ehkäisykapseli- kertokaapa hyviä & huonoja kokemuksia

  • Ketjun aloittaja MinniMatilda
  • Aloituspäivämäärä
Te joilla on ehkäisykapseli ollut ja ootte ottanut sen pois niin missä kävitte ottamassa? Etenkin kokemukset julkiselta puolelta hakusessa, sillä tietoa vaikea löytää ja yksityisen hinnat on kalliit opiskelijalle. Paljonko siis julkisella maksoi vai oliko ilmainen ja miten poisto yleisesti meni? Oliko kipuja sen jälkeen?
 
Otin pari viikkoa sitten kapselin pois neuvolalääkärillä joten oli ilmaista. Poisto tuntui laittoa enemmän muttei sattunut, kun piti vähän painella enemmän että saatiin kapseli nätisti ulos. Pieni haava johon ei tarvittu tikkejä, joskus kuulemma niitäkin voi tarvita, käsi vajaan viikon kipeä poistokohdasta.
 
Implanon oli noin vuoden. Paino nousi räjähdysmäisesti, naama kukki ja sain infernaalisia raivareita. Ei jatkoon!

Paikallisessa terveyskeskuksessa laitettiin ja samassa paikassa otettiin pois. Hintoja en muista, koska ko. tapahtumasta on aikaa n.10vuotta. En muista että kipuja olisi ollut.
 
Minulle eivät sopineet aikoinaan minipillerit, mutta silti päätin ottaa nexplanonin kapselin heti synnytyksen jälkeisenä päivänä. Siitä on nyt reilu vuosi.

IKINÄ en ole ollut allerginen millekään ja harvoin edes nuhassa, niin olen koko tämän vuoden ollut erittäin allerginen mieheni spermalle (kätevää). Oireet ihan kamalat: hengitys pihisee, nenä menee aivan tukkoon, maha ihan järkyttävän kipeä ja seuraavat tunnit meneekin sitten oksentaessa ja ripuloidessa. Lievempiä allergiareaktioita tullut kesällä myös siitepölystä ja eläimistä..

Heti kun lopetin imettämisen niin mielialat on heilahdelleet, naama kukkii ja jatkuva nuha vaivaa. Kuukautiset kestänyt jo kolmatta viikkoa. Hienosti kyllä Imetys hormonit ovat suojanneet tältä kaikelta, kun jälkimmäiset oireet ovat vasta lopettamisen jälkeen siis ilmaantuneet.

Aika varattu kapselin poistoon
 
Mulla on ollut tämä kapseli nyt noin 1,5v, aiemmin söin vajaa 8v Gestinyl-pillereitä. Pillereiden kanssa muodostui ajan myötä ongelma etten vaan enää muistanut niitä ottaa herätyksistä ja muistutuksista huolimatta. Tänä aikana menkat tuli normaalisti noin 30pv kierrolla, vuoto oli pääsääntöisesti vähäistä ja erittäin pahoista kivuista ei ollut tietoakaan (ennen e-pillereitä vuosin 7-8pv valtoimenaan, enkä päässyt sängystä miltei edes vessaan kipujen takia). Päädyin siis kapseliin, sitä ennen 3kk kokeilu minipillereillä että miten keltarauhashormoni vaikuttaa. Sen suhteen ei ollut ongelmia, ja Nexplanon asennettiin. Laitto ei tuntunut niin pahalta kuin kipuherkkänä ja ja -kammoisena oletin. Ensimmäisen 2kk aikana ei menkkoja tullut ollenkaan, ja sitten vuosin 2vko. Tämä sama kaava on jatkunut siitä asti, eli 2kk ei menkkoja ole ja sittem vuodan 2 viikkoa, eli periaatteessa vuodan sen "skipatun" kuukauden samalla. Muita sivuvaikutuksia ei ole tähän mennessä ilmennyt. Vatsavaivat ja haluttomuus on hävinnyt, olen pirteämpi ja mieliala on huomattavasti parempi verrattuna e-pillereihin. Eli mulle kaikin puolin parempi vaihtoehto. Iso plussa helppoudesta sen suhteen, ettei tarvitse miettiä pillereiden ottoa tai lurehtia niiden unohtamista.
 
Mulla oli 2 vuottaan nexplanon kapseli. Toimi kuten piti ja kuukautiset olivat säännölliset kapselista huolimatta. Jos keltarauhashormoni sopii jo ennestään, niin olen varma että myös kapseli sopii.

Onhan se ihanan huoletonta elämää. Mulla vaan halut loppuu aina keltarauhashormonivalmisteiden vuoksi, joten poistatin kapselin neuvolassa tämän vuoksi.

Poisto sattui omalla kohdallani vähemmän kuin laitto, mikä sekään ei ollut erityisen kivuliasta. 😊 Pieni pistemmäinen arpi siitä jäi.
 
Jos kapseli toimisi PMDD-oireisiin ja ei olisi niin epätoivoinen vauvakuume, voisin kuvitella kokeilevani. Mutta aiemmat hormoniehkäisyt on suurin osa pistänyt päänupin sekaisin niin en kyllä uskalla.
 
Enpä uskalla ottaa, kun minipillerit ( kummmankin raskauden jälkeen) eivöt sopineet yhtään.

Yhdistelmillä siis mennään niin kauan kun tarvis on. Jännä juttu on se, että yhdistelmäpillerien aikana ei migreeniä ole ollut kertaakaan.
 
Mulla oli kapseli noin 10kk ajan. Aivan kamala härveli. Kuukautiset olivat erittäin epäsäännölliset, tiputteluja tuli, vuoto oli mitä sattuu ja yhtään ei kyennyt ennustamaan miten vuodot menevät. Vaikutti myös mielestäni negatiivisesti mielialaani, olin kiukkuisempi ja ailahtelevampi. Jonkin verran myös kuukautiskipuiluja ja tosiaan usemman kerran kuukaudessa tuli menkkamaista särkyä. Myös kapselin laittokohta oli aika arka koko ajan. Laittaminen ei sattunut yhtään, mutta poisotto oli todella ärsyttävä ja kivuliaskin toimenpide, kesti pitkään ja kapseli oli kerännyt kudosta ympärilleen ja ns. kapseloitunut. Lääkäri sanoi, että se on harvinaista, kun kapseli on ollut alle vuoden, mutta melkein meni tunti poisto-operaatiossa! Mulle aikoinaan yhdistelmäpillerit sopi ihan ok, mutta kapseli ei kyllä lainkaan.

Nyt on kuparikierukka, vuoto tulee melkein kellontarkasti, ei yhtään tiputteluja ja kuukautiskivut siedettäviä. Ainoa huonompi puoli tässä on, että on kohdunsisäinen ehkäisin ja sen joskus tuntee, joko itse tai kumppani.
 
Takaisin
Top