Ei ennen vanhaan ollut tuommosia....

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja säde22
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kyllähän meillekin anoppi sano et pitäs si ruveta kissamäärää vähentään kun lapsikin tulee (meillä on 3).meni hiljaseks kun sanoin et okei,minkä kissan tappaisit ensimmäisenä? :violent006

Anteeksi heidi79! :D Asiassa ei sinänsä ole mitään hauskaa, enkä todellakaan tykkää anoppisin asenteesta, mutta en voi muuta kun arvostaa tuota sun laukaisua hänelle! Varmaan sai vähän ajattelemaan mitä suustaan päästää!:gen014

ReginaVeritas, täällä samaa jauhantaa kasteesta >.< ! "Kai te liitytte takas kirkkoon kun lapsi syntyy?" ööö... ei? Miten se meidän uskonnolliseen vakaumukseen (tai tässä tapauksessa sellaisen puuttumiseen) vaikuttaa, jos lapsi syntyy? Eiku niin joo, kaikki lapsethan on kastettava. Ai miksi? Koska niin on aina tehty. Right. Parhaat perustelut ever. Olen tähän asti välttänyt aihetta vastaamalla vain että ei ole vielä mietitty niin pitkälle. Sinänsä voisin kyllä hyvinkin tarkkaan perustella, miksi olen aikoinaan kirkosta eronnut ja miksi en halua lastani kirkkoon liittää, mutta näen aika turhaksi alkaa uskontokeskusteluun sellaisten henkilöiden kanssa, jotka eivät itse perustele mielipiteitään millään muulla kuin "no kun me on aina tehty niin".

ReginaVeritas: mä joskus vahingossa ja kiukuspäissäni saatan laukasta ajattelemattani jotain mitä saatan ehkä katua sit myöhemmin,tällä kertaa uhrina oli anoppi :p :grin hieman säikähdin mitä tuli sanottua mutten oo katunu.paha minä.

heidi79 Täälläkin päässä lauotaan välillä vaikka mitä. :D Mutta toisaalta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan? ;) Kunhan sen verran osaa hillitä itseään, ettei ihan hävetä tarvii ja luolapeikoksi rupea. :D

Miu88 On tosiaan todella turhauttavaa keskustella semmoisten ihmisten kanssa. Varsinkin uskonnosta. Vaativat vielä usein kunnioittamaan omia tapojaan, mutta eivät osaa puoliksikaan osoittaa samaa kunnioitusta muille.

haha, Heidi 79 ihan oikein sanottu! ihan kohtuutonta vaatia tuollasta!

Miu88 itsekkin törmännyt samaan, onneksi itse saamme päättää omasta lapsestamme :)

Tämä ei tänne taida kuulua, mutta aloinpa pelkäämään tässä hetkeä kun täytyy anoppilaan lähteä kertomaan tästä raskaudesta. :D
Voi sitä höösäämisen määrää...

Ennen vanhaan ei:
- ollut perhehuoneita joten mitä ihmettä se mun mies siis nykyäänkään tekee sairaalassa? Täh? Pois nyt! Ei sillä ole väliä, jos halutaan molemmat olla täällä, kun ei kerran ennenkään, niin ei nytkään!
- mies ollut kiinnostunut synnytyksestä, käynyt valmennuksessa äidin kanssa, tukenut äitiä ihan koko synnytyksen ajan mahtavasti. Että ihan älytöntähän se nyt sitten on, että mun mielstä nyt on kiinnostanut. Vähintäänkin epäilyttävää akkojen hommaa moinen synnytyksestä kiinnostuminen! Mikä se semmoinen mies on, kun vaimoaan haluaa tukea ja lapsensa syntymän nähdä?!

Joo voi että kun on ihmeellistä, Yksin saunan lauteilla pitäisi synnyttää! näin ilmeisesti.. Se on myös miehen lapsi, vaikka ei hänen sisällään kasvakkaan..ihan oikeesti, jotkut asiat on saattanut olla paremmin sillon mut ei nyt jumalauta kaikki, anteeksi, mutta ottaa päähän ja pahasti.

Saanut taas kuulla tätä lausetta aika huolella omalta äidiltä ja voin kertoa että kiehuuu!! tukivyöt ja kaikki on turhia, koska näitä ei ollut ennenkään, kaikki uusi siis on automaattisesti turhaa eikä niistä ole mitään hyötyä, ei myöskään neuvolat olleet samanlaisia, voi voi nyt siellä vaan käydään usemmin vai soitanko ja sano etten tule koska ennen vanhaankaan ei tarvinnut!??! kiitos ja anteeksi, avautuminen. :D

Mie pääsin toissapäivänä ravintolassa kuuntelemaan viereisen pöydän viis-kuuskymppisten miesten keskustelua nykysestä vapaasta kasvatuksesta... Onneks olin juuri lähdössä, olisin varmaan itse menny nyrkillä niitä vähän kasvattamaan kohta kun se kuri tuntui olevan se tärkein asia millä lapsia pitäis yhä kasvattaa :grin

Hah joo tuohon voin yhtyä, välillä pelottaa itteäänkin.. VIELÄ en oo mitään pahaa tehny, mut alussa jo jos meinasin alkaa raivoamaan naiselle joka tuijotti. Onneksi hillitsin itseni... Ei kannata leikkiä hengellään, raskaana olevan naisen vihaa ei halua kokea! :D tai sit alkaisin vaan itkemään, koskaan ei tiiä. :D

Tää sama juttuhan näkyy kaikessa muussakin kun raskaudessa ja lastenkasvatuksessa. Työpaikoilla: eihän tätä nyt sillä (helpommalla) tavalla missään nimessä kannata tehdä, kun on jo viiskyt vuotta tehty tällä samalla tavalla. Mitä sitten jos sillä välin on tullu tietokoneet ja netti ja lukuisia sovelluksia joilla tää sujuis nopeesti ja helposti, kyllä se on niin että kun aina ennenkin on toimittu näin niin...

