Ekoperheet

Meillä harrastetaan satunnaista vvv:tä vauvan kanssa. Vauva nyt 6kk. :) aloitettiin noin 1viikon iässä about. Kakat tulee lähes 100% pönttöön. Joskus pääsee vähän vaippaan, ja sitten loput pönttöön. Nyt kun tulee hampaita ja tyttö on räkäinen niin kakkaa tulee ympäri vuorokauden mutta 3kk iästä kakka tuli aina aamuisin joten vessatin heti ja kakat alkoi siitä tulemaan aina pöntölle.

Pissalla käytän satunnaisesti ja aina ulos lähtiessä ja sisälle tultaessa. Ja jos vaippaa vaihdan niin käytän pissalla. Vaippoja kuluu 2-4 päivässä. Pari kertaa on ollut päiviä että on mennyt aamulla vaippa ja illalla oon vaihtanut puhtaan. Ja vaipassa on vain 1-2 pienet lirut vain. Mut aina ei jaksa vessattaa, niin sit menee se 4 vaippaa.

Käyttäisin muumeja, mutta tytön pimppi menee aivan punaiseksi niistä. Menee kyllä herkästi muistakin, Liberon touch näyttää olevan nyt ainoa mistä ei helahda punaiseksi.

Suosittelen vessattaa. Paras motivaatio on onnistuminen. Miten hienolta tuntuu kun näkee vauvan ilmeestä että on pissahätä ja kun nostaa lavuaarille niin pissa tulee. Käytin alkuun pisspiss ääntä, nyt ei enää tarvitse :)
Minusta parasta oli se, että lapsi oppi heti, ettei kakka kuulu vaippaan. En kokenut yhtään työläänä sitä, että seurasin, milloin on kakkahätä. Yleensä se oli ruuan jälkeen ja ei siitä sen suurempaa vaivaa ollut. Enemmän kakkavaipan siivoamisesta on harmia. Mies tykkäsi myös paljon, kun ei ollut kakkavaippojen vaihtoa :) Mieskin oli siis motivoitunut vessattaja.
 
Luulen että tällä tulee olemaan positiivinen vaikutus myös suoliasioihin. Meillä on kaikilla pojilla ollut jos jonkinlaista ummetusta niin luin ennen tytön syntymää että vvv auttaa kakka-asioiden kanssa sen verran ettei ummetusta syntyisi taaperon /leikki-ikäisen kanssa.

Ja pyllyn pesu on huomattavasti kivempaa kun lavuaari ei ole aivan kakassa eikä nipoja tullut kuin parit ekojen kuukausien aikana :)
 
Hienoa että vessattaminen on onnistunut, pottailu onnistunee myöhemmin myös helpommin! Ainakin meillä kävi näin.

Ainakin pojilla punoittamiseen oli ohjeena vaihtaa vaippaa useammin. Ilmakylvyt auttaa myös punoitukseen ja vesipesu. Ja ehkä en menisi koko päivää samalla vaipalla kovin usein, kun tuppaa kyllä hautumaan, ja ehkä itsekin vaihtanet useammin :shy: ...

Meillä vaihdettiin sinappikakka-vaiheessa kerran tunnissa pahimmillaan vaippaa, kun sinappia vain tuli jatkuvasti. :facepalm:
 
Hienoa että vessattaminen on onnistunut, pottailu onnistunee myöhemmin myös helpommin! Ainakin meillä kävi näin.

Ainakin pojilla punoittamiseen oli ohjeena vaihtaa vaippaa useammin. Ilmakylvyt auttaa myös punoitukseen ja vesipesu. Ja ehkä en menisi koko päivää samalla vaipalla kovin usein, kun tuppaa kyllä hautumaan, ja ehkä itsekin vaihtanet useammin :shy: ...

