Elämää vauvan kanssa.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamiks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viimein pääsin hetkeksi koneelle... [img]http://www.cosgan.de/images/kao/haushalt/c030.gif[/img] odottaa laittajaansa, mutta odottakoon....
Yönsäde: Otan osaa suruusi, läheisen menettäminen on todella raskasta. Halirutistus sinne [img]http://www.cosgan.de/images/midi/liebe/h025.gif[/img] Sinulla on kyllä ihanan positiivinen asenne.
Jenni: Oletkin jo saanut neuvoja, mutta kannan korteni kekoon..osa on varmaan saman toistoa, mutta kerron omasta kokemuksesta, viisipäivää tytöstä erossa olleena..
Lastenosastolta eräs ihana hoitaja neuvoi lypsämään joka kerta kun menen takaisin tytön luota, eli imetyksenkin jälkeen, joka lisää maidon tuotantoa, vaikka sitä tulisi määrältään vähän, mutta auttaa lisäämään maidon nousua ja määrää. Ja yöllä kannattaisi lypsää, maitoa nousee tuolloin paljon enempi. Mutta siis tiivistettynä: jos haluaa lisätä maidon määrää, pitää pitää rintaa mahdollisimman tyhjänä mahdollisimman paljon. Käytännössä se on helpointa saada aikaan imettämällä tai lypsämällä useammin.
Rintaraivarit saatiin loppumaan rintakumin ja ruiskun avulla, pullokin käy, meidän typy oppi siihen pulloon ja tissistä ei samalla paineella maitoa tullut, niin avuksi otettiin ruisku, eli tissi suuhun, pidetään se suussa, vaikka huutoa ja raivoa olisikin (tuntuu tosi kauheelta ja olikin aika kauheeta, mutta lopussa kiitos seisoi) tissin ja suun väliin, tai jos mahdollista vauvan suuhun tiputellaan maitoa ruiskusta tai pullosta, jotta alkaisi imeä. Mulla tissit tuli ainakin vähän viiveellä ja heruminen alkoi vasta muutaman minuutin päästä. Laitoksella tuota harjoitettiin harva se kerta, ja jouduimpa kotonakin turvautumaan muutaman kerran kumiin ja ruiskuun, viikonpäästä kotiutumisesta sai hettää rintakuminkin jo pois ja nyt mennään ihan luomusti.
Lisäsin itsekkin maidontuotantoa viimeviikolla. Minä luovutan maitoa ja tytön mahavaivojen takia pidin viikon tauon ja en jaksanut oikeastaan lypsää itsellekkään, huomasin heti että maitoa ei tullutkaan enää niin paljon kuin aikaisemmin. Periaatteessa olisin voinut jättää lypsämättä, mutta sitten ei olisi riittänyt enää luovutukseen, ja mielelläni kun sitä teen, kun näin lastenosaston toimintaa ja tiedän, että se menee hyvään tarkoitukseen ja voi osaltaan pelastaa monta pientä keskosta.

Meillä alkaa vyöhyketerapia tehota, tai ainakin hirmuiset vihreät kakat alkaa pikkuhiljaa loppumaan ja tyttön mahavaivat alkaa helpottaa..aloitettiin myös disflatyl tipat, jotka ovat myös osaltaan auttaneet asiaan. Tyttö on nyt iltaisin paljon pirteämpikin, jaksaa seurustella ja on monta tuntia hereillä, meillä ollaan illanvirkkuja ja aamuntorkkuja, tänäänkin herättiin puoliseitsämältä syömään ja sitten vetikin unia tuonne yhteentoista. Itse en saa enää aamulla herättyäni nukuttua.Mutta mikä ihaninta nyt nukutaan öisinkin kolme/neljä tuntia [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/k010.gif[/img]
Nyt nukkuu ulkona vaunuissa ja koirien haukunta ei haittaa mitään. Meillä kolme ulkokoiraa ja tuvassa pieni terrieri. Koirat ovat ottaneet hyvin tytön vastaan, tai häkistä ei olla noita isoja laskettukaan vielä lähelle, mutta terrieri on kuin vauva olis aina meillä ollutkin, mitä nyt itkua lähtee karkuun omalle paikalleen [img]http://www.cosgan.de/images/more/bigs/c008.gif[/img]
Tulipas taas tekstiä...nyt pyykille ja järjestelemään mökkiä, lauantaina olis ristiäiset ja pitäis raivailla ylimääräistä tavaraa varastoon, pois päydiltä ja tasoilta perjantaina jos sitten siivoilis kunnolla [img]http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/d027.gif[/img]

huoh!! Nyt ollaan väsyneitä!! Casper aloitti sitten eilen illalla huudon, eikä ole vieläkään lopettanut emoticon Välillä ottaa henkeä ja sitten jatketaan. Yöllä nukuttiin n. 5 tuntia. Tänään oli sitten myös neuvola ja lääkäri. Aamuaika! En ehtinyt edes syödä brekkaria aamulla, joten olin ihan silmät ristissä. Lääkäri vakuutti että tämä on valitettavasti ihan normaalia. Ja poika voi hyvin - vaan jotain suolistoväänteitä.

