Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Juu, ajattelin maanantaina soittaa terkkariin ja kysästä. Luulisin, että endo ei ole kasvanut, kun menkkakivut pysyny siedettävinä, ja sit imetin aika pitkään, eikä menkkoja tullu melken vuoteen synnytyksen jälkeen, oi ihanuutta! :-) Se oli pysyny lisäks ihan muuttumattomana näiden kahden välissä. Sama gyne, leikkas molemmat :-)

Ms. Lemon & Pätkis: Meillä kaikki tehty yksityisellä, jota suosittelen, jos vaan taloudellisesti on mahdollista. Aika kallista lystiä tämä on, mutta ainakin on saanut tutkimuksia ja apuja nopeammin kuin julkiselta. Lisäksi oon löytäny ihanan gynen (menin parin muun kautta hänelle, koska on ainoa, joka kotikaupungissani tekee aukkareita); sovimme ekan Clomi-kierron folliultrankin sillä perusteella joulun välipäiville, että laitoin menkkojen alkaessa hänen yksityisnumeroonsa viestin ja tuli pitämään pienen vastaanoton mun aikataulujen mukaan. :)

Tuota irrotuspiikkiä olen myös itse miettinyt, mutta eikö se mene niin, että mulla nyt todella oli Clomien avulla ovis, koska menkat alkoi? Vai voiko olla niin, etten tällä(kään) kertaa ovuloinut? (En siis saanut muhkeaa ovisplussaa, mut lähes yhtä vahvat viivat, mikä on mun tikutteluhistorian paras tulos.) Ymmärsin gynen puheista, että jos ovulaatio tulee, se "päättyy" joko raskauteen tai menkkojen alkamiseen, ja siksi hän esim. käski olla syömättä Teroja tässä kierrossa. No, kuten tonne toiseen ketjuun jo kirjottelin, gynekin sanoi folliultrassa, että ns. normaalilla pariskunnalla, joksi meidätkin viime kierrossa ekaa kertaa laskettiin, on kierrossa 20 %:n mahdollisuus raskauteen, vaikka yhdynnät osuis nappiin. Olin vaan niin luottavainen, kun eka ovulaatio 9 kk:n yritysaikana oli tulossa ja limakalvokin oli kuulemma hyvän paksu; tosiaan Clomit saattaa ohentaa sitä, mutta mä oon syöny joka päivä yhden greipin, en tiedä vaikuttiko se. :D Täytyis vaan nyt ajatella, että ollaan samassa tilanteessa kuin sellaiset "normaalit", joilla yks yk takana... Ylihuomenna siis taas Clomeja naamaan ja pahoinvointia odotellessa (viime kierrossa oksensin kerran niiden takia).

Ms. Lemon: Oireettomuus kuulostaa hyvältä. Imetys kyllä pitäisi pitää endon hyvin lepotilassa. :)

Frozen: Yksityisellä minäkin käyn. Olen tosin vähän joutunut käymään välillä eri gyneillä kun aikoja ei ole ollut aina samalle... Enkä ole aivan tyytyväinen ollut joka gyneen.Nyt tosin olen 23.1 menossa gynekologille joka on erikoistunut lapsettomuuteen ja gynekologiseen endokrinologiaan. Mulle ei oo aukiolotutkimusta tehty kun ei kukaan gynekologi ole pitänyt sitä mahdollisena että putket olis tukossa kun on lapsia eikä ole takana mitään tulehduksia, leikkauksia tai sektioita. Verikokeita on sitten otettu enemmän, fsh, amh, prolaktiinit, progesteronit, testosteronit, kilppariarvot ymym...

Kyllä clomit/letrot vahvistaa ovulaatiota ja voi saada riittävän oviksen aikaan. Minulla letroilla ovistestin viiva on huomattavasti vahvempi kun luomuna, letroilla on niin vahva että testiviiva on kontrollia vahvempi.

Mutta sitten on olemassa sellainen tila jonka nimeä en nyt suomeksi muista "unruptured follicle syndrome" englanniksi. Eli folli kasvaa normaalisti mutta lh-noususta huolimatta follikkeli ei puhkea ja munasolu jää follin sisään "vangiksi". Tää follikkeli alkaa joka tapauksessa tuottamaan keltarauhashormonia samalla tavalla kuin keltarauhanen ja kuukautiset tulee ihan normaalisti. Tätä on tosi vaikea diagnosoida. Ainoa tapa on seurata ultralla ennen ovulaatiota ja ovulaation jälkeen onko follikkeli puhjennut.

