Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Mymmelisti jopa on ollu huono tuuri ku eivät kerenneet leikata. Mulle meinas käydä sama keväällä napatyräleikkauksessa. Piti olla päiväkirurginen, mut meni niin myöhään että piti jäädä osastolle yöksi. Yks lääkäri muuten sillon kevättalvella epäili mun pienen pientä kuroutunutta napatyrää endometrioomaksi, on vissiin tositosi harvinaista mutta voi tulla napaanki?! Mutta leikkaava kirurgi totesi poistettuaan tyräksi sitte niin kaipa se oli.
Tosiaan lukenu tarinoita että jotku käy kuvissaki ennen lapaa mutta on varmasti tosi yksilöllistä hoito ku niin moninainen sairaus.

Voimia Helinäkeiju, toivottavasti asiat lähtevät pian rullaamaan ja saatte tarvittavat hoidot ja pienen tuhisijan <3

Kiitos vinkistä Larissa, kävin heti tsekkaamassa blogin. Yllättävää tietoa!

Mymmelisti: Mullakin kohdun takana endoa, niinköhän se siellä sit vaikuttaa... Toisaalta se havaittiin jo ekassa sektiossa, mutta eihän tuosta enosta koskaan tiedä. Huikkasin gynelle toisessa sektiossa verhon taakse,että onko vielä endoa ja se sano et siellä on ja samalta näyttää, kuin viimeksikin, oli siis sama gyne molemmissa sektioissa :-) Ekan jälkeen tää gyne sano, et uutta vaan vuoden päästä, kun raskaus on paras hoito endoon. Ei ollu siinä vaiheessa kyllä ihan heti mielessä siellä heräämössä jalat puutuneina :D

Ms. Lemon, joo mä kans luulen ettei siinä vaiheessa oo haaveillu taas vauvasta :D haha! Mutta mä luulen et mulla vaikutti se et oli endoa kohdun takaseinällä ja sivuilla ja sen takia ei ollu mahiksia tulla raskaaksi tai luulen ettei sinne päässyt alkiot kiinnittymään.

Mymmelisti, muistankin juu sun tuon neljä päivää ennen mielialan romahduksen. :sad001 Onneksi et enää joudu siitä kärsimään ❤️ Isoisän poismenon vuosipäivä. En ollutkaan haudalla yksin, niin sain pidettyä itseni kasassa.

Helinäkeiju, oon niin pahoillani! :hug013 Toivottavasti pian löytyy uudet suunnitelmat ja toimet! ❤️

LaraS, tilasin kanssa viime kuussa reilu 30 ovulaatiotestiä. Ne vaan hyppäs jostain sinne ostoskoriin:confused013 :grin

Kiitos kaikille tsempeistä ja vastauksista! ❤️ Päivä oli helpompi, kuin eilen, kun onnistuin pitämään itseni tarpeeksi kiireellisenä. Nyt toki ajatukset alkoivat harhailemaan, kun rauhottui. Huomenna popsin ensimmäisen letron :nailbiting:

Kiitos kaikille,ilmeisesti jos käsitin oikein niin tähän ei oo muuta kuin vaan odotella kystan häviämistä,todella turhauttaa tämä ainainen odottelu,että pääsisi edes normaalisti yritämään,mut tätäpä tämä on.

Pipanat
: kyllä minulla löytyi kp.13 ultrassa johtofolli oikealta munasarjasta 11mm kun kysta on vasemmalla, mutta nyt sitä ei sitten muka enää löytynytkään/erottunut. LImakalvo oli kuitenkin kasvanut hyvin.
Larissa: kuulemma sitten kun kysta on hävinnyt niin ilmeisesti jatketaan taas letrojen syöntiä ja ensin terolutit että saataisiin uusi kierto käyntiin (itse en haluaisi teroja kylläkään jos ne kerran aiheutti nyt tämän kystan niinkuin epäili) mut odotellaan mitä se isomman paikkakunnan lapsettomuuslääkäri sanoo kun aikoi sitä konsultoida, mut täällä ei ole ilmeisesti mahdollisuutta niihin pistoshoitoihin :(

