Ei tää voi olla näin vaikeeta!

Kiitos kaikille jo Letroista vastanneille. Jos jollakin muullakin on kokemusta, kuulen mielelläni lisää. :) Mulle on määrätty 2 tabl. kp2-5, eli syön yhteensä 8 tabua, kun monelle ilmeisesti on määrätty yhteensä 5 tabua (esim. 1 tabl. kp3-7), eli eihän siinä loppujen lopuks ole kuin kolmen tabun ero...

Vaapukkamaa, myös minua kiinnostaa tuo vaste tolla kultasen keskitien ratkaisulla. :) Sulla siis vaihdettiin Letrot Clomeihin? Mikä syy siihen oli, jos saa udella? Onko tämä kierto nyt täysin luomu?

Triana, en osaa valitettavasti vastata tohon kissing ovaries -juttuun. Toivottavasti siellä kuitenkin saatais toinenkin munasarja näkymään! :)

Frozen sitä ei oo koskaan saatu varmuudella näkyviin, joten en usko että onnistuu :sad001 En tiiä onko siis ihan mahdottomuuskin nähdä se ultralla kun on kohdun takana. Oon yrittäny etsiä tietoa tästä "tilasta" mutta ainakaan suomen kielellä ei löydy juuri mitään tai sitten käytän vääriä hakusanoja.

Muoks. Ja se mitä oon löytänyt, niin yleensä kai endometrioosin takia on munasarjat kiinni kohdussa tai toisissaan, eli tämäki löydös tukee sitä diagnoosia mitä en saa :wideyed:

Triana, voi harmi! :( Tais joku tuolla toisessa ketjussakin ehdotella, mutta oiskohan sun mahdollista päästä endoon erikoistuneelle lääkärille..?

Frozen täällä meilläpäin ei taida ees yksityisellä olla endoon erikoistuneita mitä oon yrittäny katella. Aattelin että kokeillaan eka nämä letrot ja inssit sitten ku mahdollisuus tulee, ja jos niistä ei ole apua niin vois ivf-jonotuksen aikana sit yrittää että Oysissa tekisivät sen lapan ja jos ei niin sit etsiä vaikka kauempaa joku asiaan erikoistuneempi lääkäri :)

Frozen, vähän ohi aiheen, mutta miulle määrättiin aikoinaan 2tbl/pv ja 5pv, eli yhteensä 10tabua letroja. Sain kuitenkin sen lääkärin mukaan mahdottoman luomuplussan, enkä ehtinyt niitä aloittaa. Mutta pointti oli siinä, ettei se 8tbl ole kovin paljon loppujenlopuksi, usein on isompiakin annoksia määrätty :) ja lisäksi, clomit saattaa lisätä riskiä monikkoraskauteen, mutta letrot ei sen enempää ku siulla ois luontaisesti siihen mahdollisuus. Letrot vaan kasvattaa niitä folleja, jotka siun kroppa ois muutenkin kasvattanut johtofoll(e)iksi :)

Nenna, OK, kiitos paljon tiedosta, en tiennyt tollasesta erosta Clomien ja Letrojen välillä. :) Ilmeisesti siis on syytä ennemminkin jännätä sitä, onko vastetta ollenkaan. Ei pitäis ajatella näin negatiivisesti, mutta kun ei haluis sitten (taas) pettyäkään kovin pahasti... :)

Frozen mää söin tosi monta kiertoa letroja, ehkä kymmenen, 2tablettia viitenä päivänä. Aika monta ultraakin tehtiin ja aina oli yks johtofolli.

Miule oli määrätty 1-2 tablettia letroja ja silloin folliultrassa sanottiin, täällä on yksi hyvä folli ja rakkuloita/jotain kystia paljon, jonka luin sitten vain omista tiedoista.
Vastetta kyllä oli, kun yksi folli saatu.
Nyt kun kysyit, Frozen miksi vaihdettiin letrot clomeihin niin en tajunnut edes kysyä sitä, kun samalla terot vaihdettiin primoon ja hämmästyin siitä Pco:sta.

En tiedä eikö sovi primot ja letrot yhteen vai Pco ja letrot...
Ja miula vaihtui myös julkiselta puolelta yksityiselle hoidot.

Tää uusi kierros koitetaan lähdetä luomusti käyntiin, jos menkat ei ala aloitan primot, kun ne alkaa soittelen polille ja ulraan menen alkukierrosta ja tarvittaessa pistos hoitoja kasvattamaan folleja, jos siellä ois varteen otettavia folleja joita on mahdollista buustata kasvamaan..

Veikkaan myös, että ei nuo clomitkaan ole miule hyvät, kun nanna ylempänä kirjoitti, riski niillä suurempi monikkoraskuteen ja kasvattavat folleja erilailla verrattavissa letroihin.

Noita pistoslääkkeitä oli vissiinkin kahta samanlaista, mutta hinta ero aika kova?
Toinen oli valmis ja toista lääkettä piti itse sekoittaa?

