Elämäntavat

Kuulostaa aika hurjalta toi katoilla kiipeily! Vaikka yhtälailla sieltä voi pudota, vaikkei raskaana olisikaan. Varmaan jos alkaa verenpaineet laskemaan, huimaamaan ja oksettamaan niin kannattaa jättää väliin. :)
 
Mieki tapetoin vielä viimesillä raskausviikoilla edellisen raskauden aikana. Ja se pukille hyppely sillon ku huimas, ei ollu mitenkään kivvaa. Neuvolassa antovat vaan ohjeeks että paikallaan kävely auttaa jos ruppee huimaamaan korkkeella. Mutta eipä siinä uskalla ruveta millään pikkusella metri x 50cm alueella paikallaan kävelemmään. :D
 
Mä olen kiinnittänyt huomiota lähinnä ruoan laatuun, eli mahdollisimman puhdasta sen mukaan mihin on varaa ja mitä täällä meidän kylän kaupoissa on tarjolla. Mihinkään täysluomuun ei siis päästä koskaan, mutta pakkausselosteet tulee nyt syynättyä entistäkin tarkemmin läpi. Oon töissä ravintolakokkina, ja hiukan haateellista olis ainakin orjamaisesti toteuttaa raskausajan ruokasuosituksia, koska esim. kalatuotteita nyt vain on pakko maistaa ennen kuin asiakkaalle niitä tarjotaan. Mutta onneksi määrät on pieniä ja todennäköisyys muutenkin saada niistä listeriaa on hyvin pieni :) Mahtaako kukaan muuten tietää, että onko chia-siemenet kiellettyjen listalla? Kun muistaakseni pellava ainakin on? Hurahdin pari viikkoa sitten täysin erilaisiin CoCoVin-tuotteisiin, joita meidän kyläkauppias oli valikoimiinsa ottanut ja nyt keittiöstä löytyy kaikensorttista purkkia ja purnukkaa :D Toinen mitä en millään muista on nokkonen - saiko sitä huoletta syödä, jos olen kerännyt sen taatusti puhtaalta paikalta?
 
Henteriini, täällä toinen yrtteihin/voimaruokiin hurahtanut :D Chia-siemenistä en osaa sanoa, mutta nokkosta ei ainakaan suurina määrinä suositella, siinä taisi olla aika reippaanlaisesti A-vitamiinia. Toisaalta taas rautaakin on paljon ja käytetyt määrät suht pieniä. Itse tykkään myös ropsia nokkosta vähän sinne tänne, mutta nyt jätin sen varmuuden vuoksi pois.

Jos luonnonyrtit kiinnostaa raskauden aikana, synnytykseen valmistautumisessa ja imetyksessä, niin tässä on aika mielenkiintoinen artikkeli: http://bit.ly/11xzJyl

Itse käytin ennen raskautta jos jonkinlaista yrttiä ja lisäravinnetta, mutta jätin kaikki ei-välttämättömät pois, ihan vaan varmuuden vuoksi. Monia luonnonyrttejäkin on aikoinaan käytetty raskauden keskeytyksiin, joten niillä voi olla ei-toivottuja vaikutuksia. Tällä hetkellä mulla menee vehnänalkioöljy, raskausajan monivitamiini, siihen päälle vielä D-vitamiinilisä (vaikka monivitamiinissakin sitä on, niin apteekista suositeltiin silti, sillä ohjeannokset on kovin pieniä tänne meidän pimeyteen), kalaöljy sekä maitohappobakteerivalmiste.
 
Olen kala-kasvissyöjä ja koittanut aina syödä terveellisesti, mutta ironisesti nyt raskausaikana syömiseni on ollut sitä sun tätä, kun olen ollut niin kamalan pahoinvoiva jo monta viikkoa. Suolaisia pähkinöitä, sokerisia jugurtteja, pilttisoseita, viilejä, jäätelöä, hapankorppua, mitä nyt sattuu mahassa pysymään. Vitamiineja olen koittanut tunnollisesti ottaa ja D-vitamiinia lisännyt. Mistään urheilemisesta ei tule vielä yhtään mitään, hyvä kun tolpillani pysyn.

No sen mä olen tehnyt, etten enää meikkaa (mutta ostin varmuuden vuoksi joitain luomumeikkituotteita Ruohonjuuresta). Kehon rasvaukseen olen jo suht pitkään käyttänyt lähinnä kookosöljyä ja nyt sitten ostin myös manteliöljyn (suosittelen!). Koitan pitää kemikaalit minimissään.

