidän neitin elämä on :/ onneksi ei kuitenkaan kipeältä vaikuta puklut ku naureskelee niiden läpi :)

Täällä on ristiäisten suunnittelu vasta alotettu.. tosin parin viikon päästähän ne nekin jo sitten on.. :)

Takaisin