ehkäisykapseli- kertokaapa hyviä & huonoja kokemuksia

  • Ketjun aloittaja MinniMatilda
  • Aloituspäivämäärä
M

MinniMatilda

Vieras
e-pillerit eivät sovi, kierukka teki mahakipuja jotka olivat mysteeri vuoden. olen nyt syönyt kokeilumielessä minipillereitä & nämä tuntuvat sopivan, eli kapselinkaan ei pitäisi aiheuttaa ongelmia :)
 
Joo jos minipillerit tuntuu sopivan, niin luultavasti sopii kapselikin, niissä kun on lähes sama toimintaperiaate. Eli jos sulla ei mitään epämiellyttäviä / sua häiritseviä sivuoireita tuu minipillereistä, niin luulavasti tuut olemaan kapseliin ihan tyytyväinen!

Mulla on ollut 2 kertaa kapseli, Nexplanon-merkkinen (entinen nimi Implanon).

Plussat:
+ huoleton, ei mitään muistamista
+ luotettava
+ helposti laitettavissa lääkärissä paikallispuudutuksessa
+ säästää rahaa kun vertaa pillereihin

Miinukset:
- vuodon epäsäännöllisyys
- mahdolliset hormoonin aiheuttamat mielialamuutokset

Mulla tosiaan vuoto oli epäsäännöllistä, ei voinut tietää koska menkat alkaa ja kauanko kestää. Mutta niukat menkat oli kummsikin.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla oli 2 kapselia (5vuoden), maksoin siitä ihan hirveesti eikä toiminut niinku piti... Menkat kesti yli puol vuotta putkeen jonka jälkeen 2vk ei ollu mut oli niin hirveet mahakivut että panacodin jouduin ottamaan, sit alko taas menkat ja kävin ottaa pois ne.. Kaverilla taas on toiminut tosi hyvin ja no menkat tulee tosi epäsäännöllisesti mut tosi harvoin.
 
^ Niitä 5 vuoden kapseleita ei vissiin enää saa Suomesta? Ainoastaan 3 vuoden kapseleita, tuota Nexplanonia. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

*MUOKS* Kylläpäs niitä saakin!
Eli Jadelle-merkkinen on se, jossa laitetaan kerralla kaksi kapselia ja teho kestää 5 vuotta.
Nexplanon on merkki jossa asetetaan vain yksi kapseli, ja teho kestää 3 vuotta. (Tämä valmiste ennen ollut nimeltään Implanon.)

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi...asalescatalog&productid=445346(yabasecatalog)

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi...yasalescatalog&productid=97847(yabasecatalog)
 
Muokattu viimeksi:
Miulla oli Implanon-merkkinen kolmen vuoden ehkäisykapseli. Ei sopinut. Ekan vuoden ajan en vuotanut yhtään ja mielenliikutus oli koko ajan jotain järkyttävää (mm. meni kokonainen leffa täysin ohitse kun sen alussa tuli Finnairin mainos joka oli niin koskettava, että pärähdin itkemään, eikä itkusta sitten meinannut tulla loppua). Tokan vuoden vuosin kaks kertaa ja vikan vuoden kolmen viikon välein. En käsitä kuinka otin niitä vielä toisen, siinä ei kai oikeesti ite tajunnu että se ei sovi... Eron huomas vasta kun pääsi siitä eroon :p Ei voi tietää ennen kuin kokeilee, valitettavasti. Cerazettet ei myöskään ollut itelleni hyvät, mutta microluton on.
 
Joo toi Implanon oli Nexplanonia edeltävä valmiste. Saman valmistajan uudempi versio siis vaan toi Nexplanon, Implanonia ei enää saa.

Mullakin kyllä tosiaan jonkin verran vaikutti mielialoihin.
Siksi mies nyt meinasi, että voisin olla ottamatta mitään hormonaalista ehkäisyä :grin
 
Mulla oli implanon kapseli vuoden, ja vuosin koko sen vuoden. Luonnollisesti sit hemoglobiini laski. Olen syönyt cerazette minipillereitä kolme kertaa vähintään vuoden kerrallaan, eivät ole sopineet mut mini-pill sopii mainiosti.
 