Meillä vaihdettiin sinappikakka-vaiheessa kerran tunnissa pahimmillaan vaippaa, kun sinappia vain tuli jatkuvasti. :facepalm:
En mene siis samalla vaipalla jos siellä on pissaa. Mut monesti kun käytän vessassa niin pissaindikaattori on täysin puhdas. Ja meillä tyttö on paljon alasti tai pikkuhousuilla niin ei haudo siis sen takia :)
 
En mene siis samalla vaipalla jos siellä on pissaa. Mut monesti kun käytän vessassa niin pissaindikaattori on täysin puhdas. Ja meillä tyttö on paljon alasti tai pikkuhousuilla niin ei haudo siis sen takia :)
Hm, tyhmä kysymys mutta miks teidän tyttö on paljon alasti? Tai minkäikäisestä nyt on edes kysymys? Teillä lienee sitten kovin lämmintä että tarkenee. Meillä on 22-23c lattialämmityksellä ja silti on joskus kädet viileänä - ja jalatkin jos sukat on lähtenyt pois - ja päällä on trikoo/collegehousut ja puuvillabody. Välillä laitan collegehaalarin jos on viileää. Nykyisin on vauhti päällä kontatessa niin pysyy kädet ja jalat lämpimänä mutta vauva-ajasta mua jäi harmittamaan kun kuvittelin että vauvoilla on aina kädet viileät (uskoin toista mammaa enkä ajatellut pidemmälle itse) - ei ole, oli puettu vaan liian vähän.
 
Lapset ovat erilaisia. Minulla kuopus on aina kuumissaan, ollut vauvasta asti. En osannut silti pitää kovin vähissä vaatteissa, kun itse palelen aina. Kun lapsi oppi riisumaan, niin ottaa vähintään sukat pois, usein myös housut.
 
No alasti ehkä huono sana, mutta ilman vaippaa. Siis annan ilmakylpyjä paljon. Meillä on tosi lämmin sisällä, maalämpöinen talo vesikiertoisella lämmityksellä tekee sen että vaikka säätö on 0-tilassa, sisällä on joskus 26 astetta. Ja pidän paljon ilman vaippaa tai pikkareilla, päällä on vaikka joku mekko tai tunika taikka t-paita :)
 
Ihana ketju, jes! :love017 Hei kaikki!

Nyt odotusaikana ekologisuus näkyy meillä ainakin siinä, että vauvalle ostetaan kaikki käytettynä, äitiyspakkaus on ainoa mitä harkitaan, että otetaanko vai ei, tarvitaanko todella. Samoin imetysliivit täytyy ostaa uutena aika isolla todennäköisyydellä. Pyrin ostamaan tällä kertaa oikean määrän vaatteita ja tarvikkeita, sekä jättämään turhat asiat hankkimatta. Eli mahdollisimman minimalistisesti.

Yritän parhaillaan hahmottaa mikä kaikki on välttämätöntä ja mitkä hankinnat vauva-arkeen voi tehdä tarvittaessa tai myöhemmin. Saa antaa vinkkejä! :) Viimeksi jäi käyttämättä vauvan sänky, kantoliinat (selkä ei kestä), monet vaatteet ja unipesä ainakin. Tärkeimpänä hankintoina (kokemuksen kautta) tulee mieleen rintapumppu, imetysliivit ja itkuhälytin.

Olen yrittänyt kestovaippailla aiemmin, mutta joka kerta luovuttanut. Suurperheessä on pyykkiä niin paljon muutenkin, emmekä omista kuivuria. Vaipoissa suosin ekologisia vaihtoehtoja, sekä pyrin opettamaan lapsen kuivaksi varhain. Pesuaineet ovat ympäristöystävällisiä. Turhia hajusteita vältetään.

Soseet teen pääosin itse ja imettänyt olen lapsilähtöisesti, eli niin pitkään kuin on ollut tarve. Viimeksi puolitoista vuotta. Tämä on ollut helppo ja kätevä tapa ruokkia. Yksi lapsista joi myös pullosta, koin sen työlääksi ja hankalaksi, vaikka itse ruokailutilanteet olivat huomattavasti nopeampia.

Arjessa näkyy luonnonläheinen elämäntapa. Kasvatamme pienimuotoisesti ruokaa, keräämme villivihanneksia, sieniä ja marjoja. Opettelemme säilömistä. Suosimme lähiruokaa ja suomalaista ruokaa. Opetan lapsille ruoan kasvattamista ja tunnistamista, sekä luonnon toiminnasta ylipäätään. Retkeilemme paljon lähiluonnossa. Haaveilemme kanoista ja isommasta omavaraisuusasteesta. Onko täällä muita omavaraisuudesta kiinnostuneita?
 
Kiva, että tällainen ketju on olemassa! Näyttää olleen hieman hiljaista, mutta tärkeä aihe itselleni.

