Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Clomeja voi syödä kp5-9 tai kp3-7, mutta olen kuullut myös että kp2-6 sekä 4-8. Lääkäri sen sitten määrää ja voi sitten muutella sitä sen mukaan mikä on vaste yms...

On: eilen kävin alkuraskauden ultrassa. Siellä se oli oikeassa paikassa ja oikean kokoinen. Hetken etsinnän jälkeen saatiin sykekin näkyviin. :)

Pätkis rv 7+0

Kiva kuulla Pätkis että ultrassa saitte hyviä uutisia :)

Kilppariarvoista! Millaisilla arvoilla ootte saanu lääkityksen kenellä ongelmia sen suhteen? Miulla otettiin juuri pari viikkoa sitten ja tsh oli 3,45 ja t4v 14 eli viitearvojen sisällä. Törmäsin vaan äsken juttuun jossa sanottiin yli 2,5 tsh-arvon jo vaikeuttavan lastensaantia :confused: Voiko tuo pitää paikkansa..

Viipsukka: Miulla tosiaan kokeet määrättiin kun tutkimuksiin hakeuduttiin tän lapsettomuuden takia. Alkuviikosta soitin terveyskeskuksesta tuloksia ja ei ottanut mitään kantaa, sanoi vaan että viitearvojen sisällä, vaikka tiesi mistä kokeet määrätty. Täytyy kysellä perhesuunnitteluneuvolasta mitä mieltä siellä ovat tuloksista.

Mä nyt varasin ajan ens viikon torstaiksi vyöhyketerapiaan, katotaan mitä tuleman pitää

Kun ekan kerran määrättiin mulle thyroxin tsh oli 3.84 t4v en muista enkä sitä miten sen arvo on tässä elänyt mut tsh on ollu nyt 1.5 v aikana sahannu useaan kertaan ylös alas välillä 0.02-7.84.

Ihanuutta että pätkiksen pienellä kaikki on hyvin! !!

Ok, tänään kävi sit huono juttu, yks puoli tuttu on raskaana rv25+jotain. Tuli aika nopeesti raskaaksi. Oisko ollu yk 3 tai 4. Mua hajotti ihan hirveesti ja itkinkin sen takia. Noh tänään sit se kiidätettiin sairaalaan raskaus myrkytyksen takia. Ja vissiin on paha tilanne. Sanonpahan vaan että kyllä on huono omatunto ja itkin tämänkin takia . Tuntuu niin pahalta että olin kateellinen ja et nyt ovat tilanteessa jota ei kellekään toivo.

pätkis ihanaa, että pieni siellä sitkeästi mukana ja sydänäänetkin sait jo kuulla :love017

Paapu mulle aloitettiin just eilen (lapsettomuuspolilta soittivat) pienellä annoksella thyroxin, kun tsh oli 3.1; pitäisi olla alle 2 ja mielellään vielä matalampikin raskautumisasioissa. T4v ja vasta-aineet oli OK.

Ilpuri voi että, onpa ikävä tilanne :sorry: ymmärrän hyvin, että omatunto soimaa :oops: Mutta ei se sun ajatusten tuottamaa ole, vaikka siltä tuntuiskin.

LaraS oikeesti! :oops: Pakko soittaa heti huomenna sinne neuvolaan. Ärsyttää kun pitää itse olla vaatimassa hoitoa ja ottaa asioista selvää. Jos en ois tuohon nettikeskusteluun törmännyt niin tuskin olisin ruvennut ajattelemaan koko asiaa..

Pari viikkoa sitten siellä ensikäynnillä hoitaja katsoi noin vuosi sitten otettua tsh arvoa (muista syistä silloin) joka oli 3,8, ei noteerannut sitäkään. En edes itse tuolloin tajunnut kysyä arvoa kun sanoivat silloinkin että normaalit arvot on!

Eniten harmittaa että tuolta neuvolasta hoitaja lupasi soittaa jos arvoissa häikkää, eipä ole kuulunut. Lapsettomuutta kuitenkin tutkitaan ja hänen mielestään tuo 3,45 arvo ilmeisesti ihan normaali, kun toisille määrätään paremmillakin arvoilla lääkitys :(

Muokattu viimeksi:
Meritähti: vointi on hyvä. Ainoa oire tällä hetkellä on rintojen arkuus. Lievää etovaa olo on silloin tällöin mutta vaihtelee kovasti päivästä toiseen.

En tiedä olisko meille tulossa toinenki poika kun on niin vähän oireita. Esikoinen tyttö ja oksentelin aamusta iltaan rv20 asti. Pojan kanssa ei ollu oikein mitään oireita vähän samanlaista ku nytkin.. :D

Meillä mies kävi simppatestissä ja tulokset luvattiin 1-3 päivässä, ja tulivatkin 3 päivänä, välissä oli viikonloppu. Tosi hurjaa jos jossain on 2kk odotettava, onkohan ne sitten jotain laajempia tutkimuksia tai jotain.
Ja julkisella tehtiin, lähetteen sain omalatalääkäriltä ja hän myös haastatteli mut ja sitten teki gynetutkimuksen ja laittoi labroihin. Tänään kävin papassa ja huomenna sitten, kilpparit,sokerit yms ja sitten kun tulokset on tulleet nosita niin hän laittaa meidät Taysin poli jonoon, eli hidasta on ainakin meillä, mutta ainahan voi alkututkimusket mennä tekemään yksityiselle jos haluaa nopeampaa toimintaa, Ovumiassa oli alle 200€ ekat tutkimukset, eli ei kovin paha. Simppanäyte maksoi 71€.

