Eko-odotusta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Säde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olipas kiva löytää tämmöinen palsta [:)]
Pesupähkinöistä muutama vinkki: Olen itse pessyt kaiken pyykin pesupähkinöillä jo reilun 1,5 vuotta. Valkoisiin lisään joukkoon valkaisuainetta (saa ekokaupoista mistä pähkinöitäkin) tai sitten olen käyttänyt niille normipulveria. Muuten pyykki on tullut puhtaaksi, mutta pähkinät eivät yksin riitä valkoisille, vaan valkoiset harmaantuvat pikkuhiljaa. Aluksi täysi tuoksuttomuus tuntui oudolta, pyykki kun tuoksuu vain 'märältä' ja lisäsin huuhteluainelokeroon muutaman tipan jotakin saunatuoksua, mutta pitkään aikaan en ole tehnyt sitäkään. Mutta pyykki täytyy muistaa ottaa koneesta nopeasti ohjelman valmistuttua, sillä jos se jää sinne useiksi tunneiksi pesun jälkeen, on aika ummehtuneen hajuista.
Mun sisko sanoi, että maitokakkatahrat eivät puhdistu pähkinöillä kovin hyvin, muu vaippapyykki kyllä. Siihen luin jostakin vinkiksi, että voisi lisätä mukaan ruokasoodaa. Tämä vinkki on kuitenkin vielä kokeilematta kun ei vielä ole sitä vaippapyykkiä.
Itse käytän pähkinöitä siten, että keitän pesunesteen, johon tulee 3 pähkinää ja puoli litraa vettä, ja sitten annostelen sitä koneelliseen 0,5-1 dl. Meillä tuo satsi riittää noin viikoksi, eikä se pidempään homehtumatta säilykään. Neste täytyy säilyttää viileässä (jääkaappi) tai itse pidän pullon ulkona terassilla kun kelit sallivat.
Eli rohkeasti kokeilemaan! On käsittääkseni todella ympäristöystävällinen vaihtoehto. Niin ja käytetyt pähkinät kompostiin.

Heippa!
Etsiessäni tietoa piparjuuresta löysin tällaisen:

http://www.frantsilankehakukka.fi/extranet/ext/cms3/attachments/Onnellinen_odotus.pdf

Mun mielestä melkoisen kiinnostava, vaikka yrttien käyttöä ei niin suositellakaan raskaan. Käsittääkseni tuo Frantsila on iso firma ja siitä päätellen voisi tietää mistä puhuu. No ainakin joitain vinkkejä sieltä saa jos ei muuta...

Säde: Eiks sun maha kestä sitä nestemäistä rautaakaan, jota apteekista saa? Maltofer-merkkistä. Itse litkin sitä, kun olin joskus aiemmin rautakuurilla. Tableteista kun meni aina maha sekaisin, mutta Maltoferista ei. Se on nimenomaan herkkävatsaisille, leikkauspotilaille tms. tarkoitettu. Hinnaltaan aika tyyristä, mutta kyllä se pullo pitkään kestää. Sen voi sekoittaa vaikka appelsiinimehuun, niin saa C-vitamiinia imeytymistä parantamaan.

Enpä ollut kuullutkaan tosta Maltoferista vai eikö sitä tossa meidän pikkuapteekissa sitten ollut. Olen hyvin pärjänny nyt floravitalilla ja hemppa näyttää hyvältä :).

Tänään ostin Weledan "synnytykseen valmistautumisöljyn" ruohonjuuresta. Siinä taisi olla suositus 34 viikosta eteenpäin välilihan hierontaan. Vaikutti turvalliselta, koska ainesosissa oli vain muutama öljy ja tarkkaan valikoituna. Vaikuttaa työläältä, mutta aijon kokeilla. Ehkä se auttaa myös henkisesti synnytykseen valmistautumiseen.

En muuten tykännytkään siitä ecoverin pyykinpesunesteen tuoksusta, joten vaihdoin takaisin miniriskiin. Se käy myös kestovaipoille, joista olen nyt kovasti innostunut. :) Ensiviikolla haen kankaita ja kokeilen itse tehdä (hyvällä ystävän konsultoinnilla).

Takaisin