Meillä on yksi lapsi ja toinen tulossa. Hankinnat lapselle tehtiin pääosin käytettyinä. Paljon ollaan myös saatu tutuilta. Turvakaukalo ja pinnasänky tarvikkeineen ollaan ostettu uutena mitä nyt tulee isommista hankinnoista mieleen. Lapsen täyttäessä 1v ostettiin myös pyörän lastenistuin uutena. Turvallisuus ja hygienia edellä, mutta muuten suosin ehdottomasti kierrätystä :grin Kestovaippailusta en osannut innostua, koin sen hankalana joten käytämme Muumi-vaippoja.

Perheessämme ei ole autoa, liikumme julkisilla ja pyöräillen/kävellen. Olemme sekasyöjiä, mutta haluamme opettaa lapsemme syömään monipuolisesti, painottaen myös kasvisruokia. Vauva-aikana tein soseet itse, ja nyt suosimme itsetehtyä kotiruokaa. Leipiä tykkään myös leipoa itse, mutta välillä tulee myös ostettua.

Imetystä kesti esikoisen kanssa lapsentahtisesti 1v9kk, ei tarvinnut pulloilla. Toiveena myös pitkä imetys seuraavan kanssa, jos vaan onnistuu.

Haluamme opettaa lapsille sen, ettei kaikkea tarvitse aina omistaa tai ostaa. Luonnossa liikkuminen ja muut elämykset antavat paljon suuren tavaramäärän sijaan. Toki lapsilla saa myös olla leluja, mutta joka viikko ei tarvitse ostaa uusia. Vaatteitakaan ei tarvitse ostaa koska ne ovat kivoja, tarpeen mukaan mennään.

Tällaisia ajatuksia täällä :happy:
 
Onpa kiva ketju! Oli kiva lukea kokemuksia.

Meillä mietitään hankinnat aina tarkkaan. Ja jos päädytään ostamaan, koitamme valita mahdollisimman vastuullisesti (käytettynä, mahdollisimman ekologinen tuote tms.)

Lapsella käytimme kestoja heti synnäriltä kotiuduttuamme. Ja synnytyksessä en kehdannut olla kovin kauaa suihkussa, kun veden kuluminen tuntui pahalta. Ehkei amme ollut sen ekologisempi, mutta se tuntui paremmalta ajatukselta.

Kotona syömme lähinnä vegaaniruokaa, kodin ulkopuolella lapsi normaalia sekaravintoa ja vanhemmat lähinnä kasvisruokaa.

Kuljemme paljon pyörällä, ennen koronaa myös julkisilla. Meillä on kyllä auto, enkä usko, että voisimme siitä ikinä luopua. Hatunnosto autottomille lapsiperheille!

Meille tärkeää on myös luonnon kunnioittamisen opettaminen. Ötökät koitetaan saada sisältä elävinä ulos ja luonnossa ihastellaan tasapuolisesti kaikkea. Lapsi puhuukin ötököistä ja kasveista söpöinä, toki myös naapurin koirat ja kissat saavat ihastelua osakseen.

Ja sitten vielä rahatilanteen sallimissa rajoissa lahjoitamme hyväntekeväisyyteen. Kehitysapu on meistä tärkeää paitsi inhimmillisestä näkökulmasta, myös ekologisesta näkökulmasta.

Toisaalta sukulaisten suuntaan emme ole asettaneet rajoitteita lahjojen tai muiden suhteen, toki toiveita kerromme kysyttäessä. Ja palashampoita ja -saippuoita olen muutamia kokeillut, ne eivät sopineen herkälle iholleni. Ja samaisen herkän ihon takia, meillä on aina käytetty varsin vähän kemikaaleja, ja nekin hajustamattomina.
 
Luulen että tällä tulee olemaan positiivinen vaikutus myös suoliasioihin. Meillä on kaikilla pojilla ollut jos jonkinlaista ummetusta niin luin ennen tytön syntymää että vvv auttaa kakka-asioiden kanssa sen verran ettei ummetusta syntyisi taaperon /leikki-ikäisen kanssa.

Ja pyllyn pesu on huomattavasti kivempaa kun lavuaari ei ole aivan kakassa eikä nipoja tullut kuin parit ekojen kuukausien aikana :)
Vanha ketju, mutta pakko kysyä, jos joku sattuisi lukemaan tämän ja vastaamaan. Osaisiko joku vinkata, mistä tästä vvv:stä voisi lukea lisää? Joku kirja esimerkiksi?
 