Joku kyseli noista superfoodeista. Itse söin kesällä smoothieissa spirulinaa, mutta sittemmin lopetin. En tiedä millainen valvonta noissa tuotteissa on ja huolettaa, kun pistokokeissa ovat löytäneet joistakin liian suuria raskasmetallipitoisuuksia. Luottaisin enemmän kotimaisiin marjoihin, pähkinöihin yms. :)! Mua vähän stressaa noi ruokavalio-ohjeet, kun tuntuu, että on niin paljon ansoja kaikkialla. Hulluksihan sitä vois tulla, jos kaikkea alkais syynätä ja googlata. Minäkin kun olen tämmöinen vähän neuroottisuuteen taipuvainen, tai en niin vähääkään :blob7.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä mennään sillain miten ennenkin. Alkoholia en juo ja tupakkaa en oo koskaan polttanutkaan. En koe, että söisin normaalistikaan mitenkään epäterveellisesti ja sallin sillon tällön pitsalla tai hesessä käynnin. :wink Lähinnä nyt syön sitä mitä mieli tekee, kun mulla ainakin raskauden aikana helposti tekee mieli vaan just hedelmiä, vihanneksia jne. Syön vitamiinilisiä, tyrnikapseleita sekä calsiumia, kun en juo maitoa. Nyt lähinnä yritän välttää suolaa, koska viimeks se lähti turvottaan niin pirusti, että oli viimeiset pari kuukautta pannassa. Josko nyt ottais sit varaslähdön ja koittais jo alusta asti vähentää suolaa... :oops:
 
Sellainen muutos on tullut että lopetin alkoholinkäytön seinään. En ole juonut tippaakaan sen jälkeen kun sain tietää olevani raskaana, enkä juo.
Ennen positiivista raskaustestiä tuli juotua 1-3 kertaa viikossa kunnon humalaan asti..
Tupakanpolton lopetin jo puoli vuotta sitten ja kaiken muunkin.
Ruokailu tapoja olen joutunut myös muuttamaan. . En syö /juo mitä on kiellettyjen tai vältettävien listalla paitsi rooibos sekä kamomilla- teetä juon yhä. En usko että niistä on haittaa sikiölle, päin vastoin.
Ruoista olen myös muutenkin tarkka esim nyt jääkaapissa on ollut 2 päivää tilattu pitsa enkä uskalla sitä enää syödä , jos en olisi raskaana niin huoletta vielä söisin sitä yms. . :)
Liikuntaa en ole lisännyt sillä koen niin voimakkaita väsymys oireita etten yksinkertaisesti jaksa liikkua mikä harmittaa ihan älyttömästi. :/
Miten te jotkut saatte itsenne liikkeelle jos raskaus väsymys painaa ?? Terveisin kuntosalia kaipaava.. :D
 
Muokattu viimeksi:
Minä vetelen parin tunnin päiväunet ja menen sitten tanssimaan. :) Salilla en ole jaksanut käydä vähään aikaan, kun en ole siitä hirveesti nauttinut. Aion kyllä sinnekin vielä raahautua etenkin jos joudun tanssin jättämään.
 
Itse en ole jaksanut unettomuudesta kärsineenä lähteä pariin viikkoon kävelylle. Harmittaa. Mutta sääkin on kyllä ollut melko masentava.
 
Väsymyksen ja ressin vuoksi täälläkin ollut liikunta heikkoa. Oikeen jo ahdistaa :/
 
Eipä ole elintavat juurikaan muuttuneet. Normaalisti ennen tätä tuli ryypiskeltyä ehkä joku 5 kertaa vuodessa ja tupakkaa en oo polttanu yli vuoteen. Ehkä tuota alkoholin käyttöä on jokseenkin rajottanu tuo 2-vuotias esikoinen. Salilla oon käyny ihan normaalisti 5-6 kertaa viikossa ja edelleenki oon jatkanu kehonrakennus-tyyppistä reeniä, jota oon tehny nyt muutaman vuoden (pitkiä sarjoja pumppiin asti kohtuu keveillä painoilla). Uskokaa pois, mutta liikkuminen auttaa siihen väsymykseen ja piristää muutenkin kummasti :) Lenkkeilen myös salireenin lisäksi plus pukkelen esikoista rattaissa n. 10 km kerralla. Koska reenaaminen on ollu niin intensiivistä jo viimeiset vuodet niin ruokavaliokin on ollu jo kauan aikaa monipuolinen. Tiiän mitä suuhuni laitan; syön joka aamu puuron ja juon mehukeittoa melkein purkillisen päivässä. Vältän leipää mutta sillon tällön syön täysjyväruista. Hulluna lihaa ja kasviksia, joskus aina omena tai banaani. Perunaa ei ollenkaan, makaroni ja riisi täysjyvänä. Maitotuotteita menee ihan älyttömästi, toisinaan yli kilo rahkaa päivässä. Lisäksi syön Multivita Mama -monivitamiinia, sinkkiä ja magnesiumia. Särkylääkkeitä pyrin välttämään viimeseen asti, pakon edessä Panadol.
Itte kans jaksan aina vaan hämmästellä niitä, jotka heittäytyy kuolemansairaiksi heti plussan jälkeen. Saa siinä sitten vauvan syntymän jälkeen miettiä, miten sitä karistelis pois 30 kiloa raskausaikana hankittua painoa. Edellisessä raskaudessa itellä paino nousi tasan 10 kg ja seuraavana päivänä sektion jälkeen jäljellä oli hurjat 400g, jotka lähti muutaman pissauskerran jälkeen :)
 
Hannanna, netistä löysin sellaista tietoa, ettei chian siemenistä ole raskaudelle mitään haittaa, kunhan käytön pitää kohtuullisena (n. 1-2 rkl päivässä) ja syö tämän mieluiten nesteeseen liotettuna. Nesteeseen siksi, että chia imee nestettä itseensä tuhottoman määrän ja sellaisenaan syötynä imee sen sitten elimistöstä ja voi näin ollen aiheuttaa esim. ummetusta.
 
Takaisin
Top