Samalla juteltiin imetyksestä, ja nyt yritän tosissaan saada maidon lisääntymään, mikä tarkoittaa yösyöttöjä kans. Ja se vaatii myös miehen apua. Joten saatetaan ottaa viikko hänen isyyslomaa jotta saataisiin tää homma toimimaan. En aio antaa periksi!!!

Kiertelin sitten itäkeskuksessa muutama tunti, käytiin ostamassa pikkasen vauva-vaatteita. Miksi kaikki vauva-vaatteet on niin isoja! Siis leveitä! Meidän poika on hoikka, ja eritoten potkuhousut on niin leveitä että sinne mahtuisi kaksi poikaa vierekkäin emoticon

Nyt olen kyllä väsynyt, mutta suklaa auttaa!

Hyvää päivää teille kaikille!

Ai niin - tässä muutama kuva pojastamme!

Puuhamatolla:

Matkalla enon 40-v juhlaan, hienosti pukeutunut!

Hei!! Äidin sylissä on hyvä olla!

Mummin ostamassa bodyssä.

jenni ompas ihania kuvia ! <3 Hei muuten, tiesikkö että suklaan syönti saattaa aiheuttaa mahavaivaa vauvalle? Ite tälläsen kuulin ja sen takia olenkin sitä herkkua vältellyt myös, ettei vaan tulis mitään. Se on kyllä ihan kamalaa kun toisen mahaa vääntää :< meinaa itellekin tulla välissä itku.

Muuten täällä menee arki eteenpäin, päivä kerrallaan.
Joka toinen yö on suurinpiirtein enemmän valvomista ja joka toinen nukkumista.
Mähän olen meillä se joka toimii tutin pidikkeenä öisin, mies kun ei herää kun itkuun eikä oikein siihenkään. Enkä viitsi huudattaa lasta ni se on jäänyt mun hommiksi vallan. Enkat on että puol 7 asti nostellut tuttia nukkumatta itse yhtään, sitten herätin ton isukin ja pojat tuli valvomaan olkkariin kahestaan että sain ees pari tuntia unta.
Omat yöunet on n. 4-6h yössä. Tuo kun saattaa räkiä tuttia tuntitolkulla syöttöjen välissä ja siitä tulee aina poru ja pakko saada se heti takaisin. Voi pientä :) Nyt päivällä jaksaa "naurattaa", öisin ei todellakaan :D Mutta mitä sitä ei tuon eteen tekisi...

Itellä parantuminen edenny nyt niin että saanut alkaa kunnolla jo harjottelemaan enempi vauvan kanssa juttuja, siis lähinnä jotain pukemishommia. Kun en ole jaloillaan kauhean kauaa pystynyt vielä olemaan. Pikku hiljaa, pari kertaa jo vaunuillutkin, pikku matkoja mutta silti :)

Pikkuherra täytti tiistaina jo kuukauden, iso poika siis <3
Ihan hirmuisesti on kyllä kasvanut.

Mutta nyt siirryn telkkarin ääreen, josko tuo pikkumies sen minulle soisi :)

Jenni: Voi että, kuulostaa kamalalta tuo teidän pojan itkumaratoni. Meillä huudettiin yksi ilta kolme ja puoli tuntia, ja olin jo silloin ihan väsynyt, neuvoton ja itkuherkkä itsekin. Toivottavasti ei ihan heti uusiudu tuo urakka teillä!

Nuu_: Hienoa, että olet päässyt jo ulkoilemaan ja muutenkin jaloillesi. Kummasti ihan pienetkin ulkona kävelyt antavat lisää voimia arkeen ja vauvan kanssa touhuiluun. :)

Meillä tehtiin nyt sitten päätös: yöllä ei röyhtäillä. Joka kerta, kun olemme yöllä Tytön olalle heittäneet röyhtäyksen toivossa, on ollut edessä parin tunnin valvominen, koska Neiti virkistyy sen verran, ettei tunnu muistavan, mitä varten yöt oli. Viime yö oli ensimmäinen kokeilu. Parin tunnin välein herättiin syömään, mutta kun annoin nukahtaa tissille, niin pääsin itsekkin nukkumaan heti uudestaan. Voi olla, että jotkut eivät tätä tapaa hyväksyisi, mutta ei tuo meidän Neiti näyttänyt aamulla sen vatsavaivaisemmalta kuin muulloinkaan. Kokeillaan tätä nyt pari yötä.

Jee, meillä onnistui tänään ensimmäisen kerran istuvilteen imetys loppuun asti. Tai ainakin Neiti näytti nukahtavalta, röyhtäisi ja nukahti sitten olalle. Ollaan harjoteltu tätä viikon verran päivittäin ja aina jouduttu jatkaan makuultaan syömistä, koska itku on ollut armoton. Ehkäpä mekin nyt joskus päästään johonkin kaupoille pidemmäksi aikaa, kun syömistä varten ei tarvitse etsiä makuualustaa ja -paikkaa. ;) Eilen käytiin vaunuilemassa mun äitin kanssa. Neiti ei meinannut rauhoittua vaunuihin, ja mä olin jo valmis kääntymään takaisin, mutta äiti piti tiukasti pintansa ja työnsi tuttia Neidin suuhun. Ja lopulta rauhoittuminen tapahtuikin ja käveltiin pikku lenkki. Eli pitää itse alkaa harjoitella tuota kärsivällisyyttä. Ei se lapsi siihen huutoon kuole, kun kuitenkin tiiän, että masu on täysi ja vaippa on kuiva. :)

hiekka: kiitos sympatiasta, ei se ollutkaan loppupeleissä niin pahaa... eli ei jatkunut seuraava ilta. Huoh!

