Eko-odotusta

Säde

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olen pikkuhiljaa yrittänyt siirtyä myrkyttömämpään elämään ja nyt erityisesti odotusaikana ekoilu kiinnostaa. Jos löytyy muitakin, niin olisi kiva jakaa kokemuksia ja vinkkejä. Luin jostakin, että istukan verestä on tutkittu löytyvän kymmenittäin erilaisia kemikaaleja (mm.torjunta-aineita). Ennen raskautta käytin jo luomumpaa kosmetiikkaa, mutta nyt olen vaihtanut mm. hiusvärin kokonaan kasvipohjaiseen ja lopettanut hius- ja kynsilakan käytön. Aina kun mahdollista ostan luomua ruuassakin.

Neuvolasta kyllä saa sen perus "älä syö näitä" listan, mutta eivät ne kerro kauheasti muista haitoista. Kuulemma tanskan ympäristöministeriö suosittaa, ettei raskaana olevat käyttäisi kosmetiikkaa. Aikast jännä!

Yleensä kaikenlaisia "viherpiipertäjiä" arvostellaan vouhottajiksi ja luontohipeiksi, joten toivon, että tällä foorumilla voidaan keskustella hyvällä mielellä ja tervetulleita ovat kaikki, joita asia kiinnostaa [:)]
 
Minä meinasin hyvinkin pitkälle katsoa odotuksen ekologiselta kannalta, mutta nyt mennään survivor-kannalla... Sen verran huonoa oloa pökkää, että pakko syörä mikä sisällä pysyy ja ei jaksa ajatella muutenkaa mitään muuta ku yrittää vain olla :)

Sitten kun vauva syntyy olen kyllä ajatellut kestovaippoja ym. luontoystävällistä, koska ollaan mieheni kanssa luontoihmisiä.
 
Säde, kivaa, että aloitit tämän ketjun. Olisin kiinnostunut myös noudattamaan luomumpaa linjaa, varsinkin raskausaikana. Toistaiseksi en ole kuitenkaan kovin suuresti tässä onnistunut ja kaipaisinkin muilta vinkkejä. Ainoat selkeät asiat, mitä olen tehnyt: 1) olen värjännyt hiuksia vain kerran kestovärillä ja sitten korjaillut väriä kerran kevytvärillä, joka ei edes haise vahvasti
2) kynsilakkaa en oo laittanut, ettei tarvi sit poistaa sillä kauheella myrkyllä. Ruuissa taas olen yrittänyt välttää kaikkia väri- ja lisäainepommeja. Eineksiä en syö muutenkaan juuri ollenkaa, vaan pyrin syömään vaan tuoreista ja puhtaista raaka-aineista tehtyjä... Eli en ole asiantuntija näissä asioissa, vaan aivan vasta-alkaja.
 
On kyl toisaalta helppoa ku ei tee ees mieli pizzaa, hampurilaisia, ranskalaisia tai muuta sellaista [:'(]
Kurkku, omena jne. kyll kelpaa [:)]
 
Lella tuohan on jo oikein hyvä alku. Mä ajattelin vaihtaa pyykinpesuaineen miedompaan, kun nyt tuo edellinen alkaa loppua. Vauvan vaatteissa muutenkin sitten kiva, ettei ole mitään hirmu hajustettuja tai ympäristömyrkyllisiä. [:)] Usein markettipesuaineet räjäyttää vaikeetkin tahrat vaikka niitä ei ees meillä tule. Markettipesuaineistakin löytyy sellaisia missä ei ole zeoliitteja, fosfaatteja eikä hajusteita.. en vielä ole kauheasti ottanut selvää mitkä merkit. Täytyy vaan ilmeisesti mennä sinne hyllyjen väliin.

Mulla on tukkatyyli nyt sellanen, ettei tarvi kauheesti muotoilutuotteita. Niitä mulla kyllä aikaisemmin meni jos minkälaista purkkia. Nyt kokeilussa luomukaupasta hankittu hiuslakka.

Tarunen Ihan sama mulla, aluks ei tehny mieli mitään "roskaruokaa" salaatit ja hedelmät vaan maistuis. Nyt vappuna huomasin uuden ilmiön.. nälkäisenä himoitsekin just roskaruokaa ja munkkikin jo maistui [:D] Tosin jos saisin oikeasti eteeni sen hampurilaisen, voisi jäädä syömättä.
 
