Ei tää voi olla näin vaikeeta!

LaraS: Mulla ei ole pco diagnoosia mutta e-pillereiden lopetuksen jälkeen mulla on ollu oireita jotka vois sopia pco:hon. Mutta munasarjat on täysin normaalit. Ei näistä kyllä ota aina selvää :grin siks oliski mielenkiintoista kattoa että kui paljon nuo arvot muuttuu kun kokeet otetaan aamusta. Edelliset kokeet otettu 7kk sitten..

Toi simppatesti vaikuttaa mielenkiintoiselta.. :rolleyes:

Noista simppojen kotitesteistä taisi täällä olla vähän huonoja kokemuksia. Murkun miehellä näytti muistaakseni, että kaikki on ok vaikka kaikki simpat oli päästä epämuodostuneita ja icsi ainoa vaihtoehto. Eli en itse rahaa noihin tuhlaisi vaan miehelle purkki käteen ja näyte labraan ;)

Nuuskis, itse en ole noin laiha mutta lähellä alipainon ja normaalin rajaa mennään. Mutta kuten sanoit niin ei nouse kun ei vaan nouse! Tai itse asiassa nyt on vähän noussut kun jätin endometrioosin takia vehnän ja sokerin pois :D Ja noista verikokeista, tk:ssa ja muualla, jossa ei olla erikoistuttu lapsettomuuteen eivät vaan osaa ottaa niitä verikokeita, joista voisi selvitä lapsettomuuden syytä paitsi tyyliin kilppariarvot). Sulta tuskin on otettu hormoniverikokeita, amh-arvoa (kuinka paljon on munasolureserviä jäljellä) ja tehty kierron kartoitusta, ultraa tai sisätutkimusta? Ja sitten on tietysti vielä miehen osuus mikä pitäisi tutkia.

Muokattu viimeksi:
Larissa vilkaisitko tuota testiä, josta kysyin? Itsekin skeptinen, mutta kovin mielenkiintoiselta minusta näyttää ja toimiessaan vois olla aika hyväkin / tarkka. Kotitestiksi. Tietty oikeita labratestejä ei korvaa mikään.

En tiedä millaista testiä muurahainen on käyttänyt. Mutta me ollaan kokeiltu sellaista raskauskeijulta tilattua testiä joka osoittaa vain siittiöiden määrän. Eli ei ilmaise liikkuvuutta eikä muotoa. Sellainen testi ei varmaan epämuodostumiin mitenkään regoi vaan näyttää normaalia tulosta mikäli siis määrä on normaali vaikkakin kaikki siittiöt olisi epämuodostuneita.
Kiinnostaa lähinnä nuo testit jotka väittävät että osaavat tulkita liikkuvuutta ja muotoa.. toimiiko ne oikeasti..

Juu mä kans suosittelen ihan labrassa tutkituttamaan siittiöt, koska lääkärit eivät pidä myöskään missään arvossa kotitestejä ja kuitenkin se eteen sitten tulee...

Uusille tervetuloa! Laittakaahan tietonne mulle, ni lisään etusivun listalle, jos haluatte. :)

Paljon on juttua tullut ja pää lyö tyhjää. Mieleeni jäi, että negoja oli testattu, ihan tyhmää olisin niin mielelläni vetänyt mahdollisimman monen mukaani. :) toisaalta voihan ne negat vielä muuttua. :)

On: väsymys on aivan jäätävä, siksi ei pääkoppa oikein meinaa toimia, silmät ristissä yritän tekstejä lukea... talviunille joutas koko akka :D omanapaa sen verran, että täällä on siirrytty seuraavien piinapäivien viettoon. Meinaan alkuraskauden ultran odottamiseen. Välillä käy mielessä että jos pikkuinen ei olekkaan oikeassa paikassa. No eipä näitä kannata paljoa etukäteen murehtia. Se mitä eteen tulee, se on vaan kestettävä sitten. :)
Eli tasan kahden viikon päästä ultrataan.
Muurahainen ja pikkuinen 4+4

Oliko Larissa sulla keliakiaa testattu joskus ? Itse keskenmenoa läpikäydessäni luin joskus tällaisen jutun:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo92875.pdf
Tuli vaan mieleen kun keliakia voi kuulemma aiheuttaa painonlaskua ja kun puhuit vehnän ja sokerin poisjättämisen helpottaneen tilannettasi, niin jos se ois viitannut keliakiaan.

Onko keltään tutkittu tuota keliakiaa, kun on selvitelty lapsettomuutta? En tiedä onko ihan kaukaa haettua koko juttu :D

Alina ei toi ole kaukaa haettua. Mulle lapsettomuuslääkäri sano joskus, että jos mulle tulee vielä keskenmenoja (neljä jo takana) niin tutkitaan toi keliakia, koska se hoitamattomana aiheuttaa keskenmenoja.

Eltsi ja Triana: Pahoittelut negoista! Tsemppiä uuteen kiertoon!