Nuu: ihanaa että olet päässyt ulos, se piristää! Juu, se suklaa on kyllä tiedossa että aiheuttaa vatsaväänteitä, mutta en nyt sanoisi että syön niin paljon.. ei kai muutama pala vaikuta? Sitäpaitsi olen huomannut että vatsallaan kun poika on, niin ei väännä vatsasta niin paljon. Nytkin hän tuhisee tässä vieressä, vatsallaan.

Omaa napaa: Casperin lääkärikäynnin yhteydessä (lisää neuvolauutisissa) keskustelimme lääkärin kanssa imetyksen lisäämisestä, ja olen ihan innoissaan jo nyt, koska tänä yönä Casper söi nätisti rinnasta! Vasta ihan aamutuimaan hän ilmoitti että nyt noi tissit on tyhjät, anna lisää! Ihanaa, koska sain viettää koko yön sängyssä - laitoin vaan vuoroperään toinen tissi suuhun emoticon  

Jenni74: Ihania kuvia! Mä oon myös samoilla linjoilla suklaan kanssa. Muutaman palan ei luulisi itkettävän :) Upeeta, että teillä yö sujui paremmin!!

D-vitamiinista/omaa napaa: Meillä vaihdettiin Jekovit Relatippohin+D3 vitamiiniin. Saas nähdä miten vaikuttaa... Aikaisemmin päivät menneet helposti huutokonsertiksi. Nyt tyttö nukkuu ulkona. Katsotaan saako nukuttua pitkään vai herääkö huutamaan. Toivotaan parasta :)

Omaa napaa: Meilläkin yö sujui hyvin. Ongelmana on ollut heräämisen jälkeen huono nukahtaminen. Mutta viime yönä keksin kokeilla pitää tytön peiton alla koko imetyksen. Meillä siis tyttö nukkuu omassa sängyssään omassa huoneessaan ja imetän  hänet olkkarin sohvalla. Ilmeisesti aiemmat havahtumiset heti omaan sänkyyn laiton jälkeen on liittyneet suoraan lämpimyyteen eli hänen sänkynsä on ollut viileä ja sekös on harmittanut. Nyt viime yönä ja tänään aamulla otin peiton mukaan ja tyttö nukahti sikeästi heti syötyään!! Oh joy! Toivottavasti ei ole vain hetken hurma!

No niin, jospa nyt yrittäisin kirjoitella jotain...Viimeisin yritys toissapäivänä kaatui siihen, että kaikki kirjoittamani hävisi yhtäkkiä.

Nytkin on vauva rinnassa kiinni, kuten joka päivä ihan koko ajan näinä aikoina...! Huhhuh, mikä kuuden viikon kasvupyrähdys, viidestä viikosta kohta seitsemään jatkunut tämä jatkuva syöminen?! No, eipä tämä ikuisuutta kestä tämä pikkuvauva-vaihe. ;)

Meillä on lakattu nukkumasta päiväunia. Nukahtaa ainoastaan tissille/syliin. Siihenkin vain hetkeksi. Mahtaako tästä olla vauvalle jotain haittaa? Jos ei nuku muuta kuin yöllä? Ulkona vaunuissa liikkeellä nukkuu kyllä jotenkin, mutta sieltäkin saattaa välillä kuulua itkua. Eipä ole itse paljoa ehtinyt tehdä muuta kuin imettää kun toinen hereillä ollessaan haluaa koko ajan syödä ja hereillä ollaan koko ajan. Ei välttämättä itkekään, välillä kyllä taitaa mahanpuruja olla, mutta enimmäkseen haluaa selvästi vain seurustella. Kaikkea sitä ihminen miettii. No, neuvolassa täytyy kysyä jos ei tilanne muutu.

Kauhea nälkä ja makeanhimo mulla maitoautomaatilla on myös koko ajan! En ole huomannut eroa suklaansyönnillä, tyttö ei itke enempää eikä vähempää vaikka olisin vetänyt suklaata paljonkin. Cuplatonit ja Disflatylit jätettiin kokonaan pois kun neuvolalääkäri sanoi, ettei ole ilmaa ollenkaan vatsassa ja nuo lääkkeet aiheuttivat vaan kamalaa pulauttelua entistäkin enemmän. Mahanpurut ovat jotain muuta ja kakanvääntämisen vaikeus johtuu kuulemma siitä, että ulostuloaukko on liian kireä; löystyy kuulemma ajan kanssa. En ollut koskaan kuullut moisesta. Joinakin kertoina olen helpottanut kakantuloa "mittaamalla" kuumeen mittarilla peräaukosta, jolloin tuleekin tavara aika paineella.

Mites hormoninäpyt muiden lapsosilla? Meillä oli aika pahana, levisi kaulaan saakka, mutta nyt helpottaa vähän, kiva jos nimiäisiin poistuisi kokonaan.