Mulla oli nexplanon -kapseli 3 kk kunnes halusin sen pois. Kuukautiset oli koko tuon 3 kk ajan ja sitten siihen päälle vielä muitakin sivuvaikutuksia. Kaikista pahin oli närästys. Minulla ei ole koskaan aikaisemmin närästänyt, mutta kapselin laiton jälkeen närästi lähes päivittäin. Välillä kurkku oli niin kipeä ruokatorveen nousseista mahahapoista ettei voinut edes niellä. Selkä ja niskat oli niin jumissa että välillä oikein itketti kun ei voinut liikkua. Lisäksi väsytti todella paljon. Väsymys ei lähtenyt nukkumalla. Pystyin nukkumaan kevyesti 15 tuntia ja silti tuntui että ei pääse sängystä ylös. Siinä oli minun kokemukset ehkäisykapselista. Toki kapseli oli niin vähän aikaa että oireet olis saattanut helpottaa mutta en kyllä alkanut ottamaan enää selvää.
 
Hei te joilla tuota jatkuvaa vuotoa tullut pillereistä/kapselista niin kuinka kauan meni että vuoto loppui pillereiden lopettamisesta ? Itse juuri vuodon takia pillerit lopetin ja mietiskelen tässä että kuinka kauan saa vielä kestää tätä vuotoa
 
Hei te joilla tuota jatkuvaa vuotoa tullut pillereistä/kapselista niin kuinka kauan meni että vuoto loppui pillereiden lopettamisesta ? Itse juuri vuodon takia pillerit lopetin ja mietiskelen tässä että kuinka kauan saa vielä kestää tätä vuotoa

Mulla kesti viä pillereiden lopettamisen jälkeen jonkun pari viikkoa se vuoto. Oli ihan järkyttävää, kun heti viikon tauon jälkeen alko sit uudestaan menkat. :mad:
 
itselleni laitettiin eilen ehkäisykapseli (terveyskeskuksessa, Nexplanon merkkinen & 150 e maksoi kapseli sekä laitto) ..kovasti nyt jännitetään, miten yhteiselo sujuu tulevaisuudessa! minipillerit ainakin tuntuivat sopivan.
 
Muokattu viimeksi:
Yksi kapseli laitettu 7vuotta sitten,
alkuun niukat menkat, viimeiseen vuoteen ei ollenkaan menkkoja.
Valmisteen nimeä en muista, mutta pitäis tehota 3-5vuotta käyttäjän painosta riippuen.
 
Synnytyksen jälkeen söin 4kk minipillereitä, jatkuvasti vähän vuoti. Kapseli laitettiin melkein 2kk sitten eikä kertaakaan mitään vuotoa :) Tähän asti siis todella tyytyväinen olen ollut :)
 
Moi!mulla on nyt ollut tuo kapseli kädessä sen 8kk ja menkkoja tullut n.2 kertaa.huonoja puolia siinä on ettei tee yhtään mieli harrastaa mitään petihommia... Oiskohan siihe jotain apua??Nii ja Semmonen tuli mieleen, jos lihoo sen kapselin laiton jälkeen ja o ennestään ylipainoinen niin mitenhän sen teho riittää?
 
Mulla laitettiin ehkäisykapseli ja sen jälkeen oli sitten vuotoa 1,5 vuotta putkeen parin viikon tauolla koko aikana. Ei ollut siis mun juttu :) lääkärissä sanoivat että voi vuoto loppua tuon ajan jälkeen mutta en ottanut sitä riskiä.
 
