Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Mymmelisti, mä just toivon tollasta fiilistä itsellenikin! Huippua että tunnet noin!
Oon vaan lukenut et joillekin se voi olla edelleen vaikea pala, mut varmaan se tulee ennemmin näkyviin sit jos yrittää toista tai useampaa ja ei onnistu yhtään sen nopeammin. Et tuskin ehkä yleensä ainakaan raskaana ollessa sitä suree.

Ovis testin tein tuossa, ja testi viiva oli kontrolli viivaa ihan superministi vaaleampi, joten eiköhän huomenissa ole ovulaatio.

Diku, ei ihmeempiä oloja kiitos kysymästä :) ovis kai oli ja meni sillä endo-kivut katosi :) nyt vaan piinailemaan ;) toisesta ketjusta kyyläsin, että sulla on upeasti viivat vahvistuneet <3

Ilpuri, jee meillä onkin jo hyvä piinailu jengi kasassa :)

Murkku, niin se vaan viiva vahvistuu! :)

Mintukka, tsemppiä huomiseen ultraan! Tule sitten kertomaan kuulumiset!

Mimmi, älä vielä menetä toivoa!

Esikko, mikä dpo/rv sulla on? Ei kaikilla viiva tummu nopeasti ja joillakin ei ollenkaan! Ja hieno viiva kuitenkin rfsu:n testissä :)

Myy, iso halaus sinne <3 toivottavasti mieliala lähtee kohenemaan!

Triana, oliko sulla muita endometrioosiin viittaavia asioita kuin se kysta ja ca-arvo? Kipuja ainakin (kuulostaa liian tutulta...) Todella toivon että sulla ei ole tätä endoa... mulle suosittelivat heti rankempia lapsettomuushoitoja (ivf), kun endo löytyi :/

Napaa: Eilen aamupäivästä tuli O+ (edellisenä iltana jo lähes +) ja eilen illalla oli vihlaisuja molemmissa munasarjoissa. Epäilen että ovis oli eilen illalla jo.. :) kerrankin on hyödynnetty oikein huolella :D ;)

Larissa kp 17, dpo 0 tai 1

Larissa, eivät oo aiemmin löytäneet ultrissa mitään endoon viittavaa. Kivut kyllä alko muutama kk pillereiden lopetuksen jälkeen ja mitä oon tietoa ettiny niin en tiiä mikä muu vois oikeesti aiheuttaa niin kauhean kivun. Ja oliko siis niin että joillaki endo näkyy jo ultrassa tai pelkästään sisätutkimuksessa tunnustelemalla jos oikeen oon ymmärtäny? Ja eikö sitäki oo pinnallista ja syvää ja mitä lie kaikkea. Aivan kauhea sairaus :sad001
Pelottaa tosiaan että onko mitään mahdollisuutta raskautua ilman hoitoja tai ees "lievillä" hoidoilla jos endo kyseessä.

Jes Larissa hyvä että osu nappiin hyödyntäminen ;)
Mulla on tänään vasta dpo13, mutta menkoista laskettu rv 4+1 :)

Triana, mulla oli epämääräisiä kipuja ja välivuotoja jo pillereiden aikaan. Vaihdoin nuvaringiin ja menin sillä muutaman vuoden mutta samat kivut ja vuodot toistui ajoittain. Hormonaalinen ehkäisy oli käytössä noin 10 v. Heinäkuussa 2014 jätettiin ehkäisy pois ja aina kierron loppu meni tiputteluvuotoa katsellen. Puolen vuoden päästä hakeuduin tutkimuksiin jotka eteni hitaasti. Mitään syytä oireisiin tai lapsettomuuteen ei löytynyt verikokeista, sisätutkimuksissa tai ultrassa. Syksyllä 2015 kivut alkoi olla sietämättömiä ja ramppasin koko ajan lääkärillä niiden takia. Vasta tammikuussa 2016 näkyi 4 cm endometriooma ultrassa vasemmassa munasarjassa, sain diagnoosin ja kaikelle löytyi selitys. Sisätutkimuksessa muualla ei endoa tuntunut kuin munasarjan kohdalla. Myös endoon viittaavat verikokeet oli roimasti koholla, niitä ei oltu ikinä aiemmin edes otettu. Yleensä varma diagnoosi voidaan tehdä vasta laparoskopiassa (tähystys), mutta jos on endoa munasarjassa niin sen pätevä lääkäri osaa diagnosoida ultralla (ulkonäkö, verenvirtaus kystan sisällä ja verikokeet koholla).