Nyt täytyy lopetella, juttua olisi, mutta yhdellä kädellä kirjoittaminen vauva toisella kädellä kannateltavana ottaa voimille! Ja täytyy itsekin taas syödä. Voimia kaikille!

suklaasta juu,tuskin pienistä määristä haittaa onkaan. En toki sitä tarkoittanut, itse vaan olen sen verran suklaasee menevä että nuo pienet annokset on kohtuu tuntematon käsite emoticon
Sen takia ite vältellyt, ettei tulis syötyä liikaa.

d-vitamiineista Mitä merkkiä teillä syödään? Entä aiheuttaako mahavaivoja? Meille on nyt nuo d-tipat tehnyt mitä ilmeisemmin kipeeks, joten jätetään niiden syöminen nyt ja kokeillaan auttaako. Sitten jotain muuta merkkiä kehiin.

koliikki onkos vaivannut muilla? ja jos niin kuinka pahana?

röyhtäytys ihan että röyhtäytättekö? Joka kerta? Öisinkin? Meillä röyhtäytetään joka kerta, tulee muuten mahaväänteitä. Öisinkin, se tosin herättää vauvan mikä tietää mulle valvomista... Mutta ennemmin minä sitten valvon kuin otan itkevän ja kipeän lapsen. En vaan ole uskaltanu jättää röyhtäyttämättäkään. Kun ennemmin silittelen rauhallista hereillä olevaa kuin itkevää kipeää lasta.

ristiäisistä mitä miss milloin? Eli kertokaan millaisia ristiäisiä teille on tulossa?
Jotain muutakin oli mutta unohtui...

Hejsan!

Jospa ehtisi jotain kirjottaa :). Arki on alkanut pyörimään ja kroppakin on suhtkoht jo kuosissa. Vähän heikkoa on pitkien matkojen käveleminen ja pitkään seisoskelu mutta eiköhän sekin pian luonnistu :>.

Mies on tämän viikon ollut isyyslomalla ja huomenna palailee töihin. Vähän jännittää että miten sitä jaksaa yksikseen, mutta senpä näkee sitten :).

röyhtäytys: pyrin aina röyhtäyttämään mutta keijo menee melko "kanveesiin" maidot juotuaan niin röyhtäisy on melko vaikea saada. Peröpää laulaa sitten aina hetken kuluttua :P. Eikä tuo oo huutanut että olis vatsavaivojakaan niin en oo huolestunu tästä.

ris
tiäiset: Me ootellaan että saatas lastenvalvojalle aika isyyden tunnustamiseen niin sitten pääsis järkkäämään ristiäisiä. Kummit on valmiina, samoin nimi ja kastemekko. Paikkaa ja aikaa ei oo vielä lyöty lukkoon. Siihen vaikuttaa pitkälti se miten meidän perheet pääsee tänne päin tulemaan (600 km välissä). Mutta tosiaan pitäs ensin tuo isyyshomma saada kuntoon niin saisi pojalle sitten isän sukunimen :).

Eipä meille kummempaa. Vauva on ihanan helppo ja omat mielialatkin alkaa vähän tasoittua :P.

Adalmis

Nyt ennätän itsekin kirjoittamaan jotain.

Nyt sit meiän jätkällä ei kulje kakka jostain syystä kahteen päivään ei oo tullu kakkaa tai no tänään tuli niin pieni nokare etten kyllä laskis kakaks. Cuplatonia kävin eilen ostamassa ja kokeiltiinki sitä jo.. vähän auttoi ainaki että toinen pystyi nukkumaan yöllä ja pidempiä päiväunia.
Koettelee kyllä hiukan hermoja kun ei kakka tule ja toinen vaan kitisee ja itkee. Pidelly useammin toista mahallaan ja siihen kyllä jotenkin rauhoittuu.. mutta ei hirveesti auta jos ei se hemmetin kakka tule. Ois kiva itsekin saada kunnolla nukutuks kun poitsu kummiski on antanu nukkua aamulla ainaki yhdeksään asti mut nyt aloitetaan jo seitsemän jälkee itkut ja kitinät.

Ristiäisetki ois kahden viikon kuluttua.. ja toivoisin että tuo karsta mitä tuon päässä ois häivettyis ennen sitä on nimittäin välillä aivan kaamean näköinen. Silmän rähmiminenkin on hävinny miltein kokonaan.. aikaisemmin rähmi koko ajan.

Jospa minäkin vähän ennättäisin kirjoitella, kun esikoinen on mummon kanssa puistossa ja vauva iskän sylissä.

Hyvin helppo vauva ollut edelleen, syö ja nukkuu vaan. Tosi harvoin itkee. Eilen aamulla vauveli heräsi kuudelta, mutta antoi minun jatkaa unia kahdeksaan asti. Hän vaan olla möllötti ja katseli ympäriinsä suurilla silmillään, välillä vähän jotain tuhisi ja piereskeli, mutta itkenyt ei kertaakaan. Voi kun näin menisi jatkossakin, mutta onhan hän vasta 2 vkoa, joten hyvin kerkeää muuttua ääni kellossa. Huomenna pitäisi aloittaa d-vitamiini, joten saa nähdä alkaako siitä vatsavaivat. Ajattelin kokeilla noita Devisol Dropseja, mitä tässä Vaun sivuilla mainostetaan.