Täällä on tällainen hitaasti ja jatkuvasti pikkuhiljaa enemmän ekoileva perhe. Tehdään moni asia mieluummin jaksamisen mukaan kuin tiukasti ekoillen.

Hankintoja yritetään tehdä harkiten, tai hankkia käytettynä jos mahdollista. Tämä harkittu ostaminen johtuu kyllä pääasiassa siitä, että kotona ei ole liikoja säilytystiloja. Tässä auttaa myös se, etten oikeastaan ole kovin kiinnostunut lastenvaatteista ja kaikista härpäkkeistä ja yritän aina selvittää, mikä on oikeasti tarpeellista ja tärkeää.

Asutaan sen verran kivassa paikassa, että harvoin tarvitsee autoilla vauvan kanssa minnekään (2km säteellä kaikki mitä tarvitsee), mutta meillä on hybridiauto sitten kun sitä tarvitsee. Junalla pääsee mummolaan, mutta vielä on vähän kesken vauvan totuttaminen junailuun.

Kestovaippoja käytetään noin 2kpl päivässä, nämäkin hankin käytettynä. Enempää en jaksa pyykätä, ellei ole menossa kätevästi kone kohta päälle. Kestoina myös vaipanvaihtoalusta, pikkupyyhkeet pepun kuivaukseen, liivinsuojat ja talouspaperi. Nämä kaikki ompelin itse, suurimpaan osaan löytyi kotoa jo materiaalit. Ompelin myös parista vanhasta pussilakanasta (lemmikki oli tehnyt reiät toiselle puolelle) vauvalle aluslakanat pinnikseen. Kestoilussakaan ei olla ehdottomia, sillä meillä on myös paperista talouspaperia, koska esim kissan oksennus on kivempi siivota niillä ja vauvalle on kertis vanulappuja, koska ovat pehmeämpiä kuin mun omat kestot.

Ruoka meillä on vahvasti kasvispainotteista, mutta edelleen syödään vähän lihaa. Koko ajan kyllä vähemmän, kun kauppoihin tulee yhä parempia vegetuotteita. Pyritään siihen, että ruokahävikkiä olisi mahdollisimman vähän ja esim nyt vauvalle soseiden aloitteluvaiheessa pakastetaan soseita jääpalamuotteihin. Otetaan niitä sitten vähän sulamaan kerralla, kun annoskoko on vielä nyt alussa pieni. Imetys ilokseni onnistui, eikä korviketta tarvita kun mun pakkasmaito kelpaa eli ei tule pakkausjätettä jne.

Tässäpä näitä ajatuksia ekoilusta. Tosiaan mihinkään ehdottomuuteen meistä ei ole, mutta koitamme pitää ekoasiat mielessä, koska usein se saattaa myös säästää rahaa.
 
Meillekkin ekoilu on mukana monella osa-alueella, mutta parantamista olisi myös joissain kohdissa.

- Ei turhia hankintoja. Mahdollisuuksien mukaan käytettyä. Käytämme myös jonkin verran esim. kirjaston lainauspalvelua, josta voi lainata esineitä. Muuton yhteydessä lainasimme porakoneen, koska en halunnut ostaa porakonetta muutaman huonekalun asentamisen takia. Lapselle ei koko ajan uusia leluja ja vaatteita, tarpeen mukaan ostetaan. Pistämme myös tarpeettomat kiertoon, jotta kaapit eivät täyty turhista tavaroista. :Black Universal Recycling Symbol:

- Isot ruokaostokset kerralla. Toki välillä täytyy kipaista hakemaan jotain lähikaupasta, mutta pääsääntöisesti niin, ettei tule koko ajan haettua "jotain". Yritämme minimoida ruokahävikin ja teemme suurimmaksi osaksi kotiruokia. Mikäli joskus tekee mieli syödä ulkona, haemme kotiin ResQ-club sovelluksen kautta hävikkiannoksia. Olemme sekasyöjiä, mutta suosimme kasvisruokaa.