Yhtäjuttua ihmettelin,voiko se kysta aiheuttaa sen että kuitenkin ovistestit on lähteneet tummumaan,viiva näyttää siltä jo että lähipäivinä saisin tasavahvat viivat. Tosin voihan ne viivan paksuudet vaihdella mutta kovin on tummumissuuntainen nyt olluto_O vai tekeekö nekin testit tän tahallaan etten luovuttaisi vaan elättelisin turhia toiveita:shifty::p

Kiva, että täällä useampikin tuon sokerin/vehnän käyttöön rajoituksia laittanut! Mullakin se projekti nyt (taas) alulla ja sain miehenkin mukaan; helpottaa, kun ei tarvitse omia ruokia tehdä erikseen :happy:

Mulla on hyviä kokemuksia ns. hiilihydraattitietoisesta ruokavaliosta (Montignacin gi-lukuihin perustuva menetelmä). Joitakin vuosia sitten sain painon tippumaan piirun verran alle 10kg. Närästyskin loppui ja oli muutenkin parempi olo. Kaikenlaisten työuupumus- ja muiden vaiheiden myötä ruokavalio lipsui ja tyssähti kokonaan, nyt kilot ekstrana takaisin hiipineet :/ Kokonaisvoinnin ja ylipainon takia nyt yritän kovasti tsempata, kun auttas tän pco:n ja toivottavasti raskautumisen kanssakin.

Teillä, joilla tuo vehnän poisjättäminen on auttanut alipainosta painon nousuun, niin mahtijuttu! :hello2 Uskoisin, että voisi olla jotain keliakiayliherkkyyttä taustalla, jolloin ravintoaineiden imeytyminen on heikentynyt.

Pitäisikö laittaa kuumeilijoiden oma hiilaripoppoo pystyyn? Olisihan siinä jotain muutakin ajateltavaa kuin plussat, lähinnä miinukset, tai tädit :smiley-ashamed005

Vaatiiko pistoshoidot jotain erityis olosuhteita kun yksityinen gynekologi ei niitä määrää vai mikä siinä on syynä ettei toteuteta sielä paikassa?

Outoa että terolutit aiheuttais kystia kun niitä joskus käytetään kystien hoitoonkin... Mutta ilmeisesti kystan voi aiheuttaa...

Muokattu viimeksi:
Helinäkeiju olen pahoillani, varmasti turhauttavaa kun mitää ei voi tehdä! :( toivottavasti pian älyää hävitä!!

fb50d65e923bff38c5f28170b40d8ca6
jeeee!! Se on vahvistunut reilusti <3 Nyt lopetan testaamisen yhen testin jätän hyllyyn jos jotain ikävää sattuu :)

Ilpuri kyseli tossa aiemmin, että minkälaisia jälkiä lapsettomuus on jättäny. Mie ainaki oon huomannu sen, että sillon jo ihan yrityksen alussa tuli tämä, että alko tarkemmin kiinnittämään huomiota siihen, miten kysyy toisilta onko suunnitteilla lisäystä, koska mitä pitempään yrittämisessä meni niin sitä enemmän alko itellä ärsyttämään nämä "tehkää lapsi, joko tulee yms." kyselyt. Mutta tuo on varmaan semmonen asia, mikä on jo tässä ryhmässä tullu kaikille selväksi. Tällä hetkellä, vaikka poika on jo 4,5kk mie huomaan edelleenki olevan katkera väliin näille helposti raskautuville. Ja ainaki vielä tuntuu, että ei ihan hetkeen varmaan ois valmis henkisesti uuteen yritykseen, jos päättää, että toinen vois tulla.