Röyhtäytys. Meillä esikoinen oli tosi huono röyhtäisemään ja niin on tämä uusi tulokaskin. Neuvolassa kysyin onko olemassa jotain kikkoja millä sen röyhyn saisi tulemaan, mutta kuulema ei ole. Toiset vauvat vaan röyhtäisevät helpommin kuin toiset. Joten en ole siitä stressiä ottanut. Esikoinen kyllä myös pulautteli todella paljon, varmaan juuri tästä johtuen. Mutta tämä vauveli ei ainakaan vielä ole pahemmin pulautellut. Yöllä en myöskään röyhtäytä läheskään aina. Monesti itse nukahdan syötettäessä ja vauvakin nukahtaa, joten se jää sitten. En ole huomannut että olisi mitään haittaa ollut.

Ristiäiset. Meillä ne pidetään kotona palmusunnuntaina. Pappi on varattu ja kummit valittu. Vielä meinasin yhdeltä kaverilta kysyä, jos hänkin lähtisi kummiksi. Hän vaan asuu tällä hetkellä ulkomailla eikä pääse ristiäisiin, joten täytyy selvittää voiko hän silti ryhtyä kummiksi. Vieraita tulee kymmenkunta, me ja pappi mukaan luettuna. Työkaverini tekee kakun ja loput tarjottavat tilaan pitopalvelusta. Viimeksi tein itse voileipäkakut sun muut, mutta nyt ei taida aika riittää, vaikka se mukavaa puuhaa onkin. Nimi meillä ei ole vielä päätettynä. Pojalle meillä oli nimi valmiina, mutta tytön nimestä on pientä vääntöä miehen kanssa. Oikeastaan ainut ongelma on se, että miehen kaverin lapsella on sama nimi jonka haluaisin. Tosin tämä kaveri on enemmänkin sellainen hyvän päivän tuttu, joka asuu vielä eri paikkakunnalla, joten minusta ongelmaa ei ole. Saa nähdä mihin nimeen päädytään. Onhan tässä vielä aikaa miettiä.

Mites teillä muilla oma maito on piisannut? Minulla tulee maitoa todella paljon ja tissit on koko ajan pinkeenä. Olo on kuin Dolly Partonilla. Nännit myös ihan herkillä edelleen. Tasoittuukohan tämä ajan kanssa? En oikeen muista miten esikoisen kanssa meni. Täytyy varmaan kokeilla niitä kaalinlehtiä, jos ne vähän helpottaisi olotilaa.

Juu, mutta nyt tuli mummo ja esikoinen puistosta, joten täytyy lopetella. Mukavaa alkavaa viikkoa!

Voiko tää äiti olla onnellisempi nyt kun poika teki kakat :D just kun ehdin valittaa ettei oo tullu. Siis tuntuu että toi kakkajuttu ois juhlan aihe jo :P

Röyhtäisy: kyllä yritän röyhtäyttää aina ruokailun jälkeen, aina ei tule mitään. Joakus tulee kun heijaa ihan niinkun itsensä edessä ylös alas (vauva ns seisovassa asennossa). En ole pitänyt kirjaa onko enemmän tai vähemmän vatsapuruja ilman röyhtäisyä.

Nimiäiset(Ristiäiset): eli me pidetään nimiäiset. Nimi on jo julkistettu kokonaisuudessaan, lehtiä myötä. Mutta halusimme pitää pienet "tervetuloa perheeseen" juhlat. Isoisät pitää molemmat oman pienen puheen, itse lausun runon, siskoni miehensä kanssa esittää laulun. Sitten on kakkukahvit.

Nyt ollaan kitinää kuultu riittävästi, ensi viikolla menen vyöhyketerapiaan pojan kanssa. Katotaan jos saadaan rauhoittumaan...

NOPEETA ILTAA KANSSASISARET,

NIRSKU: Kiitos suuri
sinullekin osanotosta emoticon .Ihanaa,että sinunlaisia ihmisiä on olemassa:).
Tosi ihanaa kuulla,että teille oli apua vyöhyketerapiasta!!

KOLIIKISTA: Meillä on 6 lasta ja kahdella näistä on ollut paha koliikki:(.Eli siis koliikin kyllä tunnistaa siitä,että se YLEENSÄ ( ei aina ) alkaa iltasella ja jatkuu yön ajan.Eli vauva aloittaa ihan yhtäkkiä aivan hysteerisen itkemisen ja siihen ei auta mikään.Ei auta sylittelyt,ei tissit,ei vaunut/keinuttelut.Ja vauva itkee ihan punaisena ja kaikki raajat aivan jäykkinä.Se on todella raskasta/kamalaa vanhemmille,kun et pysty tekemään mitään,mikä auttaisi sinun omaa lastasi :(.Joillekin kuulemma on auttanut se,että lähtee yöllä autolla ajelemaan vauvan kanssa.Vauva nukahtaa autoon?Tämä on tietty helppoa vanhemmille,joilla on vain tämä yksi vauva.Mutta ei suurperheelliselle..heh heh.Joo,mutta koliikin oikeesti tunnistaa ns.normaaleista vatsanväänteistä,joita on jokaisella vauvalla.Toisilla se on pahempaa kuin toisilla.Mutta aivan varmasti jokaiselle vauvalle tulee jossakin vaiheessa näitä vatsanväänteitä..ikävä kyllä.
Ja tämä koliikki kestää ( ainakin meillä ) siihen noin 3 kuukauden ikään.Se on pitkä aika valvoa joka yö itkevän lapsen kanssa :(.Varsinkin,jos on muitakin pieniä lapsia siinä hoidettavana.Mutta toisaalta se 3kk on sitten hyvin pienikin aika.Mitä sitä ei kestäisi oman lapsensa vuoksi emoticon .
Hih..Meillä on tosiaan täällä tällä hetkellä 5 alle 6-vuotiasta ja heidän kanssaan on saanut oikeestaan joka yö valvoskella jos jonkin asian tiimoilta ( koliikkia,normia vatsan väännettä,kauhukohtauksia,hampaiden tuloja,korvatulehduksia,normeja tauteja ym. ).Mutta jostain ihmeestä sitä energiaa ja voimaa tulee ;).

