Ekologisuus ja ilmastonmuutoksen huomiointi lapsiarjessa

BarbaMama81

Puuhakas puhuja
Huhtikuiset 2021
Täällä foorumillakin ilmastonmuutos on puhuttanut ja luonut jopa ahdistusta osalle äideistä. Kuinka Sinun laitasi on; kuinka suhtaudut ilmastonmuutokseen ja ajattelitko ottaa sen jotenkin huomioon omassa vauva-arjessasi?

Kaikki vinkit tervetulleita!

Itse olen asian suhteen melko neutraali; ajattelen tekeväni voitavani, sillä enempään en pysty. Lapsille opetan samat kommervenkit ja nykyään noilta koululaisilta tuntuu itseltäänkin jo tietoa hienosti löytyvän. Uusimpana olemme keksineet lasten kanssa leikin, jossa jokaisella on viikon ajan jokin rooli esim. talousjohtaja, energiajohtaja ja henkilöstöpäällikkö. Tällöin yksi vastaa minun kanssani taloudesta; budjetoinnista, ruokamenekistä (myös hävikistä), vaatehuollosta yms. Energiajohtajan tehtävään kuuluu katsella sähkön ja mm. lämpimän veden käyttöä yms. yms. Henkilöstöpäällikkö taas vastaa siitä, että jokaisen tulee kiinnitettyä huomiota mm. terveellisiin elintapoihin, minimaalliseen ruutuaikaan, riittävään liikuntaan ja hyötyliikuntaan. Meistä tämä on ollut aika hauskaa ja saanut todella lapsetkin heräämään pieniin itsestäänselviin asioihin. :thumleft Yritämme saada aina säästöä aikaan, jolla voimme sitten yhdessä tehdä jotain kivaa!

Kirpputoreilla kiertelystä on myös tullut hauska harrastus. Yritän ostaa sieltä mahdollisimman paljon, mutta vain todella siistejä ja nykyaikaisia vaatteita. Välillä oikein ällöttää, kun lumputkin on pyritty hinnoittelemaan vähemmän ekologisesti. :pale Tunnustan olevani vähän materialisti, mutta yritän saada siitä osan anteeksi ostamalla asioita käytettynä ja kierrättäväni myös omat hyvät tuotteeni. :smiley-ashamed008 Toki ostamme myös asioita uutena, jos moisia ei käytettynä löydy tai käyttöikä on tuotteella pitkä.

Vauvalle ajattelin hankkia paljon tavaraa käytettynä, kuten laadukkaat Emmaljungat kotikäyttöön. Uskomattoman hyviä valioyksilöitä Torissa pilkkahintaan! Sellaiset tukevammat pienen koon rattaat autoon (tod.näk. Bugaboo bee) ostan ehken uutena, koska ne menee turvakaukalon kanssa ja kasvavat/ kulkevat lapsen mukana vuosia niin kauan kuin rattaille tarvetta on. Silloin noita vakaita Emmaljungia ei tartte roudata kotoa mihinkään ja säästytään autonvaihdolta. Myös turvakaukalo tulee uutena turvallisuussyistä.

Toki peruskierrätys meillä on toiminnassa, mutta kestovaippailuun musta ei taida kuitenkaan olla. Tai ehken musta olisi, mutta vähän täytyy kunnioittaa puolisoakin. Itselläni on jotain virkattuja vanulapun korvikkeita ja mies inhoo jo niitä... Joutuisin varmaan muuttamaan kestovaippoineni takapihalle. :happy118

Mutta siis millaisia ekotekoja lapsiperheissä suositte ja onko hyviä vinkkejä laittaa muillekin jakoon? Lasten hankinnan sanotaan kuormittavan ilmastoa ja ihmisten olevan itsekkäitä ryhtyessään lisääntymään. Itse olen ennemmin kuuliainen meidän pressalle ja alkavani vauvantekotalkoisiin. :love022
 
Niinhän se on, että lasten hankinta kuormittaa ilmastoa maailman laajuisesti, mutta meidän pieni suomi taas tarvitsee tulevaisuuden työntekijöitä eli veronmaksajia.

Kierrätys, hävikki minimiin, pyörällä/vaunuilla reppu selässä ruokakauppaan jos mahdollista. Ja tietenkään vedellä ei lotrata suihkussa, mutta silti kuljemme puhtaana ja puhtaissa vaatteissa [emoji2] Talo lämpiää maalämmöllä, joka on energiatehokasta [emoji4]

Kestovaippoja en ole ainakaan vielä oppinut käyttämään, lähinnä sen hygienisyyden kannalta kammoan niitä. Ajatuskin siitä, että kakkaset vaipat pyörisi pesukoneessa ja sitten tuo ulosteen e.coli bakteeri kerääntyisi pesukoneen tiivisteisiin ja pieniin koloihin ja ja ja [emoji85] ei ole ehkä mun juttu ainakaan vielä.

Mutta tämä on kyllä hyvä aihe ja jokaisen on hyvä miettiä mitä voisi tehdä parantaakseen omaa kulutusta minimiin.
 
