Tää sama juttuhan näkyy kaikessa muussakin kun raskaudessa ja lastenkasvatuksessa. Työpaikoilla: eihän tätä nyt sillä (helpommalla) tavalla missään nimessä kannata tehdä, kun on jo viiskyt vuotta tehty tällä samalla tavalla. Mitä sitten jos sillä välin on tullu tietokoneet ja netti ja lukuisia sovelluksia joilla tää sujuis nopeesti ja helposti, kyllä se on niin että kun aina ennenkin on toimittu näin niin...
Tasa-arvoinen avioliittolaki: Soini ja kumppanit: "avioliittohan on naisen ja miehen välinen juttu". Sitten kun joku kysyy että millä perusteella, niin "koska se on aina ollut silleen". "Ja raamatussakin on kirjotettu parituhatta vuotta sitten niin ja näin"... Ei oteta huomioon että raamatussakin osa asioista on uskonnosta irrallisia aikalaistapoja. Eli perustelu on siinäkin se "aukoton" no kun aina ennenkin on tehty näin.
Lestadiolaisillahan ei ole ehkäisykiellolle varsinaisesti uskonnollista perustaa vaan senkin on kehittäneet nämä liikkeen sisällä toimivat maallikkopomot jotka haluaa lisää jäseniä liikkeeseen. Ja perusteluna tarjotaan kyllä sitä että olisi jumalan tahtoa vastaan toimimista jos puututtaisi siihen hedelmöittyykö munasolu, vaikka missään pyhissä teksteissä ei suoraan ehkäisyä kielletä. Todellinen perustelu on se että "näin on aina tehty, ja näin tehdään jatkossakin, älkääkä udelko sen enempää". Ja jos joku kysyy että miksi, niin loppukaneettina kuuluu: "koska minä sanon niin". Piste. (Kun maapallon väkiluku oli oletettavasti 2, niin silloinhan Jumala legendan mukaan täräytti sen lisääntykää ja täyttäkää maa tjsp, mutta kun se on nykyisin jotain 7 miljardia niin onko tuohonkaan lausuntoon vetoaminen enää kovin uskottavaa tai millään perusteltavissa)
Tällaset ajatukset palvelee takapajuisuutta ja jälkeenjääneisyyttä kaikessa. Politiikka, koulutus, tutkimus, psykologia, lääketiede.... Maailma on täynnä noloja, huonoja argumentteja, "koska minä sanon niin ja koska ennenkin ja koska minun mielestäni ja koska minä olen tässä nyt oikeassa ja muu maailma väärässä". Voiko tuolllaisilla perusteilla saada kunnioitusta vaikka olisi muuten miten karismaattinen hyvänsä?
Kuten rivien välistä voi päätellä, mua ärsyttää ihan suunnattomasti laiskat perustelut. Just nää tällaset "ei ennen vanhaan ollut". Onneksi omat isovanhemmat ovat nähneet kehityksen tuomat vimpaimet elämää helpottavina asioina, vaikkeivät kovin avosylin olleet kännyköitä ottamassa omaan elämäänsä tai halunneet opetella käyttämään nettiä. Ei riukupaskalla pihanperällä käymistä pidä nostalgisena tai arvostettavana ne ihmiset jotka ovat joutuneet sitä arjessaan tekemään vaan yleensä vanhoja aikoja romantisoivat vähän myöhemmin syntyneet.