MEITÄ: Tänään oli meidän rakkaan sukulaisen hautajaiset:(.Tilaisuus oli juuri sellainen,kuin olimme toivoneetkin.Kiitos ihanan perhepapin <3.
Meidän rakas Esikoinen ( 15-vuotta ) tosiaan oli kantamassa arkkua.Esikoinen pelkäsi/jännitti tosi paljon arkun kantamista ( tottakai jokainen tuon ikäinen jännittäisi ).Mutta kaikki meni hyvin.
Meidän Teräsmies oli koko siunaamis ajan hereillä ja muistotilaisuudessa myös.Iloisena katseli maailman menoa;välillä tissitellen.Nyt hän sitten nukkuu sikeesti tuolla omassa sängyssään.Taisi olla Pikku-herrallekin aika raskas päivä;).
Joo,mutta tosiaan hautajaiset menivät niin hyvin kuin hautajaiset vain voivat mennä.
Jotenkin on tyhjä ja väsynyt olo:(.Tällaista tämä elämä on.Tänne synnytään ja täältä kuollaan.Onneksi on ihana perhe tukena <3.

ILOISTA KEVÄÄN ODOTUSTA TEILLE JOKAISELLE!!!!

Yönsäde ja  Teräsmies 2kk+2vkoa+4pv ( tänään tasan 11 vkoa )emoticon

Ensimmäinen päivä kahdestaan Neidin kanssa, mies palasi töihin. Meni seitsemään ja oli tosi väsynyt kun lähti. Vaikka Neiti ei yöllä itkenytkään kun ihan semmoista pientä kitinää. Taisin olla minä, joka piti miestä hereillä, mulla tuli vasemman puoleisiin raajoihin jonkin sortin levottomuuskohtaus syötön jälkeen. Jomotti, ei kuitenkaan särkenyt, ja koko ajan tuli tunne, että on pakko liikuttaa joko jalkaa tai kättä, tai pahimmassa kohdassa molempia samaa aikaa. Ja välistä sitten nytkähdin ihan itsekseen, ihan ilman mitään ennakkovaroitusta. Reilun puoli tuntia sitä kesti, ja kiroilin koko sen ajan hissukseen. Voi mahoton, toivottavasti ei toistu ensi yönä.. Mutta HIP HEI. Meidän Neiti nukahti ensimmäisen kerran itse omaan koppaansa. Nostin hänet sinne kun oli vielä hieman hereillä, ja hetken aikaa hän osoitti mieltään kovalla tuhinalla ja pienillä itkahduksilla, mutta lopulta nukahti. \o/

Röyhtäily: Hjuu, meillä ei öisin röyhtäytetä. Ihan vaan oman jaksamisen takia, sillä Neiti valpastuu aina olalla olemisesta, ja sitten valvotaan yli tunti toisen kanssa. Enkä ole kyllä huomannut, että olisi päivällä ollut sen itkuisempi vatsan takia.

Ristiäiset: Meillä pidetään ristiäiset 24.4, eli pääsiäisenä. Kummit on päätetty ja kysytty. Nimikin on suht'koht varmaksi päätetty, jos ei törmätä tässä kuukauden aikana johonkin extra kivaan, ja muuteta sitä. Vuokrataan seurakunnalta vasta entisöity vanha puutalo, jossa uskoisin olevan tunnelmaa. Vieraita ollaan jo laskeskeltu, ja kutsuttuja tulee olemaan n. 30, joista osa lapsia. Tietenkään ei ole varmaa, pääseekö kaikki pääsiäisenä tulemaan, mutta eipä tuo haittaa. Tilataan kakut mun siskon kaverilta, joka on leipuri ammatiltaan. Saadaan varmasti hyvää, edullisesti ja päästään itse vähän helpommalla.

Meillä on kyllä ollut melkoista puljausta erinäisten tippojen kanssa. Aamuin illoin Neiti saa maitohappobakteeria ja päivällä sitten Jekovitteja. Nyt ajattelin, että kunhan pääsen ja ehdin apteekkiin, niin haen ne yhdistelmä tipat. Ei tarvitse sitten koko ajan olla jotain työntämässä lusikalla toisen suuhun. :)

Kokeiltiin eilen ekaa kertaa rintareppua. Neiti nukkui tyytyväisenä minun laitellessa tiskiä. Nytkin tuo tuossa vetelee sikeitä rinnalla ja itsellä molemmat kädet vapaana.. emoticon Meillä kun neiti nukkuu päivisin mielummin sylissä kuin omassa sängyssä. Omaan sänkyyn laitettaessa joutuu väliajoin käydä aina sylittelemässä, että toinen nukahtais ellei ole laitettaessa sikeässä unessa.. Tuossa näyttäis nukkuvan hyvin ilman itkuja.