Laras, mukavaa kun kysyit :) Oon jokapäivä lukenu teidän viesteänne, täällä ja tuolla toisessa ryhmässä. Ja nyt on kerrankin hetki kun on aikaa niin voisimpa kertoa meidän kuulumiset.

Tervetuloa uusille kirjoittajille toivon todella teidän taival ei etene näin pitkäki kuin minun. :)

Ennen joulua olin ihan superkiireinen ja stessaantunut töissä (sain yhde ihan hirveen raivokohtauksen töissä) ja nyt sit en oo vaan jaksanu kirjoitella, meillä tuli se 3 vuoden yritysrajapyykki täyteen ja viikko sit myös astuin uudelle vuodelle ikäni puolesta, 32. Oon jotenkin niin kyllästynyt vatvomaan ja kuulostelemaan oireita jotka ei tarkoita yhtään mitään. Se on hölmöä, mut kyllähän täällä on nähty monesti että ne oireet ihan oikeassa joskus on mutta en jotenkin jaksa enää omalle kohdalle niitä uskoa todeksi. Enkä siis oo siksi oikein jaksnut kirjoittaakaan, kun ei ne mun kohdalla mitään tarkoita ja olen jo niin monta vuotta niistä kirjoittanut. Lisäksi valtaosa "vanhoista" täällä kirjoittajista ovat jo raskautuneet tai jo saaneetkin vauva, niin sekin tuntuu sit vähän ulkopuoliselta.
Oon vähän kyllästynyt koko vauva-aiheeseen, kun tuntuu et ei tää meidän kohdalla mihinkään etene, aina vain pitkittyy. Ja siis tämän sanon väheksymättä ketään teistä, koska, kuten sanoin, monesti täällä ne oireet ja muut on ihan oikeassa olleet! Ja ymmärrän että varsinkin uudet jaksa kirjoittaa ja pohtia. ja se on ihanaa, koska itsekin niin haluisin tehdä mutta jotenkin on niin lannistunu olo :sad001

Meillähän on nyt se tilanne että alunperin viime syksynä piti päästä ivf-hoitoihin mutta koska painoni oli alkanut laskea vasta edellisenä keväänä tuntui jotenkin tyhmältä. Sovittiin että nyt alkuvuodesta 2017 mentäs mutta itse siirrettiin sitä keväämmälle ja sovittiin että helmikuunlopussa soitan ja sovitaan suunnittelu aika. (tällä hetkellä paino siis laskunut kaiken kaikkiaan 12kg viime keväästä, nyt bmi n.32)
No, tuossa viime lokakuussa kävin kilpparikokeissa taas, joita on nyt siis seurattu vuosi, ja tsh oli 0,02 ja T4v en muista, olin syönyt siihen asti thyroxinia 75mg/pv. (onko se mg??? no siis mikrogrammaa kuitenkin :grin) Lääkitystä muutettiin, 75mg 4 pv viikossa ja 50 mg 3 pv viikossa. Eli tosi pieni muutos ja nyt sit joulukuun puolessa välissä kävin niin tsh oli 6,82 ja t4v 13,1 :wtf Muutos siis huoma 2 kuukaudessa.
Täkäläinen lääkäri oli sanonut että ei muuteta annosta ja 4 kk päästä seuraava kontrolli, no mä olin et en todellakaan oota 4 kk ja toivo parasta, varasin puhelin ajan mut lääkäri ei koskaan soittanut, soitin sinne ja tulos oli sama.

