Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Nonnah, gluteenittomia jauhoja aionkin käyttää (sellaisia missä ei ole vehnätärkkelystä), mutta soija on iso nou nou tämän endo-ruokavalion kanssa. Soijassa on nimittäin kasviestrogeenejä. Mutta kiitos vinkistä! Toimisikohan esim. kaura-, manteli- tai kookosmaito samaan tapaan... On mulla onneksi karppisokeria myös makeutukseen :) tsemppiä sinne uuteen yritykseen letrojen kanssa!

Kiitos Maiskukka :) ps. Vaniljasokeri on lähes täysin sokeria ;)

Pätkis, voi olla että teillä on vaan ollut huonoa tuuria ettei ole vielä tärppiä käynyt. Toivotaan että pian onnistuu :)

Pisama, mulle määrättiin 2 kpl 200 mg lugea päivässä, mutta olen nyt ottanut vaan puolet tosta sillä sekin pitää tuhrun pois. Olen ymmärtänyt, että jos siirto tehdään kiertoon jossa ei ole ovulaatiota (ja siten keltarauhasta omasta takaa) niin sillon määrä on aika iso.

Muokattu viimeksi:
Pisama, mulla on IVF-siirto luonnonkiertoon lääkitys 2*100 mg ja kun lääkkeelliseen kiertoon (ei omaa keltarauhashormonia, tässä kierrossa) 3*100 mg sekä aamulla että illalla, eli reilu annos (6 päivässä)!
Siinä voi varautua totaaliseen ummetukseen sekä suurempiin rintsikoihin ison pikkuhousunsuojan lisäksi! Itsellä alkaa "papanapäivät" torstaina (tätä kuuluu laulaa Juha Tapion "Paremmat päivät" -sävelellä - ukon kanssa inside joke, mukana jo vuosia...!)

Mut jos laittaa ton pelkän vaniljasokerin joka ohjeessa ja jättää tavallise sokerin pois ni vois olla hyvä vaihtoehto..
Tiän kyl et se o sokeria :D
Mut mä tykkään tost ohjeest ♡

Larissa, mä oon käyttänyt makeuttamatonta mantelimaitoa kaikkiin tarpeisiin maidon korvikkeena. Saa sekä gluteenittoman aamupuuron että tattaririeskapohjan todella hyvän siitä! Itse kans välttelen soijaa kilpparin takia, sekä riisiä, koska en välitä nyt riisistä enkä perunasta muussakaan ruokavaliossa.

Maiskukka, yritän välttää kaikkea sokeria (esim tuotteita joissa sitä on lisättynä), joten en varsinkaan halua itse olla sitä lisäämässä ruokaan :) mutta kiitos silti vinkistä! Kyllä toi ohje varmaan toimii jollain muulla makeutuksella :)

Ilpuri, kuinka nopeasti nostetaan 1 tbl -> 3 tbl? Toivottavasti ei kertarysäyksellä. :)

Larissako jauhoja ym. kyseli...mä esim. käytän leivonnassa ja esim. lettujen teossa mantelijauhoja, tattarijauhoja, kikhernejauhoja (kramjauho), rasvana usein neitsytkookosöljyä (tosiaan neiti ku on maitoallergikko) vaikka koostumus ei leivonnassa ole aina ihan sama lopputulokseltaan kuin voin kanssa. Maitoina olen käyttäny ruoanlaitossa just noita kasvimaitoja vaihdellen. Milloin kookosmaitoa, milloin jotain pähkinämaitoa tms.

Sukulaismies (mua nuorempi) alkoi kyselemään pikkukakkosen perään. Kerroin sit et ollaan lapsettomuushoidoissa. Tosi epämiellyttävää kun alkoi kehumaan mun muotoja ja lanteita. :grumpy: Onko mikään ihme että on sinkkumies...

Ja viime viikolla pankin yhteyshenkilöt alkoi kyselemään myös äitiysloman perään. Siis kun mä tulin tähän äitiysloman jälkeen äitiyslomasijaiseksi ja kyselivät, josko mä sitten jään lomalle ku äitiyslomalainen tulee takaisin. Vastasin vaan että "ei voi tietää"...

Joku aiemmin ihmetteli kun jotkut sukulaiset ei oo jälkikasvun perään kyselleet ollenkaan? Mun mielestä ei tarkoita sitä etteikö ne haluais jälkikasvua tai kokis kirjoittajaa kykeneväksi olemaan vanhempi, vaan ehkä enemmän kohteliaisuutta. Ei halua kysellä, jos asiaan liittyy jotain kipeää. Odottaa että heitä infotaan. En mäkään kysele asiasta keneltäkään enkä onnittele ketään vauvamasusta, ellen jo ole tältä itseltään saanut vinkkiä että raskaana ollaan.

Diabolicat, kiitos sullekin vinkeistä :) ja huh huh miten törkeä sun sukulaismies oli!!! Miten sun muodot liittyy asiaan mitenkään??? :mad:

Jeeeee! Kiinan pc:t (20 kpl) tuli postissa niin pääsen niitäkin tuhlaamaan :grin mielenkiintoinen oli paketissa oleva sisällön kuvaus; "adult toys" :grin:grin:grin ei nämä nyt ihan seksileluja ole, mutta sen jälkeistä ajanvietettä kuitenkin :grin

Muokattu viimeksi:
Larissa, alunperin varmaan noi muodot lähti mun facepäivityksestä, jonka hän virheellisesti tulkitsi laihdutuspäivitykseksi vaikka kyse oli vatsalihasten erkaumaan liittyvä päivitys. Esim. että mä tajusin kurssilla (jossa opetellaan hallitsemaan ja kuntouttamaan erkaumaa), että mä olen koko ikäni tehnyt KAIKKI jumppaliikkeet väärin, jotka tehdään vatsallaan maaten. Mulle on aina siis tullu kipua lonkkaluihin, eli oon käyttäny kahta jumppamattoa että pystyn tekemään liikkeet. Ja vasta eilen tajusin, että mä oon vaan tehny ne liikkeet väärin, ei mun lonkat mitenkään erityisen luisevat ole...