Säde sitä odotellessa :D Tänään väkipakolla vedin yhden jugurtin ja yhden jäätelön alas. Pakko syyä jotain tai tuo ukkokulta kuskaa mut sairaalaan :D Jäätelö oli pahaa ku se maistui rasvaiselta! huh huh...minä joka yleensä kyllä tykkään kaikesta roskaruuasta, niin nyt jo sen kirjoittaminen[:'(]
 
Mukavaa kun perustit tällaisen ketjun, Säde! Mäkin olen kiinnostunut näistä asioista ja etenkin nyt raskausaikana haluaisin kiinnittää asiaan erityistä huomiota. Mulla on tosin sama juttu kuin sulla Tarunen, eli ruokavalion suhteen on menty survivor-meiningillä viimeiset viikot. Pakko syödä sitä mitä pystyy, kun ei tee mitään mieli. Oon muuten huomannut, että jotkut luomuomenat on aivan ihanan raikkaita ja sopivat hyvin tähän olotilaan.

Onko teillä kokemusta ekokampaamoista ja hiusten värjäämisestä niissä? Mä olen ajatellut välttää tavallisia hiusvärejä nyt raskaana ollessa.

Entä oletteko käyneet tsekkaamassa Kemikaalicocktailin ja Uuden mustan sivuja? Siellä on jotain ihan hyviä vinkkejä.

http://kemikaalicocktail.blogspot.com/

http://www.uusimusta.fi/
 
Kiva Elliina kun liityit mukaan! Hauska, olen seurannut ihan samoja sivustoja! :) Daily Ekon blogia seuraan myös.. sillä on hyviä juttuja!

Itse kävin ennen kampaajalla, mutta nyt olen värjännyt hiukset Santen kasviväreillä. Ideanahan on, että omaa väriä vaaleammaksi ei voi värjätä. Muuten sarjasta löytyy kaikkia värejä. Ihankun olisin jossakin sivulla selaillut ekokampaamoita aikaisemmin. Pitääkin muistella, missä se oli.. voi tietysti olla että muistan väärin.
 
Onko uusia ekoiluideoita tullut? Mä ostin pesupähkinöitä ja pesin niillä vauvan lakanat ja vaatteet. Ei tule mitään tuoksuja eikä ylimääräisiä kemikaaleja vauvalle ja muutenki hyväksi :)
 
täähän kuulostaa ihan kivalta [:)] mitä pyykkäysainetta suosittelette? itekki ku sais nykyset käytettyä nii ajattelin vaihtaa miedompiin ku alan sitte vauvan vaatepyykkiä pesemään.

meikkiä ei mee paljoa eikä hiuslakkoja eikä muita vastaavia.. meikkaan ku meen kaupungille tai töihi. mitäpä sitä kotona ollessa meikkaa..
ruokapuolta en oo paljoa seuraillukkaa silläsilmällä.. [8|]
 
Säde[:)]pakko oli tulla tuolta lokakuisista piipahtamaan kun on sydäntä lähellä oleva aihe!
Meikeistä esim avon-tuotteet ovat sellaisia joita ei ole testattu eläimillä,itse käytän meikkiä vaan kun lähden kodin ulkopuolelle,raskaana ollessahan kuulemma muutenkin hehkuu kauniina,hah?[:D]

Kaikkea ei tarvi vauvallekkaan ostaan uutena,kirpparit on täynnä hyviä tuotteita sekä vauvalle/äidille..vauvahan kasvaa silmissä ja osaaa tavaroistakin tarvii vain hetken,huutonet:istäkin löytää kaikenlaista ja facebookillakin on omat kirpparinsa jos ei jaksa kaupoissa kierrellä(ite ostin facebookin kirppikseltä sitterin ja turvakaukalon 20e!)

Ollaan kasvissyöjiä miehen kaa,eli pyritään pikkuhiljaa omavaraisuuteen tossakin asiassa,eli kasvimaalla kasvaa yhtä ja toista ja mehut saadaan omista marjoista,toki roskaruokakin välillä maistuu kenelles ei?[:D]

Vaipat ompelin itse,siinä säätää ison pennin ja se jos mikä on ekologista,sillä vaippavuoret maatuu luonnos satoja vuosia [&:]

Käytin vauvapyykkin hajusteetonta ja herkkäihosille tarkotettua Erisania,se ei ainakaan sisällä valkaisuainetta..muuten en nyt sen sisältöön oo perehtynyt.