Hei te joilla tuota jatkuvaa vuotoa tullut pillereistä/kapselista niin kuinka kauan meni että vuoto loppui pillereiden lopettamisesta ? Itse juuri vuodon takia pillerit lopetin ja mietiskelen tässä että kuinka kauan saa vielä kestää tätä vuotoa

Kapseli ollut nyt 1,5kk ja viikon vuotoja on tullut viikon välein. Tätä jatkuvaa menkkailua pelkäsin itsekin kapseliin vaihtaessa, mutta keksein onneksi melko pätevän ratkaisun ongelmaan. Kävin hakemassa kuukupin Ruohonjuuresta eikä ole sen jälkeen menkat hirveästi päätä vaivanneet vaikka yllättäen saattavat alkaakin.

Suosittelin muillekin jatkuvista menkoista kärsiville! Tarvitsee vain aamulla ja illalla tyhjentää ja sen onnistuu yleensä ajoittamaan kotioloihin. Ei tarvitse enää kärsiä hiostavista ja epävarmoista siteistä tai tamppoonin vaihdoista kesken työpäivän/illan viettojen. Ei ole falskannut kun on katsonut, että aukeaa varmasti kunnolla. Aluksi käytin pikkuhousun suojia siltä varalta että sattuukin pettämään, mutta luovuin niistä ensimmäisten päivien jälkeen. Mielestäni oikein passeli kombo käyttää kapselia ja kuukuppia.
 
Täällä nexplanon kapseli, asetettiin 2/2015 yhden keskenmenon ja keskeytyksen jälkeen. Alkuun menkkoja ei ollut varmaan puoleen vuoteen (luojan kiitos) mutta ai että, sitten kun ne tulikin... vuoto saattoi kestää kaksikin viikkoa ja oli runsasta ja viikon tauko saattoi välissä olla. Nykyisin hieman rauhallisempaa mutta menkoilla väliä 10 taikka 40 päivää.. että ei tosiaan kovin säännöllistä touhua mulle ei tosiaan veritulpan takia yhdistelmäehkäisy sopinut joten vaihtoehtoja oli niukasti. Minipillereiden aikaan tulin raskaaksi, johtuneen ilmeisesti koliitista (tabletti ei imeydy niinkuin pitäisi), joten lääkärin kanssa päädyttiin kapseliin. Kapseli on hyvä kun ei tarvitse huolehtia eikä muistella [emoji108][emoji120] kahden viikon päästä menen poistattamaan kapselin ja aloitamme esikoisen yrityksen [emoji51][emoji173]️ laitto oli myös simppeli juttu, ainut vaan piikki kammoisena puudutus oli aivan jotain järkyttävää... nyt panikoin siis poistoa millainen operaatio mahtaa olla[emoji51][emoji51]
 
Oli käytössä kapseli 1,5vuotta ennen kun alettiin yrittään. Helppo tosiaan kun ei tarvitse jatkuvasti muistaa vaan se on ja pysyy. Sain ilmaiseksi kun oli ensimmäinen ehkäisy jota aloin käyttään. Vuodot tosi epäsäännöllisiä ja mielialat vaihteli paljon. Helppouden vuoksi saatan sen vielä uudemman kerran laittaa mutta punnitsen kyllä tarkkaan vaihtoehtoja kun aika sille taas koittaa.
 
Itellä Nexplanon oli vuoden verran, kunnes meni hermo toooodella epäsäännöllisiin menkkoihin/tiputteluvuotoon. Saatto kestää 2 viikkoakin putkeen ja alkaa taas viikon päästä uudelleen... selkä tuli täyteen finnejä, päänahka rasvottu nopeasti, mielialat vaihteli laidasta laitaan, elimistöön kerty herkästi nestettä ja mitähän muuta kaikkee. Huh ekat aika niukat menkat tuli 4 päivää poisoton jälkeen. Nyt 3 viikkoa myöhemmin selän kaikki finnit on hävinny, samoin turvotus ja mielialaki on tasasempi! Tässä meikäläisen kokemus, ei enää ikinä
 
Mikä kierukka sulla oli? Mulle ei hormonikierukka sopinut opiskeluaikoina kun kokeilin, mutta ennen raskautta mulla oli kuparikierukka vuosia ja oli tosi hyvä. Nyt olen ajatellut, että pitäis mennä laitattamaan uusiksi.
 
Takaisin
Top