Endoa on tosiaan eri tasoisia. Mulle ei ole ikinä sanottu että mitä tasoa mun endo on, mutta yleensä jos sitä on munasarjoissa niin se on luokkaa 3 eli toiseksi pahin :/ Varmaan lapassa selviäisi ongelman laajuus.

Mulla on nyt vähän vajaa 2,5 vuoden yrityksen jälkeen sellainen olo, että meille ei lasta tule ilman ivf:ää. Toinen kierros kokeillaan sitä ja jos ei onnistu niin pyydän pääsyä laparoskopiaan ennen uutta hoitoa. Monille "sisuksien puhdistus" auttaa plussaamaan ja poistaa kivut (ainakin joksikin aikaa). osa plussaa lapaan jälkeen ihan luomunakin, esimerkkinä Mymmelisti tästä ketjusta :)

Laita yksäriä jos haluat jutella aiheesta enemmän, purkaa tuntoja tms :) Millaisia kipuja sulla on? Onko niitä joka puolella vai oireileeko kystan alue enemmän? Mulla kivut sijoittuu juurikin tuon kystan kohdalle kierron alkupuolella, menkkojen aikaan on sitten vähän kipuja muuallakin (virtsarakon alue, suolisto). Onko teillä suvussa kellään endoa? Meillä ei (ainakaan kukaan ei ole asiasta kertonut), joten siksi lääkärit piti endon mahdollisuutta epätodennäköisenä kunnes totuus paljastui.

Esikko, moni ei tossa vaiheessa saa edes haamua testiin ;)

Muokattu viimeksi:
Larissa: Mulla kans tiputteli pillereitten kans, vaikka aina söin vaan yhen liuskan ja sit tauko. Oon vissiin 4 vai 5 eri merkkiä kokeillu ja kaikissa sama. Ja nyt ilman pillereitäki siis joka kierrossa ollu tuhrua oletetun oviksen aikaan ja 2-3 päivää ennen menkkoja. Mulla kivut on siis krampit alavatsalla, paskalla käyminen menkkojen eka päivinä ihan yhtä tuskaa, siitäkää ei oo lääkärit ollu millänsäkään, kuulemma vaan hormooneista johtuu. Pahin kipu oikealla, tuntuu pahimmillaan alavatsalta kylkiluiden alapuolelle asti :sad001 Ja just sen puolen munasarjaa eivät oo nähny ultrassa. Oli Oysissa jo puhe magneettikuvistaki jos kivut jatkuu.. Vasemmassa munasarjassa nyt se kysta, se on ilmestyny elokuun lopun ja syyskuun puolivälin aikana. Ja sillä puolella ei ollu kipua viime menkkojen aikaan, vaan oikeella. Suvussa ei tietääkseni endoa, äidillä ja tädillä ollu kovat menkkakivut nuorempana mut ei oo diagnoosia ja kumpiki saanu lapset normaalisti. Sori saattaa olla sekavaa ku hoksin aina jotain ja tuonne väliin lisäilen ja töissä tauolla nopeesti kirjottelen :grin

Napaantuijottelua...
Labran hCg-erittely alle 1 :sad001 tulis vaan se täti moonis, niin pääsis taas ihan konkreettisesti eteenpäin.:think005
Tässä kierrossa ollut outo ja epätyypillinen muutaman pv pituinen tuhraus / välitiputtelu, enkä muista milloin viimeksi olis ollut kierto yli 42 (ei ainakaan tänä vuonna). Myös finnitilanne pahentunut. Varmaankin pco-oireilut siis ottaneet taas tuulta alleen :confused:
Ootan kovasti, et pääsisin niitä metukoita kokeilemaan.
Toisaalta viime viikolla oli ehkä ovis (vas. voimakas nipistely loppuviikosta) ja peitot heilui, niin rasittavasti vielä pienenpieni tsänssi, että olisikin jotain tapahtumassa tässä ylipitkässä kierrossa.