D-vitamiinit: Me saatiin neuvolasta Jekovita tippoja, joita ollaan annettu. Olin kyllä huomaavinani, että masuvaivat paheni niiden aloittamisen jälkeen. Mutta vaivat ovat kyllä jatkuneet vaikka on päivän ollut ilmanki.

Röyhtäytys: Yritän aina ainakin nostaa pystyasentoon hetkeksi. Joskus öisin saatan nostaa suoraan nukkumaan jos on tissille nukahtanu Meillä neiti ei röyhtäise aina, hieman vaihdellen. Itse olen yrittänyt röyhtäyttää sylissä pystyasennossa.

Ristiäiset: Tänään varasin papin ja seurakunnalta tilan ristiäisiä varten. 3.4 sunnuntaina olis tarkoitus viettää meidän neidin juhlia. emoticon Kutsumme ainoastaan lähisuvun eli vieraita tulee n.20. Omalta osaltani kummi on päätetty ja pyydetty. Käskin miehen valita toisen kummin, eikä vielä ole varma ketä pyytää. Nimi on valmiina ja isyys käyty viime viikolla tunnustamassa niin saa neiti isän sukunimen. Tilaan kakun konditoria oppilaitoksesta, jossa siskoni työskentelee. Olin ajatellut vaaleanpunaista fantasiakakkua, jossa lukee tytön nimi ja päällä istuu keijukaisia. Täytyy vaan sisältö miettiä ettei tule liian makeata. Sitten mummoni tekee voileipäkakun ja keksejä. Siihen lisäksi vielä karjalanpiirakoita ja pullaa.

Itsellä tuottaa edelleen imetys päänvaivaa ..emoticon Tuo vasemman rinnan nännihaava ei vaan parane. Ja on erittäin kosketusherkkä, en pysty kylpytakkia esimerkiksi laittamaan sen päälle kun tekee kipeetä. Imetyksen alussa tekee niin pirun pahaa, että aristan aina työntää sen vauvan suuhun. Imetyksen aikana tuntuu koko aika pientä kipua, välillä saattaa olla hieman voimakkaampaa jolloin joudun hampaita kiristelemään. Laitan lanisholia ja bepanthenia, koitan välillä antaa ilmakylpyjä maidonkerääjän avulla. Kokeilin myös rintakumin kanssa, mistä ei tullut mitään. Vauva ei suostunu syömään ja kun kokeili imaista niin sattui enemmän kuin ilman sitä!
 Myös ns. terve nänni kipuilee hieman. Ja joskus imetyksen jälkeen tunnen voimakasta kihelmöintiä ja polttelua molemmissa rinnoissa. .
Epäilin itse sammasta, mutta viime neuvolassa katsottiin vauvan suuhun eikä peitteitä havaittu. Kävin myös lääkärissä näyttämässä haavaa ja sanoi ettei näytä tulehtuneelta, ja neuvoi käyttämään rintarasvaa ja bepanthenia. Olen keskiviikkona menossa jälkitarkastukseen, joten siellä ajattelin kysäistä uudestaan mikä mahtaisi olla vialla?? En pysty ollenkaan nauttimaan imetyksestä! emoticon Imetysasennotki on ihan hukassa. Ja imuotetta yritän tarkkailla ja parannella, mutta aina vaan tekee kipeetä. Kävin siellä imetysklinikalla eikä vauvan imuotteessa ollut siellä mitään valitettavaa. . Turhauttaa!!

mmj: Toivottavasti saat tissit paranemaan ja imetyksen taas onnistumaan. On varmasti tosi inhottavaa, ja saa pelätä imetystä, kun sattuu niin kovin. emoticon  Ja toivotaan, että jälkitarkastuksessa saisit selvyyttä asiaan, ja lääkäri ottais asian tosissaan.

Tipat: Meillä syödään yhä D-tippoja, Gefilus-maitohappobakteereja ja sitte Disflatyliä. Mahakivut on kyllä lisääntyny tippojen alottamisen jälkeen, mutta toisaalta ne lisii vissiin aina pariviikkosilla muutenki. Eli en tiiä johtuuko just tipoista. Alottelin tippoja varovaisesti, varmaan viikon annoin vaan yhtä tippaa. Pikkuhiljaa lisäilin, nyt ollaan jonku aikaa syöty sitä täyttä viittä.