- Vauva-aikana tein soseet ja leivät itse. Tässä säästin varmasti ison summan rahaa, kun vauvanruokia teki isomman satsin kerrallaan ja laitoin pakkaseen. Meilläkin oli käytössä tuo Enkelinsiipi:n mainitsema jääpalamuottisysteemi, jonka jälkeen aloimme pakastamaan isompia annoksia. Lihat pakastimme edelleen niihin jääpalamuotteihin ja lisättiin soseisiin, kun vauvan lihamäärät ovat alkuun niin kovin pieniä. Imetys onnistui, täysimetys 4kk ja osittaisimetys 21kk ikäiseksi asti, jolloin taapero itse lopetti. Hyvä tuuri kävi sen suhteen.

- Vaipoista käytämme muumivaippoja, sillä omat hermot eivät riittäneet kestoiluun. Ihailen suuresti ihmisiä jotka kestoilevat. Lapsellakin ikää 2,5, joten ehkä voin antaa itselleni anteeksi tuon vaippojen käytön, kun pian niitä ei toivon mukaan enää tarvita ollenkaan.

- Autottomuus. Taloyhtiössä on mahdollisuus lainata yhteiskäyttöautoa, jos olisi kova tarve päästä pidemmälle. Muuten liikumme julkisilla, kävellen tai pyöräilen. Ihan pahimmassa mahdollisessa tilanteessa (esim. lapsen akuutti sairastuminen) on sitten toki turvauduttava taksiin.

- Hajusteettomuus. Emme käytä hajuvesiä tai hajustettuja pesutuotteita, poislukien hammastahna. Käytössä lähinnä shampoo, hoitoaine, hammastahna, perusvoide ja käsisaippua + kodin puhdistusaineista niin että saa pinnat ja lattiat pestyä. Toki myös tiski- ja pyykinpesuaineet. Pienen lapsen kanssa en muutenkaan pidä kovin hyvänä että on paljon hajuja ja kemikaaleja eri puolilla. Meikkiä en käytä. Tarpeen mukaan toki ostetaan jos tarvitaan jotain tiettyä esimerkiksi tilapäiseen käyttöön, mutta meidän arkeemme eivät kuulu voimakkaat tuoksut.

Tosiaan, meilläkin on kohtia joissa voisimme tehdä paremmin, mutta näinkin on jo oikein hyvä :Green Heart:
 
Muokattu viimeksi:
En mä meidän perhettä ihan suoraan ekoperheeksi voi sanoa, mutta monelta osin ekohenkinen ehkä.

Lapsen, nyt jo 3v, pesuun käytetään edelleen varmaan n. 95% pelkkää vettä (kotihoidossa, eikä yleensä tule kauppaankaan, joten käsillekin riittää usein vain vesi), saippuapesuja varten hajusteetonta lasten luonnonkosmetiikkaa. Omat pesuaineeni olleet jo ainakin 5v sertifioitua luonnonkosmetiikkaa, aurinkorasvat samoin. Tiskiainekin ehkä 70% ekoaineita, rasvasimmat pannut tms ja miehen tiskatessa muutenkin enemmän fairya. Pyykille Erisan, ei eko, mutta hajusteeton, joten yksi turha aine vähemmän, parempi omalle terveydelle sekä oletettavasti jätevedelle. Lisäksi kotimainen, joten ei tarvitse kuskata kaukaa. Yleispesuaine ekoa, vaikka harvoin meillä siivotaan muutenkuin vedellä ja rätillä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Joku harvemmin käytettävä erikoisaine löytyy vielä vanhoja, vaihdan sitä mukaa ekoon kun purkit tyhjenee ja tulee tarve&löydän toimivan ekon.

Mun lapselle ostamista vaatteista varmaan 90% on käytettynä, 5% ite tehtyjä ja 5% kaupasta uusia (sukkia, rukkaset). En ole hurahtanut lastenvaatteisiin, eikä monikaan nyt suosittu merkki iske tyyliini, joten ostan yleensä niitä parin euron H&M, Peuhu, Lindex vaatetta, joita on jo lapsi tai pari käyttänyt ahkerastikin (mutta edelleen siis täysin siistejä&ehjiä), enkä näitä kalliita "oho, maku muuttui ennenkuin ehti käyttöön", tai "pesty vain pari kertaa, mutta on jo merkille tyypillistä haitua". Tykkäisin tehdä enemmänkin itse, mutta omatunto ei anna periksi kun tietää kuinka paljon siistiä käytettyä vaatetta on jo maailmassa. :sad-face: Toki sukulaisilta tullut lahjaksi uutta.