Mami91: Onpa näissäkin eroja julkisella puolella. Täällä ensikäynti oli hoitajalla, joka vain haastatteli, otti papan ja laittoi lähetteet verikokeisiin ja miehelle simppatestiin. Lääkärille gynetutkimuksiin yms ei mitään asiaa ennen kuin tulokset simpoista saatu ja siinä menee tosiaan se 2 kk, vaikka yksityisellä teetetään ostopalveluna. Nyt tosiaan dpo 4, mikäli ei tärppiä käy niin harkitsen kyllä vakavasti yksityiselle menoa vaikka varaa ei välttämättä olisi, ei tuolla julkisella näköjään oteta kovin vakavasti :(

Mitä kautta hakeuduit lääkäriin, varasitko ihan terveyskeskuksesta ajan?

Mä käyn aina yksityisellä gynellä. Puhuin sille tarkastuksen yhteydes et ollaan jo hetki yritetty eikä kuulu. Sano meille et voidaan edetä terveyskeskuksen kautta, mut sitä kautta tosi hidas prosessi saada lähete eteenpäin. (Meillä edes lääkäriajat menee n. 1kk päähän + lähete siitä sit)
Päädyttiin siihen, et yritettiin kotona viel pari kuukautta ja mietittiin, ollaanko valmiita hoitoihin.
Varasin ajan samalle ihanalle gynelle, joka sitten laittoi lähetteen naistenklinikalle.
Hän oli viel lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri, ni aivan ihana! Ultras ja ennen kaikkea jutteli ja kuunteli. Jäi hyvä fiilis eikä harmittanu vaikka maksoikin paljon! Kohtelu ihan erilaista kuin terveyskeskuksessa.

Meni pari vk ni eka käyntiaika tuli postissa :)

Eli me saatiin nopeesti aika naistenklinikalle, ku mentiin yksityisen kautta.
Kaikki lapsettomuuteen liittyvät tutkimukset tehty julkisella puolella, siks tää on näin hidasta :/

Paapu, Joo vähä kaikissa asioissa tuntuu olevan eripuolilla eri käytännöt tai jopa lääkäristäkin riippuen on eroja :D

Tosiaan meidän terveyskeskus on yksityisellä puolella mutta kunnallisen kautta ostettu palvelu. Menin siis flunnssasta lääkäriin ja samalla otin asian puheeksi. Eli samalla kertaa varasin uuden ajan tuolle lääkärille 3 viikon päähän ja sit mies kävi ennen tota aikaa simppa-analyysissä ja sitten kun oli toi aika niin lääkäri haastatteli ja teki sisätutkimuksen ja sit laitto lähetteet labraan, ja tosiaan vasta tulosten jälkeen laittaa lähetteen eteenpäin. Oon varautunu että aika menee reippaasti kesän yli. Mutta mihkäs tässä kiire ois, jo 2,8 v yritystä, niin muutama kuukausi menee siihen verraten nopsaan :grin Ja onpahan motivaatioo pudottaa painoa, koska se vaikuttaa kaikkeen ja hoitoja ei saada jos paino ei oo reippaasti pudonnu.

Paapu, kannattaa pyytää lääkitystä tuohon. Pienikin määrä voi auttaa arvojen korjauksessa. Ja ihan jo kahvin vähentäminen ja hiilihydraattien vähentäminenkin voivat auttaa :)

Tänään alkaa Menopur-pistelyt! Ensi viikon torstaina sitten vasteultra ja sitä seuraavalla viikolla punktio. Huh, taas mennään:joyful:

Kiitos LaraS, mielenkiintoinen artikkeli!

Yritin tavoitella sitä hoitajaa perhesuunnitteluneuvolasta kenen luona kävin jutellakseni noista arvoista ja lääkityksestä mutta ei sopinut meidän aikataulut yksiin joten soittaa maanantaina miulle.

Rive: kiitos vinkeistä, runsaat hiilarit ei miulle sovi muutenkaan mutta aina välillä sitä sortuu. Ja kahviakin kuuluu aika runsaasti, täytyypä alkaa kiinnittää huomiota. Tsemppiä siulle hoitoihin!

Mä sain aikanaan thyroxin lääkityksen tsh 92, t4v 9 ja tpoab 25600. Mut se oli silloin, kun olin 18v. Vaikka arvot oli aina hyvät, niin raskaaksi en tullut. Ehkäsyn lopettamisen jälkeen meni yli 10v ennen ku tulin ekan kerran raskaaks. Suurin apu tais olla, kun thyroxinin rinnalle alotettiin lio. Eka raskaus olikin sitten sellanen oho hupsista, tätä toista yritettiin sitten 1,5v.

Helmiina rv35+2

Mullakin oli ollut marraskuussa tsh lähempänä 4 ja t4v matalampi kuin nyt, eli kaikkiaan kehnommat arvot. Tk-lääkäri tai lapsettomuuspolin lähetteen käsitellyt gyne ei olleet näihin puuttuneet :bored: liekö sitten metformiini ja muutaman kg painon pudotus noita arvoja jo vähän korjanneet. No, pääasia, että nyt lääke on ja 2kk kuluttua kontrollissa näkee vasteen :)

Ja tosiaan, itse pitää olla noissa tarkkana ja pyytää lääkitys ellei lääkäri tajua.

Helinä, Hui kuinka sulla on kysta kasvanut! :eek: Mullakin on jo 5cm vasemmassa munasarjassa, mutta poistosta ei ole puhuttu sanallakaan.

Meritähti, mikä päivä teillä on suunnittelukäynti? Meillä on maanantaina :nailbiting:

LaraS, hyvä, että sun kilpparit huomattiin ja sait lääkkeet

Pätkis ❤️ Onnea ihanista uä-kuulumisista! ❤️

Takaisin