Vaapukkamaa en tiedä montako eri pistettävää valmistetta on olemassa follien kasvatukseen mut mulla oli just käytössä menopur ivf kierrossa. Annos toki oli iso kun tarkotuskin saada paljon isoja folleja mut sitä voidaan käyttää myös paljon pienemmällä annoksella. Yks puteli makso jotain 200e kelakorvauksen jälkeen ja mulle riitti siitä 5 tai 6 päivää, mut tosiaan annos oli iso. Se pitää ite sekottaa (helppoa) ja mukana tulee paketti neuloja + ruiskuja, jotka oli helppokäyttösiä esim pregnylin pistämiseen verrattuna. En tiedä kuinka usein tota menopuria käytetään jos tarkotuksena vaan yksi hyvä folli saada mutta ainut mistä mulla kokemuksia:) ja pregnyl tosiaan on halpa, mua ihan harmitti kun lääkekatto jo täynnä niin ei sit säästynyt ku muutama hassu euro:grin

Bambi.
Kiitos viestistä pitää "perehtyä" noihin injektio lääkkeisiin niin tiedän myös kysellä lääkäriltä erilaisia vaihtoehtoja ja miksi hän päätyy juuri siihen tiettyyn lääkkeeseen minun kanssa.

Vaapukkamaa, toivotaan nyt, että Clomit kuitenki tuottais teille plussan! :) Ilmeisesti syy vaihdokseen ei ainakaan ole siinä, etteivätkö Letrot sopis PCO-potilaille, koska mulla siis PCOS ja Letrot määräsi lapsettomuusklinikan lääkäri, jonka luulis tietävän... Mutta tiedä näistä nyt sitten. Jos sulla ei oo suurta luottoa Clomeihin niin ei mullakaan Letroihin, koska Clomeilla saatiin mulle johtofolli aikaan, joka ei sit kuitenkaan "luomuna" eikä edes Ovitrellen avulla irronnut...

Nyt voisin minäkin liittyä tänne. Miten tämä voikin olla näin vaikeaa! Meillä on yritystä takana nyt noin 8kk. Aloitettiin tutkimukset yksityisellä puolella viime vuoden lokakuussa ja selvisi että todennäköinen syy lapsettomuuteen on huonosti liikkuvat siittiöt. On hyvin epätodennäköistä että me ei lasta saada ilman apua. Olen syönyt nyt kahdessa kierrossa Letrozoleja kp 2-6 kahdesti päivässä ja pari kertaa pistänyt pregnyliä. Viikko sitten perjantaina mulle tehtiin inseminaatio, mutta jotenkin on sellainen olo että tuskin tärppäsi. Tänään on pp/dpo9 ja virallinen testipäivä on vasta 5.3. Mutta minäpä testailin jo eilen ja tänään clearblue early testeillä ja negoja oli, kuinkas muutenkaan. Menkat alkaa varmaan jo torstaina tai perjantaina eli ennen testipäivää. Ajattelin että tuo inseminaatio on ainut hoito mihin meillä on yksityisellä varaa ja olin varautunut siihen että jos niistä ei ole apua niin meidän täytyy odottaa että yritystä tulee vuosi täyteen ja saadaan lähete kunnalliselle. Mutta onneksi mulla on ihanat appivanhemmat jotka täysin oma-aloitteisesti ja pyytämättä halusivat auttaa ja laittoivat 10 000€ meidän tilille että saamme käydä hoidoissa murehtimatta rahasta :) He toivovat vauvaa varmaan melkein yhtä paljon kuin mekin. He tilasivat minulle vauva lehdenkin kun kuulivat että yritämme lasta :) Nyt kun raha asiat on kunnossa niin olisin jo valmis kokeilemaan seuraavaksi ivf-hoitoa, mutta mies haluaa yrittää ainakin kerran vielä inseminaatiota jos tämä kerta ei tärpännyt. Mulla vaan jotenkin on sellainen olo että inssi ei onnistu meillä :( Mahtaakohan meille koskaan lasta tullakaan :( Mulla on ikää kuitenkin jo 32v. niin ei tässä viitsisi enää mitään vuosia yrittää.
Babe: yritystä 07/16 alkaen, esikoinen toiveissa.

Lisään nyt vielä kun frozen mietit letroilla vastetta, niin letroilla saadaan ennemmin parempi laatuinen folli, kuin clomeilla. Clomit kun panostaa "vähän kaikkiin" folleihin, niin letrot panostaa "vaan" siihen johtofolliin, jolloin siitä tulee parempilaatuinen, eikä vaan iso.
Tottakai jokaisen keho toimii eritavalla, ja toisella toimii toinen ja toisella toinen valmiste. Mutta sinuna kyllä olisin lähinnä innoissani kokeilemassa clomien jälkeen letroja, luottaisin niihin enemmän :)

Kiitos paljon taas nenna, mukavaa kuulla lisätietoa noista. :) Mulle lapsettomuusklinikalla sanottiin ainoastaan, että he eivät Clomeja juuri määrää, koska se on hieman vanhanaikainen lääke (tulkitsin siis pientä kyseenalaistusta gyneäni kohtaan), mutta ei kertonut sen enempää perusteluja enkä hoksannut kysyäkään.