Lapsen tarvikkeistakin osa käytettynä (mm vaunut, sitteri, mummulan pinnis, lakanoita, kirjoja), osa mun lapsuudesta (mm. kylpyamme, ensisukset, lautapelejä, kirjoja). Uutena lähinnä turvaistuin, pillipullot tms, ja jos ei ole löytynyt järkevässä ajassa sopivaa käytettyä, joitain leluja lahjaksi. Tosin meidän osalta synttäri-&joululahjat olleet pienemmät, kun sukulaisilta tulee paljon. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Vauva-aikana tein kasvis-&ruokasoseet isolta osin itse, muutenkin lapsi siirtyi sormiruokailun kautta syömään meidän kanssa samaa isolta osin jo alle 1v. Lähes täysimetys reilu 4kk, imetin 2v asti. Eli reilusti vähemmän pakkausmateriaaleja tms. Sekasyöjiä ollaan, mutta panostetaan mahdollisuuksien mukaan kotimaiseen (esim banaanit ei nyt vaan onnistu kotim.) sekä olen pyrkinyt lisäämään kasviksia ja kasvisruokia.

Autoillaan ihan liikaa, osittain siksi kun asutaan syrjemmässä, ettei ilman autoa pääse oikeastaan Salea&apteekkia pidemmälle, eikä täällä kulje julkisia (no okei koulupäivien aamuna pääsis naapurikaupunkiin ja iltapäivästä yhdellä vuorolla takaisin), mutta toisaalta olen kyllä myös mukavuuden haluinen sään ja helppouden suhteen, että helposti tulee käytyä vähän liian herkästi autolla tuossa kilometrin-parin päässä. :No Evil Monkey:
 
Meillä käytössä kestovaipat päivällä kotona ja päikyssä. Yöllä, reissussa ja yökylässä kertsisvaippoja (muumit). Meillä luovuttiin lapsen tulon myötä talouspaperista ja korvattiin pestävillä räteillä. Imetyssuojat oli kestoja, nykyään kestositeet itsellä kun kuukuppi ei vaan sovi. Ostan itselle ja lapselle pääasiassa kaiken käytettynä (vaatteet ja lelut, kirjat). Synttärit yms on toivottu rahaa tai tarpeeseen jotain esim just noita sukkia. Kierrätetään tarkasti ja Meillä on oma komposti.
 
Mä käytin kahden ensimmäisen kans kestovaippoja ja molemmat oppivat päiväkuivaksi n.1,5vuotiaana ja alle 2v. jätettiin vaipat kokonaan pois. Tarkoitus kestoilla myös tämän tulevan pienokaisen kanssa. Meillä ollaan menty harso+kuorivaippa systeemillä siihen asti, että lapsi on lähtenyt liikkeelle ja sit siirrytty taskuvaippoihin. Edellisestä vauvasta alkaa vaan olla aikaa ja nyt olen tippunut itse tuosta vaippaskenestä ihan kokonaan enkä oikein tiedä, millaisia vaippavaihtoehtoja nykyään tarjolla ja mitkä hyviä merkkejä.

Mitään vauvakamaa ei ole enää pitkään aikaan nurkissa pyörinyt, joten joudutaan ostaan ihan kaikki. Onneksi kahden aiemman jäljiltä tietää suunnilleen, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Tullaan ostaan mahdollisimman paljon kirppiksiltä.

Ja noin yleisesti ekologisuuteen liittyen.. Me ei omisteta autoa, kierrätetään kaikki mahdollinen, ostetaan isoja määriä ruokia kerralla ja mietitään ruoka- ja kauppalistat tarkkaan etukäteen ettei tulis ruokahävikkiä, ei pidetä turhaan sähköjä päällä, pyritään käyttään ekologisia pesuaineita yms.
 
Mä käytin kahden ensimmäisen kans kestovaippoja ja molemmat oppivat päiväkuivaksi n.1,5vuotiaana ja alle 2v. jätettiin vaipat kokonaan pois. Tarkoitus kestoilla myös tämän tulevan pienokaisen kanssa. Meillä ollaan menty harso+kuorivaippa systeemillä siihen asti, että lapsi on lähtenyt liikkeelle ja sit siirrytty taskuvaippoihin. Edellisestä vauvasta alkaa vaan olla aikaa ja nyt olen tippunut itse tuosta vaippaskenestä ihan kokonaan enkä oikein tiedä, millaisia vaippavaihtoehtoja nykyään tarjolla ja mitkä hyviä merkkejä.