Joo valitettavasti "viherpiipertäjät"kokevat kaikenlaista ennakkoluuloo,mulle on useaan otteeseen sanottu että pitäs syyä raskausaikana lihaa,vauva tarvii lihaa,hah[:@][:@][:@]
proteiinia nyt saa tosi monesta tuotteesta ja moni nyrpistelee nokkaansa myös kun kerron aikovani kestoilla,noh jokainen tekee omia valintojaan,eikös niin!(mä en ainakaan puutu kenenkään lihansyöntiin tahi vaippoihin[:D])

loppuun viä kopsu tuolta raskaus ja kasvisruokavalio artikkelista:
 [/align] Lääkärit ja ravitsemusasiantuntijat Yhdysvalloissa ovat yhtä mieltä siitä, että vegaaniruokavalio voi sopia raskaana olevalle erittäin hyvin. [/align]  [/align] ”Huolellisesti suunniteltu vegaani- tai muu kasvisruokavalio on hyvä valinta elämän kaikissa vaiheissa raskaus- ja imetysaika mukaan lukien. Kasvisruokavalio sopii myös lapsille ja murrosikäisille”, toteaa American Dietetic Association lausunnossaan.[/align]  [/align] Kasvisruokavaliota nauttiva saa ruuastaan runsaasti tarpeellisia kuituja, vitamiineja ja syöpää ehkäiseviä antioksidantteja ja fytokemikaaleja. [/align]  [/align] “Vegaaniruokavaliota noudattavat naiset voivat hyvin raskausaikana ja ovat muutenkin usein terveempiä kuin lihaa syövät naiset”, ravitsemusasiantuntija Susan Levin kertoo Science Daily –lehdelle.[/align]  [/align] ”Sekä äidit että lapset saavat kaikki tarvitsemansa ravintoaineet syömällä monipuolisesti erilaisia hedelmiä ja vihanneksia ja muita kasvissyöjille sopivia tuotteita sekä tuotteita, joihin on lisätty B12-vitamiinia”, Levin jatkaa.[/align]  [/align] Yhdysvalloissa kasvisruokavaliota ja sekaruokavaliota noudattavien rintamaitoa on tutkittu ja verrattu keskenään. Vertailussa selvisi, että kasvisruokavaliota noudattavien rintamaito sisältää vähemmän ympäristömyrkkyjä. Vegaani- tai muun kasvisruokavalion valitseva nainen saa myös vähemmän epäterveellisiä hormoneja, joita maitotuotteet, liha ja kala voivat sisältää.[/align]  [/align]
 
En nyt halua mitään riitaa tulla aiheuttamaan mutta en ihan allekirjoita tuota samovaarin kommenttia. Koska saahan sitä kaupasta luomulihaakin, tuskin niissä niin hirveästi on mitään haitallisia aineita. Ja jos on vegaani saa kyllä olla todella tarkkana että saa kaiken mahdolliset vitamiinit, mitä taas liha ja maitotuotteet sisältää. En sano että se ei olisi mahdollista, totta kain on monipuolisella ruokavaliolla. Tiedän vaan todella monia jotka ovat vegaaneja, niin heillä on veriarvot pielessä ja syövät monia vitamiineja sen vuoksi. En kylläkään tarkoita että samovaari kuuluisi näihin, kommenteista päätellen hän on perehtynyt tarpeeksi asiaan.
Omasta eko/luomuudesta sen verran että me yritetään olla oma varaisia niin paljon kuin mahdollista. Isäni kalastaa joten häneltä saamme paljon kalaa, mieheni ja isäni myös metsästää joten lihaa tulee paljon sitä kautta. Lisäksi meillä on kalkkunoita 15kpl., pari lammasta ja possua. Ne ovat ihan vain meidän takia (siis me syömme ne) eivät mene siis myyntiin. Ruuaksi ne saavat viljaa (omasta pellosta) mieheni on luomuviljeliä, eli luomuvehnää syövät. Rehu jota sekoitamme viljan sekaan joudumme ostamaan kaupasta (agrimarket, k-maatalous) valitettavasti hinnan tähden ostamme ihan normi rehua. Perunat, porkkanat, sipulit + muut kasvikset kasvatamme itse. Mehut teen joka syksy myös itse. Olemme myös ahkeria sienestäjiä ja marjastajia joten niillä myös täyttyy pakkanen. Pesuaineena käytämme miniriskiä miehen ja pojan allergian vuoksi. Vauvan vaatteet pesen aina ilman pesuainetta, välillä käytän pesupähkinöitä.
Itse olen värjänyt raskaus aikana hiukset kerran kestovärillä ja luulen että vielä ennen synnytystä värjään toisen kerran. Meikkiä en käytä kotona yhtään, jos menen kauppaan laitan vain ripsiväriä ja huulipunaa + kulmat. Ja jos on juhlat laitan koko "pakkelin" naamaan.
Talon lämmitämme 80-90% puilla. Viime talvellakin kun oli kovat pakkaset lämmitin takat aamuin ja illoin. Pakkasen ollessa -10 tai alle lämmitin vain kerran päivässä. Puut kaadetaan omasta metsästä. Nytkin on jo tehtynä ensi talven puut, vielä kun joku heittäisi ne puuliiteriin. [;)]
Tässä siis meidän perheen elämää.
 