Suurin osa menee yleensä ohi silmien/korvien. Häntä on potkittu elämässä päähän keskimääräistä enemmän elämän joka saralla syntymästään lähtien, joten oon yleensä antanu puheiden mennä vähän ohi vaikka joskus hän osaakin olla hieman raskas.

Muokattu viimeksi:
Kiitos Larissa infosta ettei soija sovi jos endo, täytyy itsekin vaihtaa toi soija manteli tai saksanpähkinä maitoon.

Nonnah, soija on muutenkin sellainen mitä kannattaa välttää, jos on hormonien kanssa ongelmia, ongelmia lapsen saamisessa yms. Eräs vanhempi tuttava-nainen söi vaihdevuosien aikana paljon soijaa (helpotti oireisiin) ja kuukautiset alkoi uudestaan. :eek:Afrikassa taas oli annettu lapsille soijamaitoa, kun ei ole normaalia maitoa saatavilla, niin alle 7 vuotiaille tytöille se aloitti menkat! :eek:

Jätin nyt näiden päivittäisten endo-kipujen kanssa vehnän, sokerin, kofeiinin ja soijan pois, sillä ne ylläpitää endon aiheuttamaa tulehdusta sisuskaluissa ja nostavat estrogeenitasoja. Nyt on ollut 4 helpompaa päivää putkeen, mutta en vielä osaa sanoa että onko vain sattumaa vai johtuuko tästä ruokavaliosta. Mutta sama kokeilla :)

Tuota ruokavalioon on kyllä kokeiltava, ei kuulosta vaikealta toteuttaa ja auttaisi varmaan tähän painon hallintaankin. Miten multa on menny noi soijan "haitat" ihan ohi, on kyl siirryttävä heti korvaaviin tuotteisiin.

Suosittelen kyllä :) Amerikkalaisissa ohjeissa käsketään jättämään myös punainen liha ja maitotuotteet pois, mutta se on mulle jo vähän liikaa :grin Lähinnä se suositus tarkoittaa kai sitä, kun Amerikassa pumpataan niin paljon hormoneja eläimiin, Suomessa ei ole ihan sama asia. Alkoholi pitäisi jättää myös pois, mutta minä join kyllä punkut kiinnittymiseen :wink Muuten tässä ruokavaliossa ei olisi hankaluutta, mutta kun sokeria lisätään ihan joka paikkaan! Onneksi teen pääasiassa ruuat alusta asti itse niin saa vältettyä suden kuopat :) Tässä parit hyvät linkit aiheesta:

http://www.endo-resolved.com/diet.html
http://evaitaendometrioosiin.blogspot.fi/2015/01/ton-ton-ton-ton-eli-viimein-itse-asiaan.html
http://www.lily.fi/blogit/endometrioosin-oma-hoito/ruokavaliolla-endometrioosin-kimppuun

Diabolicat; Törkee sukulaismies! Hyvä, jos sie osaat antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Ite en nimittäin osaa, esim. vieläkin harmittelen miehen sukulaista, joka kesällä tölväs miuta aika ikävästi. Enkä tietenkään osannu sanoo takas mitään nasevaa. :mad: Nykyään ärsyttää sen naaman näkeminenki, toivottavasti on tajunnu miksen käy kylässä heillä!

Larissa; Ootko käyttäny Semperin tuotteita? Niillä on jauhot, makaronit, keksit ym. myös vilja-allergisille sopivat ( ei sisällä vehnätärkkelystä).

Tänään muuten taas; "Ai tuleekos teille sitten vauva, kun et enää tupakkaakaan polta?" Joo todellakin, muuthan ei tässä maailmassa lopeta, kun ne ketkä on raskaana.

Enni, yritin katsella niitä kaupasta, mutta ei löytynyt :/ pitää varmaan käydä esim Prismassa tai Citymarketissa :) sekin on vähän ongelma, että jos ei ole vehnätärkkelystä niin sitten monissa gluteenittomissa on sokeria tai soijaa :/ Ja ihme utelua tuollainen! Ihan kuin ei voisi muuten lopettaa tupakan polttoa! :mad:

Hei tyhmä kysymys! Lasketaanko tää pregnyl-päivä ns. O+-päiväksi, vai tästä 36h jolloin inssi, torstaina? Ohje oli tehdä raskaustesti 2 viikkoa pregnylin pistosta, ei kaksi viikkoa inseminaatiosta. Jäin tätä nyt miettimään ku ei käy järkeen. Pari päivää sinne tänne?

Pc nega. En kyl aamupissasta nyt tehnyt. No tätiä odotellessa.... Ens kierrosta tietää jo nyt että ei tuu tärppiä. Mies reissussa sillä viikolla kun ovis. Ärsyttää niin nämä hukkaan menevät kierrot niitä on kyllä ollu ihan liikaa.

Takaisin