Röyhtäytys: Meillä ei aina röyhtästä, vaikka miten yritetään. Yöllä ei mekään röyhtästä, just tuon takia että lapsi virkistyy siitä ja sitte toki se, että nukahan ite AINA imetyksen aikana. Herään sitte joskus parin tunnin päästä, jollon lasta on enää turha yrittää siirtää omaan sänkyyn, kun kuitenki herää siihen ja alkaa vaatia taas tissiä. emoticon Ekan pätkän onneks sentään nukkuu omassa sängyssään, yleensä. Mut aamulla onkin sitten mahakipuja. emoticon

Ristiäiset: Meillä on ristiäiset lauantaina 2.4. Pidetään ne mun kotikaupungissa, vanhempieni luona, koska sinne on meidän perhettä ja miehen siskon perhettä lukuunottamatta kaikilla muilla lyhyempi matka. Pääsen myös ite aika helpolla, kun äiti häslää juhlia innossaan. emoticon Tarjoiluihin tulee ainakin täytekakku ja voileipäkakku, karjalanpiirakoita, muffinseja ja pullaa. Noista suuri osa gluteenittomana, kun meitä keliaakikkoja on monta. Vieraita tulee reilu 20, ihan vaan siis lähimmät. Ja iso osa vieraista on lapsia, kun heitä sisaruksillamme ja kummeilla on suht monta. Sain varattua papin, joka on minutkin aikoinaan kastanut. emoticon  Kummeiksi tulee miehen sisko ja hänen mies sekä ystäväpariskunta. Siskoni poika tulee epäviralliseksi kummiksi, koska hän ei kuulu kirkkoon. Oisin halunnu hänet sylikummiksi, mutta perhana oli menny eroamaan kirkosta. emoticon Pojalle tulee kaks nimeä, jotka nyt varmaan on lopullisesti päätetty jo ennen syntymää. Näyttää peräti nimeltään. emoticon  Sukunimeä ollaan nyt mietitty, että jos sittenki annettais mun sukunimi? Onko muut miettiny äidin sukunimen antamista lapselle? Kun mietittiin sitä, että se sukunimi mikä nyt lapselle annetaan, tulis olemaan meidän perheen sukunimi, kun naimisiin mennään. Että jos mies ottaiskii mun nimen sit joskus? emoticon

Ulkona nukkuminen: Meidän herra on nyt ilmeisesti oppinut nukkumaan ulkona!emoticon Eilen vetäisi unta 3,5 tuntia, vaikka normaalisti en oo saanu ollenkaan päivällä nukkumaan sisälle. Ihanaa, kun on aikaa tehä jotain itekseen. Esim. istua tässä ja kirjottaa tänne. emoticon  Mutta omaa aikaa jokatapauksessa. emoticon

heipähei :)

Pakko heti alkuun sanoa että on tää elämä vauvan kanssa niin mahtavaa vaikka onkin rankkaa välillä :) kauheesti ois tekemistä kotona, siivousta jne mut aina kun poika nukahataa esim syliin niin jään mielummin istumaan paikoileen ihan vaan ihastelemaan pikkusta...oi voih on mun sydän ihan myyty <3

Muuten meillä kaikki oikeen hienosti...poika on rauhallinen ja ei turhia itkeskele normaalisti, nyt kun d-tipat alotettiin niin on pikkasen mahavaivoja ilmennyt, mut poika rauhottuu heti syliin jossa helpompi olla tai mahalleen joko syliin tai peitolle...sattuu kyllä sydämmeen kaikki huutamiset ainaki jos poika unissaan kirkahtaa kivusta ja sit muuttuu ihan punaseksi ja vaa kääntelehtii :( Cuplatoni on kyllä auttanut hienosti...en vaa muista aina sitäkään antaa heh.

Röyhtäytys: meilläkään ei aina suostuta röyhtäsemään...päivisin kovasti yritän ja mieski aina voituaan yrittää... öisin en edes mieti asiaa sillä poika nukahtaa niin hienosti ja jos röytäyttäis nii valvottais taas pari tunia siinä vaa... mut en usko et ois syynä mahavaivoihin... kun neki helpottanu nytte :)

Ristiäiset: meillä vietetään ristiäiset vasta toukokuussa että mun isänikin pääsee paikalle, asuu siis ihan toisella puolella suomea niin harvoin tulee alas... saatiin isyydentunnustaminen vasta viime perjantaina hoidettua niin en aikasemmin ole edes miettiny ristiäisiä... mutta joo nimi on tiedossa ja isän sukunimi tulee pojalle... kummit on ollu jo tiedossa ennen syntymää ja ovat kaikki suostunu :) tullaan juhlat pitämään meillä kotona ja vieraita tulisi noin 20 ...ahdasta tulee varmaan olemaan mut kyllä me pärjätään :) niin ja lähin perhe ja kummit ois vaa tiedossa :)

Hormooninäpyistä: meillä siis toosi paljon oli mutta kun steriilillä vedellä oon putsannu poskia niin ovat kadonneet komeesti :)

Ulkoilusta vielä...meidän poika viihtyy vaunuissa toosi hyvin kunhan ei oo liian kuuma siis... heti ku laittaa pojalle jo kypärämyssyn päähän nii rauhottuu ja ennenko ollaa ees ovesta ulos nii nukkuu jo hienosti vaunuissa... sama pätee turvakaukaloa jos autolla liikkeelle lähetää...hurjaa kyllä :) <3

pikapikaa... kauhiat ristiäisjärjestelyt jo käynnissä, juhlat on ens lauantaina!
Meillä poika tulee mun sukunimelle, ja kai jos joskus naimisiin mennään niin mies muuttaa nimensä. Meillä sukuhaara loppuu minuun niin siksi halusin oman sukunimeni lapselle, miehelle se oli ihan ok homma.
Huh, me pidetään ristiäiset kotona, vieraita tulee lähemmäs 30 kun laskee lapset ja aikuiset yhteen... ja siinä on vain ne lähimmäiset ja kummit :)

..jahas, täytyy taas mennä...

Takaisin