Me olemme vegaaniperhe :) Lisäksi käytimme esikoisella varsinkin pikkuvauva-aikana melkein pelkästään kestovaippoja (kun meni päiväkotiin niin se muuttui vaikeaksi ja jäi). Pikkuisellakin on tarkoitus toimia samoin. Olen kestovaippaintoilija :wink Tuohon kakkaiset vaipat -juttuun, niin pyöriihän siellä pesukoneessa kakkabakteerit muutenkin erilaisten vahinkojen ja pestävien alkkarien ym. vuoksi. Ja suurin syy siihen, miten vanhemman ja lapsen välinen suolistomikrobiflora alkaa samanlaistumaan johtuu vaipanvaihdosta ja pyllynpesusta, jonka jälkeen mikrobistoa siirtyy vauvasta vanhempaan :wink

Autoa meillä ei ole, matkustetaan maata pitkin junalla jne. Semmoisia arjen juttuja.
 
Jesh! Eli Bellolta varmaan saadaan vielä paljon irti tän asian tiimoilta! :gen014

Pakko ihan pieni oma ahdistus lisätä. Muutin juuri pk-seudulta maaseudulle ja vannoutuneena julkisenliikenteen kannattajana ahdistaa ajatella oman auton hankintaa. Täältä ei vaan yksinkertaisesti pääse yhtään mihinkään, vaikka kuinka yrittäisi kikkailla yhden auton kanssa. :yuck:
 
Meillä oli esikoisella aina kotona kestovaipat alkuun. Kotoota lähdettiin perusvaipoilla. Mutta koin että pienikin vaipan säästö on parempi ku pelkät kertikset. Vauvan alkaessa enemmän liikkua kestovaipat alkoi joka kerta falskaa ja meni hermot, siirryttiin kertiksiin. Alkuun ainakin kestovaippoja ja katotaan mitä keksitään sitten.
 
Me ollaan pyritty kaikki ostamaan käytettynä. Ahdistavaa, kun anoppi raahaa vaatteita kasseittain esikoiselle.. Itse kun mielellään käyttäisin kirppisvaatteita. Kestovaipat on olleet osittain myös käytössä. Suositaan kasvisruokia, punaista lihaa ei juuri ollenkaan.
Kierrätetään suurin osa jätteistä (voisi vielä enemmänkin). Auto on semmoinen mistä en osaa luopua. Yritän kaikessa olla vähän ilmastoystävällisempi, mutta paljon enemmänkin voisi tehdä...
 
Kiva aloitus!:happy: Mulla kanssa nämä jutut usein mielessä, mutta varmasti voisin tehdä paaaljon enemmän kuin nyt. Pienin askelin yritetään parantaa meidän arkea. Liikutaan paljon julkisilla ja mies pyörällä, mutta meillä on myös auto. Ollaan yritetty lisätä kasvisruokaa meidän arkeen, mutta pitäisi löytää hyviä reseptejä niiden osalta, en oikein osaa kun nyhtökauraa kokkailla... Esikoisen osalta ostetaan suurin osa vaatteista yms. kirppikseltä, mutta myös täältä löytyy anoppi joka ostaa uutena ihan sikana tavaraa :sorry: Täytyy varmaan taas pyytää miestä viestimään sinne päin, että ei tarvita nyt yhtään mitään. Tällä hetkellä sopivia vaatteitakin on iiihan sikana, eikä kaikkia ehditä normiarjessa käyttämään.
 
Täällä myös kestovaippaintoilija! Nyt esikoisella käytössä ollu reilu vuoden ikään asti pääsääntösesti kestot. Poikkeuksena jos ollaan oltu pidemmällä reissulla. Vielä päiväreissut kaikki menty kestoilla ja hyvällä pul pussilla. Oon super ilonen et oon saanu nää toimimaan ja pyrin saamaan toisenkin kestoiltua. Jos tää eka ens kesänä jo oppis kuivaksi niin helpottaa pyykkirumbaa! :)
 
Montakohan kertistä pitää säästyä jotta kesto tulee ekommaksi? Ekan kans kokeilin kestoja mut ei se alkanut jotenki tuntuu sujuvalta ja mua häiritsi se että ne kestotkin oli jotain kiinalaista muovia ja alkoi tulla melko nopeasti käyttöikänsä päähän. En vakuuttunut oikein siitä ekologisuudesta. Toisaalta tekisi mieli kokeilla uudestaan, mutta en haluais päätyä tekemään epäekotekoa. Pitäis tietää montako säästynyttä kertistä tekee keston elinkaaresta voitollisen.

Me ei harrasteta juuri matkustelua ja nykyään en haluakaan enää lennellä huvikseen. Jos vaikka lapsetkin tottuisi että ilman jokavuotista Thaikkulan reissua voi elää. Oon itse ollut nuorempana paljon ulkomailla mutta pitkissä pätkissä, esim vuoden kerrallaan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Zee
Ostin ite kaikki kestot käytettynä ja aion vielä samoilla kestoilla toisenkin. Uskon, että nää on erittäin paljon ekologisemmat mitähän vaippoja olet itse käyttänyt jos jo pian on tuntuneet tulleensa tiensä päähän?
 
