Ehkäisy

Tiukuliisa

Piirimestaruustason postaaja
Toukokuunmammat 2015
Helmikuun äidit 2019
Nyt on synnytyksistä kulunut sen verran aikaa, että pidempi aikainen ehkäisy on varmasti monella ajankohtainen. Mihin olette päätyneet ja miten on mennyt?

Itselle laitettiin hormoonikierrukka n. 1,5 kk sitten. Sitä suositeltiin, kun on niin tajuttomat menkkavuodot. Seuraavat menkat tulikin melko heti kierrukan laiton jälkeen ja jo ne olivat musta vähän maltillisemmat, mutta ne kesti sitten sen 9 päivää. Jatkuvaa tiputtelua oli lähes koko seuraavan kuukauden. Olisko ollut viikko ennen seuraavia menkkoja, kun loppui. Nää menkat on ollut todella niukat MUTTA on kestänyt nyt sen 10 päivää! Alkaa oleen aika hermoja kiristävää tää jatkuva vuotaminen.

Kysyin äiteeltä miten sillä oli ollut hormoonikierrukan kanssa alkuun, muttei tuo muistanut. Aattelin, ett katon nyt ainakin seuraavat menkat ennen kuin meen gynelle ihmettelemään. Minipillereiden kanssa mulla taanoin jäi menkat kokonaan pois ja sitä ne vähän lupaili tälläkin..
 
Itsekin olen ajatellut tuota samaa tiukuliisa. Aika outoa että vuotaa noin kun minäkin olen kuullut mm äidiltä et menkat tais jäädä kokonaan pois. Saas nähdä miten minulla toimii, on kuitenkin harmi jos joutuu pois ottamaan kun on aika arvokaskin pitää vain pari kuukautta.
 
Kierukan kanssa voi olla ekat 6-12 kk tiputteluvuotoa, joillakin enemmän ja joillakin vähemmän. Ja joillain onnellisilla menkat jää heti kokonaan pois. Jos tiputtelu jatkuu yli 12 kk niin voi keskustella asiasta lääkärin kanssa.

Itselläni on Cerazette käytössä, ja alussa tuli yhdet menkat, sen jälkeen ei ole näkynyt.
 
Joo, täysin (raivostuttavan) normaalia tiputteluvuoto kierukan kanssa. Jos miehillä olisi menkat, kestäisikö ne tiputtelua? No eivät. Ei ne kestäisi menkkoja eikä synnytyksiä. Mutta koska tää on vaan naisten vaiva, saadaan sietää näitä pikku vikoja maailman tappiin.

Sterilisaatio. Koska en halunnut hormonaalista tai vierasesinettä kehooni. Ja koska tämä on Viimeinen Vauva. ❤️
 
Meillä myös kondomi siihen saakka kunnes toiselle annetaan lupa tulla :) Mutta kuulostaapa inhottavalta tuo jatkuva vuotelu ja tiputtulu, hyh :sad001
 
Meillä mitään ehkäisyä tarvita...koska kivut.

Ihan tosissaan siis, leikkauksesta aikaa yli puolivuotta ja mulle tuli kyllä yllätyksenä että vaikka en alateitse synnyttänyt niin jotain siellä on muuttunut niin että seksiä ei meillä ole harrastettu sen jälkeen kertaakaan ns. loppuun asti...niin no hyvä että alkuun on päästy, kokeiltu on aina välissä mutta ei, sattuu niin maan perkeleesti, neitsytkö musta tulikin????
 
Etsijä, sattuuko siis leikkausarpiin vai alapäähän? Pitäisikö sitä käydä jo näyttämässä, jos noin kovin sattuu?
 
Meillä mitään ehkäisyä tarvita...koska kivut.

Ihan tosissaan siis, leikkauksesta aikaa yli puolivuotta ja mulle tuli kyllä yllätyksenä että vaikka en alateitse synnyttänyt niin jotain siellä on muuttunut niin että seksiä ei meillä ole harrastettu sen jälkeen kertaakaan ns. loppuun asti...niin no hyvä että alkuun on päästy, kokeiltu on aina välissä mutta ei, sattuu niin maan perkeleesti, neitsytkö musta tulikin????
Sama juttu, paitsi mulla alatiesynnytys jossa kaikki paikat repesi skidisti. Paikkoihin ei satu ihan hirveesti, mut tuntuu lähinnä tosi epämukavalta ja kireeltä. Hirveä kynnys tehdä mitään kun tuli kerran yritettyä eikä onnistunut kauheen hyvin... Rupeaa jo vaikuttamaan parisuhteeseen tämä. :E
 