Luomuleena,juuh minähän en todellakaan tiedä lihojen tahi kalojen myrkyllisyydestä,tuo loppukommentti on vain jenkeissä tehtyä tutkimusta..ja todellakin oon sitä mieltä että jokainen valitsee itse ruokavalionsa mieltymystensä mukaan ,en todellakaan ole sitä mieltä että kaikkien maailman ihmisten pitäis olla vegaaneja!
Itse kun aloitin kasvisruokavalion otin selvää miten pitäisi syödä että saa kaikki tarvittavat vitamiinit ym..
en siis käytä mitään lisävitamiineja..ja minäkin tiedän monta ei vegaania jotka käyttävät vitamiini lisiä.

Meidän perheessä ei vaan syödä lihaa sen takia että emme halua että eläimiä tapetaan/vahingoitetaan meidän ruuan takia[:)]maitotuotteita kyllä käytämme sillä sehän ei eläintä millään tavalla vahingoita.

ja toki tuleva lapsi saa itse valita kantansa syömiseensä,sitten kun asiasta ymmärtää,ketään ei viherpiiperöks pakoteta!
Mutta mielenkiintoinen aihe ja tosissaan ekologinen voi olla monella tapaa,tsemppiä kaikille[:)]
 
Täällähän on oikein todellisia eko-odottajia ja omavaraisia kuluttajia :) Kivaa. Mun omavaraisuus on yhdessä kukkalaatikossa kasvava "yrttitarha" josta persillijapirtelöä tein nostamaan hemppaa. Nyt ei oo enää/vielä pakkasessa marjoja, joten pirtelö on jääny tekemättä ja hemppa laskenu. Tällä viikolla ostinkin luontaistuotekaupasta jotain rautalisälitkua. Ihan hyvää.

Mulla oli Erisanin tuoksuton pesuaine. Pesi ihan hyvin hikisetkin vaatteet. Nyt avastin juuri Ecoverin pesuaineen. Siinä on mieto vähän yrttinen tuoksu, joka kyllä haihtuu kun pyykki kuivuu, mut jättää tosi raikkaan tuntuseks pyykin. Oon tykänny! Vielä en ole saanut miehen arvostelua hikipaitojen puhtaudesta :)

Oon jättäny myös ostamatta muitakin pesumyrkkyjä. Jytyin aine mitä löytyy on fairy. Jolla pesenkin sitten ikkunat, lattiat ja tiskit. Pinttyneempi lika lähti muutossa ihmesienellä.. en muista mikä sen virallinen nimi on. Mut siis mäntysuopa, etikka ja sooda on aika hyvin korvannu tajunnankin räjäyttävät entiset pesuaineeni.
 
Luomuleena, mitä kaloja syötte? Kun ne suositukset on niin tiukkaa, et petokaloja sais syyä vaan harvoin. Mekin asutaan järven vieressä ja tulee tehtyä kalaa, kun sitä on tarjolla. Särki on mun lempparia, kun siitä tulee hyvää purkkikalaa ja sitä saa helposti, mut ois kait muitakin kaloi, kun sais.