Mitään vauvakamaa ei ole enää pitkään aikaan nurkissa pyörinyt, joten joudutaan ostaan ihan kaikki. Onneksi kahden aiemman jäljiltä tietää suunnilleen, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Tullaan ostaan mahdollisimman paljon kirppiksiltä.

Ja noin yleisesti ekologisuuteen liittyen.. Me ei omisteta autoa, kierrätetään kaikki mahdollinen, ostetaan isoja määriä ruokia kerralla ja mietitään ruoka- ja kauppalistat tarkkaan etukäteen ettei tulis ruokahävikkiä, ei pidetä turhaan sähköjä päällä, pyritään käyttään ekologisia pesuaineita yms.

ImseVimset ovat varsin suosittuja vastasyntyneillä. Taskuvaippojen osalta riippuu aika paljon lapsen mallista. Myllymuksuja on hyvin saatavilla käytettynä, mutta itse suosittelisin hoikkareitiselle jotain muuta. Käytettyjen hinnat ovat varsin edullisia nykyään eli jos ostaa uutena, ei kannata liikaa laskea sen varaan, että saa myytyä hyvään hintaan. Toisaalta käytettynä ostaessa voi päästä tosi halvalla.
 
ImseVimset ovat varsin suosittuja vastasyntyneillä. Taskuvaippojen osalta riippuu aika paljon lapsen mallista. Myllymuksuja on hyvin saatavilla käytettynä, mutta itse suosittelisin hoikkareitiselle jotain muuta. Käytettyjen hinnat ovat varsin edullisia nykyään eli jos ostaa uutena, ei kannata liikaa laskea sen varaan, että saa myytyä hyvään hintaan. Toisaalta käytettynä ostaessa voi päästä tosi halvalla.
ImseVimsen-kuorivaippoja meillä oli käytössä harsojen kans vastasyntyneellä. Ne on ihan parhaita juuri tuon vuotosuojan kans, istuu hyvin reisistä ja ei kyllä maitokakan kans tullut juurikaan ohivuotoja. Mä en yhtään muista, mikä oli meidän lempparimerkki taskuvaipoissa. :Grimacing Face: 10 vuotta sitten kestovaippojen jälleenmyynti hinta oli kyllä ihan kohdillaan, ikävä jos on nyt tippunut.. mutta toisaalta käytettynä ostin aikanaan paljon myös silloin. Missä nykyään ihmiset kauppaa käytettyjä kestovaippojaan?
 
ImseVimsen-kuorivaippoja meillä oli käytössä harsojen kans vastasyntyneellä. Ne on ihan parhaita juuri tuon vuotosuojan kans, istuu hyvin reisistä ja ei kyllä maitokakan kans tullut juurikaan ohivuotoja. Mä en yhtään muista, mikä oli meidän lempparimerkki taskuvaipoissa. :Grimacing Face: 10 vuotta sitten kestovaippojen jälleenmyynti hinta oli kyllä ihan kohdillaan, ikävä jos on nyt tippunut.. mutta toisaalta käytettynä ostin aikanaan paljon myös silloin. Missä nykyään ihmiset kauppaa käytettyjä kestovaippojaan?

Veikkaisin, että kestovaippailijoita on nykyään paljon vähemmän, joten ei ole niin kovaa kysyntää, joten hinnat on maltillisempia. Toki edullisesti hinnoitellut menevät salamana eli liikaa ei kannata jahkailla.

Facebookissa taitaa olla kaupanteko vilkkainta, mutta myös Torista löytyy. FB:ssä on parikin ryhmää, oliskohan kestovaippakirppis ja sitten kestovaipat ja kantovälineet kiertoon. Huuto.netissä myös jotain myynnissä, mutta aika vähän. Itse kyllästyin jossain kohtaa metsästykseen, ja olen ostanut uutena Myllymuksuja, KVK:ta (Jyväskylän kangaskauppa) ja Hahtuvahullua (Tuttimaakari tekee nykyisin). Meille tuo viimeisin on ollut parhaiten sopiva.
 
Takaisin
Top