Elämää vauvan kanssa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Keni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
sais oppia meilläkii niin ei tarvis olla joka välissä kääntämässä,ihan suotta.tosin meillä taitaa seuraavana oppia kääntymää selältä mahallee toisen kyljen kautta.

Tyynelläki on edellee unohduksissa toi selälleen kääntyminen. Parhaimmillaan neiti viihtyy lattialla tunninki mahallaan :) Oon huomannu et nyt se opettelee sitä etusormi-peukalo-otetta. Ei ihan puhdas oo vielä, mut kovasti yrittää.

Eilen tuli eka "sana" , kysyin ottaako vielä lisää tissiä ja Tyyne kiljas " Eii" :laughing021 Ja eipä se sitä huolinukaa :) Nauratti että nytkö se jo alkaa. Siskosa ku kovasti viljelee ei-sanaa joka ikisen asian yhteydessä :)

Ryömimistä yritetää täälläkii, mut kädet ja jalat ei vaan suostu tekee yhteistyötä. Välil Tyyne on ku lentoo lähössä ku kaikki raajat ilmassa ja hirvee kiukku kun mitään ei tapahdu :)

Meillä lakkoillaan edelleen tuon kääntymisen kanssa. Ollaan sitä nyt yritetty reenailla, kun tosiaan jo muutama viikko sitten kääntyili selältä mahalleen useammankin kerran, kunnes into tyssäsi. Mut EI niin EI. Tänään nappasi kuitenkin rehellisellä pinsettiotteella leluauton narusta kiinni, joten sekin ruksi on nyt neuvolakorttiin laitettu. Pitkään on kans jo tarttunu etusormella ja peukulla, mut muutkin sormet on ollu mukana nii en oo tienny, et lasketaanko sitä. Näppärä, mutta laiskanpulskee kaveri :)

6kk ikäänkö mennessä ois käännyttävä mahallee tai "joutuu" fyssarille? Me mentäs varmaa ihan mielellää, kun mua häirittee ton pojan pää... on aina makuulla ja sitterissä hiukan kenossa, pystyssä kyl pitää suht suorana. Onko kukaa huomannu mitää vastaavaa? Oion kyl päätä huomatessani, mut muuta en nyt tähän hätään keksi. Ja siis alusta asti oon tota katellu... ei vaa muista kysyä neuvolassa.

miehen serkku oppi aikoinaa konttaamaa just pakittamalla,nykyisin se jo onneks kävelee ihan eteekii päin:).
Kenossa se on pikkukoo meijänkii tyttö,vähän joka suuntaa.neuvolantäti ei ollu niin huolissaa mut mun mieliks kirjotti lähetteen fysioterapiaa,ajatuksena vähän niiku ois et sais jotain kotijumppa ohjeita ettei tarvis siellä fyskassa juosta ku kontrolleissa.

Meillä ei käännytä viel selältä mahalle, kyljellee kyllä ja muutenkin mahalleen mutta se pää ei vielä ota noustakseen :grin 5kk neuvolassa täti pyöritteli poikaa lattialla ja esikoinen hääräs siinä vieressä (meillä oli siis tupla neuvolat :) ), täti sanoi että ihan selkeesti pojalta kyllä löytyy jo se taito mutta nyt on kyse tahtomisesta ja siitä että mitä turhaa sitä kääntyilee tai liikkuu mihinkää ku sisko tuo nenän etee kaikki lelut :grin Niin tuo sisko tuntuu täällä kotonaki tekevän, pitää huolen ettei veikalta puutu kädestä lelu :grin

Muoks.. no nyt se oli kääntyny mahalleen ihan itse, sillä aikaa kun kirjoitin tuota edellistä :grin

Muokattu viimeksi:
hihii,meillä käänty mahalta selällee kaks kertaa,tosin lelun houkuttelemana.ehkä huomenna tai ylihuomenna jo ilman lelua.no sitä ootellessa.viihty muuten sen jälkee paremmin selällää ku oli ite kääntyny,hyvähyvä:)

Pikkukoo en oo lapsis huomannu pään "vinoutta", mutta mulla itellä on aina pää vinossa,ku istun tai makaan. Joskus se ittee häiritsee, ni sit joutuu tekemää tosissaan töitä sen suoras pitämiseks. Mut ei mul muutenkaa mikää hyvä ryhti ole, pitäs oikeesti sitäki reenata, ku on noit jatkuvii niska-hartia-selkävaivoja.

Meillä saatetaan myös lähteä kohta liikkeelle. Siis pyörimällä on jo vähän liikuttu, kun molemmin päin kääntymiset luonnistuu sujuvasti, mutta nyt alkaa näyttää siltä, että kohta hoksaa tuon ryömimisen. Jonkin aikaa on jo punnerrusasentoon noussut ja miltei konttausasentoon, mutta eilen alkoi oikein tosissaan työntää noilla jaloillaankin. Joitakin senttejä pääsi punnertautumaan eteenpäin, mutta ihan vielä ei ole juttua hoksannut. Mielenkiintoista seurata, tuleeko se ahaa-elämys piankin vai pitääkö asiaa vielä kypsytellä rauhassa ja yrittää uudestaan vasta myöhemmin. :)

pikkukoo, ei teilläkään välttämättä oo se into tyssännyt. Voi olla ihan vaan sitä, että vielä mielessään kypsyttelee sitä asiaa ja lähtee sitten uudella innolla tekemään, kun kerta jo kuitenkin osaa. Tai sitten voi olla siitäkin kiinni, että kun on sitä pinsettiotetta kerta harjoitellut, niin se kääntyminen on nyt sitten jäänyt sen takia. Yleensähän se menee niin, että kun opetellaan jotain uutta, niin voi jokin vanha taito jäädä hetkeksi unohduksiin. Tai sitten se uusi jää vähäksi aikaa vielä uinumaan, kun pieni pää yrittää sitä sisäistää. :) Ei ne jotkut välitä siitä kääntymisestä, pääasia kai, että lapsi kuitenkin jotain tekee lattiallakin itsekseen.