Samovaari, Kasvisruoka on ehdottomasti hyvä juttu, kun sen osaa tehdä oikein. Valitettavasti normi kaupankasviksista (varsinkin ulkomaalaset) on niin paljo myrkkyjä, et toi tutkimus ei varmaan pidä oikein paikkansa sen suhteen. Luomua yritän suosia, jos on tarjolla niin kasviksissa kuin lihassa, mutta pienellä paikkakunnalla ei aina oo.
 
Siis nyt ei ole mikään takuuvarma tieto, mutta eikös se ole niin, että raskaanaoleville ei suositella näitä luontaistuotteita koska niiden turvallisuutta ei ole testattu? Siis tarkoitan juuri näitä lääkintätarkoitukseen olevia?
 
Joo, tiedän, neuvola suosittelee Ei luntaistuotteita. Käytän kuitenkin Floravitalin rautapitoista vitamiini-mehuvalmistetta. Mulla ei vatsa kestä apteekin normaali rautavalmisteita. (samaa myydään kyllä apteekissa) Toi käy myös raskaanaoleville purkin sekä myyjän mukaan. Aikaisemmin tein mustikoista, omenamehusta ja persillijasta pirtelön.. oli muuten hyvää vaikka en eka uskonukkaan, että persillijaa voi laittaa pirtelöön! Mut marjat tosiaan loppu ja luin myös jostain, että persillija paljon käytettynä raskaana ollessa lisää supistuksia.
 
Noh tuskin tuosta Floravitalin tuotteesta on haittaakaan vaikka onkin luontaistuote,varmasti niistäkin hyviä löytyy ja mulla jotenkin sellanen käsitys että sitä on jopa apteekissakin..noh voinpas olla täysin väärässä,mene ja tiedä[;)]
Säde,pääasiassa käytän kotimaisia ja luomukasviksia sekä tietty noita oma kasvattamia..ja ruuan valmistan itse koska kasvisruokaa saa aika vähän valmiina,varsinkin kun mies ei syö kananmunia sitä kun on tungettu joka paikkaan!
Nuo luontaiset aineet käyvät vallan hyvin siivoukseen,ei tarvita tosissaankaan tajunnan räjäyttäviä aineita ja kymmentä eri purkkia eri kohteisiin,hienoa Säde!(ja tähän mulla kerrankin on ihan fakta tietoa,nimittäin on tuo kotissiivouksen ammattitutkinto suoritettuna)
Tsemppiä ekoiluun!
 
Ei kyllä kuulosta kyllä kovin vaaralliselta tuo mehuvalmiste[:)] Ja on nuo apteekin rautavalmisteet kyllä aika häijyjä vatsalle. Itse käytän sitä Obsidania, mitä väittävät vatsaystävällisimmäksi, mutta kyllä sekin on kaikkea muuta kuin vatsaystävällistä[&:] Täytyypä koittaa joskus sitä persiljaa pirtelön joukkoon!

Ja aiheeseen vielä liityen, olen kyllä aika huono ekoilemaan, mutta yritän aina jossakin kohtaa muistaa senkin puolen. Vauvan vaatteet tulen pesemään miniriskillä, mutta toistaiseksi on vielä ollut normimyrkyt käytössä. Kiinnostaisi kyllä kuulla enemmän noista pesupähkinöistä?[:)]
 
Itekin käytän tota Floravitalin mehulitkua, hyvin on nostanut hemppaa ainakin mulla. Muutenkin tykkään enemmän noista liuoksista, koska tableteissa on mukana aina kaikkee mitä ei ehkä tarttis. En nyt sano, että mitään sellasia aineksia, jotka olis mitenkään vaarallisia, mutta omasta mielestä turhia.

Obsidan on mun oman kokemuksen mukaan laittanut ainakin hoidettavien mummojen ja pappojen vatsat sekaisin [:D] Mut toi Floravital on kyllä oikeesti hyvää ainetta, tosin mun suuhun maistuu aina oksettavalta, koska vihaan raudan makua kun maistuu ihan vereltä. Yhhyh, mutta se on pientä. [:)]

Niin ja sitä piti sanoo, että ihanan omavaraista porukkaa täällä! Joskus minäkin [:)]
 
Takaisin
Top