No tätä mä sitten siinä joulun alla itkin ja totesin vaan et ihan hullua, kun se 4 kk menee reilusti yli sen, et mä oisin soittanut sinne naisten polille suunnittelu aikaa. Jouluaattona alkoi menkat ja päätin että otan puhelun naisten polille ja sain kuin sainkin lapsettomuuslääkärini langan päähän joka sanoi että mulla on ihan tosi herkkä kilpirauhanen ja et ei missään tapauksessa tarvii oottaa 4 kk. Arvot kuulemma tosi pahasti epätasapainossa. Se laitto mulle tänne lähetteen 2 kk päähän siitä joulukuisesta käynnistä ja aikoo ottaa MYÖS ne kaksi arvoa, se vasta-aine ja joku muu mitä ei tk-lekurit yleensä ikinä ota. Oon niin fiiliksissä siitä ja se nyt antaa vähän toivon kipinää. Mut sit se myös sanoi että hoidot nyt luonnollisesti siirtyy sillä ei voi mitään tehdä jos kilparit on näin pahasti pielessä. Tietenkin tämän itsekin tajuan, ja lisäksi nyt se, et uskon että meillä ois mahdollisuus raskautua ihan luomusti jos kilpparit ois kunnossa. (tää on outo juttu, mulla on ollu tästä luomuraskautumisesta tosi varma olo koko meidän yrityksen ajan)
Mut siis, meen kontrolliin siis helmikuun puolessa välissä. Seuraavia menkkoja odotan ens viikonloppuna alkavaksi, tallettelut tehtiin hyvin mutta en usko että mitään on tapahtunut. Ekaa kertaa meidän yritysaikana, en ihan oikeasti elättele pienintäkään toivoa. Niin ja lapsettomuuslääkäri ei muuttanut thyroxin annosta. Voihan ola et jolulunalusajan stressi sotki näitä nyt jotenkin mut en tiiä.

Varmaan ymmärrettävää, et kyllä turhauttaa. Aikaa vaan menee eteenpäin ja mitään ei tapahdu. Mutta silti mulla on ihan ok-rauha tän asian kanssa, mutta välillä se itku silmään tulee.

ihan tositosi paljon toivon tähän ketjuun plussia ja teille kärsivällisyytta ja voimia tämän niin riuduttavan asian kanssa! :Heartbigred

• Tykkään
Reaktiot: mh-
Joo, ei sulla Pätkis juuri noista syistä varmastikaan johtimet tukossa ole. Jos meen tässä kierrossa folliultraan, niin munkin täytyy luultavasti varata aika eri gynelle samasta syystä... Okei, kiitos informaatiosta, en ollut kuullutkaan tuosta syndroomasta! Tosiaan ei se ovisplussa selkeä ollut, joten mua epäilyttää. Täytyy nyt tässä miettiä, laitanko samalle gynelle viestin vai meenkö eri tyypille folliultraan ja puhun hänelle siitä pistoksesta...

Pätkis (tai saa toki joku muukin vastata): mahdollisen oviksen jälkeisessä ultrassa pystyy siis selvittämään, onko munasolu todella irronnut? :)

Ilpuri: Kovasti voimia teille! Noin pitkän matkan kulkeminen on varmasti todella tuskaista. Toi on vielä tosi ärsyttävää, että saa soitella ja selvitellä eikä kaikki ota tosissaan tai määrää kaikkiin tarvittaviin kokeisiin. :( Toivottavasti nyt kuitenkin vuosi 2017 olis teille(kin) suotuisa! :)

Frozen: Puhjenneen follin tilalle kehittyy keltarauhanen jonka pitäisi näkyä ultrassa. Tosin joidenkin lähteiden mukaan keltarauhasta ei aina näy ultrassa. Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos käy ultrassa juuri ennen ovista ja myöhemmin oviksen jälkeen. Jos follit ovat kadonneet niin kai ne sillon on puhjennu.

Voi Ilpuri, tsemppiä sinne. En myöskään ketjun vanhana jäsenenä jaksa tällä puolella enää pahemmin kirjoitella. Välillä käyn lukemassa. Meillä lapsettomuutta nyt kohta 3,5 vuotta. 4 ivf hoitoa takana.. tuloksetonta. Kirjoittelen tuolla hoitopuolella,mutta rupee tuntumaan ettei sekään ole kohta mun ketju juuri monien hoitojen vuoksi. Meillä ei pakkaseen saada ikinä mitään niin siksi hoitokertoja kertynyt jo noinkin paljon. Vaikea uskoa myös raskauteen,mutta en silti ole vielä valmis luovuttamaan.