Tänneki puolelle nyt sen verran kuulumisia, että meillähän on menny hyvin, aika menee liian nopiaa ja poika kasvaa liian nopiaa :D Syntyessäänhän oli vain 2790g / 49,5cm ja viime neuvolassa oltiinki jo 7035g / 64,9cm. Käännytään jo ja yritetään lähteä liikkeelle, yöt nukutaan edelleen n.10tuntia heräämättä ja muutenki ollu ihan aivan ihanan helppo lapsi.

Ihanat murkku ja esikko <3
Hienosti viivat vahvistuu!

Tääl oli pco:stakin jotain puhetta? Mulla luki omakannassa, et jommalla kummalla puolella olis "pco-tyyppiset munasarjat" mut ei kukaan oo asiasta puhunut sen enempää. Pitääki ehkä perehtyä tohon.

Mh-, ihana kuulla kuulumisia! Teillekin "helppo" lapsi siunaantunut, kivaa! Meilläkin neiti ollut tosi helppo ja tyytyväinen vauva sekä lapsi.
Toki tiedostetaan miehen kanssa, että samanlainen onni tuskin toista kertaa sattuu ;) meiän tuurilla toinen, pitkään yritetty ja hartaasti haluttu lapsi on sitten haastavampi :D mutta kaikesta selviää!

Meritähti90 Kannattaa ehdottomasti perehtyä: omalla kohdalla voin sanoa, että murkkuiästä lähtien selittää paljon!!
Mulle sanoi reilu 10v sitten gyne, että on pco ilman sitä syndroomaa, olevinaan "kevyempi versio". Tuolloin saatiin folli kiinni sattumalta ultrassa, tosin ei kontrollia että seurasiko siitä edes ovis, vai kuihtuiko pois. Nyt hiljattain lueskellut (lähinnä metformiinin aloitukseen liittyen), että pcos katsottaisiin kokonaiskuvasta (oireet) eikä pelkästään munasarjojen rakkulaisuudesta. Eli mulla olisi oireiden (hirsutismi, epäs.kuukautiset, hiusten lähtö, paino-ongelmat jne.) mukaan ihan pcos.

Voiko muuten olla pco ilman että munasarjat olis pco-tyyppiset? Mulla oireina painonnousua, hiustenlähtöä, ihon rasvoittuminen, epäsäännöllinen kierto. Nämä oireet tuli kun lopetin epillerit. Ennen pillereitä ei kyllä tuollaista ollut. Mutta munasarjat on mulla aivan normaalit. Ehkä mulla on joku muu hormonalinen epätasapaino ku ovulaatiohäiriöitäkin on..

Pätkis dpo 3
Tuntuu siltä että tää ei oo tärppikierto...

Huomenia ihanaiset :)
Larissa: Sulla alkoi nyt sitten piina viikot :) Toivon koko sydämeni pohjasta että plussan saisitte :smiley-angelic001
Helinäkeiju: Oliko tuttu gyne joka ultras?
Unohdin jo mitä piti kirjoittaa.. tsemppiä hurjasti kaikille :Heartred
Muoks.tää plussa kierto oli mihin olin kahvin(normaalisti 6 kuppia päivässä),namit ja kaiken Hesen mätön jättänyt pois.

pätkis85 muistaakseni mulle sattui joissain ultrissa niin, että oli liki normit munikset - siksi ei pidetty oireyhtymänä, eli olis pco ilman ässää... En tiiä sitten... Terveyskirjaston (Duodecim) sivulta napattua:
"Diagnoosi voidaan asettaa, jos potilaalla on kaksi seuraavista oireista: kuukautishäiriö, hyperandrogenismi, monirakkulaiset munasarjat."

Onko tälle viikolle kukaan testaamassa? Jollaki oli kierto aika samoissa menossa ku mulla mutta en muista enää kellä.

Taas omaa napaa. Turvotus ja jomottelu katosi yön aikana ja aamulla oli nenä ihan tukossa. Taas näitä klassisia oireita :joyful:

Triana kp 21/25

Takaisin