Tervetuloa Babe! :) Upeaa, että appivanhempasi auttavat teitä rahallisesti; raha kun monelle tulee esteeksi näissä jutuissa, ainakin jos haluaa nopeasti apuja. Meilläkin kovat pähkäilyt siitä, onko varaa IVF:ään, vaikka vielä on kai jotain toivoa ennen sinne päätymistä... Meillä esikoista yrittävillä on myös oma ketjunsa "Pitkään esikoista toivoneet kuumeilijat". Ainakin mun puolesta tervetuloa sinnekin jos haluat ja muille sopii; varsinainen rajapyykki siellä on 10 kk yritystä, mutta itsekin tungin sinne 9 kk:n yrityksen jälkeen ja sydämellisesti otettiin vastaan. :)

Voi kiitos Frozen. Olenkin tuon pitkään esikoista toivoneiden ryhmän täältä löytänyt ja välillä käynyt siellä lukemassa. Mielellään sinne liittyisin kun tuntuu että se ois mulle se oikein ryhmä. Mutta en oo sinne uskaltanut vielä liittyä kun en tiedä miten tarkkoja siellä ollaan tosta yritysajasta. Mutta toisaalta on mulla kyllä hyvin vahvasti sellainen fiilis että toi 10kk meilläkin täyteen tulee.

Tervetuloa Babe:greet025 teillähän on huippuappivanhemmat! Varmaan kannattaa hoitavan lääkärin kanssa jutella siitä mitkä inssin onnistumismahdollisuudet on jos simpat huonosti liikkuu vs. ivf tai icsi varsinkin kun kustannukset ei ole este. Itse en haluaisi läpikäydä hoitoja joilla mahikset juuri meidän kohdalla on pienet koska hoidossa oleminen jo itsessään tekee lisästressiä. Meillä miehen simpat on kunnossa, mulla munikset ei oikeen toimi täydellä teholla ja inssiä mietittiin mutta koska meillä taustalla yksi kohdunulkoiseksi epäilty raskaus, ei inssiä suositella (oltais saatu jos olis ehdottomasti haluttu). Kun juttelee asiantuntevan lääkärin kanssa niin on aika helppo sitten tehdä päätös ja meillä onkin menossa nyt eka ivf kierto:) ja tervetuloa myös esikoispuolelle juttelemaan jos haluat vaikka "vasta" 8kk yritystä. Miten te osasitte jo syksyllä hakeutua tutkimuksiin?

Kiitos Bambi! Laitoinkin sinne esikois puolelle jo viestiä.
Mulle tuli vain sellainen olo tuossa viime vuoden loppupuolella että kaikki ei ole hyvin kun ei tärppiä tullut. Haluttiin sitten vaan jo ajoissa lähteä selvittelemään asioita kun ei haluttu turhaan odotella ja yrittää vuotta jos nyt jo on jotain tehtävissä.
Täytyy vielä puhua lääkärin kanssa noista hoito vaihtoehdoista ja koittaa lämmitellä miestäkin muihin hoitoihin :)

Taidan mäkin ruveta tänne kirjoittelemaan. Yritys aloitettu 1/16 ja vuosi yritetty luomuna ja tästä kierrosta aloitettu letrozol 2tbl./ pvä 2.-6. Kiertopäivinä. Folikkeliultra oli kp 8 ja siellä näkyi 10 mm follikkeli ja sen kasvua vauhdittamaan sain bemfora pistoksia kp. 8-11 ajaksi. Ja uusi ultra kp 12. Katotaan tepsiikö noi pistokset [emoji15] nyt menossa siis kp 10.

Hassua kun suurin osa täällä puhuu just clomeista ja letroista yms ja mulla ei mistään mitään tietoa vaikka lasta ollaa yritetty kohta 2,5v :/
Tavallaa tuntuu oudolta, et naikkarin asiakkaitaki oltu kohta vuosi eikä hommat kauheemmin oo edenny, tai on joo miehen osalta, siellähän se vika meidän tapauksessa on. Mä vaa odottelen.

Vähä jänskättää et mimmosen lääkecoctailin mä saan sit ivf-rumbassa! Enää pari viikkoa ivf-suunnittelukäyntiin :)

Babe, tervetuloa tänne juttelee :) ihana, että teillä appivanhemmat halus auttaa! Varmasti vierähtää kivi sydämeltä, kun ei rahaa tartte miettiä vaan voi keskittyä vauvan hankkimiseen <3 hoidoissakin oma stressinsä :(
Meilläkin molempien vanhemmat ovat valmiita rahallisesti auttamaan, jos halutaan yksityiselle lähteä. Tietävät kuitenkin, että pitkään ollaan yritetty.
Nyt aateltiin, et ivf-suunnittelukäynnin jälkeen katellaan tilannetta. Halutaan keväällä eka ivf, jos ei julkisella sitä saada täytyy mennä yksityiselle!

Takaisin