Ehkäisy

Ehkäisy on kyllä ärsyttävä juttu, on ollut niin kiva kun ei moisesta tarvinnut huolehtia pariin vuoteen kun mukeloa yritettiin ja odotettiin. Meillä kyllä on tosiaan toinen toiveissa, ei vielä, mutta ehkä vuoden-puolentoista päästä aletaan yrittämään. Että sinänsä ehkäisyn ei tarvitse ihan pomminvarma olla, kun ei raskaus katastrofi olisi nytkään, vaikka vielä ei kyllä halutakaan.
 
Mulle laitetaan perjantaina(13. päivä perjantai :O) hormoonikierukka. Ennenkin on ollut ja ihan hyvin toiminut. Vuodotkin loppui noin vuoden jälkeen asentamisesta.
Kammoksuttaa vaan se laittaminen! Viimeksi ainakin sattui pirskutisti. Laitossa ei kauaa mene, mutta ne loppupäivän supistukset ja vatsakrampit oli kauheita! Onko muilla sattunut?
 
Ei se mukavalta tuntunut. Muttei sattunut. Vaikken alateitse synnyttänytkään. Vatsa oli vähän hellänä sen jälkeen. Muista ottaa vähintään Burana 800 mg n. Tunti ennen laittoa, voit ottaa myös Panadolin sen lisäksi yhtä aikaa siihen. Ja muista rentoutua, vaikka se vaikeaa onkin.

Mulla oli ihan omituinen lääkäri, kun sen laittoi. Oli lukenut papereista vaan, että sektio ja höpötti, että kohdunkaula on ihan pistemäinen yleensä sen jäljiltä, koska ei ole alatiesynnytystä. Olikin sitten iso ylläri, kun kohdunkaula olikin pehmeä ja myötäävä... Sanoinkin, että yleensä se on menkkojen aikana sormelle auki. Johon ihmetteli, että mistäs sen tiedän? Ööö.. kokeilen, ja käytän kuukuppia. Juu ja käynnisteltiihän sitä synnytystä ensin 2,5 vrk ennen sektiota... Tuli lääkärille yllärinä tämäkin, kun ei lukenut papereita. Laiton jälkeen ei meinannut löytää ultralla kohtua ja kinasi mun kanssa siitä, että onko mulla pissahätä. Ei uskonut ettei ole. Seuraavalla kerralla meen kyllä yksityiselle laittamaan sen.
 
Mulla ehti olla (imetyksestä huolimatta) yhdet menkat jo ennen jälkitarkastusta. Sieltä sain kokeilupakkauksen minipillereitä (Desogestrel Sandoz?), ja niitä oon nyt napsinut pian 5 kk. Menkat on jääneet kokonaan pois, ihanaa! Oon toki pohdiskellut, että vaikuttaako pillerit mun mielialaan. Ärsyynnyn tosi helposti, välillä ahdistaa ja masentaakin. Meen ens viikolla juttelemaan tästä lääkärin kans. En kuitenkaan haluaisi kierukkaa, koska haluaisin antaa toisellekin lapselle mahdollisuuden. Ikäni puolesta en voi siirtää sitä kovin kauas tulevaisuuteen. Sektion takia kropan pitää kuitenkin antaa vielä toipua, ja pitäisi kai tuo mieskin vielä taivutella... :wink Makuuhuoneessa on välillä hyvinkin hiljaista molempien väsymyksen takia. Kumpikin haluaisi, mutta ei vaan jaksa! :D
 
Mulla on nyt ollut hormonikierukka pari kk. Laittoivat sen terkkarissa, lääkäri oli tosi osaava, vaikkakin eka yritys ei onnistunut, mulle jouduttiin laittamaan se kahdesti.. hieman kivulias operaatio. Mun kohtu taipuu kuulemma voimakkaasti eteenpäin, joten ennen toisen kierukan laittoa lääkäri taivutti sitä ja sitten meni paikalleen. Ultralla varmisti lopputuloksen. Samana päivänä vähän nippaili. 1,5 kk tuli vähän vuotoa, ei enää. Ekat menkat oli normaalit, toiset ehkä vähän niukemmat. Mies valitti alkuun että langat tuntuu mutta ei tunnu enää, se kierukkahan matkaa itsekseen jonkun aikaa syvemmälle. Oon ollut tyytyväinen, saa olla huoleton :)
 
Joo o, aamulla laitettiin kierukka ja nyt oon istunu jo tunnin päivystykses ku verta vaa tulee ja tulee.. Ihan on housuihinki menny vaiks on paksu side ja kunnon hyytymiä kans tulee. Että näin...
 
Ihmekkäs kun vuosi, oli onnistunut nirhasemaan jotain valtimoa! Nyt on haava poltettu kiinni. Tulikin rutiinitoimenpiteestä vähän isompi juttu. Noh sitä osasi odottaa kun oli kerta perjantai 13 päivä..
 
Joo nyt on kummasti helpottanut, kun sai haavan tyrehtymään :) Mies oli lasten kanssa iltapäivän ja yö kolmeen asti, kun vihdoin pääsin kotiin. Pumppailin osastolla käsin maitoa purkkiin, oli pakko kun tissit olivat jo ihan kovat :D
Mutta joo, nyt siis mirena laitettu! Laitto ei paljoa sattunut ja jälkikivutkin oli ihan siedettäviä :)
 
Mulla on minit oottanu pöydällä jo pitenpään, pitäs saada vaan aikaseksi alotettua ne..:rolleyes:
 
JMT: Sama täällä. Jälkitarkastuksesta sain minit mukaan mutta tuolla ne kaapissa istuu.
 
Nyt on mennyt ihan hyvin tuon kierrukan kanssa eikä välivuotoakaan oo pahemmin. Menkat ei kyll edelleenkään ole mitkään varsin niukat ja vuotoa kestää joka kerta 10 päivää!! Hermot meinaa joka kerta mennä, kun normi 5 päivää on ohitettu.
 
Mulla alko viime viikolla ihme kuukautiset/välivuoto? Tosi niukat ollu koko ajan ja näyttää et jatkuu vaan :sad001
 
Kondomilla mennään ja jotain pitäis kai tilalle ottaa kun lapsiakaan ei oo tarkoitus enää tehdä mut nää vuotoasiat saa miettimään mikä olis paras vaihtoehto..mulla on kamalan runsaat kukautiset, kaks ekaa päivää ainakin, niin ihan jo senkin takia täytyis kai jotakin vaihtoehtoa miettiä.
 
Mulle laitettiin kuukausi sitten hormoonikierukka eikä kuukautisia oo vielä näkynyt kertaakaan synnyttämisen jälkeen :O En enää edes imetä kun hyvä jos yöllä.
 
Mulle laitettiin kuparikierukka kun oli n.4kk synnytyksestä. Nyt synnytyksestä 7kk eikä vieläkään menkkoja! Tähän voisi vaikka tottua, ei ole nimittäin ollut yhtään ikävä :D
 
Takaisin
Top