Ps. Mä pääsin kerranki ilman esikoista liikenteeseen ja mitä mä teen.. meen miehen työpaikalle kahville miehen kans ja takas kotiin :D niin ja mainittakoon, että miehen työpaikalle on 30 kilsaa :D

Onko ees vähän epätoivosta ku ei oo yhtään kavereita ketä vois nähhä. Mies on mun paras kaveri. :D

Triana, hyvin samanlaiset kokemukset on näemmä meillä. Itsekin kävin läpi useita pillerimerkkejä ja nuvaringin, kaikkien kanssa tiputteluvuotoa ja kipuja. Mulla on myös aina ollut karmeat suolisto-oireet menkkojen aikaan, nyt ehkäisyn jäätyä pois sekin on pahetunut. Mulla on pahimmillaan tiputtelua oviksesta menkkoihin :mad: Huoh, mun korviin kuulostaa ihan liian tutulta noi sun oireet ja jos se CA-125 on ollut koholla niin kyllä pahasti endolta kuulostaa :/ Mullahan se oli tammikuussa noin 80, maaliskuussa päälle 300(!!!), kun viite on jotain 30 :eek::rolleyes: Voihan sulla siellä oikealla puolella olla se tilanne, että joku endokiinnike on saanut munasarjan väärään asentoon ja siksi sitä ei näy ultrassa...? Mulla toi kysta oireilee pahimmillaan menkoista ovikseen, sellaiset kivut että tuntuu kuin munasarja räjähtäisi :( Ja jos on letro-kierto niin silloin varsinkin ovis on ihan hirveä! Jotenkin se kysta kai ärtyy, kun munasarjassa folli kasvaa.

LaraS, mikä kp sulla on menossa? Viime viikolla oli ovis oireet ja milloin toi tuhruttelu oli? On se pco:kin vaan aikamoinen riesa :mad:

Muokattu viimeksi:
Taitaa olla kp 49 tai 50 :/
Tuhruttelu oli ennen sitä "munasarjapistoa", mutta sen jälkeen, kun olin oottanut menkkojen ns. normisti alkaneen ja tehnyt yhden negat. r-testin.
Nyt on ovistestejä tilattu, niin seuraavat munasarjapistelyt testataan! Jos ennättävät tulla.

Larissa: Sä et oo siis päässy lapaan vaikka endo ja lapsitoive + kauheet kivut ja kaikki? :wideyed: Mä oon luullu et siinä tilanteessa pääsis helposti :sad001 Ehdottomasti sun täytyy päästä "putsaukseen"!
Samaa oon nyt miettiny et joku kiinnike vetäis sitä munasarjas väärään paikkaan/asentoon. En ymmärrä miten sitä munasarjaa ei muuten löydettäs. Ja ku se yksityinen gyne heinäkuussa näki siellä sen 8x10cm kystan, vaikka ite munasarjaa ei oikee näkynykkää niin miten kk myöhemmin Oysissa voidaan sanoo että kaikki kunnossa ku ei löydy koko tutkittavaa elintä o_O Kuulostaa tutulta toi tunne munasarjan räjähtämisestä, niin tuttua! Tsemppiä sulle kipujen kans ja toivon kyllä koko sydämestäni että se plussa tulis sulle ilman ivf:a tästä letrokierrosta :)

Minkä merkkaisitte ovisplussa päiväksi jos herkempi liuskatesti antoi positiivisen perjantaina päivällä ja lauantaina aamulla kaksoishormoni antoi pysyvän hymynaaman? Epäilen että irtoaminen tapahtui lauantai iltana kun oli niin kovat krampit ja pistelyt muutaman tunnin ajan jonka jälkeen ne loppu ku seinään eikä oo sen jälkeen tuntunut mitään...

Millä dpo:lla ootte yleensä aloittanu terolutit/luget? Lääkäriltä oli vaan ohje että ovulaation jälkeen... Viime kierrossa aloitin dpo 2. Mietin oliko sopiva vai liian aikaisin...

Pätkis dpo 2 tai 3

LaraS, voihan olla, että se turhuttelu ja munasarjapisto liittyi molemmat ovikseen? Tai sitten pco vain kenkkuilee :/ Ja tosta o-testien tekemisestä niin monilla kellä on pco lh-hormoni on koko ajan koholla ja siksi o-testit ei välttämättä näytä oikein. Tai sitten kroppa yrittää ovuloida ja o-testi näyttää plussaa, mutta munasolu ei irtoa. Mutta ne kellä on enemmän pco:sta kokemusta osaavat varmaan paremmin kommentoida.