En muista enää minkä nimisiä ne oli, semmosia taskuja mis on paljon nappeja jotta saa säädettyä samaa vaippaa koko käyttöiän sopivan kokoiseksi ja imut sisällä tarpeen mukaan. Ne napitkin hajoili ja sisäpinta meni inhottavalle nypylle aika nopeasti, mut suurin ongelma oli se että ne alkoi jossain vaiheessa päästää läpi vaikka pesin ohjeen mukaan. Enkä kyl laittais esim kahta muovikuorta päällekkäin, että niihin vielä jotkut lisähousut.. ois varmaan silmittömän hiostava.
 
Paul-kankaan saa taas kosteutta pitäväksi, kun pesee kerran 90C. :)
 
Varmaan tärkein on se,kuinka kasvattaa lapsen esim kulutuksen suhteen. Aion ostaa suurimman osan vauvan vaatteista ja tarvikkeista käytettyinä. Säästyy sekä rahaa että luontoa ! Meillä ei myöskään juurikaan syödä punaista lihaa. Nämä nyt ainakin..

Lisäksi pohdin kestovaippoja. Onko jollain kattavaa tietopakettia niistä ? Suosituksia merkkien/mallien suhteen yms ?
 
En muista enää minkä nimisiä ne oli, semmosia taskuja mis on paljon nappeja jotta saa säädettyä samaa vaippaa koko käyttöiän sopivan kokoiseksi ja imut sisällä tarpeen mukaan. Ne napitkin hajoili ja sisäpinta meni inhottavalle nypylle aika nopeasti, mut suurin ongelma oli se että ne alkoi jossain vaiheessa päästää läpi vaikka pesin ohjeen mukaan. Enkä kyl laittais esim kahta muovikuorta päällekkäin, että niihin vielä jotkut lisähousut.. ois varmaan silmittömän hiostava.
Kuulostaapa oudolta. Niinkun joku jo sanoi niin välillä ois hyvä pestä 90asteessa, niin imukyky säilyy paremmin. Mulla ei oo tuommoisia ongelmia ollu vaikka tosi monelta merkiltä noita nepillisiä onesize taskuja onkin.

Villahousut laitetaan yöllä vaipan päälle (villa hengittää, ei hiosta), niin on sänkykin välttynyt täysin pissalta.

Mun lemppareita oli ensin totsbotsin oranssit vaipat mitä joskus ollut äitiyspakkauksessa. Sit niiden jälkeen pilvivaipat (nekin vanhoja äp-vaippoja) ja nyt on kasa erilaisia isompia neppivaippoja. Paljon eriliasia imuja tarvii myös. Ensin vähempi ja lapsen kasvaessa enempi ettei falskaa.
 
Joo kyllä mä silloin koetin kaikkia tommosia keinoja mitä löysin foorumeilta mut ei ollu apua. Annoin ne eteenpäin, en tiiä saiko uus omistaja ne pelastettua jotenki.
 
Meillä osakestoiltiin esikoisen kanssa ja nyt tokan kanssa haluaisin kokeilla, jos onnistuisi kokonaan.

Lisäksi paljon tuotteita, joita esikoisen aikaan käytimme, pystyy muuttamaan kestotuotteiksi, kun tietoisuus on lisääntynyt itsellä.

Kestositeet (muutenkin tietysti kuin vain jälkivuotoon)
Kestoliivinsuojat
Kestopesulaput
Riittävästi harsoja

Tuleeko jollekin mieleen muuta, millä täydentää listaa?
 
Kestovaippoja aion ainakin kokeilla ja toivon, että niiden käyttö sujuisi. Nykyään on niin monenlaisia vaippoja ja tehokkaat pyykkikoneet ym. apuvälineet että pitäisi onnistua.
smiley-chores003

Voihan öisin ja kyläreissuilla hyvinkin käyttää kertiksiä, ei tarvi olla asiassa ehdoton. :) Osittainenkin kestovaippojen käyttö vähentää roskan määrää paljon.

Aion myös miettiä, mitä tarvikkeita vauvalle tosiaan tarvitsee hankkia. Uskoisin, että lopulta pärjää aika perusjutuilla, eikä ihan kaikkea tilpehööriä kannata hankkia, ainakaan uutena. Ylipäätään jos onnistuisi jo pienestä pitäen tekemään järkeviä kulutusvalintoja ja opettamaan lapselle myöhemmin kestävämpää kuluttamista.
 
Kestovaippa-asioissa neuvoisin ottamaan yhteyttä Kodin kestot ry:hyn (entinen Kestovaippayhdistys). He järjestävät neuvontaa kestovaippajutuissa, meille tuli neuvoja kotiinkin ennen esikoisen syntymää ja näytti harsojen taitteluita yms :)

Lapsimessut Helsingin Messukeskuksessa keväällä ovat tosi hyvä tiedonlähde, sinne kestovaippatoimijat aina tulevat esittelemään juttujaan ja voi kysellä. Suosittelen! :happy119
 
Takaisin
Top