Ilpuri, hieno painonpudotus!!! <3 voi kunpa pian saataisiin sun kilppariarvot kuntoon. (Mä en ymmärrä niistä valitettavasti mitään...) tän on pakko vaan olla niin teidän vuosi! Tsemppiä sinne, olet ihana!! <3

En muista mitä kaikkea oli tapahtunut, mutta paljon kaikkea. En ehdi kauheesti kirjoittelemaan kun on sata taitaa tulessa, mutta luen joka ilta ja puolet unohdan sitten tässä vaiheessa kun ehdin kirjoittamaan.
Kysyisin että onko kellään ollut tälläistä , että kun oon tikutellut ovista nyt reilun viikon nii en oo saanut vieläkään kunnon plussaa. Se piti olla keskiviikkona mutta eipä näy. Viikko sitten tuli eka melkein plussa ja tiistaina toka ja taas tänään yksi. Mutta kunnollista plussaa ei. Ja kaikki loput testit ovat vaan haaleita... turhauttavaa... Eiks mä sit ovuloi vai onko se vaan joskus näin ihmeellistä et melkein olis ovis mut sit se vaan menee ohi...
Niin ja ovis on aina ollu kyl ajallaan ennen ...

Frozen, Thanks. Teille myös :)

Pisara, mä olin suunnitellut et tulisin sinne hoitopuolelle mut kun ei vielä ole ajankohtainen niin en sit. Ootteko te julkisella vai yksityisellä? Tosi inhottavaa jos ei saa pakkaseen kun sit aina kroppaa pitää rääkätä usein lääkkeillä ja sit kyllähän se lompakon päällekin käy. Mut ihan mahtavaa että jaksatte toivoa ja varmasti se toive toteutuukin. Ei meilläkin toivoa ole heitetty pois :)

Murkku kiitos, niin säkin <3 toivotaan näin :) hassua kun täältä on ottanut sellasia muutamia ihmisiä et "varmasti mä ton kans oon samaan aikaan raskaana" niin sä kuulut niihin mun ihmisiin :D Mulle pian kiire tulee kun sä jo kohta oon synnyttämässä :)

Tsemppiä pisara! Ikävää että olette joutuneet käymään läpi niin monta hoitoa. Toivon että vielä onnistutte! :)

Ilpuri: Ikävää että kilppari nyt tuollalailla temppuilee. Toivottavasti saatte arvot pian kohdilleen. On hyvinkin mahdollista että kun arvot on tasapainossa tapahtuu kaikki muu ihan itsestään eikä ole enää tarvetta ivf:lle... :)

Untuvainen: kyllähän kaikille aina joskus tulee niitä ovuloimattomia kiertoja. Tai sitten ovis on vaan myöhässä. Voi olla että on yrittänyt ovis tapahtua mutta jostain syystä epäonnistunut. Tai ollut heikko ovis... Jatka tikuttamista jos mahdollista.. :)

Voi ilpuri! Rankka ja kivinen tie on teilläkin ollut! <3 kunpa nyt sun mahtava painonpudotus auttais ja kilpirauhasarvot saatais tasaantumaan! Toivoisin teille niin luomuplussaa! Mut onneks kuitenkin hoidoillakin saadaan paljon aikaan :)

Pisama, en muista, mutta monettako lasta yritätte? Toivottavasti teilläkin tärppää, kauan ootte tekin yrittänyt eikä ivf ihan kevyttä hupia ole :(

Mä oon varmaan taustaillu sen takia, että on kiire enkä usko luomuplussaan.
Isoin syy varmasti on, että tuntuu, ettei tässäkään ketjussa enää meitä "tosi pitkään" yrittäneitä ole :/

Mullakin outo tilanne, että mussa ei ole todettu vikaa vaan miehen spermassa lapsettomuuden syy.
En tiedä mitään näistä lääkkeistä, joista puhutte. Ovisplussan saan testiin aina, jos testailen ja tunnenkin sen.
Silti tunnen, etten kuulu oikeen mihinkään kuumeiluryhmään ja se on inhottavaa :(

Oon niin rikki tästä pitkästä yrityksestä ja toki siitä, et miehellä yht äkkiä simppojen laatu heikentyny huomattavasti.
Mut harvalla on tätä ongelmaa, joten vertaistuki vähän vähissä.

