Ehkäisy?

Niin just... No se mun th ja paikalla ollut lääkäri nyt muutenkaan koskaan tiedä mitään mistään. :D oikeesti, enemmän tietoa oon saanu esim tältä foorumilta, koskaan sieltä ei saa mitään oikeaa faktatietoa, pakko aina jostain tarkistaa uudestaan jos ne jotain väittää. Vaikka muuten on kyllä ihana ihminen se th.
 
Mulle sanottiin jälkitarkastuksessa, että kierukka voidaan laittaa 6kk synnytyksestä, silloin pitäisi olla kohdun taas normaalissa mitassa. Kaveri tosin sanoi, että etelämmässä Suomessa kierukoita laitetaan jo jälkitarkastuksessa...
 
Näin täällä Turussa:

Hormoni- tai kuparikierukka voidaan asettaa normaalikokoiseen kohtuun aikaisintaan jälkitarkastuksessa kahdeksan viikon kuluttua synnytyksestä.

Hyviä ja turvallisia ehkäisyvaihtoehtoja imetyksen aikana ovat myös pelkkää keltarauhashormonia sisältävät ns. minipillerit ja ihonalainen ehkäisykapseli.

Yhdistelmäpillereiden, ehkäisyrenkaan tai -laastarin käyttö voidaan aloittaa imetyksen loputtua tai imetyksen loppuvaiheessa, jolloin äidinmaito ei ole enää lapsen pääasiallinen ravinto.

Nämä Turun äitiysneuvolan sivuilta.

Todella vaihtelevat on käytännöt kyllä tässä maassa, kuten täällä ollaan saatu jo odotusaikana huomata.

Meillä mennään imetyksen ajan kondoomilla ja sitten varmaan taas ehkäisyrengas käyttöön. Vielä ei ole seuraavaa vauvaa suunnitteilla, haluan ainakin nauttia rauhassa tästä ensimmäisen lapsen vauvavuodesta.
 
Kävin eilen jälkitarkastuksessa ja sain reseptin kierukkaan. Sanoivat, että voi jo laittaa jos haluaa. Aloitin nyt kuitenkin ensin pillereillä, katotaan jos sitä vaihtais tuohon kierukkaan vielä.
 
Lähti minipillerit kaapinperälle... hirveen äkäseks muutuin ja ykskaks hirmu apee olin + päänsärkyä alko olla lähes päivittäin. Kortsulla ny mennään ja katotaan sit ku imetysloppuu jos vanhoihin pillereihin palaisi.
 
tttiuhti mulla ihan sama juttu! Ilman pään särkyä mutta niin hermoheikoks muutuin et ei ollu itsellään enää kivaa kun jokin todella pieni asia sai mut silmittömän raivon valtaan :O mieskin sanoi että musta on tullu ihan hullu ja siitäkös vain yllyin :D viiden päivän jälkeen lopetuksesta olin jo oma itseni :)
 
Mulla kävi edellisen raskauden jälkeen minipillereistä aivan samalla tavalla. Lisäksi olin kauhean masentunut ja itkuinen. Joten ei tällä kertaa kiitos! :D
 
Ekat 3 viikkoo minipillereistä olin raivonarttu, mutta nyt jo tasaantui mielialat :)
 
Mulle neuvolassa lääkäri suositteli sitä käteen asetettavaa kapselia, en muista sen nimeä. Onko kellään tietoa/kokemusta moisesta? On kuulemma lisääntymässä sen laitto ja käyttö... Mä en halua pillereitä enkä kierukkaa eikä se kumikaan niin mukava ole eikä vielä toista oltaisi ihan heti tekemässä. Kyllä on naisena olo joskus hankalaa :D
 
Antsku, mulla oli kakski niitä kapseleita peräkkäin ennen lisääntymistä. Täytyy kyl sanoo, et oli helppoo! Kestää 3 vuotta, eikä tartte muistaa napsia pillereitä. Niistä liukee sitä keltarauhashormoonia, eli samaa ku minipillereissä. Itellä on iso veritulppariski, ja sitä sillon suositeltiin. Tulee se pillereitä halvemmakski, jos pitää sen 3v. Ainoo vaan, et arvauskeskuksessa ei kannata mennä laitattaa/vaihtaan, mulle jäi siitä sormenpään kokonen arpi, ku oli asiaan perehtymätön setä sitä vaihtamassa. Muuten siitä ei jääny ku sellanen nuppineulan pään kokonen valkonen arpi. Jos käyttäsin ite vielä pillereitä, nii ottasin mieluummin kapselin.
 
Mikähän ketutuspäivä tänään on ollut.. Minipillerit aloitin kohta kaks viikkoa sitten. Oliskohan ne. Pientä ketutusta ollut ilmassa ilman mitään syytä jo useamman päivän. Lisäksi itkut tulee helposti, ihan niin kun synnytyksen jälkeen ekoina viikkoina. Meni jo ohi, en keksi muuta syytä kun nää pilsut. Toivottavasti alkaa tasaantuun. On muuten miehellä kestämistä :D
 
Takaisin
Top