Tervetuloa Nuuskiksentytär, toivon lyhyttä visiittä! :-)

On: Kehoni on aivan sekaisin ja kysyisinkin nyt, onko teillä kohtalosisarilla ollut vastaavanlaista?: Viime kierrossa en siis pongannut ovista, mikä ihan normaalia kun oli stressaavaa ainakin 150 %:sti. Kierto olli 26, mikä siis mun vakiopituuteni. Kestivät tosin vähemmän aikaa, eli 7 päivän sijasta viisi, mutta niin käy joskus. No, nyt on kp 9 ja oho, menkat alkoivat uudelleen, tai ainakin jotain vuotoa. Lähinnä siis ovista odottelen tässä. Voiko tulla jotkut välimenkat? Eli että oikeat menkat tulevatkin vasta nyt, koska tissitkin olivat arat yli menkkojen ja nyt helpottaneet. Pieniä menkkakipuja ollut, mutta nekin normaaleja, liittyy kait endoon. Ehkä minusta on tulossa vanha (ikäkriisi, synttärit taas aivan kulman takanna) ,vaikka mies väittääkin toista :-)

Ms.Lemon: Joskus voi kohtuun jäädä kuukautisten jälkeen jotain materiaalia joka poistuu sitten myöhemmällä. Varsinkin jos kuukautiset oli vähän lyhyemmät. Toinen vaihtoehto on joku häiriö hormonitasapainossa. Mulla oli sama juttu yhdessä kierrossa epäselväks jäi mikä oli mutta nuo selitykset sain lääkäriltä..

Alina16, jos lapsettomuus pitkittyy, niin ei siitä gluteenittomasta ruokavaliosta välttämättä haittaakaan ole. Mulle ei sitä suositeltu, mutta lähdin itse vuosi sitten gluteenittomalle ja maidottomalle, kun lääketiede ei pystynyt auttamaan meijän lapsettomuutta (perimmäinen syy, ettei hienotkaan alkiot kiinnittyneet, ei omat eikä ostetut). Klinikan lääkäri sanoi, että kokeilu voi kyllä kannattaa.
Mulla on autoimmuuni kilpirauhassairaus, joten tästä on siihenkin apua, ei arvot heittele ylös alas ..

Alina: miulta testattiin keliakia ennen ICSIä, ihan siksi että voidaan sulkea se pois.

Ainiin ja piti mainita kilpirauhakokeen tulokset, TSH oli 0.06!!! Annos siis nostettiin raskauden alettua 0,1 grammaan ja vetäisi aika alas..50 mikrogrammalla TSH oli 2,4 kun raskautumisen kannalta ihanne olisi alle 2, tätä siis nostettiin siihen 75 mikrogrammaan ja raskauden alettua vielä 25%:lla. Jos jotain hyvää tästä haetaan niin ainakin lääke puree..:rolleyes:

Nuuskiksentytär: Mäkään en ihan noin laiha oo, mutta bmi pyörii alipainosen ja normaalipainon alarajalla. Lääkäri ei puhunu mulle painosta mitään niin toivon että se ei ole osa meidän ongelmia.

Tuo keliakian vaikutus lapsettomuuteen ja keskenmenoihin oli ihan uutta tietoa mulle. Meillä on sitä suvussa paljon molemmilla puolilla ja on multa tutkittukin useampia vuosia sitten selittämättömien mahavaivojen vuoksi. Mun äidillä puhkes se lastensaannin jälkeen, että voihan siihen sairastua myöhemminki.

En muista kyselinkö täällä aiemmin jo että onko teistä jollakin rakennepoikkeava kohtu? Mulla ilmeisesti herttamainen kohtu (väliseinä kohdun yläosassa) ja lääkäri vaan höpötteli että vauva voi olla perätilassa syntyessään ton väliseinämän takia. Googlailin tietty, ja löyty infoa että voi vaikuttaa raskautumiseen ja aiheuttaa varsinki alkuraskauden keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Muokattu viimeksi:
Olen jokusen tovin nyt lueskellu teidän tarinoita ja haluaisin liittyä mukaan, mikäli sopii?

Edellisestä suhteesta syntyi esikoispoikani. Minipillerien läpi puski väkipakolla, mun onnekseni. Odotusaika ja kaikki pojan kanssa ok, synnytys käynnistettiin kunnei herra halunnut tulla omin päin. Ei traumoja synnytyksestä, Poika kasvanut hyvin.

Nyt nykyusen mieheni kanssa ollaan yritetty 12/15 lähtien.. 1/16 keskenmeno ja sen jälkeen ei mitään... tammi-helmikuun vaihteessa sain myös tietää sairastavani myös endoa, joka lisää vaikeutta ja stressiä meille molemmille..

Monena kuukautena oon ollu hyvinki varma oloistani ja haamujaki saanu, jotka vaan.. on hävinny. Kierto on mulla 26-28pv ja aika tarkka.

