Niin, kaverisuhteet. Sen takia olenkin esikoisen kohdalla vierittäny monta kyyneltä. Nyt toisen kohdalla olen jo ehkä itse lakannut välittämästä. Minulla on (vai pitäisikö jollain asteella sanoa oli) 3 hyvin läheistä ystävää ja olimmekin aika neljän porukka, jokaisella näistä oma tarinansa ja paikkansa minun elämässä ja eri tilanteista yhteiseski porukaksi päätyneet. Ennen lapsia (ja tätä parisuhdetta) olimme hyvin tiiviisty yhdessä, yhden näistä päivittän oikea paita ja peppu-ystävät. Olimmehan molemmat juuri jääneet yksin asumaan joten yhdessä villiä sinkku-kautta vietettiin

Hänestä tulikin esikoiseni kummi, yksi näistä neljästä ystävästäni on lapsuudenystävä tunnettu 6-vuotiaasta asti ja hän on nyt pojan kummi. Esikoista kun odotin kaikki oli innoissaa ja puheli, että kyllä me otetaan sitten hoitoon ja ollaa oven takana jonossa. Noh, kukaan näistä ei ole ottanu hoitoon kertaakaa esikoista. Tuota ystävä-kummiani esikoinen on tänä vuonna nähny 3! kertaa. Ensimmäinen vuosi esikoisen kanssa oli ystävien suhteen ihan jotain muuta kuin kuvittelin. Itkin välillä sitä kuinka minusta tuntui, että olivat "jättäneet" minut, luin facesta kuinka he tekivät asioita kolmestaan ja kukaan ei viitsinyt edes kysyä olisinko minä lähtenyt mukaan. Vaikka minulla on lapsi, ei se sitä tarkoita ettenkö minäkin voisi osallistua. Heille kun kerroin tuntemukseni niin he käänsivät asian niin että vika on minussa ja siitä kestikin 4kk mykkäkoulu. Mulla oli ihan hirveä ikävä rakkaimpia ystäviäni, ja on vieläkin.
"ja niin elämä etenee, puhelimet hiljenee
välit viilenee, mut niin se vaan menee..."
Hassua kuitenkin että yhdellä näistä ystävistäni on oma lapsi juuri tällä lapsuuteni ystävällä joka on pojan kummia, mutta hän onkin eniten ollut mukana ja uskonkin että tulee olemaan pojankin elämässä. Pojalla on myös kummina minun kummipoikani äiti, ja sen kummipoikani äidin isä on minun kummi ja minun isä on kummipoikani äidin kummi :)
Esikoisen sylikummilla ei ole omia lapsia ja hän kyllä on tiiviisti mukana meidän elämässä. Pojan sylikummi on isoveljeni joten hänkin on mukana sekä pojan isän veli on kummina. Uskon, että pojan kummit tulee olemaan läsnä muutenkin kuin lahjantuojina mutta esikoisen puolesta harmittaa, hänen yksi pariskunta-kummit erosi hieman ristiäisten jälkeen ja siitä lähtien he ovat melkeimpä olleet vain lahja-kummeja, ennen sitä tiiviisti mukana ja usko että jos eroa ei olisi tullut olisivat hekin paljon tekemisissä. Uskoisin että vietettäis paljon aikaa yhdessä. Onneksi esikoisella on ihana sylikummi.
Itse muistan kummipoikaani ja toisinaa jopa teemme yhdessä jotain. Harmillisesti he asuvat kauempana (2,5h ajomatka) joten luonnollisesti yhdessä tekeminen on vähempää. Uskon kuitenkin että kummipoikani äiti joka on poikani kummi kyllä ihan samanlailla mukana kuin minäkin hänen pojan. Jos kummipoikani on täällä mummolassa lomailemassa ni monesti haen hänet sieltä ja käydää leffassa tms.. ja on hän välillä täällä yökylässäkin. He rakentavat nyt taloa ja ollaanki puhuttu että kun talo valmistuu, aletaan viettä aikaa enempi yhdessä. Hän lähetti jopa pojalleni postin kautta ensimmäisen joulukalenterin kortin muodossa :)
Pitkä stoori tuli, joten summarum KYLLÄ! lapsien tulo on vaikuttanut kaverisuhteisiini