Terkuin meritähti
Lapsi 02/2013
Tjottailua 09/2014
Ivf-suunnittelykäynti 04/2017

Näillä mennään, kevättä odotellessa ;)

Plussatuulia kaikille ihanille! Ei tää helppoa ole :(

Tsemppiä Ilpuri! Hieno painon pudotus. Eiköhän ne kilpparitkin asetu sitten jossain vaiheessa aloilleen :) mä oon tehnyt samaa listaa kuin sä "ton kanssa oon sit samaan aikaa raskaana". Haha! Kaikkee se mielikuvitus toivookin ;)

Meritähti sulla on myös ollut tosi pitkä taival! Toivottavasti ivf on teidän onnen avain :) tsempit!

Täällä gonalin pistely aloitettu. Hyvin sujui taas tauon hälkeen. Pelko ei ollut hiipinyt takaisim :)

Ilpuri yksityisellä ollaan käyty. Joten rahaa menee ja nyt ei saa edes kelakorvauksia enää. Oon kyllä valmis laittamaan kaiken ylimääräisen ja säästyvän roposen hoitoihin. Täytän just 40 joten iän puolesta tää ei tuu ainakaan helpottumaan.

Kyllä sinne hoitopuolelle voi tulla vaikka ei vielä ihan ajankohtaista olisikaan. Sieltä saa paljon tietoa ja muiden kokemuksia lääkkeistä,pistämisestä,punktiosta yms. :happy:

Meritähti ensimmäistä yritetään. Siksi niin paljon pelottaakin että ei onnistuta.

Ilpuri, on tässä aikaa vielä, enhän mä oo ees puolessa välissä vielä. :) Ois kyllä niin ihanaa napata sut mukaan tuonne toiselle puolelle!

Toinen ketä kanssa ikävöin on Larissa... mutta ymmärrän oikein hyvin, että tauko täältä meille pidempään yrittäneille tekee oikein hyvää. <3

Meritähti, sama se mulla oli kun selvis että miehessä olikin se vika, tai no olihan minussakin, mutta mun viat saatiin korjattua... mutta uskon ja toivon, että kun sulla siellä suht sama tilanne kun mulla, niin toukokuussa sulla jo pikkuinen massussa kasvaa... <3 ja kaikki se piikittely ja kalliit lääkitykset ja lääkärissä ravaaminen olivat tämän arvoisia. Jännä homma miten sitä alkaa jo unohtaa että ei meille luomuna pikkuinen alkuansa edes saanut, vaan rankat hoidot se vaati. Luotat vaan ammattilaisten käsiin raskautumisen, niin kyllä siitä hyvää tulee. Romantiikka siitä on kyllä kaukana, mutta lopputulos on tärkein. <3

Pisama, tsemppiä myös teille tätäkin kautta! Voi kumpa teidän pikkuinen pian mukaan tarttuisi! <3

Muurahainen ja pikkuinen 18+0

Murkku, aika hienosti asian muotoilit ! :)
Meillähän miehellä operoitiin kiveksien verisuonia, seurantaultra olis kohtapuoliin ja uus simppanäyte pitäis antaa.
Silti en usko et luomuna onnistuu, hienoo olis kyl jos toi operaatio olis auttanu mut aikalailla kyl lasketaan ivf varaan tää homma :p

Pisama, voi kunpa te onnistuisitte!

Tietääkö kukaan larissasta mitään? Tauolla on joo, mut olis ihana kuulla kuulumisia :)

dpo14 ja taas nega... Eiköhän tää kierto ollu tässä..Alkais vuoto nyt vaan pian... Hyi tää on kyllä henkisesti suoraan sanottuna helvettiä... Pelottaa ettei se gyne anna meille mitään apua enää.. Että kehoittaa vaan hakeutumaan jonnekkin lapsettomuus klinikalle minne en saa miestä millään vieläkään... :depressed:

Voi pätkis, virtuaalihalaus täältä! On varmasti inhottava fiilis nyt. :( Miksei miehesi suostu lähtemään lapsettomuusklinikalle?

Frozen: Kiitos :) Mies on tosi arka ja sen mielestä sinne on kohtuuttoman pitkä matka. Onhan se tosi että matkaa on.. 400km yhteen suuntaan...

Takaisin