Tervetuloa Nuuskiksentytär ja Mamma-10 mukaan,toivottavasti visiittinne on lyhyt tälläpuolen eli plussaatte piakoin :)
Pahoittelut negantestanneille,toivotaan että muuttuvat vielä ylläriplussaksi, negat on niin hanurista.

Äääää kirjoitin pitkän viestin puhelimella mutta se katosi... noh tässä lyhyesti:

Alina, on tutkittu ja ei ole keliakiaa. Verikokeet ja gastroskopia (HYI!) tehty. Mutta onhan se mahdollista että on gluteenille yliherkkä...

Ms. lemon mulla endo aiheuttaa ylimääräisiä vuotoja joskus oviksen aikaan ja luteaalivaiheen aikana.

Mamma, tervetuloa mukaan! Kurjaa että sullakin on endo :( meitä endolaisia onkin täällä useampi.

Helinä, ootko nyt testannut ovista?

Jopsu, olipa sulle sanottu ikävästi. :sad001 Ei se lapsettomuus tosiaan ikää katso. Ja vaikka stressillä voi olla tietty vaikutus, jos on todettu oikeasti vaivaa niin eipä se stressaamattomuus sitä miksikään muuta.

Triania, mä sain letrot yksityilseltä lapsettomuusklinikalta. Aukiolotutkimus tehtiin ensin, ja verikokeella katsottiin ainakin hmm, kilppariarvot ja prolaktiini.

Ai niin ja testeistä, minä taas käytin hyvällä menestyksellä Sofin testejä. Hyvin sain o-plussan aina näkyviin, enkä r-testeihin kertaakaan saanut minkäänlaista turhaa viivanpaikkaa. Ei vaikka miten olisi etsinyt. Varmaan noissakin on laatueroja.

Mimmi, tsemppiä huomisen testiin! :)

Meritähti kuulostaa hyvältä, toivottavasti leikkauksesta on apua. :)

Pahoittelut negatesteistä, ne on aina yhtä kurjia. :sad001

muurahainen tsemppiä, turha sitä on murehtia onko pieni oikeassa paikassa, vaikka tietenkin vaikeaa olla miettimättä. Omalla kohdallani pelkäsin kyllä keskenmenoa, mutta en sitä että olisi kohdunulkoinen. Siitä pitäisi kai yleensä olla oireena hartiapistos. Sain nimittäin aukiolotutkimuksen jälkeen niin jäätävän hartiapistoksen, ei mitenkään sekoitettavissa tavalliseen hartiajumiin, että ajattelin kyllä tunnistavani jos sellainen osuu kohdalle uudestaan.

Siinä vähän pikakommentteja. Mulla oli tänään neuvola 38+0, eli laskettu aika lähestyy. Vauva on nyt ilmeisesti kiinnittynyt, koska th sanoi ettei pää enää liiku. En vieläkään osaa jännittää synnytystä, pitäisi ehkä paremmin orientoitua siihen. No, käytännön asiat on aika lailla valmiina. Vointi on ollut melkein hävettävän hyvä - no, jotain vastapainoa sille että raskaaksi tuleminen oli vaikeaa. Edelleen pystyn esim. pyöräilemään rauhallisesti. Hengästyn kyllä jo ihan pienestä, mutta pahempia särkyjä ei ole. :)

Larissa: joo testasin mut tismalleen samanlaiset viivat tuli kuin eilenkin,katson mitä huomisen testi tuo tullessaan, tänään tosin päiväpissastakin sain parin tunnin pidätyksellä ne samanlaiset viivat. Jos ei selkeesti huomenna ole vahvistunut tai oo haalennut niin sitten täytyy olla joku ihme häiriö. viime joulukuussahan minulla oli eka selkeä ovisplussa ja siitä noin dpo.8 tiputtelua ja sit joku dpo 10 oli monta päivää ovistesti taas plussaa,raskaustestit negaa,(kävin verikokeessa siitä parin pv.n päästä mut se oli nega,mut tosin sillon ei enää ovistestikään näyttänyt plussaa)vieläkään en tiiä mikä oli kun meni pari vk siitä ja sit alko vuoto,luulen että oliko sillon kiinnittymisyritys,nimittäin olin olojen perusteella ihan varma raskaudesta kun oli todella jännä paineen tuntu ihan alavatsalla ja olin varma että olin raskaana,sellasta tunnetta ei oo muulloin ollut.
Joo tulipa taas tästäkin aiheesta romaani,sori Larissa :grin:grin

Tervetuloa Mamma10, toivotaan nopeaa plussaa sinne! :-)

Kiitos vastauksista Pätkis ja Larissa. Onko sulla Larissa ollu alusta asti niitä vuotoja toisinaan? Mietin vaan, voiko tää nyt olla merkki pahentuneesta endosta, koska aiemmin ei ole ollut? Tai sitten tää on toivottavasti vaan jotain jäännöstä, niinkuin Pätkis kirjoitit :-), koska edelliset menkat lyhyemmät.

Takaisin