Mulla on parilla tutulla ollut lapsi jolla on pienenä vauvana ollut pää vinossa. Toisella epäillään että olis kohdussa ollut kauan samassa asennossa ja toisella oli tainnut tulla synnytyksen seurauksena. Jälkimmäinen tapaus on jo kolme vuotta ja ainakin hänen kohdallaan asia on korjaantunut. Toinen onkin vielä pieni, mutta parempaan suuntaan on kuulemma menty :)

Näköjää se poika sitte kääntyy myös mahalta selälleen. Täällä ollaan nyt koko ilta sitte pyöritty ympyrää ja näytetty uutta taitoaan..

Pakko sanoa, että äidin rakkaus on kyllä jotain sellaista mitä ei yksinkertaisesti voi tietää ennenkuin on äiti <3 Tänään on tuntunut siltä, että sydämeni pakahtuu siitä onnesta mitä minulle on suotu kahden lapsen verran <3

Nyt on leluillakin vaikee houkutella kääntyyn kun jos ei yllä leluihin nii leikkii varpaillaan :D

Meillähän oli otsatarjonta ja epäiltiin et olis kauankin ollu mahassa kaula pitkällä. Neuvolalääkärin mukaan ei pitäisi olla vaikutusta rankaan, mut oon kyl lukenu et jopa sektio voi rasittaa vauvan rankaa. Jospa sitä seuraavassa neuvolassa muistais kysyä neuvolantädiltä et meneekö tuo kenotus itellään ohi. Noo, onhan sitä monella urheilijallaki pää vinossa kun urheilevat ja muutoin sit suorassa :) Mut jos on jotain epätasaisuuksia lihaksissa ni voi vaikuttaa tuohon kääntymiseenkin... Itellä on kans rankaongelmia, nii toivoo et vois niitä pojalta ennaltaehkäistä. En vaan sit tiedä et mitä siellä fysioterapeutilla tehdään, et onko yhtä tyhjän kanssa?

Hihhei,käänty tyttö ilman lelua mahalta selällee,oli hieman hölmistyneen näkönen kun pää kumahti lattiaa mut ei sentäs ruvennut itkemää,ite säikähin ihan hirveesti ja nostin tytön äkkiä sylii:love7.

meidänkii pitäs maanantaina varata sitä fyskan aikaa.saa nähä koska sinne sitte pääsee.

Mä oon tainnu tulla siihen tulokseen et ei opeteta täälläkään Tyyneä tuttipullolle. Tyyne sai vauvalahjaks tupperin silikoninokkaisen nokkamukin, ja tänää keksin siitä tarjota vettä. Niin hienosti toinen siitä joi, ku vanha tekijä :) Se nokkamuki ku on viel sellanen et jos se vaan on ehjä, niin sieltä tulee neste ulos vaan imemällä :) Nyt sit mietin et pitäskö hankkia toinenki sellanen sit maitoa varten joskus tulevaisuudessa. Eli turhaan taisin ostaa kaks tuttipulloo Tyynelle silloin ennen ku synty, ku ei niit oo tarvinu käyttää.

Tänää muuten laitettiin ekaa kertaa Tyyne päikkäreille omaa sänkyyn. On tähän asti nukkunu meiän sängys. Nyt opetellaa ottaa päikyt siel omas, et on sit joskus helpompi oppia yöunilleki sinne :)

mä just mietin et maanantaina alottaisin päiväunitreenit meijän sänkyy:),se olis parempi kun toi sitteri, ja omaa sänkyy se ei ainenkaa nukahda niin en ees yritä,voi olla et sit se ei nukkuis enää yölläkää siellä,huih.

meillä on auttanu päikkyihin,tuo meidän isoon sänkyyn nukuttaminen. itse vaan rauhassa makoilee vieressä,niin aika pian tytsy nukahtaa. omaan sänkyyn laitettaessa huutaa kauheesti päivisin,illalla ei ongelmaa.
mites annatteko nukkua vauvan mahallaan jos ite kääntyy ja nukahtaa siihen. miä nyt muutamana yönä löytänyt tytön nukkumasta mahaltaan,kun yleensä on aina hihkunut apua kääntymiseen takaisin. miä oon aina kääntäny takasi selälleen,mut lähes aina herää siihen ja tovi menee kun nukahtaa uudestaa.

^ Meillä nukutaan mahalleen, tai siis silleen että yläkroppa eli siis kädet on samalla puolella ja loppu kroppa mahallaan. Saikohan tästä selvää :grin Mutta tää asento ihan selkeesti lemppari nukahtamisessa, ja oon ajattellu että senkus nukkuu kun halutessaan pääsee siitä pois ja monesti onkin herätessä syömään selällään :)

Meilläkään ei kääntyminen innosta enää ollenkaan. Viimeks viikko pari sitten yhden päivän aikana kääntyili selältä mahalleen ja mahalta selälleen ja siihen se sit jäi. Ehtiihän sitä ;)

Mietin et Tyynel on tos selälleenkääntymis hommassa taito mut ei halua. Edellisen kerran ku tääl asiast puhuin, et ei oo enää kääntyny ni eikö se just sinä iltana kerran selälleen kääntyny. Mut ei sitä näköjään huvita, ku aina ku sitä selälleen kääntää, ni mahalleen heti pyörähtää.

Takaisin