Elämäntavat

Lyydia

Asioista perillä oleva
Heinäkuunmammat 2015
Tammimammat 2018
Oletteko parantaneet elämäntapojanne raskauden tai raskauden yrittämisen myötä? Minä harrastan kahdesti viikossa tanssia (mm. aikuisbalettia) ja joogaa, joita aion jatkaa edelleen. Kuntosalillakin olen yrittänyt käydä, mutta se on viime aikoina jäänyt paitsioon kiireen/väsymyksen/laiskuuden takia.
Työni on fyysistä ja joudun nostelemaan paljon, viikottain jopa 25kg painoisia säkkejä. Itse en usko että tuollaisen painon nostaminen voi tehdä ainakaan näin aikaisessa vaiheessa vahinkoa alkiolle, vai olenko väärässä? Työkaveri olleessaan raskaana kieltäytyi jo ennen 12 viikkoa nostamasta mitään, ettei mene kesken. Jostain olen lukenut ettei keskenmenoa saa aikaan itse,vaan se johtuu kehityshäiriöstä tms.
Yleisesti ottaen olen syönyt aina melko terveellisesti satunnaisia herkkuhetkiä lukuunottamatta. Nyt olen kiinnittänyt enemmän huomiota kasvisten ja hedelmien määrään. Yritän syödä päivittäin kaksi hedelmää ja aterioilla kasviksia/ salaattia.Maitoa olen ollut huono juomaan, joten pidän huolen että juon sitä ainakin yhden ison lasillisen päivässä. Muita maitotuotteita käytän enemmän, esim. vähärasvaisia jogurtteja ja viilejä. Niin ja sitten on vielä ne äitiysvitamiinit, maitohappobakteeri, D-vitamiini, magnesium ja mustaherukansiemenöljy...
Tupakkaa en ole polttanut ja alkoholin olen nyt luonnollisesti jättänyt pois. Eipä kesän jälkeen ole tullut muutenkaan ryypättyä. :grin
 
Ole huoletti töissä. Se nostelu kielletään vasta sitten kun se aiheuttaa kipuja tai se aiheuttaa kipeitä supistuksia yms vastaavia vaivoja.
Anteeks vaan mut mua huvittaa sellaset ihmiset jotka heittäytyy vallan sairaaksi heti kun saavat plussan testiin :D. Asia erikseen jos on jokin oikea syy siihen ettei jotakin pysty tekemään. Mä olen ollut onnekas ja olen voinut elää ihan normaalia elämää molemmissa raskauksissa ja toivottavasti tässäkin, jos tää loppuun asti menee :)
 
Mulla ei juuri muuten oo muutosta "normaaliin" elämään kun se että enemmän katon mitä suuhuni laitan, ei yhtään tee mieli mitään rasvasia ruokia ja eineksiä, syön paljon salaattia, marinoimattomia lihoja ja täysjyvätuotteita :)
 
MarjaKu, näin minäkin sen olen ajatellut ja kiroillut mielessäni kun oon nostellut kaikki vähänkin painavemmat tavarat ko. työkaverin puolesta. Silloin jo päätin että jos raskaaksi tulen, niin en valita työpaikalla, enkä kerro kellekään siellä ennen kuin on ihan pakko. Tai kun joku löytää mut pää lavuaarissa. :D Liikkuminen tekee pelkästään hyvää itselle ja lapselle.
 
Itse lopetin nyt tupakoinnin 5 päivää ollu ilman, alkoholia en oo juonut ku viimeks kevättalvella. Liikuntaa ajattelin lisätä ja kiinnittää huomioon, rauhallisesti kun en oo mitää 2 vuoteen oikeestaan tehny..
 
Tupakoinnin lopetin heti kun tein plussa testin. Yrittänyt syödä säännöllisesti ja monipuolisesti että pikkunen saisi jo heti alku vaiheessa kaiken tarvitsevan. Liikuntaa harrastan päivittäin koirien ansiosta ja tuon pienen taaperon :)
 
Tupakointi loppui kaks päivää ennen plussaa. Alkoi maistumaan pahalle ja nyt siis tasan kaksi viikkoa ilman. Hyi ku haisee mieskin pahalle ku aamulla kävi tupakalla.. :D oon alkanut syömään ja juomaan enemmän. Oon aina ollut huono syömään säännöllisesti. Mut nyt on eka kerta aamulla paha olo.. en halua että töissä vielä tajuavat vaikka on siellä jo pari kysynyt et oonko ku lopettanut tupakanpolton.
 
