En mä meidän perhettä ihan suoraan ekoperheeksi voi sanoa, mutta monelta osin ekohenkinen ehkä.
Lapsen, nyt jo 3v, pesuun käytetään edelleen varmaan n. 95% pelkkää vettä (kotihoidossa, eikä yleensä tule kauppaankaan, joten käsillekin riittää usein vain vesi), saippuapesuja varten hajusteetonta lasten luonnonkosmetiikkaa. Omat pesuaineeni olleet jo ainakin 5v sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, aurinkorasvat samoin. Tiskiainekin ehkä 70% ekoaineita, rasvasimmat pannut tms ja miehen tiskatessa muutenkin enemmän fairya. Pyykille Erisan, ei eko, mutta hajusteeton, joten yksi turha aine vähemmän, parempi omalle terveydelle sekä oletettavasti jätevedelle. Lisäksi kotimainen, joten ei tarvitse kuskata kaukaa. Yleispesuaine ekoa, vaikka harvoin meillä siivotaan muutenkuin vedellä ja rätillä.
Joku harvemmin käytettävä erikoisaine löytyy vielä vanhoja, vaihdan sitä mukaa ekoon kun purkit tyhjenee ja tulee tarve&löydän toimivan ekon.
Mun lapselle ostamista vaatteista varmaan 90% on käytettynä, 5% ite tehtyjä ja 5% kaupasta uusia (sukkia, rukkaset). En ole hurahtanut lastenvaatteisiin, eikä monikaan nyt suosittu merkki iske tyyliini, joten ostan yleensä niitä parin euron H&M, Peuhu, Lindex vaatetta, joita on jo lapsi tai pari käyttänyt ahkerastikin (mutta edelleen siis täysin siistejä&ehjiä), enkä näitä kalliita "oho, maku muuttui ennenkuin ehti käyttöön", tai "pesty vain pari kertaa, mutta on jo merkille tyypillistä haitua". Tykkäisin tehdä enemmänkin itse, mutta omatunto ei anna periksi kun tietää kuinka paljon siistiä käytettyä vaatetta on jo maailmassa.
Toki sukulaisilta tullut lahjaksi uutta.
Lapsen tarvikkeistakin osa käytettynä (mm vaunut, sitteri, mummulan pinnis, lakanoita, kirjoja), osa mun lapsuudesta (mm. kylpyamme, ensisukset, lautapelejä, kirjoja). Uutena lähinnä turvaistuin, pillipullot tms, ja jos ei ole löytynyt järkevässä ajassa sopivaa käytettyä, joitain leluja lahjaksi. Tosin meidän osalta synttäri-&joululahjat olleet pienemmät, kun sukulaisilta tulee paljon.
Vauva-aikana tein kasvis-&ruokasoseet isolta osin itse, muutenkin lapsi siirtyi sormiruokailun kautta syömään meidän kanssa samaa isolta osin jo alle 1v. Lähes täysimetys reilu 4kk, imetin 2v asti. Eli reilusti vähemmän pakkausmateriaaleja tms. Sekasyöjiä ollaan, mutta panostetaan mahdollisuuksien mukaan kotimaiseen (esim banaanit ei nyt vaan onnistu kotim.) sekä olen pyrkinyt lisäämään kasviksia ja kasvisruokia.
Autoillaan ihan liikaa, osittain siksi kun asutaan syrjemmässä, ettei ilman autoa pääse oikeastaan Salea&apteekkia pidemmälle, eikä täällä kulje julkisia (no okei koulupäivien aamuna pääsis naapurikaupunkiin ja iltapäivästä yhdellä vuorolla takaisin), mutta toisaalta olen kyllä myös mukavuuden haluinen sään ja helppouden suhteen, että helposti tulee käytyä vähän liian herkästi autolla tuossa kilometrin-parin päässä.