Kannattaisiko käydä gynellä ja selvitellä asiaa. :) Oikeasti, pikkuvauva-aika on haasteellista parisuhteille, sitten kun vielä jotain fyysistä vaivaa niin huh. Pitäkää huolta itsestänne, ootte sen arvoisia ❤️
 
Samaa mieltä, että jos ei ole kyse vaan kuivien limakalvojen aiheuttamasta epämukavuudesta (liukuvoide ei turhaan ollut aiemmissa äitiyspakkauksissa) vaan ihan kivuista, kannattaa varmasti selvittää asiaa.
 
Pitää varmaan ensi kerralla testailla jotain sairaalloista määrää liukuvoidetta jos kyse olisi vaan siitä... Kuinka kauan aavikkomeininki voi kestää?

Toivottavasti se mieskätilö ei aatellut antavansa "iloista yllätystä" mun miehelle ja mennyt tikkaamaan yhtä lisätikkiä, muuten ollaan kusessa.....
 
Luikkareista parasta on Sultanin luikkari, ei muutu tahmeaksi kuten moni muu tekee :)

Onko kipu alapäässä vai leikkausalueella? Jälkimmäisessä kannattaa ottaa selvää, ettei ole kiinnikkeitä tullut.
Ja ehdottomasti gynelle muutenkin jos vieläkin sattuu, kun synnytyksistä on jo kuitenkin 6 kk aikaa. Paikkojen pitäisi alkaa olla kunnossa siinä suhteessa jo.

Mun menkat tosiaan kesti sen 10 päivää. Mutta nyt ei oo enää tiputtelua tullut - koputtaa puuta. Noi 1,5 vkon menkat ei oo kivat, mutt josko ne tästä.
 
Leikkausalue on ihan fine! Mut joo, ei auta liukkarit ei vaikka mun mielestä ehkä kyse kuitenkin vois olla vain siitä. Joo jos ei se tästä "väljisty" niin kai se on taas marssittava gynelle, huoh.
Seksiähän voi harrastaa muutenkin... mutta noh... kyllä vauva on aina pitänyt huolen siitäkin, ettei mitään tapahdu, tulee pikainen käsky takaisin tissille.
No meillä mies kyllä ymmärtää mutta itsellä loppuu kärsivällisyys :bored:
 
Meillä on muksulla kuudes aisti tässä asiassa. Mies aina nauraa, kun ei tarvi kun vähän härnätä ja miehen innostua, niin johan muksu herää (siis eri huoneessa). Poika on tainnut päättää, ettei mitään pikkusisaruksia hänelle! Perinyt tämän mammaltaan, mun äiti tosi pitkään onnistui soittamaan aina kun tunteet alkoi kuumenemaan :D
 
Meidän ehkäisy on huonouninen vauva, vuorotyöläisen kanssa asuminen ja pitkä parisuhde. Pitäs nyt ruveta tosiaan panostamaan asiaan. Mullei vielä menkat ees alkanut ja imetän niin kumit on jos nyt jtn tapahtuis Kun lopetan imetyksen niin en haluais enää hormoneja.. onko kellään tietoa onko julkisesta t.huollosta mahdollista saada sterilisaatiota vai kuparikierukkako on minun vastaukseni? Vai kenties ehk.rengas jossa hormonia on, mutta paikallisemmin. Ahdistus koko ehkäisystä. .
 
Minulla vähän sama ahdistus. Kuparikierukka ehkä, mitään hormonaalista ehkäisyä en enää halua. Kondomiakaan ei vuositolkulla kai viitsisi käyttää. Se kuparikierukkakin on kyllä jotenkin ikävä ajatus.. Voihan ehkäisy. Minulla kyllä imetys toimii siinä mielessä ehkäisynä, ettei juuri ole mielenkiintoa seksiin. Miehen kannalta ei kiva juttu ollenkaan..
 
Sama juttu täällä, hormonikierukkaa olen miettinyt ja siihen minulla jo resepti onkin, mutta kun mietityttää silti...kondomilla mennään vaan kuinka kauan sit sitäkään viittii käyttää. Toisaalta emme aio enää lapsiakaan tehdä...hmmm vaikeaa..
 
Takaisin
Top