Mie oon yrittänyt edelleen käydä jumpassa, niinkun ennen raskauttaki, mut tän aamupäivän bodypump 10.30 + pahoinvointi, nii ei kyl tullu oikeen voittajafiilis... o_O
 
Oon tässä miettinyt että voikohan twerkkaaminen tai kova persiin vatkaaminen olla haitaksi alkiolle? :bootyshake Harrastan tanssia, jossa työstetään aina paria kappaletta kerrallaan ja nyt ohjaaja on keksinyt että twerkataan. Siinä on myös osio, jossa ollaan lattialla mahallaan ja siinä sit kovin "viehättävästi" kohotellaan pyllyä ylös, samalla lantion aluelle toki tulee vähän iskuja, mutta ei kipua, onneksi on on tuota keskivartalon hallintaa sen verran että osaan tehdä liikkeen hallitusti, etten ihan lysähtele... Samaisilla tunneilla tehdään myös kaikkia kivoja temppuja ja vaarana voi olla konkreettisesti tuolilta tippuminen. :dance018 Olen harkinnut että jättäisin harrastuksen tauolle joulun jälkeen varmuuden vuoksi. Luin että pitää välttää lajeja joissa kohtuun kohdistuu pomputusta, kuten ratsastusta. Tästä syystä huolestuin.
 
en tiiä noista niinkää:) mutta luulis että terve järki sanoo että miltä tuntuu :) ja haluaa varmasti suojella pikkuista niim ettei vahingoitu:) oon pohtinu tänään paljon pahoinvointia! voisiko pahoinvointi olla ns. suojakeino elimistölle jossain määrin? ennen raskautta poltin sikaria silloin tällöin. yhden vielä raskaus aikana kun päätin että viimeinen... en tiedä mikä päähäbpisto.. mutta ku on huonovointinen ei teee mieli savukkeita, ei limuja ei mitää vaaleeta leipää... ja pakko syödä kunnolla ruista yms :)
 
Voihan se pahoinvointi olla jotain sellaista. Vaikka huono olo voi tulla turhaan hyvistäkin jutuista. Sama juttu mielitekojen kanssa; kroppa ylittää varmistella että kaikkia ravintoaineita saadaan. Se vaan että ne mieliteot voi silti olla pöhköjä ja jopa epäterveellisiä.
Mulla ei vielä varsinaista pahoinvointia ole ollut. Mutta ajatus joistakin ruuista saa pienen ällötyksen aikaan. Telkkarista katsoin sisustusohjelmaa jossa käytettiin kirkkaita värejä. Niistä tuli ällöttävä olo. :D Samoin kaiken pyörivän liikkeen katsominen saa aikaan samanlaisen huonon olon kuin itse pyörisi.
 
jooo... mulla oksettaa kana ! to-pe oli ihanaa kanaruokaaaa.. aina tykänny sikana!!! ajatuskin ahdistaa nyt. raikasta voisin syödä ... salaattia yms
 
mä tein toissapäivänä makaroonilaatikkoo ku teki mieli. nyt pelkkä ajatuski oksettaa! ja kirsikkatomaatit on uus himo :Heartred ja muutenki kaikki kylmä ruoka uppoo nyt paremmin kun lämpöset :)
 
Onneks itellä ei oo oikkeesttaan vielä ruuat ruvennu inhottammaan, ja liikun normaalisti kun ennen raskauttaki(juoksu- ja kävelylenkit) ja aattelin ruveta käymään salilla. Oon aina syöny terveellisesti, ku on tuo 4v tyttö joka syö sammaa ni kahttoo vähän omiaki syömisiä samalla :)tupakkaa en oo polttanu kohta 2v.
 
tartten helppiä :) mitäss te syötte ketkä joutuu syömää parin tunnin välein? ite syön ruisleipää.. mutta kaipaisin vinkkiä mitä muuta pientä vois syödä... tähänhän kylllästyyy .. pitäää syyyä tunnin välein.... muuten tuleer sika huono olo
 
Lyydia: Noista "pomputtelevista" harrastuksista pakko kommentoida, että ratsastusta ei sinänsä ole kielletty, putoamista vain ei tietenkään suositella :wink Itse ratsastin edellisen raskauden aikana ihan normaalisti muutaman kerran viikossa (vain estehyppelyt jätin pois), samoin nyt aion jatkaa samaan tahtiin kuin ennenkin niin kauan kun se ei tunnu epämukavalta tai jännitä liikaa. Ne lääkärit ja kätilöt, joiden kanssa olen tästä asiasta keskustellut, eivät myöskään ole ratsastamista kieltäneet. Sinun harrastukseesi en toki osaa ottaa kantaa, mutta maalaisjärki ja oma vointi sen kertovat, lisäksi kysäisisin mielipidettä neuvolasta, jos kovin mietityttää.
 
Samoilla linjoilla kuin hannanna, ratsastusta ei ole missään nimessä kielletty tärinän tai pomputtelun vuoksi, vaan ainakin täällä sunnalla yrittävät kiellellä juuri tipahtamisvaaran vuoksi. Ja rv 12 saakka sitä vauvaa ei sieltä ulos itse saa silläkään putoamisella, sillä vauva on vielä niin lantioluiden suojissa. Eli varmasti aivan huoletta uskaltaa tanssia ja lanteita vatkata vielä laskettuna päivänä jos vaan hyvältä tuntuu :)
 
Ollaan miehen kanssa nyt panostettu vihanneksien lisäämiseen lautaselle lämpimän ruoan yhteydessä. Aloitin Multivita raskaus ja imetys-vitamiinit heti plussatestin tehtyäni..

Työni on melkoisen liikkuvaista ja siihen kuuluu katolle kiipeilyä ja noen hengittämistä joten hengityssuojaimet oon ottanu käyttöön (olisi pitänyt ottaa jo ajat sitten!)..

Saa nähdä miten kauan sitä uskaltaa töissä jatkaa jos raskaus jatkuu ongelmitta!
 
Takaisin
Top