Triana, en ole päässyt, sillä kun on lapsitoive niin olivat KYS:llä sitä mieltä että koitetaan hoitaa lapsettomuutta ensin. Lapassa lähtee väkisinkin osa munasarjasta, joten se saattaa heikentää myöhemmin vastetta ivf:ssä (ei saada kunnolla munasoluja). Jos sulla on näkynyt siellä "piilossa" olevassa munasarjassa kysta niin sehän voi olla endoa!!! Ärsyttää, kun kuulee niin paljon endoa sairastavilta, että lääkärissä ei ole otettu kipuja ja oireita tosissaan ja siksi monilla on kuukausien/vuosien viive diagnoosissa!!! :mad:

Pätkis, mulla ei ole kokemusta tosta kaksoishormoni testistä. Se testaa siis estrogeenin nousun (vilkkuva naama) ja lh:n nousun (pysyvä naama)? Itse laskisin o-plussan sen kaksoishormonitestin pysyvän naaman perusteella, sillä estrogeeni nousee päivän-pari päivää ennen ovista ja lähtee sitten laskuun, jonka jälkeen vasta lh nousee. Ja noista lugeista, itse olen aloittanut ne dpo 2 tai 3. Se on ihan hyvä aika niin ei mahdollinen ovis voi estyä. Ps. mulla on vähän sama tilanne, että en ole varma onko nyt dpo 0 vai 1 :D testin mukaan 0, eilisten olojen mukaan 1 :D Ite meinasin aloittaa luget torstaina, dpo 2 tai 3 ois silloin

Larissa, enpä tullukkaa ajatelleeksi tuota, taas sitä viisastuu sun tietopankin äärellä :grin Joo jännä että kaks lääkäriä tän matkan varrella on jotenki tosissaan ottanu nää kivut ja ne on ollu miehiä, naiset aina vähättelee.

Menkkaturvotukset alko?! Ei kai ne koskaan näin aikasin, perjantaina/lauantaina aikasintaan oottelin tämmöstä plussapallo-oloa o_O Molemmin puolin vatsaa tuntuu jotain epämäärästä, ei ihan kipua mutta jotain.

Triana, olitko testaamassa jossain vaiheessa? ;) Mulla alkaa välillä menkka turvotukset ja kivut viikko ennen menkkoja :mad: Sekin kyllä korjaantui, kun aloitin keväällä endo-ruokavalion :)

Larissa, vasta sitten kun jos täti myöhästyy, maanantaina ois tulossa näillä näkymin :nailbiting:
Mulla yleensä alkaa vasta edellisenä päivänä turvotus, kivut yöllä ja vuoto aamulla. Oliko niin että olit jättäny vehnän pois ja jotain muuta, en enää muista? Pitäs itelläki vähentää hiilihydraatteja ku tulee syötyä leipää ja herkkuja liikaa :rolleyes: Vaikka oon kuitenki hoikka, niin eihän se terveellistä oo.

Triana, itsekin olin alipainon rajoilla mutta kun muutin ruokavaliota niin paino nousi :D mulla oli keväällä kivut niin helvetilliset, joten lähdin tutkimaan että voisiko ruokavalio auttaa. Suoraan sanoen vitutti syödä särkylääkkeitä koko ajan :D jätin alkuun pois vehnän, sokerin ja soijan kokonaan sekä vähensin kofeiinin ja alkoholin minimiin. Olo lähti paranemaan 1,5-2 viikossa ja lopulta kivut loppui! Nyt olen lusmuillut ja syönyt karkkia, kivut palasi osittain mutta ei niin pahana kun en kuitenkaan vehnän koske. Kaikista hankalinta on, kun vehnää ja sokeria tungetaan joka paikkaan!

Moni endolainen jättää paljon muutakin pois (mm. maitotuotteet ja punaisen lihan). Itse en niin askeettiseen ruokavalioon pysty ja mulle selkeästi jo sokerin vähentämisellä ja vehnän pois jättämisellä oli suuri merkitys.

Tämä blogi kannattaa tsekata jos aihe kiinnostaa :)

http://evaitaendometrioosiin.blogspot.fi/2015/01/ton-ton-ton-ton-eli-viimein-itse-asiaan.html

Muokattu viimeksi:
Takaisin