Tasa-arvoinen avioliittolaki: Soini ja kumppanit: "avioliittohan on naisen ja miehen välinen juttu". Sitten kun joku kysyy että millä perusteella, niin "koska se on aina ollut silleen". "Ja raamatussakin on kirjotettu parituhatta vuotta sitten niin ja näin"... Ei oteta huomioon että raamatussakin osa asioista on uskonnosta irrallisia aikalaistapoja. Eli perustelu on siinäkin se "aukoton" no kun aina ennenkin on tehty näin.

Lestadiolaisillahan ei ole ehkäisykiellolle varsinaisesti uskonnollista perustaa vaan senkin on kehittäneet nämä liikkeen sisällä toimivat maallikkopomot jotka haluaa lisää jäseniä liikkeeseen. Ja perusteluna tarjotaan kyllä sitä että olisi jumalan tahtoa vastaan toimimista jos puututtaisi siihen hedelmöittyykö munasolu, vaikka missään pyhissä teksteissä ei suoraan ehkäisyä kielletä. Todellinen perustelu on se että "näin on aina tehty, ja näin tehdään jatkossakin, älkääkä udelko sen enempää". Ja jos joku kysyy että miksi, niin loppukaneettina kuuluu: "koska minä sanon niin". Piste. (Kun maapallon väkiluku oli oletettavasti 2, niin silloinhan Jumala legendan mukaan täräytti sen lisääntykää ja täyttäkää maa tjsp, mutta kun se on nykyisin jotain 7 miljardia niin onko tuohonkaan lausuntoon vetoaminen enää kovin uskottavaa tai millään perusteltavissa)

Tällaset ajatukset palvelee takapajuisuutta ja jälkeenjääneisyyttä kaikessa. Politiikka, koulutus, tutkimus, psykologia, lääketiede.... Maailma on täynnä noloja, huonoja argumentteja, "koska minä sanon niin ja koska ennenkin ja koska minun mielestäni ja koska minä olen tässä nyt oikeassa ja muu maailma väärässä". Voiko tuolllaisilla perusteilla saada kunnioitusta vaikka olisi muuten miten karismaattinen hyvänsä?

Kuten rivien välistä voi päätellä, mua ärsyttää ihan suunnattomasti laiskat perustelut. Just nää tällaset "ei ennen vanhaan ollut". Onneksi omat isovanhemmat ovat nähneet kehityksen tuomat vimpaimet elämää helpottavina asioina, vaikkeivät kovin avosylin olleet kännyköitä ottamassa omaan elämäänsä tai halunneet opetella käyttämään nettiä. Ei riukupaskalla pihanperällä käymistä pidä nostalgisena tai arvostettavana ne ihmiset jotka ovat joutuneet sitä arjessaan tekemään vaan yleensä vanhoja aikoja romantisoivat vähän myöhemmin syntyneet.

Meille syntyi poika elokuussa ja on ensimmäinen lapsenlapsi minun ja mieheni vanhemmille... Anoppi sanoi heti että hän ei ala neuvomaan, sinä kasvatat lapsesi niinkuin itse näet parhaaksi ja jos kysyttävää tulee voi kysyä.
Äitinihän oli ihan eri maata... Ensimmäiset 4 kk sain kuulla kun puen lapseni vähiin vaatteisiin, ensin täytyy syöttää vaihtaa vaippa ja sitten taas syöttää... Vaikka vaihdan ensin vaipan ja sitten syötän... Vaikka sanoin että kysyn sitten neuvoa kun neuvoa tarvitsen... Kyllähän äiti/mummu tietää kun on kolme lasta hoitanut!! Hyvinhän tuo lapsi on vieläkin elossa ja ei oo alipainoinen eikä oo paleltunu... Nyt toki on jo rauhottunu neuvojen jakamisessa...

Kun suunnittelimme ostavamme 3 in 1 rattaita, niin anoppi tokaisi että eihän sitä ennenkään ollut kuin vain se yksi koppa jossa vauva kulki aina mukana (siis kun kuuli nykyisistä telakoilta ym.).. Että juu, ennen oli ennen, mutta nyt on NYT!

Tuttipullot pitäisi kuulemma vieläkin keittää, vaikka ihan taatusti pesukone ajaa saman asian. Mutta kun 'ennen'... Lapsi ei myöskään kuulemma osaa rauhoittua ilman tuttia! (paitsi etten vauvana minä, mieheni, veljeni tai meidänkään vauva tuttia ole huolinut, sylkee pois)

Meillä ei ole tullut kommenttia ristiäisiin liittyen, koska kaikki olettaa että ristiäiset tulee.. Mutta olemme jutelleet jonkun verran häistä kihlattuni kanssa ja äitini sai sitten tietää että sellaiset on joskus tulossa. Hän sitten tässä eräänä päivänä kysyi naama rutussa, että "kai se mies kirkkoon liittyy siksi aikaa että meette naimisiin ja pappi on teidät vihkinyt!?" Juu, totta kai se liittyy.. minäpä heti sanon sille että näin tehdään jotta saadaan aamen meidän parisuhteelle koska eihän ilman sitä olla naimisissa ! :D

Kyllähän me se siunaus voidaan tietenkin hakea papilta, mutta ei me sitä itse koeta tarpeelliseksi. :)
Jotenkin tuo on äidilleni vain ollut vähän vaikeaa sisäistää etten halua kirkkohäitä tai papin aamenta. Ehkäpä sekin tottuu ajatukseen ettei meille tule ihan niitä perinteisimpiä häitä.

Takaisin